ILPB1/415-155/12-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-155/12-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 5 kwietnia 2012 r., znak ILPB1/415-155/12-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 kwietnia 2012 r., a w dniu 18 kwietnia 2012 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w swojej działalności gospodarczej zajmuje się wytwarzaniem produktu gotowego w postaci matrycy lub pliku PDF, który następnie jest podstawą do druku książek lub czasopism naukowych w określonym nakładzie. Produktem gotowym, który Zainteresowany przygotowuje, może być również plik w formacie PDF, EPUB lub podobnym do umieszczenia na stronie internetowej wydawnictwa jako książka elektroniczna

Czynności związane z przygotowaniem produktu, tj. matrycy, mają charakter powtarzalny. W skład całej technologicznej sekwencji czynności wytwórczych wchodzi: konwersja tekstu, wstawienie tekstu w określony format publikacji według narzuconego wzorca, opracowanie ilustracji i umieszczenie ich w publikacji według określonego schematu, dokonanie korekt, sporządzenie pliku PDF stanowiącego podstawę do wykonania w drukarni nakładu, czyli określonej przez wydawcę liczby egzemplarzy

Przedmiot działalności Zainteresowanego klasyfikowany jest według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako wykonywanie produktów przetwórstwa przemysłowego (Sekcja C), a dokładniej usługi związane z przygotowaniem do druku i wspomagające drukowanie; wyroby w rodzaju stosowanych do drukowania (18.13).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że w wyniku prowadzenia działalności powstają nowe wyroby. Są nimi pliki PDF zawierające gotową książkę, które następnie stanowią podstawę do powielania jej w dowolnej liczbie w postaci cyfrowej jako e-book lub jako produkt materialny książka papierowa. Wyroby powstają z materiałów powierzonych (pliki tekstowe zawierające tekst do książki, oryginały rycin, ilustracji itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku takiego rodzaju działalności prawidłowym jest zastosowanie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotą Jego działalności jest tworzenie nowych wyrobów w związku z tym prawidłowym jest zastosowanie do opodatkowania ich sprzedaży stawki 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy za działalność wytwórczą uznaje się działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Dokładnie takie cechy posiada proces wytwórczy realizowany w firmie Zainteresowanego. Produkt gotowy nie jest wykonywany z powierzonego przez zleceniodawcę materiału. Jest realizowany w pełni samodzielnie, według własnej technologii, na którą składa się sekwencja powtarzalnych czynności. Matryca, jako efekt końcowy wykonanych przez Wnioskodawcę prac, jest pierwszym egzemplarzem (wzorcem) całego nakładu, czyli całej partii wyrobów produkcji masowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) - ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361), jako działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ww. ustawy użyte w tej ustawie określenia oznaczają:

* działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (pkt 1),

* działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (pkt 4).

Polska Klasyfikacja wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z art. 12. ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% przychodów między innymi z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy),

* 5,5% przychodów między innymi z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w swojej działalności gospodarczej zajmuje się wytwarzaniem produktu gotowego w postaci matrycy lub pliku PDF, który następnie jest podstawą do druku książek lub czasopism naukowych w określonym nakładzie. Produktem gotowym, który przygotowuje może być również plik w formacie PDF, EPUB lub podobnym do umieszczenia na stronie internetowej wydawnictwa jako książka elektroniczna. W wyniku prowadzenia działalności powstają nowe wyroby. Są nimi pliki PDF zawierające gotową książkę, które następnie stanowią podstawę do powielania jej w dowolnej liczbie w postaci cyfrowej jako e-book lub jako produkt materialny książka papierowa. Wyroby powstają z materiałów powierzonych. Przedmiot działalności Zainteresowanego klasyfikowany jest wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 18.13 jako usługi związane z przygotowaniem do druku i wspomagające drukowanie; wyroby w rodzaju stosowanych do drukowania.

Stosownie do powyższego uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które powodowałyby wyłączenie opodatkowania w formie ryczałtu. Jednakże w niniejszej sprawie zakres działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę związany jest ściśle z realizacją zamówień na usługi związane z przygotowaniem do druku, które mają cechy indywidualnie określone przez zamawiającego daną usługę (wydawnictwo), w wyniku których powstają gotowe książki w formie cyfrowej lub jako produkt materialny (książka papierowa).

Tym samym zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług zakres działalności Wnioskodawcy nie jest zaliczany do działalności wytwórczej lecz do usługowej podlegającej opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% a nie 5,5%.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dla Jego rodzaju działalności prawidłowym jest zastosowanie do opodatkowania stawki w wysokości 5,5% przychodów jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl