ILPB1/415-1484/10-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1484/10-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 29 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zeznania podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zeznania podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do Ewidencji Działalności Gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza xx pod numerem xx pod nazwą: XXX. Prowadzi także Gospodarstwo Rolne - nie podlegające wpisowi do działalności gospodarczej, zajmujące się działami specjalnymi produkcji rolnej - chowem i hodowlą drobiu - od x stycznia 2009 r.

Pomimo, iż obydwa podmioty posługują się tym samym numerem NIP i REGON, posiadają inny adres prowadzenia działalności i są wyodrębniono pod względom terytorialnym i organizacyjnym (posiadają odrębne struktury organizacyjne, odrębny majątek, odrębne kasy i konta bankowe, a także oddzielnie prowadzoną ewidencję przychodów i kosztów ich uzyskania).

W roku 2009 - w działalności zaprowadzono księgi handlowe (obroty w roku 2008 przekroczyły normę określoną w art. 2 ust. 1 ustawy o rachunkowości, zobowiązującą do ich założenia). Gospodarstwo Rolne w 2009 r. prowadziło podatkową księgę przychodów i rozchodów (w 2008 r. - nie prowadziło działalności - działów specjalnych produkcji rolnej) i dopiero od 1 stycznia 2010 zaprowadziło księgi handlowe, ponieważ w roku 2009 spełniło warunki do ich założenia.

Działalność obydwu wyodrębnionych jednostek opodatkowana jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych - na zasadach ogólnych, przy czym w zeznaniu rocznym PIT-36 oddzielnie wymienia się przychody i koszty ich uzyskania z działalności gospodarczej i oddzielnie z działów specjalnych produkcji rolnej (Gospodarstwa Rolnego).

Prowadzona w 2010 r. oddzielnie dla obydwu jednostek ewidencja księgowa pozwala na sporządzenie oddzielnych sprawozdań finansowych, które zgodnie z art. 45 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinny być załączone do rocznego zeznania podatkowego. Niemniej - z ustawy o rachunkowości wynika także obowiązek badania sprawozdań finansowych, zaś opinia i raport biegłego rewidenta stanowi element sprawozdania finansowego.

Biorąc pod uwagę dane za rok 2009 - bezspornie badaniu podlegać będzie jednostka - działalność gospodarcza - (zostały przekroczone dwa warunki wymienione w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości). w przypadku Gospodarstwa Rolnego - za rok 2009 został przekroczony jeden z wymienionych w art. 64 warunków, przy czym ustalenie sumy bilansowej (która jest jedynym przekroczonym parametrem) nastąpiło na dzień 1 stycznia 2010 r. - w bilansie otwarcia ksiąg rachunkowych (w roku 2009 prowadziło podatkową księgę przychodów i rozchodów, z której nie wynika wartość sumy bilansowej na dzień 31 grudnia 2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien wraz z zeznaniem podatkowym złożyć sprawozdania finansowe za rok 2010 wraz z opinią biegłego rewidenta - oddzielnie dla XXX i oddzielnie dla Gospodarstwa Rolnego. Czy też sprawozdanie finansowe (wraz z opinią biegłego rewidenta) łącznie dla obydwu tych działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, że obydwie wymienione jednostki są oddzielnymi podmiotami gospodarczymi - powinien wraz z zeznaniem podatkowym PIT-36 złożyć dwa sprawozdania finansowe - oddzielnie dla XXX i oddzielnie dla Gospodarstwa Rolnego, przy czym tylko sprawozdanie finansowe XXX winno być zbadane przez biegłego rewidenta i opinię wraz z raportem biegłego powinien dołączyć do sprawozdania finansowego tego podmiotu. Sprawozdanie finansowe Gospodarstwa Rolnego - jako odrębnego podmiotu gospodarczego - nie spełniającego norm określonych w art. 64 ustawy o rachunkowości - nie musi być badane, i tym samym - opinia i raport biegłego dotycząca tego podmiotu - nie musi być załączona do zeznania podatkowego za rok 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłem przychodów są m.in.:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* działy specjalne produkcji rolnej (pkt 4).

Natomiast stosownie do treści art. 45 ust. 5 powołanej ustawy, podatnicy prowadzący księgi rachunkowe (handlowe) dołączają do zeznania sprawozdanie finansowe.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę informacji wynika, że od 2008 r. prowadzona jest działalność gospodarcza, a od 2009 r. działy specjalne produkcji rolnej. Obydwa podmioty posługują się tym samym numerem NIP i REGON, jednakże posiadają inny adres prowadzenia działalności i są wyodrębniono pod względom terytorialnym i organizacyjnym, a co istotne - oddzielnie prowadzoną ewidencję przychodów i kosztów ich uzyskania. Każda z jednostek zaprowadziła na 2010 rok księgi handlowe. w zeznaniu rocznym wyodrębnione są dochody osiągane z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz z działów specjalnych produkcji rolnej.

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy Zainteresowany powinien wraz z zeznaniem podatkowym złożyć sprawozdania finansowe za rok 2010 wraz z opinią biegłego rewidenta - oddzielnie dla Fermy x i oddzielnie dla Gospodarstwa Rolnego, czy też sprawozdanie finansowe (wraz z opinią biegłego rewidenta) łącznie dla obydwu tych działalności.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie regulują wprost kwestii dotyczących konieczności składania dwóch odrębnych bądź też jednego sprawozdania finansowego w zależności od formy prowadzonej działalności. Jednakże mając na uwadze przedstawione we wniosku informację, należy stwierdzić iż skoro oba prowadzone przez Wnioskodawcę podmioty gospodarcze są wyodrębnione organizacyjnie i prowadzone są odrębnie dla każdej z nich księgi rachunkowe, zasadnym jest, aby składane sprawozdanie finansowe dotyczyło każdej z tych działalności odrębnie.

Reasumując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż powinien wraz z zeznaniem podatkowym PIT-36 złożyć dwa sprawozdania finansowe - oddzielnie dla XXX i oddzielnie dla Gospodarstwa Rolnego - dwóch wyodrębnionych jednostek, prowadzących odrębne ewidencje księgowe.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Treść art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Kwestie związane z badaniem sprawozdania finansowego działalności regulują przepisy ustawy niepodatkowej - ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Dlatego też kwestie te nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jeżeli zatem z odrębnych przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego (tu: przepisy ustawy o rachunkowości) wynika, iż opinia biegłego rewidenta jest elementem sprawozdania finansowego, to składający wraz z zeznaniem sprawozdanie finansowe winien złożyć wszelkie składające się na jego całość dokumenty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl