ILPB1/415-1471/10-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1471/10-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 23 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 15 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku podatkowego oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 8 marca 2011 r. nr ILPB1/415-1471/10-2/TW, ILPB2/436 -278/10-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku (wskazania, którego stanu faktycznego uiszczona kwota dotyczy, bądź w sytuacji, gdy dotyczy ona stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych oraz w podatku dochodowym od osób fizycznych uiszczenie brakującej opłaty w wysokości 40 zł) w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wskazano, że nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje, iż zostanie on rozpatrzony jedynie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, w pozostałej zaś części wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 8 marca 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 10 marca 2011 r.), zaś w dniu 15 marca 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek, tj. dokonał wpłaty kwoty 40 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej "Wnioskodawcą") jest przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym. W dniu 14 października 2010 r. Wnioskodawca zawarł z X (zwanym dalej "Inwestorem") umowę odpłatnego przejęcia urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych. W treści umowy (§ 3) zapisano, że:

1.

Inwestor sprzedaje Przedsiębiorstwu Urządzenia, o których mowa w § 2 pkt 1a Przedsiębiorstwo urządzenia te kupuje.

2.

Inwestor zobowiązuje się Urządzenia wydać Przedsiębiorstwu a Przedsiębiorstwo zobowiązuje się je odebrać i zapłacić Inwestorowi umówioną cenę.

Zawarcie umowy było oparte o art. 31 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, zgodnie z którym: "osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie" oraz o art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym: "osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1 i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej".

W związku z trudnościami co do określenia charakteru prawnego zawartej umowy (tj. uznania jej za umowę sprzedaży albo za specyficzną umowę nienazwaną), Wnioskodawca powziął wątpliwości co do tego, czy od zawartej umowy winien zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych oraz czy powinien wystawić Inwestorowi PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy przychód uzyskiwany przez X z tytułu odpłatnego przekazania wybudowanych przez niego urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych jest przychodem z tytułu odpłatnego zbycia innych rzeczy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, a w konsekwencji, czy Wnioskodawca powinien wystawić X PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany przez X z tytułu odpłatnego przekazania wybudowanych przez niego urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych jest przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Wnioskodawca powinien wystawić X PIT-8C. Ponieważ płatność z tytułu odpłatnego przejęcia urządzeń następować będzie w ratach, na przestrzeni kilku lat, PIT-8C będzie wystawiany za każdy rok kalendarzowy, w którym X zostaną wypłacone pieniądze (art. 11 ust. 1 ww. ustawy).

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarta przez strony umowa odpłatnego przejęcia urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych nie stanowi umowy sprzedaży i jest poddana szczególnemu reżimowi - jako umowa nienazwana - art. 31 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

W konsekwencji przychód uzyskiwany przez podmiot zbywający urządzenia na rzecz Wnioskodawcy nie stanowi przychodu ze sprzedaży, lecz z innego źródła. Przychodu tego nie można kwalifikować jako przychodu z odpłatnego zbycia innych rzeczy ponieważ w istocie nie dochodzi w takim przypadku do odpłatnego zbycia rzeczy. Czynność, o której mowa w art. 31 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę stanowi po prostu zwrot nakładów poniesionych przez Inwestora na wybudowanie urządzeń i nie dochodzi do przysporzenia majątkowego po stronie Inwestora, które jest niezbędne do tego aby można było mówić o przychodzie z odpłatnego zbycia rzeczy.

Zaznaczyć przy tym należy, że katalog przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem otwartym, w którym przychody z odpłatnego przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych mogą się mieścić, mimo tego iż nie zostały wprost enumeratywnie wymienione.

Reasumując, przychód uzyskiwany przez X z tytułu odpłatnego przekazania wybudowanych przez niego urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych nie jest przychodem odpłatnego zbycia innych rzeczy lecz przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego względu na Wnioskodawcy spoczywa - wynikający z art. 42a ww. ustawy - obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów - PIT-8C.

Zainteresowany podaje, że powyższą tezę potwierdza przykładowo interpretacja podatkowa wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 maja 2009 r. sygn. akt IPPB4/415-210/09-2/MO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje przychodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód uzyskany z tytułu odpłatnego przejęcia urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, nie mieści się w katalogu źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8. Dla przychodów nie mieszczących się w katalogu źródeł określonych w pkt 1-8 art. 10 ust. 1 ustawodawca wprowadził źródło przychodu "inne źródła" wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Ponadto powołane przepisy ww. ustawy wskazują, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia, osiągniętym przysporzeniem majątkowym. W związku z powyższym podstawą uzyskiwania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do treści art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne) w dniu 14 października 2010 r. zawarł z Inwestorem, który z własnych środków wybudował urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne umowę zatytułowaną umowa sprzedaży, na podstawie której osobie tej w zamian za przekazanie przedmiotowych urządzeń przedsiębiorstwu (Wnioskodawcy) dokonana została wypłata środków pieniężnych. Jak wskazano w treści wniosku ww. umowę zawarto w oparciu o art. 31 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz art. 49 § 2 Kodeksu cywilnego.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane uregulowania prawne stwierdzić należy, iż przychód uzyskiwany przez Inwestora z tytułu odpłatnego przekazania wybudowanych przez niego urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych nie jest przychodem z tytułu odpłatnego zbycia innych rzeczy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lecz przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca - stosownie do dyspozycji art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ma obowiązek wystawienia dla Inwestora informacji o przychodach z innych źródeł na formularzu PIT-8C.

Wniosek w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych w dniu 23 marca 2011 r. został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB2/436-278/10-3/MK.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, tut. organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie informuje się, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, organ podatkowy nie prowadzi postępowania dowodowego, co oznacza, że dołączona do wniosku umowa nie podlegała analizie i weryfikacji, a niniejsze rozstrzygnięcie zostało wydane jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl