ILPB1/415-1443/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1443/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni (podatnik) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Miasta, Wydział Działalności Gospodarczej. Wnioskodawczyni jest zarazem beneficjentem projektu szkoleniowego finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w oparciu o otrzymane dofinansowanie, na podstawie umowy zawartej z instytucją pośredniczącą - Wojewódzkim Urzędem Pracy. Wnioskodawczyni podpisuje umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, ustanawia stosowne zabezpieczenia finansowe i bezpośrednio realizuje trzy z wyznaczonych w budżecie projektu zadań. Wnioskodawczyni pełni rolę Kierownika Merytorycznego projektu, co związane jest z organizacją i zarządzaniem częścią merytoryczną projektu i jednocześnie wykonuje obowiązki jednego z trenerów zaangażowanych do realizacji projektu pełniąc rolę lektora języka angielskiego. Wnioskodawczyni wykonała także adaptację programu nauczania j. angielskiego na potrzeby ww. projektu.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, Wnioskodawczyni posiada status beneficjenta. Według ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) "beneficjentem" jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Obecnie Wnioskodawczyni - beneficjentka, na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pod nazwą: x na podstawie umowy z dnia x 2010 r.

W ramach tego projektu Wnioskodawczyni pełni rolę Kierownika Merytorycznego i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie ze środków budżetu projektu na podstawie wystawianej noty księgowej zgodnie z wymogami POKL w wysokości średnio miesięcznie 2.700 zł.

Na rok 2010 na wynagrodzenie kierownika merytorycznego projektu przewidziano środki w wysokości 10.800 zł. Do dnia złożenia niniejszego wniosku wypłacono 8.100 zł, tak więc stan zdarzeń przyszłych na rok 2010 wynosi 2.700 zł. Natomiast stan zdarzeń przyszłych na rok 2011 wynosi 18.800 zł.

Jednocześnie w ramach tego samego projektu Wnioskodawczyni pełni rolę lektora języka angielskiego i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie ze środków budżetu projektu na podstawie wystawianej noty księgowej zgodnie z wymogami POKL w wysokości 90 zł za godzinę. Do dnia złożenia niniejszego wniosku wypłacono 1.530 zł. Stan zdarzeń przyszłych na rok 2010 wynosi 540 zł natomiast stan zdarzeń przyszłych na rok 2011 wynosi 5.400 zł.

Dodatkowo w ramach tego samego projektu Wnioskodawczyni wykonała pracę polegającą na adaptacji programów nauczania j. angielskiego do potrzeb projektu i odebrała jednorazowe wynagrodzenie w wysokości 1.700 zł ze środków budżetu projektu na podstawie wystawianej noty księgowej zgodnie z wymogami POKL.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni, osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, jednocześnie bezpośredniego beneficjenta otrzymanego dofinansowania w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, w ramach projektu realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity wg stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2010 r.).

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyznane dotacje w omawianej sprawie są wolne od podatku dochodowego u jej bezpośrednich beneficjentów, w tym przypadku Wnioskodawczyni. Dofinansowanie składające się z płatności i dotacji celowej przekazywanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, otrzymuje Wnioskodawczyni - beneficjent realizujący cele programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, w tym bezpośrednio realizując wyznaczone zadania w Projekcie.

Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawczyni ww. wynagrodzenia, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity wg stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2010 r.) są wolne od podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisem art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity wg stanu prawnego na dzień 1 stycznia 2010 r.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 5a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr XXX. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze żródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju były finansowane do 31 grudnia 2009 r. według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm., w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych projektów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek budżetu państwa, stanowiły dochody tego budżetu.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w zmienionych przepisach ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Na gruncie nowej ustawy o finansach publicznych środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, lecz stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Wydatki na realizację projektów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej w części odpowiadającej wkładowi środków europejskich - dokonywane są w formie płatności, natomiast w części odpowiadającej wkładowi krajowemu, który towarzyszy wkładowi środków europejskich, są dokonywane w formie dotacji celowej dla beneficjentów.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych środki publiczne (zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych) pochodzące z budżetu Unii Europejskiej są przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych w formie dotacji celowej są wydatkowane środki przeznaczone na współfinansowanie w ramach przyznanego beneficjentowi dofinansowania.

W przypadku projektu, na realizację którego Wnioskodawczyni zawarła umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, dofinansowanie jest wypłacone w formie zaliczki i zawiera ono w sobie zarówno wkład UE jak i wkład krajowy w proporcji 85%-15%. Współfinansowanie krajowe (15% dofinansowania) przekazywane jest w formie dotacji celowej. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity wg stanu prawnego na 1 stycznia 2010 r.) dotacja celowa wolna jest od podatku dochodowego w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, jako otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Część dofinansowania dotycząca wkładu Unii Europejskiej przekazywana w formie płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% dofinansowania), zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity wg stanu prawnego na 1 stycznia 2010 r.) jest wolna od podatku dochodowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana dotacja na realizację projektu, co do zasady, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr XXX z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

W świetle powyższego, jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007-2013, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawczyni jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Należy zauważyć, iż wcześniej powoływana ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), została zmieniona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

Do 31 grudnia 2009 r. obowiązywał cytowany art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym unijne środki pomocowe były włączone do budżetu państwa.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136 obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowych z udziałów środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Zgodnie z treścią art. 101 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, z dniem 1 stycznia 2010 r. Bank Gospodarstwa Krajowego przejmuje dokonywanie płatności wynikających z umów o dofinansowanie oraz decyzji o dofinansowanie, o których mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619), odpowiednio zawartych lub wydanych przed dniem 1 stycznia 2010 r. Umowy te oraz decyzje nie wymagają zmian w tym zakresie.

W przedmiotowej sprawie, otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2010 i 2011 r. środki pieniężne, na podstawie umowy zawartej z instytucją pośredniczącą - Wojewódzkim Urzędem Pracy, na realizację wskazanych projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą stanowiły Jej przychód podatkowy, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób fizycznych i jego zwolnienie uzależnione będzie od podmiotu, który będzie wypłacał te środki.

W przedmiotowej sprawie, otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego środki na realizację przedmiotowych projektów nie stanowią wynagrodzenia dla Wnioskodawczyni, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, objętego okresem programowania 2007-2013 otrzymane przez Wnioskodawczynię w 2010 r. i 2011 r. dofinansowanie, na podstawie umów zawartych w 2010 r., które przekazywane będzie w formie dotacji - w świetle ustawy o finansach publicznych - będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

Natomiast w przypadku otrzymania przez Zainteresowaną jako beneficjenta dofinansowania przekazanego w formie płatności w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego, środki te będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl