ILPB1/415-1374/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1374/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z wspólnikiem (osoba fizyczna) prowadzi działalność gospodarczą w ramach istniejącej Spółki Jawnej.

Działalność Spółki Jawnej obejmuje w szczególności projektowanie odzieży oraz handel odzieżą na zamówienie. Spółka nawiązuje kontakty i zawiera kontrakty na sprzedaż odzieży. Niewielka część z zakupionej odzieży jest sprzedawana bezpośrednio do ostatecznych odbiorców poprzez sprzedaż internetową.

Wnioskodawca wraz z wspólnikiem, występując jako osoby fizyczne planują w ramach prowadzonej w formie Spółki Jawnej działalności zawiązać spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, do której jako wkład niepieniężny (aport) zostałoby wniesione przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego prowadzone przez Spółkę Jawną.

Niektóre środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (w tym znaki towarowe Spółki Jawnej) nie zostały dotychczas ujawnione w Spółce Jawnej. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż znaki towarowe Spółki Jawnej są jej własnością, zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, a Spółka Jawna jest w posiadaniu świadectwa ochronnego dotyczącego przedmiotowych znaków.

Wartość poszczególnych składników majątku wnoszonych przez Spółkę Jawną w formie aportu przedsiębiorstwa Spółki Jawnej określona zostanie w umowie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W związku z aportem przedsiębiorstwa Spółki Jawnej do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstanie tzw. dodatnia wartość firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie na dalszym etapie działań Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zostanie przekształcona w spółkę osobową, np. spółkę komandytową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Spółkę Jawną przedsiębiorstwa Spółki Jawnej jako wkładu niepieniężnego do Sp. z o.o. spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu dokonania tej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, z punktu widzenia prawa podatkowego podatnikami podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy spółki osobowej (przychody i koszty rozliczane są proporcjonalnie do posiadanego udziału w zysku). W związku z powyższym dla celów określenia implikacji podatkowych transakcji aportu przedsiębiorstwa przez Spółkę Jawną na gruncie podatku dochodowego zastosowanie znajdą przepisy podatku dochodowego właściwe dla poszczególnych wspólników Spółki Jawnej.

Biorąc pod uwagę, iż w omawianym przypadku wspólnikami Spółki Jawnej są osoby fizyczne zastosowanie w zakresie określenia konsekwencji transakcji aportu znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że wniesienie przez Spółkę Jawną przedsiębiorstwa w formie aportu do Spółki z o.o. nie spowoduje powstania po stronie wspólników Spółki Jawnej obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 ww. ustawy. Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni - objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy wniesienie przez Spółkę Jawną wkładu niepieniężnego do Spółki z o.o. w postaci przedsiębiorstwa Spółki Jawnej nie powoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji podatkowych wydanych przez różne organy podatkowe, z których jako przykładowe można wymienić:

* interpretację indywidualną z dnia 30 stycznia 2009 r. wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (nr ILPB1/415-857/08-9/IM), w której organ podatkowy stwierdził, iż "Wniesienie aportem do spółki kapitałowej przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest źródłem przychodów. Nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych";

* interpretację indywidualną z dnia 17 listopada 2008 r. wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB1/415-975/08-2/AM), w której organ podatkowy podzielił następujące stanowisko podatnika: "Wniesienie aportem do spółki kapitałowej przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest źródłem przychodów. Nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części jest wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że wniesienie przez Spółkę Jawną przedsiębiorstwa Spółki Jawnej w formie aportu do Spółki z o.o. nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w postaci podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl