ILPB1/415-1373/09-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1373/09-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej jako: Minister) decyzją z 10 lipca 2009 r. na podstawie art. 3 ust. 3 i art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049) oraz § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra z 7 maja 2008 r. w sprawie programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców" (Dz. U. Nr 84, poz. 510) przyznał Wydziałowi Fizyki i Astronomii Uniwersytetu XXX środki finansowe przeznaczone na finansowanie uczestnictwa wskazanej w tej decyzji osoby fizycznej w wymienionym powyżej programie.

W związku z tą decyzją została zawarta umowa pomiędzy Ministrem a Uniwersytetem XXX, której przedmiotem jest ustalenie zasad finansowania zagranicznego pobytu wskazanej w decyzji osoby fizycznej - Uczestnika programu - obejmującego udział w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców". w umowie wskazano m.in., iż mają do niej zastosowanie przepisy ustawy o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia w sprawie programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców" (dalej jako rozporządzenie).

W umowie określono, iż na realizację określonego w niej zadania Minister przeznacza środki finansowe w ustalonej wysokości, które będą wykorzystane na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku oraz kosztów podróży uczestnika programu i członków jego rodziny (małżonka, niepełnoletnich dzieci) zgodnie z kalkulacją kosztów pobytu stanowiącą załącznik do umowy oraz ustalono harmonogram przekazywania tych kwot. Postanowiono też, iż realizując program Uczelnia zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji ponoszonych w związku z tym kosztów, Ponadto, w § 3 ust. 6 umowy Strony ustaliły, że w przypadku ustania zatrudnienia Uczestnika programu na Uniwersytecie jest on odpowiedzialny za niezwłoczne zawiadomienie Ministra o tym fakcie oraz prawidłowe rozliczenie się z przekazanych środków finansowych pod rygorem możliwości odstąpienia przez Ministra od umowy bez wyznaczania dodatkowego terminu i żądania zwrotu przekazanych środków finansowych.

W związku z powyżej opisaną, zawartą z Ministrem umową, Uniwersytet zawarł 17 września 2009 r. umowę z osobą fizyczną - Uczestnikiem programu, której przedmiotem jest sposób i warunki finansowania uczestnictwa w programie "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców". w zawartej umowie Uczestnik programu potwierdził, iż jest pracownikiem Uniwersytetu, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, a ponadto Strony postanowiły, iż pozostawanie przez tę osobę w stosunku pracy z Uczelnią jest warunkiem finansowania jej uczestnictwa w programie. Pozostając pracownikiem Uniwersytetu Uczestnik programu wystąpił w zawartej umowie o udzielenie urlopu bezpłatnego na czas realizacji programu i następnie zgodę taką otrzymał. Jednocześnie na podstawie umowy Uniwersytet zobowiązał się do przekazywania Uczestnikowi programu całości środków finansowych przyznanych Uczelni na podstawie umowy zawartej z Ministrem. Środki te - przeznaczone na pobyt i pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku będą wypłacane co kwartał. Na podstawie umowy Uczestnik programu zobowiązał się do przedkładania Uczelni rocznych sprawozdań. Zgodnie z umową Uczestnik jest też zobowiązany zawiadomić Uniwersytet o wszelkich zmianach w składzie członków rodziny, których pobyt podlega finansowaniu. Ponadto Uczestnik programu ma obowiązek zawiadomić niezwłocznie Uniwersytet o przerwach w pobycie za granicą, które nie podlegają wliczeniu do okresów pobytu podlegających finansowaniu. w przypadku rozwiązania umowy Uniwersytet zobowiązany jest do zapłaty tylko udokumentowanych i uzasadnionych kosztów związanych z uczestnictwem w programie. w zawartej umowie Uczestnik programu zobowiązał się też do składania w Uniwersytecie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki (biletów, faktur, rachunków), które mogą stanowić podstawę do rozliczenia (zwrotu) kosztów podróży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Do jakiego źródła przychodów dla potrzeb prawidłowego rozliczenia w podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć otrzymywane przez Uczestnika programu kwoty przeznaczone na pobyt i pokrycie kosztów utrzymania bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku - uczestnictwem w programie.

Czy otrzymywane przez Uczestnika programu kwoty wolne są w całości lub części od podatku dochodowego od osób fizycznych, a także czy Uniwersytet w związku z wypłacaniem tych kwot na rzecz Uczestnika pełni funkcję płatnika na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 lub innych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy Uczelnia jest zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek i ich przekazywania na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki i w konsekwencji, w przypadku gdy nie będzie dokonywała rocznego obliczenia podatku, do sporządzenia i przekazania, w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym, imiennej informacji PIT-11, czy też ma obowiązek wyłącznie sporządzenia i przekazania Uczestnikowi programu i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o uzyskanych przez podatnika przychodach PIT-8C.

Przedmiotem zapytania nie jest rozliczenie przez Uniwersytet - zwrot na rzecz Uczestnika programu - poniesionych przez Uczestnika kosztów podróży.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane przez Uczestnika programu kwoty są przychodem z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza min., że nie są przychodem ze stosunku pracy uregulowanym w art. 12 ust. 1 tej ustawy.

Ponadto, zdaniem Uczelni, otrzymywane przez Uczestnika środki finansowe nie są zwolnione, w całości bądź w części, od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uniwersytet w związku z wypłacaniem tych kwot na rzecz Uczestnika nie jest zobowiązany do pełnienia płatnika na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 lub innych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji do sporządzenia przekazania, w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym, imiennej informacji PIT-11. w terminie tym Uczelnia zobowiązana jest natomiast do sporządzenia i przekazania Uczestnikowi programu i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o uzyskanych przez podatnika przychodach PIT-8C.

UZASADNIENIE własnego stanowiska:

Kwalifikacja wypłacanych Uczestnikowi programu kwot do źródła przychodu.

W przedstawionej sprawie rozstrzygnąć przede wszystkim należy do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować kwoty otrzymywane przez Uczestnika programu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm., dalej jako: u.p.d.o.f.), "za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych".

Przedstawione zapisy umowne są odzwierciedleniem regulacji wynikających z rozporządzenia Ministra w sprawie programu "Wsparcie międzynarodowej mobilności naukowców". Na podstawie § 2 ust. 1 wymienionego rozporządzenia "Minister właściwy do spraw nauki (...), w ramach programu przyznaje jednostce naukowej środki finansowe na naukę przeznaczone na finansowanie zagranicznego pobytu pracownika naukowego lub naukowo-dydaktycznego, który spełnia łącznie następujące warunki: 1) jest zatrudniony w jednostce naukowej (...).

Zgodnie z ust. 2 § 2 cytowanego rozporządzenia pobyt, o którym mowa w ust. 1, obejmuje udział uczestnika programu w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych w jednostce organizacyjnej posiadającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącej w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe (...)". Natomiast na mocy § 3 ust. 1 środki finansowe są przyznawane w określonych w tym przepisie kwotach ryczałtowych. Wysokość tych kwot określona została w załączniku nr 1 do rozporządzenia wysokość kwot zryczałtowanych na osobę przyznawanych na pokrycie wydatków związanych z podróżami uczestnika programu, jego małżonka lub niepełnoletnich dzieci między miejscem zamieszkania a miejscowością, w której lub w pobliżu której znajduje się zagraniczny ośrodek. Stosownie do 7 ust. 1 powołanego rozporządzenia środki finansowe są przekazywane jednostce na podstawie umowy zawartej między ministrem a jednostką. Umowa określa warunki finansowania, realizacji i rozliczenia uczestnictwa w programie". Jednocześnie zgodnie z § 12 ust. 2 jednostka otrzymująca środki finansowe na uczestnictwo w programie ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wydatkowanie tych środków, zgodnie z umową".

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 4 u.p.d.o.f. "za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy".

Zdaniem Uniwersytetu, z przepisu art. 12 ust. 4 u.p.d.o.f. wynika, że jeśli inny przepis tej ustawy odnosi się do pracownika to ma on zastosowanie wyłącznie do sytuacji, kiedy osoba pozostaje w jednym z wymienionych w tym przepisie stosunków prawnych. Jednakże dla uznania, że wypłacone kwoty stanowią przychód ze stosunku pracy nie jest wystarczającym, aby wypłacającym był podmiot z którym pracownik pozostaje w takim stosunku, ale niezbędne jest również dla takiej kwalifikacji, aby przychód taki związany był ze stosunkiem pracy. w związku z tym przychody osób otrzymujących wynagrodzenie od pracodawcy, ale z tytułów innych niż stosunek pracy, nie są automatycznie kwalifikowane na podstawie u.p.d.o.f. jako pochodzące ze stosunku pracy.

W przedstawionym stanie faktycznym Uczestnik programu pozostaje wprawdzie w stosunku pracy z Uniwersytetem, jednakże z uwagi na fakt, iż przebywa na urlopie bezpłatnym otrzymywane przez niego kwoty przeznaczone na pobyt i pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku - uczestnictwem w programie, nie są należnościami jakie mu przysługują ze stosunku pracy. Otrzymywane przez Uczestnika programu kwoty wynikają z zawartej przez niego z Uniwersytetem powyżej opisanej umowy, która jest związana ze stosunkiem pracy tylko w ten sposób, iż w trakcie jej realizacji Uczestnik musi pozostawać w stosunku pracy z Uczelnią (choć na bezpłatnym urlopie).

Z umowy wynika, że Uczestnik zobowiązany jest przedkładać Uniwersytetowi roczne sprawozdania z jej realizacji natomiast w trakcie jej trwania nie jest związany z Uczelnią typowymi więzami wynikającymi ze stosunku pracy, takimi jak: ściśle określony czas pracy czy wykonywanie czynności pod kierownictwem przełożonych. Przeciwnie zobowiązany jest wyłącznie do przedstawienia osiągniętych w trakcie realizacji programu wyników przeprowadzonych badań. Odmiennie też, niż w przypadku wynagrodzenia otrzymywanego przez pracowników w związku z pozostawaniem w stosunku pracy, wypłacone Uczestnikowi kwoty na podstawie umowy mogą w określonych przypadkach podlegać zwrotowi na rzecz Uczelni.

Analizując przepisy u.p.d.o.f. dotyczące kwalifikacji przychodów do źródła przychodów - stosunku pracy, należy zwrócić uwagę na ich odmienność w stosunku do przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych, co pomoże uchwycić różnice w tym zakresie i właściwie ustalić źródło przychodu do jakiego należy przyporządkować otrzymywane przez Uczestnika programu kwoty.

Zgodnie z art. 8 ustawy z 13 października 1998 r. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku pracy, a także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy.

Ponieważ zapisu takiego nie ma w u.p.d.o.f. wynagrodzenia i inne świadczenia uzyskiwane przez pracownika z innych tytułów niż pozostawanie w stosunku pracy np. w związku z inną umową, nie są przychodem ze stosunku pracy.

W związku z powyższym przychodów uzyskiwanych przez Uczestnika programu w związku z pobytem za granicą nie można uznać za przychody ze stosunku pracy, są one otrzymywane na podstawie rozporządzenia i nie wiążą się ze stosunkiem pracy. Nie zmienia tego fakt, iż wypłacającym świadczenia jest pracodawca, tj. Uniwersytet XXX. Świadczenia wynikają bowiem z umowy innej, niż umowa o pracę.

Wobec powyższego, skoro uzyskiwane przez Uczestnika programu przychody nie są przychodem ze stosunku pracy, należy je zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.

Stosownie do art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. "za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach", Określenie do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć środki wypłacane na rzecz Uczestnika programu jest istotne m.in. z uwagi na możliwość zastosowania w stosunku do tych przychodów zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ustalenie, czy otrzymywane przez Uczestnika programu kwoty są wolne w całości lub w części od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 20 u.p.d.o.f., "wolne od podatku dochodowego są: część przychodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 przebywających czasowo za granicą i uzyskujących przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, za każdy dzień pobytu za granicą, w którym podatnik pozostawał w stosunku służbowym, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczym stosunku pracy, w kwocie odpowiadającej 30% diety, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 15".

W ocenie Uniwersytetu przepis ten nie będzie miał zastosowania z uwagi na to, iż kwoty otrzymywane przez Uczestnika programu nie są kwalifikowane jako pochodzące ze stosunku pracy, ale jako przychód z innych źródeł. w omawianej sprawie, zdaniem Uczelni, nie będzie również miało zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b u.p.d.o.f., zgodnie z którym wolna od podatku jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu: ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów".

Wszelkie zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, dlatego wykładnia przepisów ustanawiających te zwolnienia musi być wykładnią ścisłą. Wobec tego ponieważ w przepisach regulujących szkolnictwo wyższe wyrażone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b u.p.d.o.f. sformułowanie "skierowanie do pracy dydaktycznej jest pojęciem odmiennym od terminu skierowanie do pracy naukowej należy uznać, że ustanowione w tym przepisie zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych obejmuje wyłącznie działalność dydaktyczną, która jest odrębna od działalności naukowej.

Odmienność znaczeniową tych pojęć potwierdza m.in. art. 42 ust. 1 ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), który stanowi, iż "minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego (...)"określa, w drodze rozporządzenia, warunki kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych szkoleniowych (...).

To rozróżnienie terminologiczne jest kontynuowane w przepisach wykonawczych. Na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. Nr 190, poz. 1405) osoby mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które spełniają warunki określone przez podmiot zagraniczny, mogą być kierowane za granicę w celu:

1.

prowadzenia badań naukowych (...);

2.

podejmowania i prowadzenia działalności dydaktycznej, szkoleniowym (...)".

Powyższe przepisy wyróżniają działalność dydaktyczną i działalność naukową w związku z czym, skoro w u.p.d.o.f. nie ustanowiono jednoznacznie zwolnienia od podatku w przypadku skierowania do pracy naukowej, oznacza to, iż kwoty otrzymywane w związku z takim skierowaniem nie są wolne od podatku w zakresie określonym przepisem art. 21 ust. 1 pkt 23b u.p.d.o.f.

Zatem w przedstawionym stanie faktyczny, kwoty otrzymywane przez Uczestnika programu nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 23b u.p.d.o.f.

W przedstawionym stanie faktycznym, w ocenie Uczelni, nie znajdzie też zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a. Stosownie do tego przepisu wolna od podatku jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu: stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Przepis ten ustanawia zwolnienie, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, dla przebywających za granicą osób uzyskujących stypendia. Dla zastosowania zwolnienie istotna jest więc możliwość zaliczenia otrzymywanych przez Uczestnika programu środków do kategorii stypendiów, o których mowa w przytoczonym art. 21 ust. 1 pkt 23a u.p.d.o.f.

Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN "stypendium" to "pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy".

W świetle przytoczonej definicji kwoty otrzymywane przez Uczestnika programu w związku z realizacją przez niego badań naukowych w zagranicznym ośrodku naukowym nie mogą zostać zakwalifikowane jako stypendium, ponieważ przeznaczone są na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym. Środki te nie są zatem przeznaczone na finansowanie badań naukowych poza miejscem zamieszkania, stąd też nie można uznać, że mieszczą się w definicji stypendium.

Stanowisko takie zawarte zostało w piśmie Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2009 r. sygnatura DD3/033/40/KDJ/09/276 zmieniającym interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 stycznia 2009 r. sygnatura ILPB2/415-700/08-3/JK.

W związku z powyższym uznać należy, że otrzymywane przez Uczestnika programu kwoty nie są zwolnione w całości bądź w części od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Sposób rozliczenia podatkowego kwot otrzymywanych przez Uczestnika programu - ustalenie czy w przedstawionym stanie faktycznym Uniwersytet zobowiązany jest do pełnienia funkcji płatnika.

Na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. "do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane, jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów, pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit, b".

Natomiast, jak już wyżej wskazano, stosownie do art. 35 ust. 2 u.p.d.o.f., "za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce".

Przepis ten nie znajdzie jednak zastosowania w niniejszej sprawie z uwagi na fakt, iż jak powyżej wyjaśniono, wypłacane Uczestnikowi, programu kwoty nie mogą być zakwalifikowane w świetle regulacji u.p.d.o.f. jako stypendium. Wobec tego, ponieważ w przedstawionej sprawie Uczelnia nie jest płatnikiem - nie znajdą w sprawie zastosowania inne regulacje ustawy dotyczące obowiązku pełnienia funkcji płatnika, rozliczenie wypłacanych kwot powinno nastąpić na podstawie art. 40 u.p.d.o.f., zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 34 i 35, jeżeli osiągają inne dochody, od których płatnicy nie mają obowiązku poboru zaliczek na podatek, są obowiązani wpłacić zaliczki na podatek należny od tych dochodów według zasad określonych w art. 44 ust. 3a, co oznacza konieczność samodzielnego rozliczenia podatku przez podatnika - Uczestnika programu.

W konsekwencji Uniwersytet zobowiązany będzie wyłącznie, na podstawie art. 42a u.p.d.o.f., do sporządzenia przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, informacji o uzyskanych przez Uczestnika programu (podatnika) przychodach - PlT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl