ILPB1/415-1348/09-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1348/09-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca uzyskuje przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, związane z dofinansowaniem z funduszy UE na realizację programów operacyjnych w tym POKL Priorytet III "Wysoka jakość systemu oświaty" Podziałanie 3.3.4. "Modernizacja treści metod kształcenia - projekty konkursowe", realizacja projektu pt. "Odkrywać nieznane, tworzyć nowe - program rozwijania zainteresowań fizyką". Na podstawie otrzymanych środków Wnioskodawca realizuje bezpośrednio cele ściśle określonego programu pomocowego. Środki z funduszy strukturalnych przekazywane są faktycznie dopiero po zakończeniu inwestycji, w związku z czym niezbędne jest krótkoterminowe finansowanie w kwocie przewidzianej dotacji, co jest w istocie realizowanie ze źródeł krajowych, tzw. prefinansowanie. Wobec tego środki są w praktyce finansowane z budżetu państwa. Realizowane projekty wykonywane są non profit, tzn. koszt uzyskanego dofinansowania w pełnej wysokości pokrywa koszty związane z realizacją projektu. w związku z projektem powstają jednak koszty, które są uznawane za niekwalifikowalne koszty projektu, tzn. że nie są one finansowane ze środków uzyskanych z dofinansowania tylko ze środków podatnika. Do kosztów niekwalifkowalnych zalicza się m.in. koszty sporządzenia samego wniosku o dofinansowanie autora projektu, koszty administracyjne projektu związane ze składaniem wniosków, wyjazdy, koszty pocztowe), koszty prowadzenia subkonta projektu od czasu otwarcia (wymaganego przed podpisaniem umowy o dofinansowanie) do czasu rozpoczęcia realizacji projektu, ZUS od wynagrodzeń pracowników projektu, który nie został przewidziany w budżecie projektu, inne wydatki niezbędne do realizacji projektu poniesione przez Wnioskodawcę - nie rozliczone w projekcje w związku z brakiem danego kosztu w budżecie projektu lub przekraczające kwotę budżetu (druki umów, formularzy, dodatkowo plakaty) koszty kontroli projektu etc. Do kosztów niekwalifkowalnych zalicza się również wydatki poniesione w ramach projektu zgodnie z budżetem, ale po negocjacji lub po kontroli uznane przez instytucję wdrażającą za niekwalifikowalne (zwrócone przez podatnika na konto projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy środki uznane w projekcie za niekwalifikowalne mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktycznie poniesione wydatki, związane bezpośrednio z realizacją projektów unijnych, które to środki nie zostały uznane za kwalfikowalne mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

W opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji zgodzić się wprawdzie należy, iż realizacja projektu odbywa się co do zasady non profit, jednak podatnik uzyskuje korzyści o charakterze niematerialnym. Realizacja projektów unijnych pozwala bowiem nabyć podatnikowi niezbędne doświadczenie, którym następnie jest w stanie wylegitymować się przed potencjalnymi kontrahentami jak również w wyniku realizowanych projektów rozpoznawalna staje się podstawowa działalność podatnika - nie zwiana z projektami unijnymi - co pozwala przyjąć, że realizacja non profit projektu w istocie skutkuje większą renomą i rozpoznawalnością podstawowej działalności podatnika, a to prowadzi do stwierdzenia iż sama realizacja projektu sprzyja pozyskiwaniu w przyszłości nowych zleceń i potencjalnych kontrahentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na Wnioskodawcy, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskuje przychody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, związane z dofinansowaniem z funduszy UE na realizację programów operacyjnych. Realizowane projekty wykonywane są non profit, tzn. koszt uzyskanego dofinansowania w pełnej wysokości pokrywa koszty związane z realizacją projektu. w związku z projektem powstają jednak koszty, które są uznawane za niekwalifikowalne koszty projektu, tzn. że nie są one finansowane ze środków uzyskanych z dofinansowania tylko ze środków podatnika.

Mając na względzie powyższe, ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki, które nie są sfinansowane ze środków otrzymanego dofinansowania na realizację programów operacyjnych nie są objęte wyłączeniem określonym w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Reasumując, koszty finansowane ze środków Wnioskodawcy poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów ze źródła działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl