ILPB1/415-1320/10-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1320/10-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnień przedmiotowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 26 stycznia 2011 r. znak ILPB1/415-1320/10-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 1 lutego 2011 r., w dniu 10 lutego 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 7 lutego 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest wspólnikiem spółki jawnej. Prowadzi działalność w formie apteki ogólnodostępnej. Jest to dwuosobowa spółka. Spółka prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zatrudnia pracowników z wykształceniem średnim - techników farmacji.

W dniu 1 września 2010 r. zatrudniono nowego pracownika z wykształceniem technik farmaceuta jako stażystę. Pracownik ten jest w trakcie kontynuowania studiów na Uniwersytecie (...) w X.

W związku z tym, że Spółka jest zainteresowana podniesieniem fachowości w aptece, personelem z wyższym wykształceniem, podjęto decyzję o dofinansowaniu tych studiów.

Podpisano z pracownikiem umowę o zakresie/warunkach świadczeń dla pracownika podnoszącego kwalifikacje zawodowe.

W dniu 29 września 2010 r. Spółka opłaciła semestr zimowy, 5 rok studiów, z rachunku bankowego spółki jawnej na konto Uniwersytetu (...) w X.

Uczelnia, przed podpisaniem z pracownikiem umowy o dofinansowanie, wystawiła fakturę VAT na nazwisko i imię pracownika - z tego dokumentu znany był Spółce koszt studiów. Faktura VAT wystawiona została w dniu 7 września 2010 r. z terminem płatności 30 września 2010 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Czy w związku z faktem podpisania umowy z pracownikiem na dofinansowanie płatnych studiów na kierunku farmacja i poniesieniu kosztów związanych z opłatą semestralną bez posiadania faktury VAT, a tylko potwierdzenia poniesienia kosztów z wyciągu bankowego, można ten wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności w spółce jawnej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, koszty poniesione na rozwój zawodowy pracownika są inwestowaniem w firmę. Wiedza zdobyta na studiach, to nie tylko podniesienie kwalifikacji umożliwiających podwyższenie standardów obsługi klientów, fachowości przy wydawaniu leków, ale również możliwość wydłużenia czasu pracy apteki, sprawniejsza obsługa pacjentów, co ma istotny wpływ na zwiększenie obecnych i przyszłych przychodów firmy.

Dokumentem uprawniającym do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów ponoszonych opłat czesnego za studia pracownika mogą być wszelkiego rodzaju dokumenty źródłowe potwierdzające poniesienie takiego wydatku - zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. w takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Należy podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka zatrudniła nowego pracownika w trakcie kontynuowania studiów na wydziale farmaceutycznym. Podjęto decyzję o dofinansowaniu tych studiów. Podpisano z pracownikiem umowę. Spółka opłaciła semestr zimowy. Uczelnia wystawiła fakturę VAT na nazwisko i imię pracownika.

Analiza treści zarówno art. 22 ust. 1 jak i art. 23 ww. ustawy wskazuje, że co do zasady w przedmiotowej sprawie, nie ma przeszkód, aby zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów poniesione wydatki związane z opłatą semestralną za studia pracownika. Należy uznać, iż koszty poniesione na rozwój zawodowy pracownika są inwestowaniem w firmę. Wiedza zdobyta na studiach, to nie tylko podniesienie kwalifikacji umożliwiających podwyższenie standardów obsługi klientów, fachowości przy wydawaniu leków, ale również możliwość wydłużenia czasu pracy apteki, sprawniejsza obsługa pacjentów, co ma istotny wpływ na zwiększenie obecnych i przyszłych przychodów firmy.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Zasady i sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

W myśl § 12 ust. 3 ww. rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:

1.

faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub

2.

inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

a.

wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b.

datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c.

przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d.

podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Mając na uwadze ww. uregulowania prawne oraz informacje zawarte we wniosku należy wskazać, że w związku z faktem podpisania umowy z pracownikiem na dofinansowanie płatnych studiów na kierunku farmacja i poniesieniu kosztów związanych z opłatą semestralną bez posiadania faktury VAT, a tylko potwierdzenia poniesienia kosztów z wyciągu bankowego, można ten wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności w spółce jawnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego zwolnień przedmiotowych, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lutego 2011 r. nr ILPB1/415-1320/10-5/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl