ILPB1/415-1293/10-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1293/10-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych, jest podatnikiem podmiotowo zwolnionym z VAT.

W kwietniu 2010 r. zakupiła kasę rejestrującą o wartości 1.150 zł brutto. Kasa stanowi środek trwały w firmie Wnioskodawczyni. Dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania kasy do użytkowania, tj. w maju 2010 r.. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Wnioskodawczyni skorzystała z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Ponieważ jest podatnikiem podmiotowo zwolnionym z VAT, zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy, tj. 700 zł, Wnioskodawczyni otrzymała na swój rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana kwota, tj. 700 zł, z tytułu zwrotu wydatkowanej kwoty na zakup kasy rejestrującej stanowi przychód z działalności gospodarczej lub, czy pomniejsza początkową wartość kasy rejestrującej do celów jednorazowej amortyzacji, dokonanej w maju 2010 r. z kwoty 1.150 zł do kwoty 450 zł (1.150 zł - 700 zł = 450 zł).

Zdaniem Wnioskodawczyni, zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej i nie pomniejsza początkowej wartości kasy rejestrującej do celów jednorazowej amortyzacji, dokonanej w miesiącu maju 2010 r..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Wnioskodawczyni podała, iż jest podatnikiem podmiotowo zwolnionym z VAT.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 powołanej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 22 ust. 8 cytowanej ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Natomiast stosownie do art. 22a ust. 1 powołanej ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

* jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonanych, według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Powyższy przepis stanowi między innymi o kwotach wydatkowanych na nabycie, a następnie odliczonych od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. w opisanym przypadku część kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej jest odliczana, ale nie od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, lecz od podatku VAT należnego. Odliczenie to nie stanowi również zwrotu wydatków poniesionych na zakup kasy. Jest to ulga w podatku od towarów i usług, która pozostaje bez wpływu na uregulowania zawarte w art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, opodatkowaną na zasadach ogólnych, jest podatnikiem podmiotowo zwolnionym z VAT. Zakupiła kasę rejestrującą, stanowiącą środek trwały oraz dokonała jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości kasy brutto. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Wnioskodawczyni skorzystała z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Ponieważ jest podatnikiem podmiotowo zwolnionym z VAT, zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy, tj. 700 zł, Wnioskodawczyni otrzymała na swój rachunek bankowy.

Ulga na zakup kasy fiskalnej, przysługuje również podatnikom podmiotowo zwolnionym od podatku do towarów i usług, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ulga ta przysługuje na uprzedni wniosek złożony do Naczelnika Urzędu Skarbowego. Sposób, warunki i tryb odliczania od podatku należnego (zwrotu) kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej określa rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących.

Jeżeli więc kasa fiskalna stanowi środek trwały Wnioskodawczyni, wydatki poniesione na jej zakup będą zaliczane w ciężar kosztów działalności gospodarczej poprzez odpisy amortyzacyjne od całości wartości początkowej zakupionej kasy rejestrującej (jednorazowy odpis amortyzacyjny), jeżeli Zainteresowana przyjęła takie zasady amortyzacji w odniesieniu do środka trwałego o niskiej wartości początkowej. Kwoty tej nie pomniejsza się o zwróconą kwotę ulgi w podatku od towarów i usług.

Reasumując, otrzymana kwota 700 zł, z tytułu zwrotu wydatkowanej kwoty na zakup kasy rejestrującej nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej i nie pomniejsza początkowej wartość kasy rejestrującej do celów jednorazowej amortyzacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl