ILPB1/415-1231/13-6/AP

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1231/13-6/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2014 r. oraz w dniu 6 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 17 stycznia 2014 r. nr ILPB1/415-1231/13-2/AP, ILPP2/443-1078/13-2/AK, ILPB2/436-297/13-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 17 stycznia 2014 r., skutecznie doręczono w dniu 21 stycznia 2014 r., natomiast w dniu 28 stycznia 2014 r. uzupełniono wniosek o brakującą opłatę od wniosku. Wnioskodawca uzupełnił wniosek także w dniu 6 lutego 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą X. Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest w szczególności transport drogowy towarów. Firma prowadzi transport drogowy towarów zarówno krajowy, jak i międzynarodowy. Działalność ta prowadzona jest w oparciu o licencję nr... dotyczącą międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy (wydana przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego #61485; wydana x kwietnia 2012 r., ważna do x kwietnia 2017 r.) oraz licencję nr.... dotyczącą krajowego transportu drogowego rzeczy (wydana przez...., udzielona x sierpnia 2003 r., ważna do x sierpnia 2053 r.).

Działalność gospodarcza prowadzona jest przy pomocy narzędzi stanowiących własność Wnioskodawcy. W szczególności do prowadzenia działalności gospodarczej służą pojazdy mechaniczne, naczepy i ciągniki. Składniki te zostały wyszczególnione w załączonej ewidencji środków trwałych w roku 2013 #61485; o tam wskazanej wartości.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca zatrudnia 26 pracowników. W związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawca zawarł umowę kredytu na kwotę 400.000,00 złotych, który przeznaczony został na sfinansowanie prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność prowadzona jest w należącej do Wnioskodawcy nieruchomości #61485; budynku garażowym na samochód ciężarowy wraz z zapleczem socjalnym (ewidencja środków trwałych, grupa 1, wartość aktualna 183.523,40 zł).

Wszystkie wymienione wyżej składniki majątku objęte są jedną ewidencją. W ewidencji środków trwałych nie ma innych środków poza wyżej wskazanymi.

W skład przedsiębiorstwa wchodzi ponadto zestaw komputerowy oraz program komputerowy do fakturowania.

Wnioskodawca zawarł umowę spółki jawnej, której wspólnikiem jest jedna osoba fizyczna poza Wnioskodawcą #61485; żona Wnioskodawcy pozostająca z Wnioskodawcą w ustroju ustawowej wspólności majątkowej. Wnioskodawca zamierza jako wkład do spółki jawnej wnieść wszystkie wyżej wymienione ruchomości oraz nieruchomość. Programy komputerowe nie zostaną wniesione do nowej spółki, gdyż nie zezwala na to umowa licencyjna #61485; spółka zakupi nowe licencje na tożsame programy komputerowe. Spółka jawna przystąpi do umowy kredytu zawartej z bankiem. Spółka przejmie wszystkich 26 pracowników na podstawie porozumień pomiędzy Wnioskodawcą, Spółką a pracownikami. Spółka jawna przejmie umowy o media służące prowadzeniu działalności gospodarczej (prąd, woda) przez Wnioskodawcę w ten sposób, że umowy te zostaną rozwiązane z dostawcami mediów przez Wnioskodawcę i zawarte przez spółkę jawną. Do spółki jawnej zostaną nadto wniesione wierzytelności związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a spółka jawna zobowiąże się zapłacić nieuiszczone jeszcze należności Wnioskodawcy z tytułu dostawy prądu i wody.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w tak opisanym stanie faktycznym wniesienie do spółki jawnej wkładu niepieniężnego (aportu) będzie powodowało powstanie dla Wnioskodawcy obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w tak opisanym stanie faktycznym wniesienie do spółki jawnej wkładu niepieniężnego (aportu) nie będzie powodowało powstania dla Wnioskodawcy obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dodanym do ww. ustawy z dniem 1 stycznia 2011 r.), wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego. Spółka jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami podatku dochodowego są bowiem wspólnicy tej spółki. Uzasadnieniem wprowadzenia do cyt. ustawy art. 21 ust. 1 pkt 50b w wyżej wskazanym brzmieniu, jak wynika z założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Ministerstwo Finansów, Projekt z dnia 30 kwietnia 2010 r., jest fakt, że na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wniesienie przez osobę prawną wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną nie rodzi skutków w podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, w ocenie Ministerstwa Finansów, konieczne było wprowadzenie regulacji wyłączającej stosowanie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do przychodów z tytułu wniesienia wkładu do spółki niebędącej osobą prawną.

W konsekwencji wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci wyżej wskazanych składników majątku wykorzystywanych w chwili obecnej do prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, do spółki niebędącej osobą prawną (spółki jawnej) nie będzie zdarzeniem kreującym obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dla Wnioskodawcy.

W konsekwencji w tak przedstawionym stanie faktycznym dla Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 9 tej ustawy stanowi, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni, objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wnieść w formie aportu składniki majątku wykorzystywane w prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej polegającej na transporcie drogowym towarów do spółki jawnej, której wspólnikiem - poza Wnioskodawcą - jest żona Zainteresowanego.

Odnosząc się zatem do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy stwierdzić brak podstaw do zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wprost definiuje jako przychód z kapitałów pieniężnych nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce objętych w zamian za wkład niepieniężny, gdyż spółka jawna, w której obejmowane będą udziały, jest spółką osobową. Wymieniona regulacja prawna nie dotyczy wkładów wnoszonych do spółek niebędących osobą prawną.

Należy bowiem wyjaśnić, że w myśl art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną #61485; oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Natomiast stosownie do treści art. 5a pkt 28 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych:

a.

spółkę kapitałową, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b.

spółkę kapitałową w organizacji,

c.

spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d.

spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wniesienie do spółki jawnej wkładu niepieniężnego w postaci składników majątku wykorzystywanych w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie spowoduje także wystąpienia u Zainteresowanego przychodu z tytułu odpłatnego zbycia składników majątkowych wymienionych w art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniesienie tego wkładu nie wiąże się bowiem z odpłatnym zbyciem składników majątkowych będących przedmiotem aportu.

Osoba fizyczna wnosząca wkład niepieniężny do spółki jawnej otrzymuje udziały w tej spółce, których wartość materialna nie stanowi ceny nabycia tych udziałów. Otrzymujący udziały wspólnik nabywa całokształt praw i obowiązków związanych z uczestnictwem w przedsięwzięciu gospodarczym w ramach spółki osobowej, do której przystąpił przez wniesienie wkładu. Po stronie wspólnika nie powstaje jednak dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Czynność wniesienia do spółki osobowej składników majątku w drodze aportu pozostaje neutralna podatkowo i nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie wnoszącego wkład niepieniężny.

Należy przy tym wskazać na treść art. 21 ust. 1 pkt 50b, którym ustawodawca doprecyzował przepisy, poprzez jednoznaczne wskazanie neutralności podatkowej czynności wniesienia aportu do spółek niemających osobowości prawnej, a więc w rozpatrywanej sprawie do spółki jawnej.

Stosownie bowiem do tego przepisu, wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Podsumowując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym po stronie Wnioskodawcy wnoszącego do spółki jawnej wkład niepieniężny (aport) nie powstanie przychód do opodatkowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych będzie to czynność prawna neutralna podatkowo.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo tut. Organ informuje, że wniosek w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych został rozstrzygnięty odrębnym pismem, natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie rozstrzygnięty w późniejszym terminie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl