ILPB1/415-1200/10-5/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1200/10-5/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie utraty prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów oraz w zakresie utraty prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, § 3 oraz § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 16 listopada 2010 r. znak ILPB1/415-1200/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 24 listopada 2010 r., a w dniu 6 grudnia 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 1 grudnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu xx maja 2010 r. zawarła umowę spółki cywilnej, w ramach której osiągnęła przychód z tytułu robót budowlanych. Pierwszy przychód z tytułu tej działalności został osiągnięty w sierpniu 2010 r., a przed jego osiągnięciem Wnioskodawczyni złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zainteresowana nigdy nie była opodatkowana na zasadzie karty podatkowej.

Jednocześnie wspólnik Wnioskodawczyni prowadzi nieprzerwanie od kwietnia 2007 r. samodzielnie działalność gospodarczą, w ramach której osiąga przychody z tytułu robót budowlanych. Od xx stycznia 2009 r. przychody wspólnika z tej działalności opodatkowane są 19% podatkiem ryczałtowym.

Innych przychodów wspólnik Wnioskodawczyni poza powyższymi nic osiąga. Przychody wspólnika za 2009 rok przekroczyły kwotę stanowiącą równowartość 150.000 Euro.

Wnioskodawczyni za 2009 rok osiągnęła przychody: ze stosunku zlecenia, najmu lokalu mieszkalnego stanowiącego jej własność niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane na zasadach ogólnych oraz przychody z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych. Przychody Wnioskodawczyni za 2009 rok nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 150.000 Euro.

W 2010 r. Zainteresowana osiągnęła w styczniu i lutym przychody z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie w ramach tej działalności, opodatkowane na zasadach ogólnych i zamierza lokal ten wynająć od miesiąca grudnia 2010 r. na czas określony osobie fizycznej w celach mieszkalnych.

Jednocześnie osiąga przychód z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej osobiście (nie w ramach spółki cywilnej). Przychody te są osiągane z tytułu usług związanych z: administracyjną obsługą biura (82.11.10.0), przygotowania dokumentów, pozostałych specjalistycznych usług wspomagających prowadzenie biura (82.19.13.0), sporządzanie list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną (82.19.12.0), powielania dokumentacji (82.19.11.0), które opodatkowane są na zasadach ogólnych. Od stycznia 2010 r. Zainteresowana osiąga również przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście - umowy zlecenia, na rzecz Kancelarii Radcy Prawnego, w ramach której wykonuje czynności polegające na zawieraniu w imieniu i na rzecz dającego zlecenie umów związanych z działalnością dającego zlecenie. Ponadto od września 2010 r. została zatrudniona na 1/4 etatu w Szkole na stanowisku doradcy prawnego.

Zainteresowana zamierza z chwilą uzyskania tytułu magistra prawa zawrzeć w 2010 r. stałą umowę zlecenia z Kancelarią radcowską lub adwokacką, w ramach której będzie osobiście wykonywać wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego (porady opinie sporządzanie projektów pism procesowych itp.), w imieniu i na rzecz tej jednej Kancelarii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie utraty prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Czy Wnioskodawczyni utraci prawo do opodatkowania na zasadzie ryczałtu z chwilą osiągnięcia przychodu z tytułu czynszu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego w celach niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowanego na zasadach ogólnych lub z chwilą osiągnięcia przychodu z umów zlecenia, w ramach której będzie świadczyć czynności wymagające wiedzy prawniczej bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego wyłącznie na rzecz jednej Kancelarii Radcy Prawnego/Adwokackiej w jej imieniu i na jej rzecz.

Zdaniem Wnioskodawczyni, planowane przychody z najmu lokalu mieszkalnego stanowiącego majątek Wnioskodawczyni niezwiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą i powierzony do korzystania osobie fizycznej w celach mieszkaniowych nie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, które mają być opodatkowane na zasadach ogólnych, a także przychody, które mają być uzyskane ze stałej umowy zlecenia zawartej z Kancelarią radcowską lub adwokacką, w ramach której Zainteresowana będzie osobiście wykonywać wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego (porady, opinie sporządzanie projektów pism procesowych itp.) w imieniu i na rzecz tej Kancelarii nie są przychodami, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o zpd i ich osiągnięcie nie spowoduje utraty prawa do rozliczenia przychodów osiąganych w ramach spółki cywilnej przy zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Problemy interpretacyjne budzi bowiem niefortunne sformułowanie przez ustawodawcę art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ustawy o zpd, zgodnie z którym opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Świadczenie usług może odbywać się zarówno w ramach prowadzanej działalności gospodarczej, jak i np. w ramach umowy zlecenia na rzecz jednego podmiotu, w jego imieniu i na jego rzecz, jak w powyżej wskazanym hipotetycznym stanie faktycznym. W art. 8 ust. 3 ustawy o zpd, ustawodawca przesądza, iż chodzi o przychody osiągnięte z usług świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z wyłączeniem przychodów osiągniętych w ramach zlecenia niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Działalność usługowa zgodnie z definicją ustawową (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zpd) to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienione są poszczególne źródła przychodów, którymi są m.in.:

* działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Stosownie do przepisów art. 9a ust. 1 cyt. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Z kolei z treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy wynika, iż opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Powyższe zastrzeżenie w omawianym przypadku dotyczy tylko usług świadczonych przez Wnioskodawczynię w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Analizując przedmiotową sprawę należy mieć na uwadze fakt, iż przychody uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej, umów-zleceń oraz z najmu prywatnego niezwiązanego z działalnością gospodarczą, kwalifikują się do odrębnych źródeł przychodów, w stosunku do których możliwość opodatkowania w określonej formie, jak i kwestie wyłączenia z tych form należy rozpatrywać oddzielnie. Zatem sam fakt osiągania przychodów z umów-zleceń, bądź z najmu niezwiązanego z pozarolniczą działalnością gospodarczą nie wpływa na możliwość opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawczyni uznające, iż nie utraci ona prawa do opodatkowania na zasadzie ryczałtu z chwilą osiągnięcia przychodu z tytułu czynszu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego w celach niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowanego na zasadach ogólnych lub z chwilą osiągnięcia przychodu z umów zlecenia, w ramach której będzie świadczyć czynności wymagające wiedzy prawniczej bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego wyłącznie na rzecz jednej Kancelarii Radcy Prawnego/Adwokackiej w jej imieniu i na jej rzecz.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. sposobu opodatkowania przychodów) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 17 stycznia 2011 r. nr ILPB1/415-1200/10-4/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl