ILPB1/415-1158/13-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1158/13-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2013 r. (data wpływu 16 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie złożenia przez pracowników korekt deklaracji rocznych i zastosowania do części uzyskanych przychodów 50% kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest biurem projektowym. Zajmuje się głównie projektowaniem dróg i mostów. Dokumentację projektową, stanowiącą kompletne opracowanie, tworzą projekty drogowe i mostowe oraz projekty branżowe w zakresie sieci wodno-kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, światłowodowych, gazowych itp. Proces projektowania #8722; w zależności od kontraktu #8722; obejmuje powstanie kompletnej dokumentacji od fazy koncepcji poprzez projekt budowlany do projektu wykonawczego lub tylko wykonanie konkretnej fazy dokumentacji (np. sporządzenie tylko projektu wykonawczego). Projektem finalnym każdej ww. fazy projektowania jest dokumentacja projektowa, w skład której wchodzą: rysunki techniczne, opisy techniczne, przedmiar robót, kosztorysy, specyfikacja wykonania i odbioru robót itp.

Wytworzone przez biuro Wnioskodawcy dokumentacje projektowe są, ze względu na ich specyfikę, niepowtarzalność lokalizacji, warunków geologicznych i terenowych oraz szczegółowych (dla każdego opracowania innych) założeń projektowo-programowych zalecanych przez inwestora, dokumentacjami opracowanymi indywidualnie. Każda z nich wykazuje również cechy niepowtarzalności.

Sporządzane przez biuro Wnioskodawcy dokumentacje projektowe są wykonywane w zespołach projektowych. W skład takiego zespołu projektowego wchodzą projektanci i asystenci. Do sprawdzania i weryfikowania wykonanej dokumentacji powołane są zespoły sprawdzające, w skład których wchodzą tylko projektanci z dużym doświadczeniem. Wszystkie te osoby posiadają dyplomy ukończenia technicznych studiów wyższych, a projektanci i sprawdzający uprawnienia budowlane. Każdy egzemplarz opracowanego projektu jest przez jego twórców własnoręcznie podpisywany. Do każdego egzemplarza projektu budowlanego załączane są kopie posiadanych uprawnień budowlanych osób, które je posiadają (dotyczy to projektantów i sprawdzających).

Po wykonaniu dokumentacji projektowej autorzy i współautorzy tej dokumentacji przenoszą prawa autorskie na rzecz Wnioskodawcy #8722; pracownicy etatowi z uwagi na wiążący ich stosunek pracy, a zleceniobiorcy poprzez złożenie stosownego oświadczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie obowiązków płatnika.

1. Czy przy tego typu opracowaniach dokumentacji projektowych dla pracowników wchodzący w skład zespołu projektowego Wnioskodawca może skorzystać z możliwości stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21).

2. Czy każdej osobie wchodzącej w skład zespołu projektowego #8722; niezależnie od faktu posiadania, bądź nie, uprawnień budowlanych lub zakresu posiadanych uprawnień #8722; Wnioskodawca może zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), zastosować 50% koszty uzyskania przychodu.

3. Czy 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), przysługują autorom wszystkich prac projektowych (niezależnie od ich rodzaju), do których na podstawie zawartych umów Wnioskodawca przenosi prawa autorskie na zleceniodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), o zastosowaniu 50% stawki kosztów uzyskania przychodu z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje fakt uzyskania przychodu z tytułu wykonania przez twórców dla zamawiającego utworu, bądź innego przedmiotu praw własności intelektualnej będących przedmiotami prawa autorskiego. Natomiast z treści art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. (Dz. U. Nr 152, poz. 1016) wynika, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Dokumentacje projektowe sporządzane przez pracowników Wnioskodawcy spełniają obydwie ww. przesłanki.

Uznając, że dokumentacje projektowe wykonywane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę pracowników są przedmiotem prawa autorskiego tj. działalności twórczej o indywidualnym i niepowtarzalnym charakterze zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1016), Wnioskodawca może dla ich autorów stosować 50% koszty uzyskania przychodu.

Wynagrodzenie pracowników Wnioskodawca planuje podzielić na dwie części. Jedną, zdecydowanie większą część, stanowić będzie kwota wynagrodzenia ryczałtowego z tytułu wykonania w danym miesiącu utworów lub prac będących przedmiotem prawa autorskiego lub praw pokrewnych i przeniesienia autorskich praw majątkowych do utworów (dokumentacji projektowych) na rzecz Wnioskodawcy. Drugą część wynagrodzenia stanowić będzie kwota wynikająca z tytułu pozostałych obowiązków pracowniczych (np. pełnienie nadzorów autorskich) i praw pracowniczych (np. wynagrodzenie chorobowe czy urlopowe).

Koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% będą miały zastosowanie wyłącznie do czynności będących przedmiotem prawa autorskiego i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) - od 1 stycznia 2013 r. - w danym roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów nie będą mogły przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej.

Ad. 2

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), o zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodu z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje fakt uzyskania przychodu z tytułu wykonania dla zamawiającego utworu, bądź innego przedmiotu praw własności intelektualnej będących przedmiotem prawa autorskiego. Z treści art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. (Dz. U. Nr 152, poz. 1016) wynika, że domniemywa się, iż twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu, lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, obie te przesłanki są spełnione przez każdą osobę pracującą przy sporządzaniu dokumentacji projektowej, a więc każdej z tych osób przysługuje status twórcy, a co za tym idzie można stosować 50% koszty uzyskania przychodu. Każdy projekt (lub poszczególne jego części) jest bowiem przez każdą pracującą przy nim osobę własnoręcznie wykonany, podpisany i podany do publicznej wiadomości. Czynności te wykonują zarówno projektanci asystenci jak i osoby sprawdzające.

Zgodnie z art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) - od 1 stycznia 2013 r. - w danym roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów nie będą mogły przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej.

Ad. 3

Inwestorzy zamawiający w biurze Wnioskodawcy dokumentację projektową żądają od Wnioskodawcy #8722; zgodnie z zawartymi umowami #8722; przeniesienia praw autorskich do wszystkich rodzajów wykonanych prac projektowych zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1016) oraz wszystkich elementów opracowanej przez Wnioskodawcę dokumentacji projektowej podpisanej przez autorów zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. Nr 152, poz. 1016).

Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż do wszystkich rodzajów prac wykonanych podczas sporządzania dokumentacji projektowej może stosować 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21), pod warunkiem, iż są one własnoręcznie podpisane przez autorów.

Zgodnie z art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) - od 1 stycznia 2013 r. - w danym roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów nie będą mogły przekroczyć 1/2kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do treści art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a cytowanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Osobom posiadającym status pracownika uzyskującym przychody m.in. ze stosunku pracy przysługuje co do zasady, zgodnie z przepisami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wymiaru czasu pracy.

W przypadku osób, które uzyskują przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia, przysługują zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 4 - koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Inaczej jednakże jest traktowana sprawa kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów (artystów) zatrudnionych na umowę o pracę czy w przypadku uzyskiwania przez twórców i autorów (artystów) przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umów cywilno-prawnych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu. O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu), będącej przedmiotem prawa autorskiego.

W takim przypadku koszty uzyskania przychodów ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, który stanowi, że koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Stosownie do treści art. 22 ust. 9a ww. ustawy, w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 22 ust. 10 cytowanej ustawy, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio. Przepis ust. 10 stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, ze w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a (art. 22 ust. 10a ww. ustawy).

Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że ustalenie, czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich lub pokrewnych, i podatnik jest twórcą, czy też artystą wykonawcą należy ocenić w świetle odrębnych przepisów, czyli przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, takich jak np. "twórca", "korzystanie przez twórców z praw autorskich" lub pojęć z nimi związanych jak np. "utwór", zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Stosownie do art. 1 ust. 2 ww. ustawy, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno-muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego. W umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, że przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stanowi, że prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Stosownie do treści art. 8 ust. 2 ww. ustawy, domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

W razie zatem wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności, zarówno chronionych prawem autorskim, jak i niebędących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności niechronionych prawem autorskim. Tylko bowiem takie rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac - utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu, daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Podkreślenia przy tym wymaga, że zakwalifikowanie, czy wykonywana praca w ramach umowy o pracę jest przedmiotem prawa autorskiego jest obowiązkiem płatnika, który dokonuje świadczeń z tego tytułu.

Należy podkreślić, że w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia fakt korzystania przez twórcę z praw autorskich musi wynikać z treści zawartych z Wnioskodawcą umów cywilno-prawnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się głównie projektowaniem dróg i mostów. Projektem finalnym każdej fazy projektowania jest dokumentacja projektowa. Wytworzone przez biuro Wnioskodawcy dokumentacje projektowe są, ze względu na ich specyfikę, niepowtarzalność lokalizacji, warunków geologicznych i terenowych oraz szczegółowych założeń projektowo-programowych zalecanych przez inwestora, dokumentacjami opracowanymi indywidualnie. Każda z nich wykazuje również cechy niepowtarzalności.

Sporządzane przez biuro Wnioskodawcy dokumentacje projektowe są wykonywane w zespołach projektowych, w których skład wchodzą projektanci i asystenci. Do sprawdzania i weryfikowania wykonanej dokumentacji powołane są zespoły sprawdzające, w skład których wchodzą tylko projektanci z dużym doświadczeniem. Każdy egzemplarz opracowanego projektu jest przez jego twórców własnoręcznie podpisywany. Po wykonaniu dokumentacji projektowej autorzy i współautorzy tej dokumentacji przenoszą prawa autorskie na rzecz Wnioskodawcy #8722; pracownicy etatowi z uwagi na wiążący ich stosunek pracy, a zleceniobiorcy poprzez złożenie stosownego oświadczenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że do wynagrodzeń pracowników wchodzących w skład zespołu projektowego, uzyskiwanych z tytułu przeniesienia prawa autorskiego na rzecz Wnioskodawcy w związku z opracowaniem dokumentacji projektowych, Wnioskodawca jako płatnik może skorzystać z możliwości stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Koszty te Wnioskodawca może zastosować do wynagrodzenia każdej osoby wchodzącej w skład zespołu projektowego, uzyskanego za przeniesienie na Zainteresowanego prawa autorskiego do stworzonej przez nią dokumentacji projektowej.

Zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy przysługują autorom wszystkich prac projektowych (niezależnie od ich rodzaju), do których na podstawie zawartych umów są przenoszone prawa autorskie.

Wskazać przy tym należy, że od ww. wynagrodzeń osiąganych przez autorów prac projektowych, koszty te nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wyraźnie zaznaczyć, że przedmiotu niniejszej interpretacji nie stanowi ocena prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy w kwestii uznania określonych efektów pracy pracowników za utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tut. Organ zauważa, że z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy Wnioskodawcy ze względu na pracę twórcza będą otrzymywali wynagrodzenie za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych.

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie są przepisami prawa podatkowego.

W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów.

Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do orzekania, czy określony rezultat pracy jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego.

Właściwym odnośnie dokonywania wykładni przepisów ww. ustawy jest wyłącznie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawny.

W związku z powyższym ocena stanowiska Wnioskodawcy dokonana została jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Rozstrzygnięcie w zakresie złożenia przez pracowników korekt deklaracji rocznych i zastosowania do części uzyskanych przychodów 50% kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawarto w piśmie z dnia 15 stycznia 2014 r. nr ILPB1/415-1158/13-3/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl