ILPB1/415-1135/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1135/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 20 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów - jest:

*

prawidłowe w części dotyczącej kwalifikacji przychodów

*

nieprawidłowe w części dotyczącej momentu powstania przychodów.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 2005 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność polegającą na prowadzeniu przedszkola niepublicznego. z przychodów rozlicza się wg podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadząc pełną księgowość zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Działalność przedszkola prowadzona jest w budynku dzierżawionym od Urzędu Miasta na podstawie umowy dzierżawy.

Zgodnie z zapisami tej umowy dzierżawca nieruchomości po wykonaniu remontu pomieszczeń przedszkola może ubiegać się o zwolnienie z obowiązku ponoszenia miesięcznego czynszu dzierżawnego netto.

W pierwszym półroczu tego roku Wnioskodawczyni dokonała remontu łazienek w pomieszczeniach przedszkola. Przedstawiciele służb technicznych Urzędu Miasta dokonali kontroli tej realizacji potwierdzając zasadność i określając wartość remontu na podstawie kosztorysu inwestorskiego.

Urząd Miasta w dniu 21 września 2009 r. wydał decyzję, na podstawie której, zgodnie z umową dzierżawy, zwolnił Zainteresowaną z obowiązku ponoszenia czynszu dzierżawnego netto do wysokości kosztów remontu. Zwolnienie to polega na zwolnieniu z opłacania wartości netto kolejnych rat czynszu. Obowiązkiem Wnioskodawczyni jest opłacanie jedynie zawartego na fakturach za dzierżawę podatku Vat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość dokonanego remontu, do wysokości której Wnioskodawczyni zwolniona została z opłacania czynszu, stanowi przychód do opodatkowania jako nieodpłatne świadczenie... Jeżeli tak, to w którym momencie powstaje ten przychód - czy w momencie wydania decyzji - w pełnej wysokości zatwierdzonych kosztów remontu, czy też w okresach miesięcznych w wysokości wartości netto poszczególnych rat czynszu dzierżawnego...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z artykułem 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - za przychód podatkowy ustawa traktuje wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wobec powyższego zwolnienie Zainteresowanej z obowiązku zapłacenia czynszu dzierżawnego netto taki przychód stanowi. Jednocześnie - zgodnie z artykułem 14 pkt 1 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wobec powyższego przychód ten będzie powstawał sukcesywnie, w miarę terminów kolejnych rat czynszu dzierżawnego, w wysokości wartości netto tego czynszu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

*

prawidłowe w części dotyczącej kwalifikacji przychodów

*

nieprawidłowe w części dotyczącej momentu powstania przychodów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przy czym, w myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Stosownie do art. 11 ust. 2. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Artykuł 11 ust. 2b ustawy stanowi, że jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

W myśl wyżej przytoczonych przepisów zwolnienie Wnioskodawczyni z opłacania czynszu do wysokości wydatków poniesionych na przeprowadzony remont w wynajmowanym budynku, stanowi nieodpłatne świadczenie, podlegające opodatkowaniu.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 14 ust. 1e ww. ustawy).

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż działalność przedszkola prowadzona jest w budynku dzierżawionym od Urzędu Miasta na podstawie umowy dzierżawy. Po dokonaniu przez Zainteresowaną remontu łazienek w pomieszczeniach przedszkola, Urząd Miasta wydał decyzję, na podstawie której, zgodnie z umową dzierżawy, zwolnił Wnioskodawczynię z obowiązku ponoszenia czynszu dzierżawnego netto do wysokości kosztów remontu.

Wnioskodawczyni zawarła z właścicielem dzierżawionego budynku umowę, w myśl której właściciel nieruchomości co miesiąc będzie zwracał Zainteresowanej część poniesionych przez Wnioskodawczynię na remont ww. budynku nakładów, poprzez rezygnację z pobierania należności czynszowych, do wysokości umówionej kwoty.

Mając na względzie cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż przychód z tytułu ww. transakcji powstawał będzie u Wnioskodawczyni przez cały okres trwania kompensaty wzajemnych należności.

Reasumując, wartość dokonanego remontu, do wysokości której Wnioskodawczyni zwolniona została z opłacania czynszu, stanowi przychód do opodatkowania jako wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń - zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i powstaje w okresach miesięcznych w wysokości wartości netto poszczególnych rat czynszu dzierżawnego w myśl art. 14 ust. 1e ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl