ILPB1/415-112/07-3/GM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-112/07-3/GM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), uzupełnionym w dniu 3 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W chwili obecnej Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w A. Sp. z o.o., gdzie pełni funkcję Członka Zarządu.

Wnioskodawca podał, że zgodnie z art. 201 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037), do jego zadań jako Członka Zarządu należy: prowadzenie spraw Spółki oraz jej reprezentowanie, a w szczególności reprezentowanie Spółki na zewnątrz, podpisywanie umów w imieniu Spółki, zwoływanie posiedzeń Zarządu i Zgromadzeń Spółki, sporządzanie sprawozdań z działalności Zarządu oraz zatwierdzanie sprawozdań finansowych. Typowe funkcje zarządcze (kierownicze) pełni natomiast w Spółce Dyrektor Zarządzający. Podejmuje on decyzje dotyczące działalności bieżącej i rozwoju Spółki, a w szczególności do jego zadań należy zarządzanie wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa, tworzenie i realizacja strategii usprawnianie i modernizacja firmy w celu dynamizacji sprzedaży i obniżania kosztów oraz realizacja założonych celów sprzedażowych i finansowych.

Z końcem 2007 r. Wnioskodawca zamierza zrezygnować z dotychczas pełnionych funkcji i wraz z dwoma innymi osobami założyć spółkę menedżerską w formie spółki jawnej, świadczącą usługi zarządcze na rzecz A. Sp. z o.o.

Zakres usług świadczonych przez spółkę menedżerską pokrywałby się z czynnościami wchodzącymi uprzednio w zakres działalności dyrektora zarządzającego, nie zaś z czynnościami Zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako wspólnik spółki menedżerskiej (spółki jawnej), osiągając przychody z tytułu świadczenia usług zarządzania w spółce, w której w roku poprzedzającym rok podatkowy wykonywał czynności związane z pełnieniem funkcji Członka Zarządu w ramach umowy o pracę, ma możliwość - zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - wyboru opodatkowania dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach spółki jawnej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy w sytuacji, gdy zakres usług świadczonych przez nowopowstałą spółkę jest odmienny od czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz byłego pracodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze. zm.) podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. Zgodnie natomiast z art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Wnioskodawca podaje, że art. 9a ust. 3 ustawy określa z kolei zastrzeżenie do art. 9a ust. 2, zgodnie z którymi; jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym,

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Wnioskodawca uważa, iż z powyższego przepisu wynika, że z opodatkowania 19% stawką liniową, nie mogą skorzystać podatnicy uzyskujący z pozarolniczej działalności gospodarczej przychody ze świadczenia usług odpowiadających czynnościom, które wykonywali w ramach stosunku pracy na rzecz byłego pracodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym taka sytuacja nie występuje, gdyż usługi które zamierza świadczyć jako wspólnik spółki menedżerskiej na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę jako Członka Zarządu w ramach stosunku pracy. Usługi świadczone przez spółkę menedżerską Spółce A., będę typowymi usługami zarządczymi, których zakres będzie porównywalny do zakresu czynności dyrektora zarządzającego pełniącego tę funkcję do końca 2007 r., a więc będą sprowadzały się do zarządzania wszystkimi obszarami przedsiębiorstwa, tworzenia i realizacji strategii, usprawniania i modernizacja firmy w celu dynamizacji sprzedaży i obniżania kosztów oraz realizacji założonych celów sprzedażowych i finansowych. Natomiast zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy na rzecz byłego pracodawcy sprowadzał się do reprezentowania spółki na zewnątrz, podpisywania umów w imieniu spółki, zwoływania posiedzeń Zarządu i Zgromadzeń Spółki, sporządzania sprawozdań z działalności Zarządu oraz zatwierdzania sprawozdań finansowych w zakresie wynikającym z Kodeksu spółek handlowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W treści art. 10 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy, jako źródło przychodu wymieniono działalność wykonywaną osobiście, natomiast w art. 10 ust. 1 pkt 3 - pozarolniczą działalność gospodarczą.

W rozumieniu art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 powołanej ustawy, za przychody z samodzielnie wykonywanej działalności (tj. o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy) uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zatem przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, stanowią zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, również wtedy, gdy są uzyskiwane przez spółkę osobową prawa handlowego (np. jawną) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Możliwość wyboru opodatkowania podatkiem liniowym normuje przepis zawarty w art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

Reasumując, skoro spółka menedżerska (spółka jawna) osiągnie przychody z tytułu umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, poszczególni wspólnicy osiągną przychody, które należy zakwalifikować do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 czyli do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Osiągnięte z tego źródła dochody nie mogą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie zawartych we wniosku pozostałych pytań, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostały pismami z dnia 31 grudnia 2007 r. nr ILPB1/415-112/07-4/GM i ILPB1/415-112/07-5/GM odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl