ILPB1/415-1092/11-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1092/11-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 15 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 21 listopada 2010 r. jako osoba nieprowadząca działalności gospodarczej Wnioskodawczyni złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 - wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Wniosek dotyczył organizacji kina letniego dla dzieci z gminy, połączonego z posiłkiem oraz zajęciami kulturalno-edukacyjnymi. Wniosek został zaakceptowany i w dniu 3 sierpnia 2011 r. podpisana została umowa na realizację przedsięwzięcia w miesiącu sierpień 2011 r.

Całość przedsięwzięcia miała na celu organizację zajęć dla dzieci z gminy, które nie wyjechały na wakacje oraz celem dodatkowym była aktywizacja życia na wsi. Charakter przedsięwzięcia był prospołeczny.

Wniosek został w pełni zrealizowany ze środków własnych z założeniem odzyskania wydatkowanej sumy z dotacji. W momencie składania wniosku złożone zostało również oświadczenie o kwalifikowalności VAT-u, czyli włączenie tegoż podatku do kosztów kwalifikowalnych.

W dniu 5 maja 2011 r. Wnioskodawczyni dokonała wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej uruchamiając lakiernię proszkową. Prowadzona działalność nie jest w żaden sposób związana z założeniami projektu realizowanego w ramach działania 413. Dodatkowo, po otrzymaniu informacji o przyznaniu dofinansowania oraz podpisaniu umowy w dniu 3 sierpnia 2011 r. Zainteresowana dokonała zmiany we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej usuwając z nich wszelkie przedmioty wykonywanej działalności mogące wpływać na negatywną ocenę i odrzucenie podatku VAT jako koszt kwalifikowalny. Od dnia założenia działalności gospodarczej aż do dnia wprowadzenia zmian we wpisie do ewidencji Wnioskodawczyni nie wykonała żadnych usług związanych z wykreślonymi przedmiotami zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności.

W trakcie realizacji projektu dla dzieci Wnioskodawczyni odbierała faktury od dostawców usług i materiałów niezbędnych do realizacji projektu jako osoba prywatna. Faktury oznaczone zostały imieniem, nazwiskiem, nr NIP, adresem zamieszkania (czyli innym aniżeli miejsce wykonywania działalności). Usługi i materiały zakupione na rzecz realizowanego projektu nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, nie zostały wprowadzone do ewidencji KPiR oraz VAT, całość przedsięwzięcia pokryta została ze środków własnych oraz opłacona gotówką lub z konta prywatnego, niezwiązanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z zaświadczeniem o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej Wnioskodawczyni może zaliczyć podatek VAT do kosztów uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, koszty poniesione w celu realizacji cyklu spotkań dla dzieci nie są kosztami, które może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w Jej działalności. Całość projektu realizowana była z założeniem odseparowania tych dwóch spraw. Faktury otrzymane od dostawców usług są wystawione na imię oraz nazwisko Wnioskodawczyni i nigdy nie miały być celem włączenia ich do kosztów w prowadzonej działalności, ponieważ nie są z nią zupełnie związane. Wydatkowany VAT, którego Zainteresowana nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jest wysoką kwotą, niemożność otrzymania zwrotu mocno wpłynie na sytuację finansową Wnioskodawczyni. Zainteresowana nie ukrywa również, że złożenie wniosku o dofinansowanie projektu wiązało się ze świadomością odzyskania podatku VAT. Od złożenia wniosku o przyznanie pomocy szacunkowy czas na podpisanie umowy miał trwać około 5 miesięcy. Czas ten wydłużył się do 9 miesięcy, w tym czasie konieczne było uruchomienie działalności, co znacznie utrudniło sprawy formalne związane z otrzymaniem dotacji.

Zainteresowana uważa, że podatek VAT nie powinien zostać uznany w prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej, co będzie równoznaczne z zakwalifikowaniem go do kosztów kwalifikowalnych w przeprowadzonym w sierpniu projekcie unijnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Zainteresowana, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 - wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Wniosek dotyczył organizacji kina letniego dla dzieci z gminy, połączonego z posiłkiem oraz zajęciami kulturalno-edukacyjnymi. W dniu 3 sierpnia 2011 r. podpisana została umowa na realizację przedsięwzięcia. Wniosek został w pełni zrealizowany ze środków własnych z założeniem odzyskania wydatkowanej sumy z dotacji. W momencie składania wniosku złożone zostało również oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, czyli włączenie tegoż podatku do kosztów kwalifikowalnych. Ponadto, w dniu 5 maja 2011 r. Wnioskodawczyni dokonała wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej uruchamiając lakiernię proszkową. Jednakże, jak wskazuje Zainteresowana, prowadzona działalność nie jest w żaden sposób związana z założeniami projektu realizowanego w ramach działania 413. Ponadto, w trakcie realizacji projektu dla dzieci Wnioskodawczyni odbierała faktury od dostawców usług i materiałów niezbędnych do realizacji projektu jako osoba prywatna. Faktury oznaczone zostały imieniem, nazwiskiem, nr NIP, adresem zamieszkania (czyli innym aniżeli miejsce wykonywania działalności lakierni proszkowej). Usługi i materiały zakupione na rzecz realizowanego projektu nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, nie zostały wprowadzone do ewidencji KPiR oraz VAT, całość przedsięwzięcia pokryta została ze środków własnych oraz opłacona gotówką lub z konta prywatnego, niezwiązanego z prowadzoną działalnością. Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, czy podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt uzyskania przychodów w prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej, tj. lakierni proszkowej.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednakże ciężar wskazania owego związku spoczywa na Wnioskodawczyni, która wywodzi z tego określone skutki prawne.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

W związku z powyższym należy wskazać, iż koszty dotyczące podatku od towarów i usług nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów ze źródła, jakim jest prowadzona przez Zainteresowaną pozarolnicza działalność gospodarcza - lakiernia proszkowa. Należy bowiem zauważyć, iż koszt ten nie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym ze źródłem przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Nie został on poniesiony w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia tego źródła przychodu. W związku z powyższym, podatek od towarów i usług nie może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej przez Zainteresowaną pozarolniczej działalności gospodarczej (lakierni proszkowej).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone regulacje prawne wskazać należy, iż Zainteresowana nie może zaliczyć podatku od towarów i usług, stanowiącego koszt realizowanego projektu, do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Nią pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zaznacza, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl