ILPB1/415-1081/13-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1081/13-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2013 r. (data wpływu: 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora spółki z siedzibą na terytorium Malty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu pełnienia funkcji dyrektora spółki z siedzibą na terytorium Malty.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 16 grudnia 2013 r. nr ILPB1/415-1081/13-2/AMN Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 16 grudnia 2013 r., zaś w dniu 23 grudnia 2013 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym (posiada stałe miejsce zamieszkania i ośrodek interesów życiowych w Polsce oraz podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Polsce).

Zainteresowany pełni funkcję członka organu zarządzającego (członka rady dyrektorów - "Member of the Board of Directors") w spółce kapitałowej z siedzibą na terytorium Malty (limited liability company), która jest podmiotem podobnym do polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka"). Spółka jest rezydentem podatkowym na terytorium Malty, tzn. w tym państwie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania z zastrzeżeniem przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Malta. Organem zarządzającym Spółki jest rada zarządzająca (Board of Directors) a funkcje członków pełnią w niej dyrektorzy (Directors). Członek rady zarządzającej Spółki jest osobą uprawnioną w szczególności do zarządzania Spółką, prowadzenia spraw Spółki i reprezentowania Spółki.

Wnioskodawca otrzymał propozycję pobierania wynagrodzenia za pełnienie funkcji członka organu zarządzającego, tj. członka rady dyrektorów Spółki. Zainteresowany rozważa możliwość przyjęcia tej propozycji.

Do obowiązków Wnioskodawcy jako dyrektora Spółki, za wykonywanie których Wnioskodawca będzie pobierał wynagrodzenie, o którym mowa w niniejszym wniosku, będą należały zarówno obowiązki związane z zarządzaniem i kontrolą nad Spółką, jak i inne zadania powierzone Wnioskodawcy jako dyrektorowi Spółki.

Szczegółowy zakres obowiązków Wnioskodawcy, za wykonywanie których rozważane jest przyznanie Zainteresowanemu wynagrodzenia, jest następujący:

* zarządzanie i kontrola nad Spółką sprawowane w szczególności poprzez udział w zgromadzeniach dyrektorów Spółki, obejmujące między innymi nadzór nad wynikami finansowymi osiąganymi przez Spółkę, opracowanie i nadzór nad realizacją strategii rozwoju Spółki, opracowanie i nadzór nad realizacją polityki dywidendowej oraz strategii korporacyjnej i rynkowej Spółki,

* reprezentowanie Spółki, polegające między innymi na dokonywaniu czynności faktycznych i prawnych w imieniu Spółki, reprezentowaniu Spółki w kontaktach z kontrahentami i klientami, reprezentowanie Spółki przed organami administracji i wymiaru sprawiedliwości, ustanawianie pełnomocników do reprezentowania Spółki,

* prowadzenie spraw Spółki, polegające w szczególności na administrowaniu majątkiem Spółki i kierowaniu jej bieżącą działalnością, m.in. poprzez sprawowanie nadzoru nad zawieraniem i wykonywaniem umów zawieranych przez Spółkę, nadzór nad kwalifikacją projektów i przedsięwzięć gospodarczych, w które będzie angażowała się Spółka, dokonywanie oceny potencjalnych kontrahentów z punktu widzenia celów działalności Spółki I ryzyka związanego z realizacją projektów i przedsięwzięć gospodarczych Spółki, analizę ewentualnych zagrożeń, ryzyk i korzyści wynikających dla Spółki związanych z realizacją umów, projektów i oceną przedsięwzięć gospodarczych, nadzór nad doborem profesjonalnych doradców i podwykonawców, utrzymywanie właściwych relacji biznesowych z aktualnymi i potencjalnymi partnerami biznesowymi i kontrahentami, oraz ewentualnie inne obowiązki powierzane Wnioskodawcy w ramach pełnienia funkcji dyrektora w zależności od potrzeb Spółki, mające na celu prawidłowe sprawowanie przez niego czynności związanych z zarządzaniem i sprawowaniem nadzoru nad prowadzoną przez Spółkę działalnością.

Wszystkie wymienione czynności są i/lub będą wykonywane przez Wnioskodawcę wyłącznie w ramach pełnienia funkcji dyrektora Spółki.

Powyższe obowiązki w Spółce Wnioskodawca będzie pełnił na podstawie umowy Spółki i uchwał wspólników. Zainteresowany nie będzie pozostawał ze Spółką w stosunku pracy, zlecenia, o dzieło lub podobnym, na podstawie którego mógłby pełnić wyżej opisane funkcje. Wszelkie wyżej opisane i pełnione przez Wnioskodawcę funkcje jako dyrektor, mają wyłączną podstawę prawną w umowie Spółki i uchwale wspólników.

Wypłacane wynagrodzenie będzie przyznane odrębną uchwałą wspólników. Uchwała ta będzie jedynym i wyłącznym tytułem prawnym do wypłaty wynagrodzenia za sprawowanie omawianej funkcji w Spółce.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że zakres czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę został przedstawiony w stanie faktycznym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 20 września 2013 r.

W opinii Wnioskodawcy zakres pełnionych przez Wnioskodawcę obowiązków w ramach funkcji członka zarządu w spółce z siedzibą na terytorium Malty będzie się mieścił w art. 16 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta, dnia 7 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r., nr 49 poz. 256). Wszystkie wymienione we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego obowiązki wykonywane będą przez Wnioskodawcę w ramach pełnienia funkcji dyrektora spółki (członka zarządu spółki).

Ponadto przedstawione we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego obowiązki wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach pełnienia funkcji dyrektora spółki są typowe również dla czynności, do wykonywania których uprawniony i zobowiązany jest członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. dalej: "k.s.h."), określonych m.in. w art. 201 § 1 k.s.h. ("Zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę"), art. 204 § 1 i 2 k.s.h. ("Prawo członka zarządu do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki. Prawa członka zarządu do reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich") i art. 208 § 2 k.s.h. ("Każdy członek zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki").

Zainteresowany podał, że zakres obowiązków, do wykonywania których będzie zobligowany w ramach pełnienia obowiązków dyrektora spółki, odpowiada zakresowi uprawnień i obowiązków w zakresie prowadzenia spraw i reprezentowania spółki, do wykonywania których zobowiązany i uprawniony jest członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działającej pod rządami prawa polskiego.

Zgodnie z doktryną prawa, prowadzenie spraw spółki polega na administrowaniu majątkiem spółki oraz kierowaniu jej bieżącą działalnością (zarząd wewnętrzny). Ramy tego zarządu obejmują wszystkie czynności, których nie można zaliczyć do czynności reprezentacji. Prowadzenie spraw wiąże się z podejmowaniem decyzji we wszystkich sferach działania spółki oraz decyzji przygotowujących albo wykonujących czynności prawne. Czynności prowadzenia spraw mogą mieć charakter samoistny albo stanowić czynności przygotowawcze i wykonawcze w stosunku do czynności reprezentacji (tak A. Kidyba w: Kodeks spółek handlowych. Komentarz, t. I, s. 855).

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy zakres wszystkich czynności wykonywanych w ramach pełnienia funkcji członka zarządu w spółce z siedzibą na terytorium Malty objęty będzie art. 16 Umowy polsko-maltańskiej. Tym samym do zasad opodatkowania wynagrodzenia Wnioskodawcy uzyskiwanego z tytułu wykonywania obowiązków powierzonych Wnioskodawcy jako dyrektorowi Spółki (a więc osobie pełniącej funkcję członka rady zarządzającej) zastosowanie znajdzie art. 16 Umowy polsko-maltańskiej. Zgodnie z dyspozycją tego przepisu wynagrodzenie, o którym mowa, podlega opodatkowaniu na terytorium Malty i zgodnie z przepisami tego kraju.

W przedmiotowym piśmie Zainteresowany wskazał również, że wynagrodzenie, którego dotyczy przedmiotowy wniosek będzie wypłacane Wnioskodawcy wyłącznie z tytułu członkostwa w zarządzie spółki z siedzibą na terytorium Malty (Board of directors).

Wnioskodawca wszystkie wymienione we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego obowiązki w spółce z siedzibą na terytorium Malty będzie pełnił na podstawie umowy spółki i uchwały (uchwał) wspólników. Zainteresowany nie będzie pozostawał ze spółką w stosunku pracy, zlecenia, o dzieło lub innym podobnym stosunku prawnym. Wszelkie opisane i pełnione przez Wnioskodawcę obowiązki mają wyłączną podstawę prawną w umowie spółki i uchwale (lub uchwałach) wspólników.

Wypłacane wynagrodzenie będzie przyznane odrębną uchwałą (lub uchwałami) wspólników. Uchwała ta (lub uchwały) będzie/będą jedynym i wyłącznym tytułem prawnym do wypłaty wynagrodzenia za sprawowanie omawianej funkcji w spółce.

W związku z powyższym Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie wyłączniez tytułu członkostwa w zarządzie (Board of directors) spółki z siedzibą na terytorium Malty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy za wykonywanie obowiązków powierzonych Wnioskodawcy jako Dyrektorowi Spółki, będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta, dnia 7 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 49, poz. 256) zmienionej protokołem z dnia 6 kwietnia 2011 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty o zmianie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 283, poz. 1661), dalej "Umowa polsko-maltańska"), a więc będzie zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a) Umowy polsko-maltańskiej i stosownie do art. 23 ust. 1 lit. d) Umowy polsko-maltańskiej będzie wpływać na wysokość stawki podatku dochodowego mającej zastosowanie do pozostałych dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu progresywnych stawek podatkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy do zasad opodatkowania podatkiem dochodowym otrzymywanego przez polskiego rezydenta wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce z siedzibą na terytorium Malty, zastosowanie znajdzie art. 16 Umowy polsko-maltańskiej.

Stosownie do polskiej wersji językowej art. 16 Umowy polsko-maltańskiej "wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie".

Zgodnie natomiast z angielską wersją językową art. 16 Umowy polsko-maltańskiej: "Directors" fees and similar payments derived by a resident of a Contracting State in his capacity as a member of the board of directors, or other comparable body however described, of a company which is a resident of other Contracting State may be taxed in that other Contracting State".

W rozumieniu Umowy polsko-maltańskiej, określenie "spółka", zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt e) Umowy polsko-maltańskiej oznacza każdą osobę prawną lub każdą inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.

Całość uprawnień i obowiązków związanych z zarządzaniem spółką powstałą pod rządami prawa maltańskiego spoczywa na dyrektorach. W myśl maltańskiego prawa dyrektorzy spółek pełnią swoje obowiązki w ramach organu zarządczego tworząc radę zarządzającą ("board of directors"). Również analiza angielskiej wersji art. 16 Umowy polsko-maltańskiej prowadzi do wniosku, że dotyczy on członków (directors) rady zarządzającej ("boards of directors").

W związku z powyższym wynagrodzenie Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu wykonywania obowiązków powierzonych Wnioskodawcy jako dyrektorowi Spółki (a więc osobie pełniącej funkcję członka rady zarządzającej) objęte będzie art. 16 Umowy polsko-maltańskiej. Zgodnie z dyspozycją tego przepisu wynagrodzenie, o którym mowa, podlega opodatkowaniu na terytorium Malty i zgodnie z przepisami tego kraju.

Na marginesie warto zauważyć, że przedstawione wyżej obowiązki wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach pełnienia funkcji dyrektora Spółki są typowe również dla czynności, do wykonywania których uprawniony i zobowiązany jest członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z dnia 8 listopada 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej: "k.s.h."), określonych m.in. w art. 201 § 1 k.s.h. ("Zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę"), art. 204 § 1 i 2 k.s.h. ("Prawo członka zarządu do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki. Prawa członka zarządu do reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich") i art. 208 § 2 k.s.h. ("Każdy członek zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki").

Zakres obowiązków, do wykonywania których jest i/lub będzie zobligowany Wnioskodawca w ramach pełnienia obowiązków dyrektora Spółki, odpowiada zakresowi uprawnień i obowiązków w zakresie prowadzenia spraw i reprezentowania spółki, do wykonywania których zobowiązany i uprawniony jest członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością działającej pod rządami prawa polskiego.

Zgodnie z doktryną prawa, prowadzenie spraw spółki polega na administrowaniu majątkiem spółki oraz kierowaniu jej bieżącą działalnością (zarząd wewnętrzny). Ramy tego zarządu obejmują wszystkie czynności, których nie można zaliczyć do czynności reprezentacji. Prowadzenie spraw wiąże się z podejmowaniem decyzji we wszystkich sferach działania spółki oraz decyzji przygotowujących albo wykonujących czynności prawne. Czynności prowadzenia spraw mogą mieć charakter samoistny albo stanowić czynności przygotowawcze i wykonawcze w stosunku do czynności reprezentacji (tak A. Kidyba w: Kodeks spółek handlowych. Komentarz t. I, s. 855).

Artykuł 16 Umowy polsko-maltańskiej będzie miał zatem zastosowanie do wszystkich składników wynagrodzenia Wnioskodawcy otrzymywanego za wykonywanie obowiązków powierzonych Wnioskodawcy jako dyrektorowi, niezależnie od tego na jakich zasadach wynagrodzenie to podlega opodatkowaniu na terytorium Malty.

Stanowisko takie prezentowane jest przez organy podatkowe m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 lipca 2013 r. sygn. IPTPB2/415-288/13-4/AKr.

W celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu w Polsce należy stosować art. 23 ust. 1 lit. a Umowy polsko-maltańskiej, który stanowi, że "jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany na Malcie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b)".

Wobec powyższego, stosownie do art. 16 Umowy polsko-maltańskiej oraz art. 23 ust. 1 lit. a Umowy polsko-maltańskiej wynagrodzenie Wnioskodawcy pełniącego funkcję dyrektora w Spółce jest zwolnione z opodatkowania w Polsce.

Wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę za wykonywanie przez Wnioskodawcę obowiązków powierzonych jako Dyrektorowi Spółki może być opodatkowane jedynie na Malcie.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 lit. d Umowy polsko-maltańskiej, "jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej Umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, wówczas Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód".

Zatem pomimo, że wynagrodzenie za wykonywanie obowiązków dyrektora w Spółce jest zwolnione z opodatkowania w Polsce, Wnioskodawca będzie miał obowiązek uwzględnić je przy obliczaniu tzw. efektywnej stopy procentowej mającej zastosowanie do przychodów uzyskanych w Polsce i opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. przy zastosowaniu progresywnych stawek podatkowych (art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zwolnienie omawianego dochodu od opodatkowania w Polsce na podstawie Umowy polsko- -maltańskiej występuje niezależnie od zasad, na jakich wewnętrzne prawo maltańskie opodatkowuje tego typu dochody.

Wobec powyższego dochody Wnioskodawcy za wykonywanie obowiązków powierzonych Wnioskodawcy jako dyrektorowi, tj. członkowi rady zarządzającej Spółki z siedzibą na terytorium Malty, których zakres został opisany w stanie faktycznym, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy jednakże uwzględnić je przy ustalaniu stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych mającej zastosowanie do opodatkowania pozostałych dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę i podlegających opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu progresywnych stawek podatkowych.

Stanowisko zgodne z przedstawionym w niniejszym wniosku prezentowane jest przez organy podatkowe m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 lipca 2013 r. sygn. IPTPB2/415-288/13-4/Akr,

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 lipca 2013 r. sygn. IPPB2/415-354/13-2/MK1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane wyżej przepisy - w myśl art. 4a ww. ustawy - stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z analizy wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w Polsce. Zainteresowany pełni funkcję członka organu zarządzającego (członka rady dyrektorów) w spółce kapitałowej z siedzibą na terytorium Malty, która jest podmiotem podobnym do polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest rezydentem podatkowym na terytorium Malty, tzn. w tym państwie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania z zastrzeżeniem przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Malta.

Wnioskodawca otrzymał propozycję pobierania wynagrodzenia za pełnienie funkcji członka organu zarządzającego, tj. członka rady dyrektorów Spółki. Zainteresowany rozważa możliwość przyjęcia tej propozycji.

Zakres wszystkich czynności wykonywanych w ramach pełnienia funkcji członka zarządu w spółce z siedzibą na terytorium Malty objęty będzie art. 16 Umowy polsko-maltańskiej. Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie wyłącznie z tytułu członkostwa w zarządzie (Board of directors) spółki z siedzibą na terytorium Malty.

Zgodnie z art. 16 umowy z dnia 7 stycznia 1994 r. zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1995 r. Nr 49, poz. 256 z późn. zm.) wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie zarządzającej spółki lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód "może podlegać" opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) nie oznacza, że podatnik może wybrać państwo, w którym opodatkuje swój dochód i zapłaci podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.

W myśl ww. przepisu art. 16 umowy dochód osoby mającej zamieszkanie na terytorium Polski pełniącej funkcję dyrektora w spółce mającej siedzibę na terytorium Malty, może być opodatkowany w państwie źródła, tj. na Malcie oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

W celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania tego dochodu w Polsce należy zastosować metodę, o której mowa w art. 23 ust. 1 lit. a i d) umowy - metodę wyłączenia z progresją.

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 lit. a powołanej umowy w przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany na Malcie, Polska zwolni taki dochód z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień punktu b).

Z kolei, stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 lit. d ww. umowy, jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej Umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, wówczas Polska może, przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód.

Oznacza to, że dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce na Malcie jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli podatnik uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany na Malcie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Podatek określa się wówczas, stosownie do art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wynagrodzenie, które Wnioskodawca uzyska z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w Spółce z siedzibę na Malcie, podlega opodatkowaniu na zasadzie określonej w art. 16 polsko-maltańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. W konsekwencji, stosownie do art. 23 ust. 1 Umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód ten będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce. Zaznaczyć jednakże należy, że jeżeli Zainteresowany uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód z tytułu funkcji dyrektora w spółce maltańskiej powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce (tzw. metodę wyłączenia z progresją).

Przy tym, na zwolnienie w Polsce omawianego wynagrodzenia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał wpływu fakt, czy zgodnie z wewnętrznymi przepisami maltańskimi dla tego typu wynagrodzenia przewidziano opodatkowanie maltańskim podatkiem dochodowym czy nie, tj. czy według prawa wewnętrznego Malty dochody te podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie, w odniesieniu do przywołanych przez Zainteresowanego rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. Organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl