ILPB1/415-1052/12-3/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1052/12-3/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 4 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku.

W dniu 4 grudnia 2012 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od kilkunastu lat prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną przez Urząd Miasta. Przedmiotem działalności jest: Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami. Działalność ta została według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) oznaczona symbolem 4799 Z.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Pozostałymi towarami, które sprzedaje Zainteresowany są: poduszki do stempli metalowych, podkładki gumowe do stemplowania, tusz do stempli metalowych, masa czyszcząca stemple, fachownice do układania bilonu, lupy do sprawdzania banknotów, testery banknotów, sznurek lniany, linijki metalowe itp.

Wnioskodawca zakupuje towary bezpośrednio u producentów, a klientów poszukuje przez kontakt osobisty lub telefoniczny. Odbiorcami towaru są głównie banki, Poczta, izby celne itd. Miejscem prowadzenia działalności gospodarczej jest teren całego kraju, natomiast siedziba znajduje się w miejscu zamieszkania. Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników. Zainteresowany obecnie opłaca zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b. Na początku 2013 r. Wnioskodawca planuje rozszerzenie sprzedaży o kapturki solarne (tzw. "znicze solarne"). Zainteresowany zamierza sprzedawać towar głównie dla sklepów przy cmentarzach. Natomiast zakupy będą polegać na tym, że od firmy A Wnioskodawca zamierza kupować lampy solarne. Firma B ma sprzedawać dla Zainteresowanego kapturki do zniczy wyprodukowane w ten sposób, że pasować będą do lamp solarnych. Następnie Wnioskodawca będzie łączył lampę solarną z kapturkiem do znicza na zasadzie "zatrzasku" i otrzyma kapturek solarny (tzw. "znicz solarny"). Zainteresowany nie będzie przy tym w jakikolwiek sposób zmieniał stanu fizykochemicznego tych elementów to znaczy, że będą one w stanie nieprzetworzonym. Czynności połączenia jak i z powrotem rozłączenia lampy solarnej i kapturka do znicza trwać będzie około 1 sekundy. Wnioskodawca wskazał, że po rozłączeniu obydwa elementy będą w stanie identycznym jak przed ich złączeniem.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że w wyniku działań opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie powstaje nowy wyrób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę ryczałtu powinien zastosować Wnioskodawca przy sprzedaży kapturka solarnego (tzw. "znicza solarnego") - 3% tak jak z działalności usługowej w zakresie handlu, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b), czy też - 5,5% tak jak z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a).

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż kapturków solarnych (tzw. "zniczy solarnych") jest zgodna z art. 4 ust. 1 pkt 3 i powinna być opodatkowana stawką 3%. Z artykułu tego wynika, że działalność usługowa w zakresie handlu obejmuje sprzedaż w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów.

Wnioskodawca wskazał na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygnatura: IPTPB1/415-279/11-7/KSU, "stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu". Rozpatrując niniejszą sprawę Wnioskodawca oparł się również na postanowieniu Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego (sygnatura: ILPB1/415-1433/10-2/AP). Z interpretacji tej wynika, że użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy, sformułowanie sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu. Zainteresowany wskazał, że podobnie oprzeć się można również na postanowieniu Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygnatura: ILPB1/415-877/11-2/AA). Z tej interpretacji wynika natomiast, że jeżeli wyroby są sprzedawane bez zmiany ich składu fizykochemicznego, to należy uznać że jest to działalność handlowa. Wnioskodawca podał, że kapturek solarny (tzw. "znicz solarny") po rozłączeniu będzie składać się z identycznych jak przed połączeniem: kapturka na znicz i lampy solarnej, co oznacza, że będą w stanie nieprzetworzonym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% z działalności usługowej w zakresie handlu.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 4 ust. 1 pkt 3 i 4 precyzuje, co należy rozumieć przez działalność usługową w zakresie handlu oraz działalność wytwórczą.

Działalnością usługową w zakresie handlu jest, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji "wytwarzania", należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą "wytwarzać" to "powodować powstanie czegoś, produkować, wyrabiać, tworząc wydawać z siebie, tworzyć, kształtować, wydzielać" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2005). Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową "przetwarzać" to "przerabiać, zmieniać, przekształcać" (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2005).

Z treści wniosku wynika, że Zainteresowany prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami. Pozostałymi towarami, które sprzedaje Zainteresowany są: poduszki do stempli metalowych, podkładki gumowe do stemplowania, tusz do stempli metalowych, masa czyszcząca stemple, fachownice do układania bilonu, lupy do sprawdzania banknotów, testery banknotów, sznurek lniany, linijki metalowe itp. Na początku 2013 r. Wnioskodawca planuje rozszerzenie sprzedaży o kapturki solarne (tzw. "znicze solarne"). Zainteresowany zamierza sprzedawać towar głównie dla sklepów przy cmentarzach. Natomiast zakupy będą polegać na tym, że od firmy A Wnioskodawca zamierza kupować lampy solarne. Firma B ma sprzedawać dla Zainteresowanego kapturki do zniczy wyprodukowane w ten sposób, że pasować będą do lamp solarnych. Następnie Wnioskodawca będzie łączył lampę solarną z kapturkiem do znicza na zasadzie "zatrzasku" i otrzyma kapturek solarny (tzw. "znicz solarny"). Zainteresowany nie będzie przy tym w jakikolwiek sposób zmieniał stanu fizykochemicznego tych elementów to znaczy, że będą one w stanie nieprzetworzonym. Czynności połączenia jak i z powrotem rozłączenia lampy solarnej i kapturka do znicza trwać będzie około 1 sekundy. Wnioskodawca wskazał, że po rozłączeniu obydwa elementy będą w stanie identycznym jak przed ich złączeniem. W wyniku działań opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie powstaje nowy wyrób.

W konsekwencji uznać należy, że sprzedaż kapturków solarnych (tzw. "zniczy solarnych") spełnia przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, w wyniku działań opisanych we wniosku nie powstaje nowy wyrób, a elementy kapturka solarnego tzw. "znicza solarnego" - kapturki solarne i lampy solarne - będą w stanie nieprzetworzonym.

Reasumując, Wnioskodawca przy sprzedaży kapturka solarnego (tzw. "znicza solarnego") powinien zastosować 3% stawkę ryczałtu określoną w treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne, czyli taką jak w przypadku działalności usługowej w zakresie handlu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl