ILPB1/415-1037/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1037/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, dalej "Spółka z o.o.", powstał w dniu 21 maja 2008 r. z przekształcenia spółki jawnej działającej pod firmą X spółka jawna, dalej "Spółka jawna". Przed przekształceniem, w dniu 31 października 2006 r. wspólnicy "Spółki jawnej" podjęli uchwałę o podwyższeniu sumy udziałów kapitałowych przeznaczając na to podwyższenie część zysku za rok 2005.

Obecnie planowane jest dobrowolne umorzenie, za wynagrodzeniem, udziałów wspólników "Spółki z o.o." Umorzenie zostanie przeprowadzone na podstawie art. 199 § 2 Kodeksu spółek handlowych, tj. poprzez nabycie przez "Spółkę z o.o." jej własnych udziałów za wynagrodzeniem wypłaconym na rzecz wspólników.

Nabyte przez "Spółkę z o.o.", w celu ich umorzenia, będą udziały tych wspólników, którzy byli wspólnikami "Spółki jawnej" w dniu 31 października 2006 r., tj. wspólników, którzy uczestniczyli w podwyższeniu sumy udziałów kapitałowych w spółce jawnej. W związku z tym, iż wspólnikom, których udziały zostaną nabyte przez "Spółkę z o.o." w celu ich umorzenia, zostanie z tego tytułu wypłacone wynagrodzenie, "Spółka z o.o." jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych będzie zobowiązana obliczyć, pobrać i przekazać kwotę zryczałtowanego podatku, na rachunek bankowy urzędu skarbowego, właściwego ze względu na swoją siedzibę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku umorzenia udziałów, "Spółka z. o.o.", jako płatnik, powinna dokonać poboru zryczałtowanego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanego przez wspólnika dochodu, stanowiącego nadwyżkę przychodu otrzymanego z tytułu wypłaconego wynagrodzenia nad kosztem odpowiadającym wysokości wydatków poniesionych przez wspólnika na podwyższenie sumy udziałów kapitałowych w "Spółce jawnej" w zamian za wkład pieniężny - art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jak i spółka jawna, zaliczane są do spółek handlowych, których ustrój oraz zasady funkcjonowania określają przepisy Kodeksu spółek handlowych.

Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka jawna, (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształcona).

W myśl art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 Kodeksu spółek handlowych).

Z powyższego wynika, iż spółka przekształcona staje się, co do zasady, kontynuatorem praw i obowiązków przysługujących spółce przekształcanej.

Przekształcenie spółki w inną spółkę, zgodnie z art. 551 Kodeksu spółek handlowych, ma jedynie charakter zmiany formy prawnej prowadzenia działalności i nie powoduje powstania nowego podmiotu.

Na gruncie prawa podatkowego problematykę następstwa prawnego reguluje art. 93a Ordynacji podatkowej.

Stosownie do postanowień art. 93a § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, osoba prawna - a więc także spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej (spółki jawnej) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest traktowane jak likwidacja spółki jawnej i powstanie nowego podmiotu (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), a jedynie jako proces powodujący zmianę formy prawnej prowadzenia działalności. Mamy w tym przypadku do czynienia z tym samym podmiotem, który zmienił jedynie formę prawną działalności. Przekształcenie spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oznacza zmianę formy ustrojowej przy zachowaniu bytu prawnego (tzw. kontynuacja). Oznacza to, że w wyniku takiego przekształcenia następuje kontynuacja, a nie następstwo prawne, bo podmiot ulega zmianie, a nie zamianie na inny.

Artykuł 553 § 3 Kodeksu spółek handlowych statuuje zasadę kontynuacji składu osobowego wspólników w spółce przekształconej, dotyczy ona oczywiście tych wspólników spółki przekształcanej, którzy uczestniczyli w przekształceniu, nie dochodzi w tym przypadku do obejmowania udziałów w spółce kapitałowej (przekształconej) w zamian za aport albowiem na skutek przekształcenia udziały wspólników spółki przekształcanej - "Spółki jawnej" uległy przekształceniu w udziały w spółce przekształconej - "Spółce z o.o." (Komentarz do Kodeksu spółek handlowych, S. Sołtysiński, A. Szajkowski, et al., Warszawa 2004, tom IV, s. 1036).

Wyżej omówiona zasada kontynuacji ma podstawowe znaczenie dla oceny przedstawionego stanu faktycznego z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych.

W opisanym stanie faktycznym wspólnicy "Spółki jawnej" stali się wspólnikami "Spółki z o.o." z dniem przekształcenia bez składania oświadczeń o objęciu udziałów w "Spółce z o.o." W konsekwencji jeżeli kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziałów są wydatki poniesione na objęcie tych udziałów, to w przypadku przekształcenia spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością za koszt należy uznać wydatki uprzednio poniesione przez wspólnika celem podniesienia wartości udziału kapitałowego w "Spółce jawnej".

Powyższe przesądza o tym, iż "Spółka z o.o.", jako płatnik, powinna dokonać poboru zryczałtowanego podatku, zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanego przez wspólnika dochodu, stanowiącego nadwyżkę przychodu otrzymanego z tytułu wypłaconego wynagrodzenia nad kosztem odpowiadającym wysokości wydatków poniesionych przez wspólnika na podwyższenie sumy udziałów kapitałowych w "Spółce jawnej" w zamian za wkład pieniężny.

Powyższy pogląd znajduje poparcie również w orzecznictwie organów podatkowych. Jak zostało wskazane w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lipca 2010 r. IPPB1/415-509/10-3/RS przekształcenie spółki jawnej w spółkę komandytowo-akcyjną nie wywołuje skutków podatkowych, ponieważ zmieniana jest jedynie forma prawna prowadzonej działalności. W konsekwencji zachowując sukcesję określoną w powołanych przepisach należy uznać, że kosztem uzyskania przychodu ze zbycia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej otrzymanych w wyniku przekształcenia spółki jawnej będą wydatki poniesione na wkłady w spółce jawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl