ILPB1/415-1037/08-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1037/08-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Instytut) jest jednostką badawczo - rozwojową bardzo aktywnie uczestniczącą w realizacji programów międzynarodowych. Zawarł kontrakty, w których występuje jako partner lub koordynator danego projektu. Środki na realizację projektów pochodzą z funduszy Unii Europejskiej, a przekazane są Wnioskodawcy bezpośrednio z Komisji Europejskiej lub za pośrednictwem koordynatorów (liderów) projektów. Umowy dotyczą Programów Ramowych UE (6 i 7 PR), Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III (B i C), a także złożono wnioski do programu Współpracy Międzyregionalnej INTERREG IV C oraz Programu dla Europy Środkowej CENTRAL EUROPE.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca realizuje wiele projektów w ramach różnych programów, a przez minione lata nie ukształtowało się jednolite stanowisko w przedmiotowym zakresie, Zainteresowany przyjął zasadę, iż w ciągu roku podatkowego potrącał podatek od całości wynagrodzeń pracowników. Po rozliczeniu i uzgodnieniu wszelkich wpływów i wydatków w projektach zrealizowanych w poprzednim roku, Wnioskodawca sporządzał roczne zestawienie i wydawał pracownikom zaświadczenia o wysokości wynagrodzeń z tytułu realizacji prac finansowanych z bezzwrotnej pomocy. Zaświadczenia te wydawane są ok. 50-ciu pracownikom, z których to wielu pracuje w kilku projektach, a w ramach tych projektów realizuje zadania dofinansowane w różnym procencie. Aby zatem ustalić kwotę wydatków, w tym wynagrodzeń przypadającą na dofinansowanie z bezzwrotnej pomocy wymagany jest szereg obliczeń, np. za częściowo zaliczkowany lub ostatni miesiąc realizacji projektu - końcową sumę środków należy podzielić proporcjonalnie na wszystkich uczestniczących w projekcie pracowników i zastosować odpowiedni wskaźnik dofinansowania. Pozostała część wydatków (w tym wynagrodzenia) jest finansowana ze środków własnych. Comiesięczne ustalenie opisanych wielkości - zdaniem Zainteresowanego - przyczyniłoby się do niedotrzymania ustawowych terminów wypłat wynagrodzeń.

Bywają przypadki, że z różnych względów należy zwrócić dofinansowanie lub skorygować koszty wypłaconych wynagrodzeń, tj. pokryć ze środków własnych, z powodu ich niezakwalifikowania do finansowania ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że Jego zdaniem nie ugruntowało się stanowisko w sprawie, czy jednym z warunków zastosowania zwolnienia jest dokonanie fizycznej wpłaty środków z bezzwrotnej pomocy na rzecz jednostki realizującej projekt.

W zależności od programu, a często nawet od rodzaju projektu, różnie przebiega finansowanie, w różnych terminach i na właściwych dla danego projektu zasadach, i tak:

1.

Programy Ramowe UE (6 i 7 PR) - dofinansowanie w granicach 50-100% bezpośrednio z Komisji Europejskiej (KE) lub za pośrednictwem koordynatora projektu - początkowo zaliczki, końcowa płatność po rozliczeniu finansowym projektu (nawet kilka lat od zakończenia). Poza wydatkami ponoszonymi przed otrzymaniem końcowej płatności, Wnioskodawca finansuje ze środków własnych także wydatki w okresie zaliczkowym, z uwagi na niewystarczającą wielkość zaliczek.

2.

INTERREG i CENTRAL EUROPE - 75-85% dofinansowania za pośrednictwem koordynatora projektu - na zasadzie refundacji poniesionych wydatków, na podstawie certyfikowanych przez audytora raportów. Środki w tych programach wpływają w bardzo odległych terminach, nawet po dwóch latach, często w niezgodnych z kontraktami wysokościach, z czym wiążą się dopłaty lub zwroty.

Wnioskodawca informuje, że w fazie realizacji projektów wynagrodzenia finansowane są zatem w całości ze środków własnych.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że na etapie potrącania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników nie zawsze wiadomo czy i jaka kwota wynagrodzenia pochodzi (będzie pochodzić) ze środków bezzwrotnej pomocy. W kontraktach są określone maksymalne kwoty do wykorzystania w projekcie, a ich ostateczna wartość znana jest po stosownym rozliczeniu finansowym projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dochody osób fizycznych - pracowników zatrudnionych na umowę o pracę oraz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy cywilnoprawne (o dzieło, zlecenia), realizujący bezpośrednio cel Programów Ramowych, INTERREG oraz CENTRAL EUROPE, w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy, są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm....

Czy Wnioskodawca może kontynuować zasadę wydawania zaświadczeń o wypłaconych wynagrodzeniach ze środków bezzwrotnej pomocy, w celu dokonywania indywidualnych rozliczeń przez pracowników w rocznych PIT lub wystąpień o stwierdzenie nadpłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody pracowników zatrudnionych na umowę o pracę oraz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy cywilnoprawne (o działo, zlecenia), realizujących bezpośrednio cel Programów Ramowych, INTERREG oraz CENTRAL EUROPE, w części finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy, są wolne od podatku, ponieważ spełniają warunki art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Ponadto Zainteresowany uważa, że może wprowadzić jednolity system informowania pracowników o wypłatach z przedmiotowych środków z uwagi na brak ustalenia faktycznych kwot dofinansowania ze środków bezzwrotnej pomocy w chwili dokonywania wypłat wynagrodzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowego od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca zawarł umowy na realizację projektów, które są dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programów INTERREG III i IV, CENTRAL EUROPE oraz 6 i 7 Programu Ramowego Badań. Natomiast cele programów w ramach tych projektów bezpośrednio realizowały, zatrudnione na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych, osoby fizyczne.

Należy zauważyć, iż INTERREG III to Inicjatywa Wspólnotowa, finansowana ze środków jednego z czterech funduszy strukturalnych, tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowana przez partnerów i uczestników krajowych. Pomoc z funduszy strukturalnych otrzymuje się jako refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Po udokumentowaniu przez beneficjenta wydatków poniesionych na realizację zadania (projektu) możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot (w części współfinansowanej). Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego. Beneficjent nie jest przy tym zaangażowany w proces rozliczeń finansowych odbywający się pomiędzy odpowiednią instytucją krajową, a Unią Europejską.

Natomiast Program Współpracy Międzyregionalnej INTERREG IV i Program Współpracy Transnarodowej dla Europy Środkowej CENTRAL EUROPE stanowią kontynuację dotychczasowego programu INTERREG III.

Z kolei 6 i 7 Program Ramowy Badań jest dofinansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej, jednak należy wskazać, że tylko w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty przez Wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia są finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdy wynagrodzenia nie były finansowane bezpośrednio ze środków 6 i 7 Programu Ramowego Badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko były wypłacane ze środków Wnioskodawcy, a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenia te nie spełniają warunków do zwolnienia ich z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań. Taka sytuacja występuje w przedmiotowej sprawie.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie, dochody osób fizycznych zatrudnionych na umowę o pracę oraz osób, z którymi Zainteresowany zawarł umowy cywilnoprawne, uzyskiwane za realizację celów programów INTERREG III i IV, CENTRAL EUROPE oraz 6 i 7 Programu Ramowego Badań nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, że nie są to środki pochodzące wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej z Unii Europejskiej lecz Wnioskodawca za realizację przedmiotowych celów otrzymuje zwrot wydatków, na zasadzie refundacji wcześniej poniesionych.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania pierwszego zawartego we wniosku jest nieprawidłowe, odstąpiono od odpowiedzi na pytanie drugie gdyż stało się ono bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl