ILPB1/415-1034/10-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1034/10-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 25 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 listopada 2010 r. znak ILPB1/415-1034/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 15 listopada 2010 r., a w dniu 25 listopada 2010 r. wniosek uzupełniono (uzupełnienie nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 22 listopada 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od kwietnia 2010 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej (PKD 86.22.Z) tzw. kontrakt lekarski. Całość dochodów opodatkowana jest podatkiem dochodowym według skali podatkowej. Powyższe czynności świadczone są na rzecz byłego pracodawcy - Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej, w którym Wnioskodawczyni pracowała na podstawie zawartej umowy o pracę od listopada 2002 r. do końca marca 2010 r.

W trakcie pracy w Szpitalu, Wnioskodawczyni pełniła obowiązki młodszego asystenta oddziału kardiologii, gdzie do jej obowiązków należało pomaganie ordynatorowi bądź starszemu asystentowi w jego pracy na oddziale, a w szczególności:

1.

prowadzenie wstępnego obchodu podczas obecności ordynatora, referowanie stanu zdrowia chorych powierzonych jego opiece oraz notowanie zaleceń ordynatora,

2.

przeprowadzanie na polecenie ordynatora popołudniowych lub wieczornych obchodów chorych, nie dotyczy to młodszego asystenta na oddziale, na którym jest starszy asystent,

3.

staranne prowadzenie historii choroby chorych powierzonych jego opiece, przygotowywanie dokumentów potrzebnych przy wypisywaniu lub w razie śmierci chorego oraz przygotowywanie wyciągów z historii choroby, stosownie do polecenia ordynatora,

4.

obecność przy badaniach radiologicznych chorych powierzonych jego opiece i omawianie z lekarzem pracowni radiologicznej wyników badania,

5.

udział w naradach lekarskich oraz obecność przy sekcji zwłok chorych,

6.

wykonywanie zabiegów zleconych przez ordynatora kardiologii lub starszego asystenta,

7.

wpisywanie leków w receptariuszach wg wskazówek ordynatora oraz przedstawienie receptariuszy do podpisu, nie dotyczy to jednak młodszego asystenta w oddziale, w którym jest starszy asystent,

8.

wpisywanie do "księgi zaleceń lekarza dyżurnego" zleceń ordynatora przeznaczonych dla lekarza dyżurnego,

9.

czuwanie nad przestrzeganiem przez chorych regulaminu szpitalnego,

10.

udzielanie na zlecenie ordynatora informacji o stanie zdrowia chorych - rodzinom i opiekunom chorego,

11.

nadzorowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji medycznej w szczególności księgi oddziałowej chorych oraz księgi inwentarza lekarskiego - jeżeli będzie to zlecone przez ordynatora,

12.

osobiste dopilnowanie wykonania zarządzeń wydanych przez ordynatora w razie ujawnienia w oddziale choroby zakaźnej.

Jednocześnie w ramach zawartego kontraktu lekarskiego od kwietnia 2010 r. Wnioskodawczyni świadczy następujące usługi medyczne:

a.

należące do kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej tzw. lekarza rodzinnego w Ośrodku Zdrowia przy Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej, gdzie Wnioskodawczyni była zatrudniona oraz pełnienie nadzoru nad wykonywaniem zaleceń lekarskich zleconych personelowi średniemu. Dodatkowo dokonuje orzekania o czasowej niezdolności do pracy tj. zobowiązana jest do wystawiania zwolnień lekarskich do ZUS jeżeli tego wymaga dana jednostka chorobowa.

b.

świadczenie usług medycznych należących do kompetencji lekarza specjalisty z zakresu chorób wewnętrznych, w stacji dializ, odpowiedzialność za prawidłowe sporządzanie dokumentacji i zapisów dotyczących pracy stacji dializ, udział w procesie dializy chorych, pełnienie nadzoru nad wykonywaniem zaleceń lekarskich - zleconych personelowi średniemu stacji dializ, dokładne i systematyczne prowadzenie dokumentacji medycznej i sprawozdawczości statystycznej na zasadach obowiązujących w SP ZOZ.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana podała, iż po zdaniu egzaminu państwowego i otrzymaniu tytułu specjalisty chorób wewnętrznych do momentu przejścia na tzw. kontrakt lekarski pracowała na oddziale kardiologii, piastując stanowisko młodszego asystenta.

Młodszy asystent oddziału podlega bezpośrednio ordynatorowi, a do obowiązków Wnioskodawczyni (oprócz czynności opisanych w pkt 1-12) należało:

* opieka nad powierzonymi pacjentami (badanie lekarskie, przygotowanie planu dotyczącego diagnostyki i leczenia, konsultacje specjalistyczne, udzielanie informacji na temat stanu zdrowia pacjentów),

* pełnienie całodobowych dyżurów lekarskich,

* dbanie o dokumentację medyczną,

* z obowiązków oddziałowych wynikała również konieczność pracy w Izbie Przyjęć szpitala, gdzie zgłaszali się chorzy z planowanymi skierowaniami jak i również pacjenci ambulatoryjni wymagający pomocy kardiologicznej.

Od kwietnia 2010 r. Wnioskodawczyni pracuje jako zleceniobiorca w nowopowstałej stacji dializ przy szpitalu, jak również jako lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (tzw. lekarz rodzinny) w przyszpitalnej przychodni w wymiarze 1/5 etatu (wliczonego do kontraktu lekarskiego). Jest to placówka będącą podjednostką xxZOZ, ale należąca do lecznictwa ambulatoryjnego w przeciwieństwie do lecznictwa zamkniętego, w którym pracowała do tej pory na etacie.

W związku z powyższym stanem faktycznym decyzje co do leczenia i postępowania w zakresie leczenia zarówno w stacji dializ jak i w przychodni Zainteresowana podejmuje samodzielnie.

Do jej obowiązków na stacji dializ w ramach wykonywania kontraktu lekarskiego należy:

* kwalifikacja chorych do leczenia nerkozastępczego hemodializami,

* planowanie przebiegu hemodializy co wiąże się z określeniem czasu jej trwania oraz częstotliwości zabiegów,

* kwalifikowanie i przygotowywanie pacjentów do przeszczepu nerek,

* zakładanie chorym cewników dializacyjnych,

* nakłuwanie przetok dializacyjnych,

* pełnienie kontroli nad personelem,

* obsługa sprzętu medycznego - aparatów do hemodializy i hemodialfiltracji.

Poza tym jako lekarz rodzinny Wnioskodawczyni:

* sprawuje opiekę nad pacjentami którzy zgłaszają się do niej z różnorodnymi problemami zdrowotnymi,

* kieruje pacjentów do lecznictwa sanatoryjnego i rehabilitacyjnego,

* prowadzi wizyty domowe.

Reasumując wyżej przytoczone zakresy swoich obowiązków Zainteresowana pragnie zwrócić uwagę, że praca każdego lekarza nie jest identyczna. Pomimo ukończenia tych samych studiów medycznych różni się ona w sposób znaczący i nie można jej porównywać. W przypadku Zainteresowanej było to podyktowane zdaniem egzaminu i uzyskania tytułu specjalisty, a także zamianą profilu oddziału zachowawczego na oddział zabiegowy jakim jest stacja dializ, ponadto wykonuje dodatkowo obowiązki jako lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Według Zainteresowanej praca na oddziale kardiologii i powierzony jej osobie zakres obowiązków nie pokrywają się w żaden sposób z pracą wykonywaną na stacji dializ oraz przyszpitalnej przychodni w ramach tzw. kontraktu lekarskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo dokonać zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej na podatek liniowy na rok 2011, w terminie do 20 stycznia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ma prawo do zmiany formy opodatkowania od 1 stycznia 2011 r. na podatek dochodowy od osób fizycznych płacony wg stawki 19% - na podatek liniowy, poprzez złożenie zawiadomienia w formie pisemnej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze zmiany formy opodatkowania do dnia 20 stycznia 2011 r.

W myśl art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c przedmiotowej ustawy tj. podatkiem liniowym, jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał na rzecz tego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok, w ramach stosunku pracy.

Reasumując, art. 9a ust. 3 ww. aktu prawnego nie dotyczy posiadanych kwalifikacji, uprawnień czy wypełnienia obowiązków koniecznych do wykonywania określonego zawodu lecz ograniczone jest do konkretnych czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy przez podatnika świadczącego usługi na rzecz pracodawcy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zakres świadczonych usług, które zgodnie z zawartym kontraktem lekarskim wykonuje w ramach działalności gospodarczej nie odpowiada czynnościom, które wykonywała w ramach stosunku pracy na rzecz byłego pracodawcy. Takie stanowiska zostały przedstawione również w licznych interpretacjach oraz wyrokach sądów tj.:

1.

interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2010 r., sygn. IBPBI/1/415-212/10/ZK - Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,

2.

interpretacja prawa podatkowego sygn. PD-II/415-51-2/06 z dnia 12 września 2006 r. Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu,

3.

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 6 kwietnia 2009 r. sygn. akt I SA/Gl 1001/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienia źródła przychodów, którym m.in. jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy).

Stosownie do zapisu art. 9a ust. 1 powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl przepisu art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w sposób określony w art. 30c ww. ustawy, pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Dla możliwości wyboru tej formy opodatkowania nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego pracodawcy usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.

W sytuacji, gdy zakres świadczonych usług, wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, pokrywa się w części z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę, wiążącej Wnioskodawczynię z tymże kontrahentem w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy, to Wnioskodawczyni nie ma możliwości opodatkowania dochodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zainteresowana podała, iż jej praca na oddziale kardiologii i powierzony jej osobie zakres obowiązków nie pokrywają się w żaden sposób z pracą wykonywaną na stacji dializ oraz w przyszpitalnej przychodni w ramach tzw. kontraktu lekarskiego.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż w ramach stosunku pracy, Wnioskodawczyni świadczyła pracę na oddziale kardiologii, która nie obejmowała czynności jaki świadczy w ramach tzw. kontraktu lekarskiego w przyszpitalnej przychodni oraz nowopowstałej stacji dializ.

Wobec powyższego, w przedstawionym przez Wnioskodawczynię zdarzeniu przyszłym, nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni słusznie stwierdza, iż w 2011 r. będzie przysługiwało jej prawo do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej w sposób opisany w art. 30c ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię pism urzędowych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że świadczone w ramach działalności usługi na rzecz obecnego pracodawcy odpowiadają, czy też nie odpowiadają, czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl