ILPB1/415-102/13-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-102/13-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko x, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina x złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "x", w ramach Priorytetu 8 - Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki, Działanie 8.3. - Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - x, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w zakresie "zapewnienia dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności".

Zgodnie z zasadami naboru wniosków o dofinansowanie projektów o wsparcie w ramach Działania 8.3 PO IG ubiegać się mogły:

* JST,

* grupy JST - konsorcja, związki, stowarzyszenia i porozumienia,

* konsorcja JST lub ww. grup JST z organizacjami pozarządowymi.

Bezpośrednim celem działania jest zapewnienie dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności.

Zgodnie z Uszczegółowieniem Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) Beneficjent, tj. Gmina x, będzie kierować swoje działania do 80 gospodarstw domowych (według definicji GUS), spełniających następujące warunki określone w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowej:

* gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe, upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,

* gospodarstwa domowe spełniające kryterium dochodowe, upoważniające do otrzymania wsparcia w ramach systemu świadczeń rodzinnych,

* dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, uprawniającej do uzyskania stypendiów socjalnych, typowana do otrzymania wsparcia we współpracy ze szkołą oraz/lub ośrodkami pomocy społecznej,

* osoby niepełnosprawne ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem równoważnym.

Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym, grupę docelową projektu doprecyzowano w następujący sposób:

1.

Dzieci i młodzież ucząca się z rodzin w trudnej sytuacji materialnej i społecznej (70 gospodarstw domowych), które:

* zamieszkują gm. x,

* są uczniami w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* nie posiadają sprzętu komputerowego lub posiadają zestawy niepełne bądź zniszczone, nie nadające się do użytkowania,

* nie posiadają dostępu do Internetu,

* żyją w gospodarstwach domowych spełniających kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy o pomocy społecznej (dochód na osobę nie przekracza kwoty 351 zł na osobę) oraz w art. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych (dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 504, a w przypadku gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności, zasiłek rodzinny przysługuje, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 583,00 zł).

2.

10 jednoosobowych gospodarstw domowych, które:

* zamieszkują gm. x,

* są uprawnione do wsparcia w ramach systemu pomocy społecznej,

* nie posiadają komputera i dostępu do Internetu,

* stanowią gospodarstwo domowe, spełniające kryterium dochodowe określone w art. 8 ustawy o pomocy społecznej - dochód nie przekracza kwoty 477 zł,

* posiadają orzeczoną niepełnosprawność w stopniu znacznym lub umiarkowanym.

Wsparcie jakiego gmina x będzie udzielać grupie docelowej projektu polegać będzie przede wszystkim na:

* organizacji szkoleń z zakresu obsługi komputera oraz sieci Internet dla uczestników projektu (osoby fizyczne),

* zakupie zestawów komputerowych i ich przekazaniu w użyczenie grupie docelowej (umowy użyczenia sprzętu),

* wyłonieniu dostawcy/dostawców Internetu do mieszkań osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),

* wniesieniu opłaty aktywacyjnej i opłacaniu abonamentu (24 m-ce) z tytułu dostawy Internetu w mieszkaniach osób objętych projektem (80 gospodarstw domowych),

* - zakupie sprzętu komputerowego (laptop) w celu zapewnienia przez pracownika gminy wsparcia technicznego uczestnikom projektu w związku z użyczonym im sprzętem komputerowym oraz dostarczanym Internetem.

Wszystkie wyżej wymienione działania będą finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz budżetu gminy x (15%). Wszystkie świadczenia będą nieodpłatne dla uczestników projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz budżetu JST (15%) polegające na:

* nieodpłatnym przeszkoleniu uczestników projektu (osób fizycznych) z zakresu podstaw obsługi komputera oraz sieci Internet,

* nieodpłatnym użyczeniu przez Gminę x zestawów komputerowych uczestnikom projektu,

* podpisaniu przez Gminę x umów z dostawcami Internetu do mieszkań uczestników projektu i w konsekwencji ponoszeniu przez Gminę jednorazowych opłat aktywacyjnych i opłat abonamentowych w okresie 24 miesięcy, z tytułu realizacji usługi telekomunikacyjnej w ich mieszkaniach (dostawa Internetu),

stanowią dochód osób korzystających z przedmiotowego świadczenia i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21. ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są:

* wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Zaplanowane przez Gminę x nieodpłatne świadczenia na rzecz uczestników projektu (osób fizycznych) są wolne od podatku dochodowego gdyż są współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz budżetu JST (15%) w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i mieszczą się w katalogu świadczeń, o których mowa w przytoczonym powyżej przepisie ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 2a cyt. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powyższej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w tym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe. Zatem do tej kategorii źródła należy zaliczyć każde przysporzenie majątkowe, które uzyskuje osoba fizyczna, a którego nie można zaliczyć do pozostałych kategorii źródeł określonych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 cytowanej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, o ile dochody te spełniają łącznie następujące przesłanki:

1.

podatnik otrzymał nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),

2.

świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

3.

świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z powyższych warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "x", w ramach Priorytetu 8 - Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki, Działanie 8.3. - Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - x, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 w zakresie "zapewnienia dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności".

Bezpośrednim celem działania jest zapewnienie dostępu do Internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności.

W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza: nieodpłatnie przeszkalać uczestników projektu (osoby fizyczne) z zakresu podstaw obsługi komputera oraz sieci Internet; nieodpłatnie użyczać zestawy komputerowe uczestnikom projektu; zaopatrzyć uczestników projektu w dostęp do sieci Internetowej.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 został zatwierdzony przez Komisję Europejską 2 października 2007 r. i przyjęty przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej 30 października 2007 r. Gmina otrzyma na ten cel wsparcie w wysokości 85% kwalifikujących się wydatków, 15% wydatków zostanie pokrytych ze środków własnych.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka jest jednym z programów służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności), który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) minister do spraw rozwoju regionalnego jest instytucją zarządzającą Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Tekst Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) z dnia 1 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w ramach pomocy wspólnotowej EFRR objętego celem "Konwergencja" w Polsce oraz przyjęty uchwałą Rady Ministrów z 5 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Działanie: 8.3 "Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - x" realizowane jest w ramach Priorytetu: 8 "Społeczeństwo Informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki" w ramach ww. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Celem działania jest zwiększenie możliwości dostępu do Internetu. Instytucje, które w ramach Działania otrzymują dofinansowanie na ten cel, mogą pomóc osobom, które mają utrudniony dostęp do Internetu. Beneficjentami tegoż działania mogą być:

* jednostki samorządu terytorialnego,

* konsorcja jednostek samorządu terytorialnego,

* konsorcja jednostek samorządu terytorialnego z organizacjami rządowymi.

Jak wyżej wskazano - instytucją zarządzającą programem jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Zatem przedstawiony we wniosku projekt realizowany jest w ramach programu rządowego.

W związku z powyższym, przedmiotowe świadczenia współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85%) oraz budżetu Gminy (15%), stanowią dochód osób korzystających z tych świadczeń, jednakże dochód ten podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl