ILPB1-2/4511-1-81/16-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1-2/4511-1-81/16-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2016 r. (data wpływu 22 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 21 lipca 2015 r. na podstawie umowy darowizny Wnioskodawczyni otrzymała od ojca nieruchomość - dom jednorodzinny. Przedmiotowa nieruchomość wymagała znacznych nakładów na jej odnowienie w związku z czym, gdy pojawiła się taka możliwość, 29 lutego 2016 r. Zainteresowana sprzedała tę nieruchomość. Powstał więc obowiązek podatkowy w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości przed upływem okresu 5 lat od momentu jej nabycia.

Wnioskodawczyni w 2006 r. rozpoczęła budowę domu, w którym obecnie mieszka wraz z mężem i 11-letnią córką. Małżeństwo posiada rozdzielność majątkową. Mąż nie jest nigdzie zatrudniony. Dom, w którym mieszka Zainteresowana wymaga wykończenia, m.in. nie jest otynkowany, nie posiada bramy garażowej (garaż jest w bryle budynku), nie są wykończone niektóre z pomieszczeń wewnętrznych (w tym, m.in. przyszły pokój córki).

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług fotograficznych. W związku z przedmiotem działalności Zainteresowana bardzo często pracuje poza miejscem zamieszkania, w tym bardzo często przy obsłudze wesel oraz sesji plenerowych. Jednym z częstszych kierunków wyjazdów zawodowych jest (...) i okolice wybrzeża. Wnioskodawczyni zrealizowała śluby i wesela m.in. w (...), (...), (...), (...) na przełomie maja i września 2015 r. Obecnie z powodu wyjazdów zawodowych Zainteresowana dojeżdża średnio 7 razy w ciągu miesiąca do miejsca wykonania usługi, która często jest dwu lub trzydniowa. Poza sesjami ślubnymi Wnioskodawczyni obsługuje również inne wydarzenia, tj. chrzty, komunie, uroczystości rodzinne, biznesowe sesje dla firm i osób prywatnych. Na sierpień i wrzesień roku 2016 Zainteresowana ma już kilka zarezerwowanych terminów w okolicach (...).

Wnioskodawczyni na stałe współpracuje z organizatorką wesel, z (...), dzięki czemu częstotliwość obsługi zleceń z okolic (...) będzie wzrastać.

Zainteresowana by móc zrealizować zleconą usługę zmuszona jest nocować w hotelach. Ponadto Wnioskodawczyni nie jest w stanie przyjąć tylu zleceń ile jest realnie w stanie wykonać właśnie z uwagi na konieczność stałych dojazdów. Niejednokrotnie bywa tak, że realizacja zlecenia wymaga pobytu przez 2 lub nawet 3 dni w danym miejscu co uniemożliwia Wnioskodawczyni przyjmowanie innych korzystnych zleceń.

Mając na uwadze obecną sytuację Zainteresowana zamierza część środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości przeznaczyć na wykończenie domu, w którym obecnie mieszka. Z tym, że wykończenie nie będzie wykraczać poza prace niezbędne dla normalnego funkcjonowania budynku. Ponadto Wnioskodawczyni nie zakupi niezbędnych narzędzi do wykonania prac wykończeniowych, a zatrudni fachowców, którzy przy pomocy własnego sprzętu takie prace wykonają.

Pozostałą część kwoty uzyskanej z odpłatnego zbycia nieruchomości Wnioskodawczyni przeznaczy na zakup własnego mieszkania w (...). Zakup takiego mieszkania pozwoli Jej przebywać część czasu w takim mieszkaniu, co z kolei umożliwi jej prowadzenie działalności w tym rejonie w jeszcze większym i bardziej profesjonalnym zakresie. Zainteresowana będzie przebywać w takim mieszkaniu od kilku do kilkunastu dni w miesiącu w zależności od potrzeby. Oczywistym jest również, że Wnioskodawczyni będzie w stanie przedstawić znacznie korzystniejszą ofertę klientom w przypadku możliwości nieograniczonego przebywania we własnym mieszkaniu w (...) i znacznie szybszym dojeździe do potencjalnego klienta, co również pozwoli obniżyć koszty obsługi zlecenia.

Co bardzo istotne Zainteresowana nie zamierza takiego mieszkania wynajmować a jedyną intencją jest przeznaczyć to mieszkania na swoje własne potrzeby.

W przypadku niewykorzystania całości kwoty uzyskanej z odpłatnego zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat od daty jej nabycia Wnioskodawczyni obliczy i zapłaci należny podatek dochodowy od pozostałej kwoty zgodnie z zasadami i z zachowaniem terminów określonych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie sprawy Zainteresowana oświadczyła, że dom, o którym mowa we wniosku (budowa rozpoczęta w 2006 r.) jest budowany na nieruchomości, do której posiada tytuł prawny. Zainteresowana jest współwłaścicielem tej działki zakupionej wspólnie z mężem w 2004 r. Od dnia 16 września 2004 r. Wnioskodawczyni ma z mężem zawartą umowę o wyłączenie wspólności ustawowej majątku nabytego przez małżonków lub jednego z nich po zawarciu małżeństwa. Nieruchomość - działka, na której budowany jest dom jest w 7/8 całości własnością Zainteresowanej. Dom buduje Wnioskodawczyni wspólnie z małżonkiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego jest możliwość skorzystania z ulgi podatkowej na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poprzez przeznaczenie części kwoty uzyskanej z odpłatnego zbycia nieruchomości na wykończenie domu, w którym Wnioskodawczyni obecnie mieszka, tj. poprzez wstawienie bramy garażowej do garażu znajdującego się w bryle budynku oraz wykończenie ścian i podłóg w niewykończonych pomieszczeniach domu, a także otynkowanie domu oraz przeznaczenie pozostałej części kwoty na zakup mieszkania w (...), w którym Zainteresowana zamierza częściowo przebywać w związku z wykonywanym zawodem?

Zdaniem Wnioskodawczyni, wskazana we wniosku sytuacja w całości korzysta ze zwolnienia podatkowego w związku z przeznaczeniem przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości na własne cele mieszkaniowe.

Wydatkowanie części przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości na wykończenie własnego domu, w którym podatnik zamieszkuje spełnia zdaniem Wnioskodawczyni przesłanki do zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy PIT.

Taką interpretację wysnuwa wykładnia przytoczonego powyżej przepisu. Identyczną wykładnię prezentują organy podatkowe oraz sądy administracyjne z zastrzeżeniem jednak, że remont czy wykończenie domu lub mieszkania nie wykracza poza możliwość normalnego funkcjonowania w domu lub mieszkaniu. Wnioskodawczyni jest znajomy pogląd, w którym wybudowanie ogrodzenia nie mieści się w zakresie pojęcia własnych celów mieszkaniowych. Podobnie jak doprowadzenie do budynku kostki brukowej. Nie ulega jednak wątpliwości, że wstawienie bramy garażowej w garażu znajdującym się w bryle budynku, wykończenie poszczególnych pomieszczeń w celu ich normalnego użytkowania, czy otynkowanie budynku mieści się w zakresie pojęcia własne cele mieszkaniowe.

Ponadto Zainteresowana w celu wykończenia domu nie zakupi żadnych narzędzi czy urządzeń, które mogłaby w późniejszym okresie wykorzystać na inne cele. Wnioskodawczyni zamierza zatrudnić firmę budowlaną posługującą się własnym sprzętem.

Podobnie w przypadku zamiaru zakupienia przez Zainteresowaną mieszkania w Gdańsku. Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że dopuszczalne i powszechnie przyjęte jest posiadanie więcej niż jednego lokalu przeznaczonego na własne cele mieszkaniowe. Ustawodawca w żadnym miejscu nie wskazuje jaka ilość domów czy też mieszkań wypełnia zakres definicji własnego celu mieszkaniowego. Sądy administracyjne niejednokrotnie wypowiadały się o możliwości zakupu więcej niż jednego mieszkania w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych o ile tylko podatnik wykaże, że zakup danego mieszkania ma na celu zaspokojenie jego własnych potrzeb mieszkaniowych. Głównym i najczęstszym kontrargumentem organów podatkowych jest zarzut i obawa przed wykorzystywaniem zakupionego mieszkania na inne cele niż swoje własne potrzeby mieszkaniowe, tj. spekulacyjne czy inwestycyjne, co w niniejszej sprawie nie ma miejsca. Wnioskodawczyni podkreśla, że Jej zamiarem nie jest lokata kapitału poprzez późniejszy wynajem zakupionego mieszkania lecz chęć faktycznego wykorzystywania go dla własnych potrzeb.

Wnioskodawczyni znajome jest stanowisko sądów administracyjnych, które wskazują, że na gruncie prawa podatkowego przyjmuje się przede wszystkim dyrektywę prymatu wykładni językowej. Nie jest zatem dopuszczalne, aby przepisy określające ciężary lub świadczenia publiczne były w praktyce organów podatkowych czy sądów interpretowane w sposób rozszerzający przy wykorzystaniu funkcjonalnych metod wykładni prawa. Nawiązując do wykładni literalnej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy PIT należy wskazać stanowisko sądów mówiące, że sama wykładnia literalna przytoczonego przepisu jest wystarczająca do spełnienia przesłanki zwolnienia podatkowego poprzez samo już nabycie rzeczy wskazanej w przepisie, bez względu na sposób jej późniejszego wykorzystywania (liczy się termin na wydatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, tj. w okresie dwóch lat od zbycia). Jakkolwiek przytoczona interpretacja jest korzystna dla Wnioskodawczyni to nie ulega wątpliwości, że w niniejszej sprawie Wnioskodawczyni wykazuje oczywiste przeznaczenie przyszłego mieszkania dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.

Ponadto można również przytoczyć pogląd sądu, który mówi, że już samo nabycie gruntu zasługuje na zwolnienie, choć przecież na gruncie zamieszkać się nie da, co z kolei tylko potwierdza stanowisko Zainteresowanej. Nie można bowiem podtrzymać tezy, że Wnioskodawczyni musi przebywać na stałe w zakupionym mieszkaniu by móc skorzystać ze zwolnienia. Utarta już linia orzecznicza sądów administracyjnych przemawia za tym, że wystarczające jest okresowe zamieszkiwanie w zakupionym mieszkaniu byle tylko miało znamiona trwałego i przeznaczonego na zaspokajanie własnych potrzeb. Niewątpliwie tak jest w niniejszej sprawie.

Przedstawiony przez Wnioskodawczynię stan faktyczny wskazany we wniosku jest wiarygodny a cel zakupu mieszkania wypełnia znamiona definicji własnych celów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, kwota uzyskana z tego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i forma ich nabycia.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że 29 lutego 2016 r. Zainteresowana dokonała sprzedaży nieruchomości - domu jednorodzinnego, który nabyła 21 lipca 2015 r., na podstawie umowy darowizny.

Zatem przedmiotowa sprzedaż stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym według zasad obowiązujących od 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast, zgodnie z art. 30e ust. 7 ww. ustawy w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Artykuł 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 6d ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Ponadto na podstawie art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa powyżej, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Przepis art. 22 ust. 6f. ustawy stanowi, że koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że co do zasady dochód, który zostanie osiągnięty przez Zainteresowaną z odpłatnego zbycia domu jednorodzinnego będzie podlegać opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym na zasadach wynikających z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei na mocy art. 21 ust. 1 pkt 131 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

W świetle art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy - za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się - wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Tut. Organ pragnie podkreślić, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Odnosząc zatem przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym, wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia - w warunkach określonych w ustawie - uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy jest fakt wydatkowania nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe.

Z kolei w myśl art. 21 ust. 26 ww. ustawy przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

W treści wniosku Zainteresowana wskazała, że przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości (domu jednorodzinnego) przeznaczy na wykończenie domu, w którym aktualnie mieszka oraz na zakup mieszkania, w którym planuje przebywać w związku z wykonywanym zawodem.

Przedkładając powyższe na grunt przedmiotowej sprawy tut. Organ przedstawia co następuje.

Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne. Niezbędnym zatem warunkiem do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest wydatkowanie otrzymanego przychodu na cele mieszkaniowe określone w ww. ustawie.

Kolejną okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z przywołanego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy podatkowej jest fakt wydatkowania, począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat, od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie środków z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, na wskazane w ustawie własne cele mieszkaniowe.

Odnosząc się zatem do wskazanych przez Wnioskodawczynię wydatków związanych z wykończeniem domu, w którym Wnioskodawczyni obecnie mieszka należy przeanalizować, art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pamiętać jednak należy, że nie wszystkie wydatki na materiały i prace związane z wykończeniem budynku mieszkalnego mogą zostać uznane za wydatki na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia budowa, rozbudowa, nadbudowa, przebudowa, remont, to właściwym jest odwołanie się w tej kwestii do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 290). W myśl art. 3 pkt 6 Prawa budowlanego - ilekroć w ustawie jest mowa o budowie należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ww. ustawy - przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Natomiast jeżeli w ustawie jest mowa o przebudowie należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego (art. 3 pkt 7a Prawa budowlanego).

Z kolei w świetle przepisu art. 3 pkt 8 ww. ustawy - Prawo budowlane - poprzez "remont" należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wydatki mieszczą się w kategorii wydatków na cele, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 i tym samym wydatkowany przychód będzie podlegał zwolnieniu. Jednocześnie należy zauważyć, że w ramach zwolnienia podatkowego Zainteresowanej przysługuje wyłącznie taka część dochodu zwolnionego, która przypada na Jej udział we własności nieruchomości, tj. na udział 7/8.

Ponadto odnosząc się do wydatku na zakup mieszkania należy stwierdzić, że zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych poprzez zakup mieszkania przy jednoczesnym posiadaniu i zamieszkaniu w innym budynku mieszkalnym wykracza co prawda poza przeciętne standardy, jednakże ustawodawca nie zastrzegł w przepisach, że własne cele mieszkaniowe można realizować wyłącznie w granicach zakupu jednej nieruchomości.

Przedstawiając opis zdarzenia przyszłego Zainteresowana wyraźnie wskazała, że zakup mieszkania w (...) będzie służył celowi mieszkaniowemu poprzez zamieszkiwanie z uwagi na charakter wykonywanej działalności.

Mając na uwadze wskazane uregulowania prawne oraz przedstawiony w sprawie opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w ramach zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni może zaliczyć wydatki na wykończenie domu, w którym aktualnie mieszka oraz na zakup mieszkania, w którym planuje przebywać w związku z wykonywanym zawodem. Powyższe wydatki niewątpliwie mieszczą się w kategorii wydatków na cele mieszkaniowe wskazane w art. 21 ust. 25 pkt 1 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl