ILPB1-1/4511-1-96/16-2/AN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1-1/4511-1-96/16-2/AN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki komandytowej przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. (data wpływu 26 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma Sp.k. prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego odzieżą różnych marek w sieci sklepów odzieżowych w Polsce. W ramach prowadzonej działalności Firma wprowadziła program rabatowy dla pracowników. Zasady udzielania rabatu personalnego (dla pracowników) reguluje regulamin wynagrodzeń.

Treść regulaminu:

1. "Wszystkim Pracownikom zatrudnionym w Sp.k. przysługuje rabat (zniżka) na zakup po cenach niższych niż detaliczne artykułów sprzedawanych przez Pracodawcę. Rabat ten wynosi dla Pracownika odpowiednio 20% i 50% na zakupiony towar. Wykaz towarów rabatowych znajduje się u Pracodawcy.

2. Rabat to pozapłacowe świadczenie rzeczowe stanowiące dla Pracowników korzyść w postaci zniżek na zakup towarów i stanowi przychód, który powoduje konieczność odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości zniżki. Świadczenie to nie stanowi podstawy wymiaru składek zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.).

3. Zwrot bądź wymiana zakupionego towaru przy wykorzystywaniu rabatu mogą być dokonywane tylko i wyłącznie w tym samym miesiącu, w którym rabat Pracownik uzyskał. W okresie wypowiedzenia umowy o pracę przez Pracownika lub Pracodawcę rabat nie przysługuje."

Rabat 50% dla pracowników - przysługuje wyłącznie pracownikom, ograniczony jest do wybranych przez pracodawcę towarów i naliczany jest tylko od ceny regularnej. Pracodawca nalicza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości zniżki.

Rabat 20% dla pracowników - obejmuje cały asortyment, rabat naliczany jest od cen regularnych lub po obniżce, jeśli towar został przeceniony. Pracodawca nalicza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości zniżki.

Dla stałych klientów Wnioskodawca wprowadził program rabatowy - Kartę Stałego Klienta, uprawniający do zakupu towarów z 20% do 30% zniżką na wybrany przez Spółkę asortyment (w zależności od akcji promocyjnej). Rabat naliczany jest od cen regularnych lub po obniżce, jeśli towar został przeceniony. Wykaz asortymentu podlegającemu rabatowi zmienia się wg wytycznych Firmy w różnych okresach czasu. Klienci nie posiadający Karty Stałego Klienta nie są uprawnieni do korzystania ze zniżek.

Z powyższego wynika, że Klienci posiadający Kartę Stałego Klienta uprawnieni są niejednokrotnie do wyższego o 10% rabatu niż pracownicy objęci programem rabatowym - 20%. Ponadto Pracownicy nie mają możliwości odzyskania zapłaconego podatku w przypadku dokonania zwrotu towaru w innym miesiącu niż zakup.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z tym, że część z asortymentu uprawniającego do 20% rabatu dla pracowników jest również dostępna dla klientów posiadających Kartę Stałego Klienta - czy pracodawca jest zobligowany do odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości zniżki 20% za tych pracowników?

Zdaniem Wnioskodawcy, pracodawca stoi na stanowisku, że opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, pracowników korzystających z rabatu 50% - jest prawidłowe, gdyż rabat 50% przysługuje wyłącznie pracownikom i żadna inna grupa osób, niebędąca pracownikami Sp.k. nie jest objęta rabatem w powyższej wysokości.

W przypadku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pracowników - od rabatu 20% - nie jest prawidłowe, gdyż część z asortymentu objętego rabatem pracowniczym 20%, jest również dostępna dla klientów posiadających "kartę stałego klienta".

Niejednokrotnie (w zależności od akcji promocyjnej) klienci posiadający "kartę stałego klienta" są uprawnieni do 20% lub wyższego niż 20% rabatu na wybrany asortyment, a nie są z tego tytułu opodatkowani.

Jako Pracodawca uważamy, że w powyższej sytuacji pracownicy Sp.k. są poszkodowani w stosunku do klientów sklepu, gdyż otrzymują mniejsze profity z tytułu rabatu tej samej wysokości, co klienci sklepu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z zaistniałego stanu faktycznego opisanego we wniosku, w ramach prowadzonej działalności Firma wprowadziła program rabatowy dla pracowników. Zasady udzielania rabatu personalnego (dla pracowników) reguluje regulamin wynagrodzeń. Rabat 50% dla pracowników - przysługuje wyłącznie pracownikom, ograniczony jest do wybranych przez pracodawcę towarów i naliczany jest tylko od ceny regularnej. Pracodawca nalicza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości zniżki. Rabat 20% dla pracowników - obejmuje cały asortyment, rabat naliczany jest od cen regularnych lub po obniżce, jeśli towar został przeceniony. Pracodawca nalicza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości zniżki. Dla stałych klientów wprowadził program rabatowy - Kartę Stałego Klienta, uprawniający do zakupu towarów z 20% do 30% zniżką na wybrany przez Wnioskodawcę asortyment (w zależności od akcji promocyjnej). Rabat naliczany jest od cen regularnych lub po obniżce, jeśli towar został przeceniony. Wykaz asortymentu podlegającemu rabatowi zmienia się wg wytycznych Firmy w różnych okresach czasu. Klienci nie posiadający Karty Stałego Klienta nie są uprawnieni do korzystania ze zniżek.

W związku z tym, że część z asortymentu uprawniającego do 20% rabatu dla pracowników jest również dostępna dla klientów posiadających Kartę Stałego Klienta, powstała wątpliwość czy pracodawca jest zobligowany do odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości zniżki 20% za tych pracowników.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "rabat". "rabat", zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia, oznacza "obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę; zniżka od całej sumy należnej za towar, stosowana przy kupnie za gotówkę; opust" (www.sjp.pwn.pl).

Ceną natomiast, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r. poz. 915), jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów (w tym także tych wydanych jako rabat) a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

Należy zauważyć, że opisany we wniosku stan faktyczny nie ogranicza kręgu uprawnionych do korzystania ze zniżki jedynie do pracowników Wnioskodawcy, gdyż adresatem tego programu są również osoby niebędące pracownikami - tj. Klienci.

Podkreślenia wymaga fakt, że o tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy (i innych stosunków wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą.

W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

W opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem uzyskania rabatu jest obniżenie ceny zakupu towarów w sieci sklepów Wnioskodawcy. Ponadto, przedstawiony we wniosku stan fatyczny nie ogranicza kręgu uprawnionych do uczestnictwa w ww. akcji wyłącznie do pracowników Spółki, gdyż akcja rabatowa skierowana będzie również do klientów. Zatem krąg uprawnionych do zakupów z rabatem będzie potencjalnie nieograniczony. W sytuacji, gdy grono beneficjentów - podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone wyłącznie do pracowników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, u uczestników programu, nie powstanie.

W konsekwencji, korzystanie na jednakowych warunkach z akcji rabatowych przez pracowników Spółki wraz z innymi uprawnionymi, także tymi niezwiązanymi ze Spółką, jest neutralne podatkowo dla pracowników Spółki.

Zatem, po stronie pracowników Spółki nie powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu a Spółka nie będzie zobowiązana w stosunku do swoich pracowników do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Reasumując, w związku z tym, że część z asortymentu uprawniającego do 20% rabatu dla pracowników jest również dostępna dla klientów posiadających Kartę Stałego Klienta, pracodawca nie jest zobligowany do odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości zniżki 20% za tych pracowników.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo tut. Organ informuje, że udzielając niniejszej interpretacji indywidualnej dokonał oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy tylko w odniesieniu do kwestii będącej przedmiotem zadanego we wniosku pytania. Tut. Organ nie odniósł się natomiast do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pracowników korzystających z 50% rabatu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl