IIUSppII/443-172/225a/181/05/JR - Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT RR opłaconej po terminie na skutek błędnie podanego przez rolnika ryczałtowego numeru rachunku bankowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku IIUSppII/443-172/225a/181/05/JR Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT RR opłaconej po terminie na skutek błędnie podanego przez rolnika ryczałtowego numeru rachunku bankowego.

Jak wynika z treści złożonego wniosku na skutek podania przez rolnika ryczałtowego błędnego numeru rachunku bankowego przekazana w terminie należność wynikająca z faktury VAT RR została zwrócona na rachunek bankowy Spółki. W związku z czym zapłata należności z faktury VAT RR nastąpiła po terminie.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny Spółka ma wątpliwości, czy zachowała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT RR po jej skutecznym opłaceniu?

Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT RR opłaconej po terminie z przyczyn leżących po stronie rolnika ryczałtowego, nie wykluczając jednocześnie możliwości utraty prawa do zryczałtowanego zwrotu podatku VAT przez rolnika.

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA

Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych i stanowi dla tego nabywcy, stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 3 powołanej ustawy, kwotę podatku naliczonego.

Jednakże, zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o VAT, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

1)

nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,

2)

zapłata na należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu,

3)

w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Przy czym za datę dokonania zapłaty, w myśl art. 116 ust. 7 cytowanej ustawy, uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków pieniężnych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Konkludując, prawo do odliczenia kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku przysługuje podatnikowi, jeżeli zostaną spełnione łącznie warunki wymienione enumeratywnie w cytowanym wyżej art. 116 ust. 6. Jeżeli chodzi o drugi z wymienionych warunków, tj. 14 dniowy termin zapłaty, ustawodawca przewidział jeden wyjątek. Otóż termin ten może być przedłużony, gdy rolnik ryczałtowy zawarł z podmiotem nabywającym produkty rolne umowę przewidującą dłuższy termin płatności.

W związku z tym, iż z treści złożonego wniosku nie wynika, że taka umowa została zawarta, należy podnieść, iż Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku w sytuacji, gdy należność wynikająca z faktury VAT RR została opłacona po upływie 14 dni od dnia zakupu. Nie ma przy tym znaczenia fakt, iż zwłoka w zapłacie nastąpiła z przyczyn leżących po stronie rolnika ryczałtowego. Zapłata należności po terminie nie skutkuje również możliwością utraty zwrotu zryczałtowanego podatku VAT przez rolnika, gdyż prawo to wynika bezpośrednio z wyżej cytowanego art. 115 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia ( art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl