IIUSpbIA/1/415-56/32a/19/06/BB - Reklama z nazwą firmy, adresem i przedmiotem działalności przedsiębiorstwa umieszczona podczas koncertu charytatywnego w hali sportowej jako reklama o charakterze publicznym

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2006 r. Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku IIUSpbIA/1/415-56/32a/19/06/BB Reklama z nazwą firmy, adresem i przedmiotem działalności przedsiębiorstwa umieszczona podczas koncertu charytatywnego w hali sportowej jako reklama o charakterze publicznym

Pytanie podatnika

Czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, reklama z nazwą firmy, adresem i przedmiotem działalności przedsiębiorstwa umieszczona podczas koncertu charytatywnego w hali sportowej jest reklamą o charakterze publicznym?

Stan faktyczny

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podczas koncertu charytatywnego w hali sportowej firma zamieściła reklamę z nazwą firmy, adresami przedmiotem działalności przedsiębiorstwa. Uczestnictwo w w/w koncercie było możliwe za okazaniem zaproszeń.

Wątpliwość Pana dotyczy następującej kwestii: czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, reklama z nazwą firmy, adresem i przedmiotem działalności przedsiębiorstwa umieszczona podczas koncertu charytatywnego w hali sportowej jest reklamą o charakterze publicznym?

Stanowisko podatnika

Zdaniem Pana jest to reklama publiczna, ponieważ była kierowana do niezidentyfikowanego odbiorcy czy klienta, ma nieokreślony, ale powszechny w sensie lokalnym zasięg. Odzwierciedlenie powyższego stanowiska można znaleźć w wyroku NSA z 16 kwietnia 2001 r. Ponadto publiczny sposób prowadzenia reklamy w inny sposób niż środki masowego przekazu, to sposób reklamy charakteryzujący się powszechnością, jawnością, jaki przeznaczeniem dla (lub do) ogółu- wyrok z dnia 18 kwietnia 2001 r. sygn. akt SA/Sz 2000/00. Zdaniem Pana elementem decydującym o publicznym charakterze reklamy jest odbiorca. Jeśli adresat jest anonimowy, nieokreślony, nie jest możliwa jego identyfikacja, można uznać, że reklama jest prowadzona w sposób publiczny.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W myśl powyższego przepisu kosztem uzyskania przychodów są więc poniesione koszty reklamy w pełnej wysokości, jeżeli reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób oraz do wysokości 0,25% przychodu, jeżeli reklama nie spełnia tych kryteriów.

Zatem, wyjaśnienie pojęcia reklamy publicznej i reklamy niepublicznej jest o tyle istotne, że w zależności od tego, jaka forma reklamy jest prowadzona przez podatnika, będzie on mógł poniesione wydatki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów albo w pełnej wysokości, albo w granicach obowiązującego limitu.

Jeżeli reklama skierowana jest do określonej, zamkniętej grupy osób, pomimo że grupa ta jest anonimowa, mówimy o reklamie niepublicznej.

Reklama nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna. O publicznym charakterze działania można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie i jawnie. Podstawową cechą reklamy publicznej jest to, że skierowana ona jest do potencjalnie nieokreślonego, anonimowego kręgu odbiorców, adresatów. NSA w wyroku z 18 kwietnia 2001 r., sygn. akt SA/Sz 2000/00 stwierdził: Określenie, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób, oznacza, że taka reklama kierowana jest do niezidentyfikowanego odbiorcy czy klienta, ma nieokreślony, ale powszechny w sensie lokalnym czy krajowym lub ponadkrajowym zasięg. "Publiczny" sposób prowadzenia reklamy w inny sposób niż środki masowego przekazu to sposób reklamy charakteryzujący się powszechnością, jawnością, ogólną dostępnością, jaki przeznaczeniem dla (lub do) ogółu w zależności od użytego sposobu jej wyrazu. Umieszczanie treści reklamowych w miejscach ogólnie dostępnych - na billboardach, plakatach itp., bądź rozdawanie materiałów reklamowych na imprezach albo w miejscach ogólnie dostępnych należy uznać za działania o charakterze reklamy publicznej.

W przedstawionym stanie faktycznym, zdaniem tut. organu podatkowego, nie mamy do czynienia z reklamą publiczną, bowiem uczestnictwo w koncercie charytatywnym możliwe było za okazaniem zaproszeń (brak ogólnej dostępności).

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko Pana w kwestii uznania, iż przedmiotowa reklama jest reklamą publiczną jest nieprawidłowe, jeżeli w koncercie charytatywnym nie uczestniczyli przedstawiciele mediów, dzięki którym reklama firmy przedostałaby się do szerszego grona odbiorców.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl