III/443-73/06/MC - W jakim terminie podlega rozliczeniu faktura korygująca podwyższająca podatek należny wystawiona na skutek okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lipca 2007 r. Urząd Skarbowy w Krośnie III/443-73/06/MC W jakim terminie podlega rozliczeniu faktura korygująca podwyższająca podatek należny wystawiona na skutek okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży?

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590) oraz § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 789 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie udzielenia interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług dotyczącej kwestii terminu rozliczenia faktury korygującej podwyższającej podatek należny wystawionej na skutek okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko, wg którego fakturę korygującą podwyższającą podatek należny wystawioną na skutek okoliczności, które miały miejsce po dokonaniu sprzedaży pierwotnej należy rozliczyć w miesiącu jej wystawienia - jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 29 czerwca 2007 r. Spółka jawna E. zwróciła się z zapytaniem związanym z następującym stanem faktycznym:

Spółka współpracuje z Firmą E. SA na podstawie umowy dealerskiej z dnia 25 czerwca 1998 r. zawierając umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w systemie telefonii cyfrowej GSM, przyjmując opłaty za przyłączenia do sieci GSM oraz sprzedając aparaty telefoniczne w imieniu E. Mają miejsca przypadki, kiedy klient zawiera umowę na czas określony np. na 2 lata i z tego tytułu zobowiązany jest do utrzymania przez czas określony w regulaminie aktywną kartę SIM. Jeżeli klient nie wywiąże się z ww. umowy, przez pierwsze 6 miesięcy dealerowi (czyli Spółce) zostaje cofnięta prowizja, natomiast sprawa klienta kierowana jest do działu windykacji. W związku z powyższym Spółka zmuszona jest do wystawienia faktury korygującej (in minus) np. w miesiącu czerwcu za miesiąc styczeń itp. Mają miejsce także przypadki, kiedy klient w okresie 6 miesięcy podnosi abonament na wyższy, wówczas dla dealera wypłacana jest dodatkowa prowizja. W tej sytuacji Spółka zmuszona jest wystawić fakturę korygującą (in plus) np. w miesiącu czerwcu do miesiąca stycznia. Spółka zaznacza, że w chwili wystawienia faktury pierwotnej nie występowały żadne przesłanki, które świadczyłyby o ewentualnych błędach m.in. rachunkowych, które mogłyby stanowić przyczynę korekty deklaracji.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Spółka zwróciła się z zapytaniem o termin rozliczenia faktury korygującej podwyższającej podatek należny wystawionej na skutek okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży.

W ocenie Jednostki ujęcie faktury korygującej podwyższającej podatek należny wystawionej z powodu okoliczności, które miały miejsce po dokonaniu pierwotnej sprzedaży powinno nastąpić w miesiącu wystawienia tejże faktury korygującej. Spółka powołała się na stanowisko I-go Urzędu Skarbowego w Łodzi zawarte w postanowieniu z dnia 22 stycznia 2007 r. Nr III/443-73/06/MC.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela przedstawione we wniosku stanowisko Spółki:

Unormowania dotyczące wystawiania faktur korygujących zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 789 z późn. zm.). Zgodnie z treścią § 16 ust. 1 cyt. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Sposób rozliczenia takiej faktury uregulowany został w przepisie § 16 ust. 4 i ust. 5 cyt. rozporządzenia. Fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Stanowi o tym przepis § 17 ust. 1 cyt. rozporządzenia. Cyt. rozporządzenie nie rozstrzyga jednoznacznie kwestii zasad rozliczenia podatku należnego wynikającego z faktury korygującej w sytuacji, gdy w wyniku jej wystawienia doszło do podwyższenia podatku należnego. W takiej sytuacji przyjąć należy, iż sposób rozliczania faktury korygującej, której wystawienie zaskutkowało podwyższeniem kwoty podatku należnego jest uzależniony od przyczyn będących podstawą jej wystawienia. I tak, jeżeli faktura korygująca wystawiona została w wyniku okoliczności zaistniałych po dokonaniu pierwotnej sprzedaży - to korekta taka wywoła skutek w miesiącu jej wystawienia, czyli fakturę korygującą rozlicza się na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży i deklaracji za miesiąc, w którym ją wystawiono.

Z przedstawionego w przedmiotowym wniosku stanu faktycznego wynika, że przyczyną wystawiania faktury korygującej jest fakt, że klient podnosi abonament na wyższy wskutek czego wypłacana jest dodatkowa prowizja dla dealera, czyli mają miejsce dodatkowe okoliczności, nieznane w dniu wystawienia faktury pierwotnej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl