III/443-31.1/05/WI - Opodatkowanie podatkiem VAT usług przedstawicielskich oraz usług marketingu świadczonych na rzecz kontrahenta mającego siedzibę na terenie Włoch, wynagradzanych w formie prowizji

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2005 r. Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna III/443-31.1/05/WI Opodatkowanie podatkiem VAT usług przedstawicielskich oraz usług marketingu świadczonych na rzecz kontrahenta mającego siedzibę na terenie Włoch, wynagradzanych w formie prowizji

Pytanie podatnika

Podatnik jest przedstawicielem włoskiej firmy produkującej tkaniny na odzież roboczą i ochronną. Tkaniny te są sprzedawane polskim odbiorcom, którzy są ich bezpośrednimi nabywcami. Firma, którą podatnik reprezentuje nie ma swojej siedziby na terytorium RP. Jako pośrednik, działając na podstawie zawartej umowy, świadczy na jej rzecz usługi przedstawicielskie (PKWiU 74.87.14-00.00) oraz usługi marketingu (PKWiU 74.13.11-00.00) i doradztwa (PKWiU 74.14.13-00.00). Kontrahent włoski, na rzecz którego podatnik świadczy usługi, jest na terenie Włoch podatnikiem podatku od wartości dodanej i podaje swój numer NIP. Za świadczone usługi podatnik otrzymuje zapłatę w formie prowizji. Według podatnika wyżej wymienione usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium RP.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 2, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem z dnia 18 maja 2005 r. (data wpływu 19 maja 2005 r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 czerwca 2005 r. (data wpływu 7 czerwca 2005 r.) oraz 14 lipca 2005 r. (data wpływu 15 lipca 2005 r.), w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług:

- usług pośrednictwa związanego bezpośrednio z dostawą towarów, świadczonych w imieniu i na rzecz kontrahenta, który podał świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa, na którym ma miejsce świadczenie tej usługi,

- usług marketingu i doradztwa świadczonych na rzecz podatnika mającego siedzibę na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium RP,

- uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pan przedstawicielem włoskiej firmy K, produkującej tkaniny na odzież roboczą i ochronną. Tkaniny te są sprzedawane polskim odbiorcom, którzy są ich bezpośrednimi nabywcami. Firma, którą Pan reprezentuje nie ma swojego oddziału na terytorium RP. Jako pośrednik, działając na podstawie zawartej z firmą umowy, świadczy na jej rzecz usługi przedstawicielskie (PKWiU 74.87.14-00.00) oraz usługi marketingu (PKWiU 74.13.11-00.00) i doradztwa (PKWiU 74.14.13-00.00).

Szczegółowy opis świadczonych usług - zgodnie z informacją podaną we wniosku - znajduje się w załączonym piśmie Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Z opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wynika następująca klasyfikacja usług wg obowiązującej dla celów podatkowych (na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zmianami) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zmianami):

- usługi przedstawicielskie na rzecz firmy zagranicznej, tj. poszukiwanie odbiorców, koordynacja i nadzór dostaw towarów, przyjmowanie zamówień od klientów, sporządzanie ofert, informowanie o zasadach sprzedaży towarów, prowadzenie negocjacji handlowych mieści się w grupowaniu PKWiU 74.84.14-00.00 jako "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych";

- kompleksowa działalność marketingowa, tj. badanie, segmentacja rynku, analizowanie konkurencyjności i chłonności rynku, badania marketingowe rynku, sporządzanie analiz wyników i sprzedaży, prognozowanie sprzedaży mieści się w grupowaniu PKWiU 74.13.11-00.00 jako "Usługi w zakresie badania rynku";

- usługi doradztwa w zakresie strategii prowadzenia działalności gospodarczej, dotyczące polityki cen i obsługi klientów, w zakresie zarządzania sprzedażą, rozpoznania rynku, analizowania konkurencyjności, doradztwo prawne mieści się w grupowaniu PKWiU 74.14.13-00.00 jako "Usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem".

Kontrahent włoski, na rzecz którego świadczy Pan usługi, jest na terenie Włoch podatnikiem podatku od wartości dodanej, i podał swój numer, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terenie swojego kraju.

Za świadczone usługi otrzymuje Pan zapłatę w formie prowizji wyrażonej procentowo od wartości sprzedaży. Prowizja płacona jest na Pana rachunek bankowy na podstawie faktury VAT nie zawierającej kwoty podatku, z umieszczonym zapisem "nie podlega polskiemu VAT".

W Pana opinii świadczone usługi nie podlegają polskiemu podatkowi VAT, natomiast podlegają opodatkowaniu na terenie kraju nabywcy tych usług, na podstawie:

- przepisu § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz - po zmianach - art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - dotyczy usług pośrednictwa świadczonych w imieniu i na rzecz firmy włoskiej, jako bezpośrednio związanych z dostawą towarów;

- art. 27 ust. 4 pkt 3 i pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. - dotyczy usług marketingu i doradztwa świadczonych na rzecz firmy włoskiej.

Do zapytania załączona została umowa zawarta pomiędzy K S.p.a. z siedzibą w.............. Włochy, a T. M. - przedstawicielem.

Z okazanej umowy wynika m.in., że Pan jako wyłączny przedstawiciel wyżej wymienionej firmy (która nie posiada i w czasie trwania umowy nie zamierza zakładać własnej firmy zajmującej się sprzedażą wyprodukowanych wyrobów na terytorium Polski) przyjmuje zadanie promowania sprzedaży wyprodukowanych przez nią tkanin na terytorium RP, oraz prowadzenia usług marketingu i doradztwa dla firmy K.

Z umowy wynika ponadto, że wszelkie zamówienia na wyroby K będą składane za pośrednictwem przedstawiciela. W umowie postanowiono, że przedstawiciel za wszystkie świadczone usługi i inne działania podejmowane w ramach Umowy będzie uzyskiwał wynagrodzenie prowizyjne od wartości sprzedaży. Fakt otrzymywania łącznego wynagrodzenia prowizyjnego za usługi świadczone na rzecz kontrahenta włoskiego - potwierdził Pan w piśmie z 14 lipca 2005 r.

Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie, bądź które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. Określenie miejsca świadczenia usługi determinuje miejsce jej opodatkowania.

Z przepisu art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wynika, że w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

Od ogólnej zasady regulującej miejsce świadczenia przewidziano szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. Szczegółowe zasady ustalania miejsca świadczenia dotyczą m. in. usług wykonywanych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich związanych bezpośrednio z dostawą towarów oraz usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy.

W przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług - zgodnie z obowiązującym do dnia 31 maja 2005 r. przepisem § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.

Przepis § 4 ust. 2 wyżej cytowanego rozporządzenia stanowi, że w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 1 ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W myśl § 4 ust. 3 - w przypadku, gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1, podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem wykazania tego numeru na fakturze dokumentującej wykonanie tej usługi.

Wyżej wymienione przepisy uchylone zostały na podstawie regulacji § 1 pkt 3 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 797).

Z dniem 1 czerwca 2005 r. zasady opodatkowania usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów nie uległy zmianie - kwestia ta uregulowana jest natomiast art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami).

Wyżej wymieniona regulacja w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 21 kwietnia.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756) stanowi cyt. " w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy z zastrzeżeniem ust. 6".

Zgodnie z art. 22 ust. 1 - miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl regulacji z art. 27 ust. 3 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W katalogu usług wymienionych w ust. 4 znalazły się m.in. usługi badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1) (pkt 3), oraz agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeśli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-9 i 11 (pkt 10).

W ocenie tutejszego Organu z uwagi na postanowienia umowy w tym dotyczące wynagrodzenia, całość usług świadczonych na podstawie zawartej umowy z firmą K składa się na kompleksową usługę pośrednika działającego w imieniu i na rzecz osoby trzeciej związanych bezpośrednio z dostawą towarów.

A zatem, w sytuacji świadczenia w imieniu i na rzecz kontrahenta włoskiego usług pośrednictwa w dostawie towarów, który jako nabywca usług podaje dla tej czynności numer pod którym jest zidentyfikowany na terytorium Włoch - usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski. Miejscem świadczenia (opodatkowania) tych usług jest terytorium Włoch.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja - zgodnie z art. 14b § 1 - nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast - zgodnie z art. 14b § 2 - organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl