III-1/443-11/06/ER - Zakres i sposób zastosowania przepisów prawa dotyczących rozliczenia ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2006 r. Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Górna III-1/443-11/06/ER Zakres i sposób zastosowania przepisów prawa dotyczących rozliczenia ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej

Pytanie podatnika

Zakres i sposób zastosowania przepisów prawa dotyczącego rozliczenia ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik prowadził działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych. Sprzedaż rozpoczął w 2005 r. Wg podatnika przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. (par. 3 ust. 5) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (par. 3a ust. 7) nakładają na podatników rozpoczynających sprzedaż w roku 2005 konieczność ufiskalnienia kasy w dniu 01.01.2006 r. Podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania obrotów na kasie fiskalnej dnia 01.01.2006 r. i nie prowadził sprzedaży w roku 2006 r. Pierwszej sprzedaży dokonał po ufiskalnieniu kasy czyli dnia 13.02.2006 r. Zdaniem Podatnika jeśli nie rozpoczął sprzedaży w roku 2006 r. to nie pogwałcił terminu instalacji kasy. Tylko sprzedaż dokonana w roku 2006 na rzecz osób fizycznych i nie zarejestrowana na kasie fiskalnej spowodowałaby konsekwencję w postaci utraty prawa do rozliczenia ulgi podatkowej. Wobec powyższego Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy słusznym jest, iż posiada prawo do rozliczenia ulgi w podatku VAT w deklaracji VAT-7.

Podkreślenia wymaga, iż w piśmie z dnia 18.04.2006 r. Podatnik oświadczył między innymi, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz, że działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia placówki gastronomicznej rozpoczął 01.10.2005 r.

Udzielając odpowiedzi na postawione pytanie tut. organ wziął pod uwagę, co następuje:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 4 i 5 ustawy podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł. W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w terminie do 25 dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2006 r. przepisem § 3a ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących w brzmieniu nadanym przepisem § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 28, poz. 204) w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 marca 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, którzy rozpoczęli sprzedaż w 2005 r. i w trakcie 2005 r. nie przekroczyli kwoty obrotów, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy w wys. 20.000 zł. Przepis § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lutego 2006 r. stanowi, iż przepisy § 6-10 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, stosuje się odpowiednio do podatników, którzy rozpoczęli sprzedaż w 2005 r. i w trakcie 2005 r. nie przekroczyli kwoty obrotów z działalności o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, w wysokości 20 000 zł, również w przypadkach, kiedy dokonali pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w terminie późniejszym niż data rozpoczęcia ewidencjonowania, nie później jednak niż do dnia 31 marca 2006 r.

Przepisy § 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. stanowią, iż dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.

Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

Ponadto przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. stanowi, iż podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub zwolnione od tego podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, którzy:

1) rozpoczęli ewidencjonowanie nie później niż w obowiązującym ich terminie,

2) dokonali zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1 o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania,

3) złożyli zawiadomienie o miejscu instalacji kasy wymagane na podstawie przepisów dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników- mogą otrzymać zwrot kwot, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.

Ust. 2 § 9 stanowi, iż zwrot kwot, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, jest dokonywany na wniosek podatnika składany do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Wniosek powinien zawierać: imię i nazwisko lub nazwę firmy, dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej.

W związku z przedstawionym powyżej stanem prawnym Podatnik jako podmiot korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy i nie składający deklaracji VAT-7 nie ma prawa do rozliczenia kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej w deklaracji VAT-7. Zgodnie z przytoczonymi przepisami aby uzyskać zwrot należnej kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej powinien Pan złożyć wniosek spełniający wymogi, o których mowa w przepisie § 9 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.).

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika zajęte w przedmiotowym wniosku jest w części nieprawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż przedmiotową interpretację wydawano na podstawie obowiązującego na dzień złożenia zapytania powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 06.12.2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 242, poz. 2043) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20.02.2006 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 28, poz. 204), zawierającego regulację prawną przedmiotowej kwestii w okresie do 31.03.2006 r.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż z dniem 1 kwietnia 2006 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375) zawierające analogiczne rozstrzygniecie kwestii prawa do uzyskania ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej oraz formy w jakiej podatnik ma prawo ubiegać się o taką ulgę - przepisy § 9 w/cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006 r.

Niniejszą interpretację wydano na podstawie opisanego wyżej stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w oparciu o stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia. Przedmiotowa interpretacja jest zatem zgodna z przepisami prawa obowiązującymi od 01.04.2006 r., jednakże w odniesieniu do stanu prawnego obowiązującego od 01.04.2006 r. nie wywołuje ona skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14a-14d ustawy - Ordynacja podatkowa.

Przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl