II US pb IB / 415 - 12 / 28a/11 / 07 / KSz - Opodatkowanie wynagrodzenia otrzymanego przez podatnika z tytułu oddania gospodarstwa rolnego w zarząd.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2007 r. Izba Skarbowa w Białymstoku II US pb IB / 415 - 12 / 28a/11 / 07 / KSz Opodatkowanie wynagrodzenia otrzymanego przez podatnika z tytułu oddania gospodarstwa rolnego w zarząd.

Stan faktyczny

Z wniosku podatnika wynika, że w 2006 roku oddał firmie,.. w zarząd swoje gospodarstwo rolne. Podatnik wskazuje, iż Spółka,.. zarządza w jego imieniu i na jego rzecz prowadzi działalność rolniczą zgodnie z zasadami prawidłowej praktyki rolniczej, w oparciu o umowę z dnia 27 kwietnia 2006 r. i aneks do niej z dnia 11 sierpnia 2006 r. Podatnik pisze, że wynagrodzenie zarządcy stanowią plony, dopłaty bezpośrednie do gruntów rolnych oraz płatności z tytułu wsparcia działalności rolniczej. Zarządca wypłaca podatnikowi część pieniędzy z dopłat, z których pokrywa on koszty związane z podatkami i ubezpieczeniem społecznym. Z wniosku wynika, że w 2006 roku podatnik otrzymał od zarządcy wynagrodzenie na podstawie umowy oddania gospodarstwa rolnego w zarząd.

Na tle przedstawionego wyżej stanu faktycznego wątpliwość podatnika dotyczy kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych należności otrzymanych od zarządcy.

Stanowisko podatnika

Zdaniem podatnika nie powinien on płacić podatku dochodowego od pieniędzy uzyskanych od zarządcy ponieważ zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z gruntów rolnych użytkowanych rolniczo nie podlegają opodatkowaniu.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: w Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ustawy podatkowej. W punkcie 9 tego przepisu(art. 10 ust. 1) jako źródło przychodów wymieniono inne źródła. Uszczegółowienie regulacji odnajdujemy w art. 20 ust. 1, który stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zauważyć należy, że powołany wyżej przepis art. 20 ust. 1 ustawy wymienia pewne rodzaje przychodów stanowiących pewien katalog o charakterze otwartym, a tym samym nie rozstrzyga ostatecznie co jest przychodem z innych źródeł, dlatego że użycie przez ustawodawcę zwrotu "w szczególności" przesądza, iż przedmiotowy katalog nie ma charakteru zamkniętego. W katalogu tym będą mieściły się zatem przychody, niemieszczące się w źródłach przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy i jednocześnie niewymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych przewidzianych w tej ustawie.

Jak wynika ze stanu faktycznego będącego przedmiotem zapytania podatnik uzyskał w 2006 roku przychód z tytułu umowy oddania gospodarstwa rolnego w zarząd zawartej w dniu 27 kwietnia 2006 roku pomiędzy podatnikiem a Spółką z o. o.,.. Z § 3 tej umowy wynika, że strony oświadczają, że zarząd polegać będzie na prowadzeniu w imieniu i na rzecz posiadacza gospodarstwa działalności rolniczej zgodnie z zasadami prawidłowej praktyki rolniczej i zachowaniem przepisów o ochronie gruntów, środowiska, przyrody, o lasach, przepisów prawa wodnego i zarządca zobowiązuje się do używania nieruchomości rolnej stosownie do tych ograniczeń i obowiązków oraz składania wniosków o dopłaty bezpośrednie do gruntów rolnych do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W § 4 ust. 1 omawianej umowy strony ustaliły, że wynagrodzenie zarządcy stanowić będą plony, biomasa pochodząca z nieużytków uzyskana z zarządzanego gospodarstwa rolnego i dopłaty bezpośrednie do gruntów rolnych oraz płatności z tytułu wsparcia działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach zagospodarowania. Natomiast w § 4 ust. 2 umowy strony ustaliły, iż zarządca zobowiązuje się wypłacać posiadaczowi gospodarstwa opłatę w określonej wysokości, zaś łączną kwotę należności strony ustaliły na kwotę 19.639 zł rocznie.

Odnosząc stan faktyczny na grunt powołanych w niniejszej interpretacji przepisów stwierdzić należy, że przychód otrzymany przez Panią w 2006 roku na podstawie umowy oddania gospodarstwa rolnego w zarząd, który nie mieści się w źródłach przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy i nie podlega żadnemu ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w tej ustawie, należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy.

Na uwagę zasługuje jeszcze jedna - poruszona również przez podatnika - kwestia. Otóż zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1)

miesiąc - w przypadku roślin,

2)

16 dni - w przypadku wysoko intensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3)

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4)

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt- licząc od dnia nabycia.

Zauważyć należy, że w przypadku podatnika przychód z tytułu oddania gospodarstwa rolnego w zarząd nie mieści się w dyspozycji przepisu art. 2 ust. 2, a tym samym nie jest to przychód z działalności rolniczej w rozumieniu tego przepisu.

Mając powyższe na uwadze stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, iż organ podatkowy (naczelnik urzędu skarbowego) w świetle postanowień art. 14a § 1 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa jest obowiązany do wydania w formie postanowienia - na pisemny wniosek podatnika - pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W ramach udzielania ww. interpretacji organ podatkowy nie posiada uprawnień do dokonywania merytorycznej i formalnej oceny dołączonych przez podatnika do wniosku dokumentów. W sytuacji dołączenia do wniosku o interpretację przez podatnika jakichkolwiek dokumentów są one wyłącznie traktowane jako element czy też potwierdzenie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika.

Natomiast zauważyć należy, że organ podatkowy dopiero prowadząc postępowanie podatkowe na podstawie przepisów zawartych w Dziale IV ustawy - Ordynacja podatkowa jest władny do merytorycznej i formalnej oceny załączonych przez podatnika dokumentów i pełnej inicjatywy dowodowej w przedmiocie ustalenia rzeczywistego stanu faktycznego..

W związku z powyższym dołączona przez podatnika do wniosku o interpretację umowa oddania gospodarstwa rolnego w zarząd nie podlegała ani formalnej ani merytorycznej ocenie organu podatkowego, a stanowiła wyłącznie element stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl