IBPP4/4513-276/16-1/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-276/16-1/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 18 lipca 2016 r. (data wpływu 22 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji energii elektrycznej i wyrobów gazowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji energii elektrycznej i wyrobów gazowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

J. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") posiada status pośredniczącego podmiotu gazowego (dalej: "PPG") w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.; dalej: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym"). Spółka jest w posiadaniu m.in. koncesji na obrót oraz wytwarzanie energii elektrycznej (dalej: "koncesje"), o których mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.; dalej: "Prawo energetyczne").

Zasadniczym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jest przede wszystkim produkcja koksu klasyfikowanego do kodu CN 2704 00, która odbywa się w czterech należących do Spółki zakładach produkcyjnych (dalej: "koksownie"). W ramach przeprowadzanych przez Spółkę procesów produkcyjnych powstają także m.in. gaz koksowniczy oraz gaz nadmiarowy objęte kodem CN 2705 00 00, stanowiące wyroby gazowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym (dalej: "wyroby gazowe"). Dodatkowo w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie koksowni Spółka wytwarza również energię elektryczną.

Procesy produkcyjne przeprowadzane na terenie poszczególnych koksowni zasadniczo mają charakter ciągły, co oznacza m.in. iż w ramach normalnego przebiegu procesu produkcji zachodzą one nieprzerwanie, gdyż całkowite zatrzymanie pracy instalacji znajdującej się na terenie danego zakładu mogłoby skutkować trwałym uszkodzeniem poszczególnych urządzeń wchodzących w jej skład.

Wyprodukowane przez Spółkę wyroby gazowe oraz energia elektryczna są przez nią zużywane na potrzeby własne lub odsprzedawane na rzecz podmiotów zewnętrznych. Do nabywców sprzedawanych przez Spółkę wyrobów gazowych należą zarówno podmioty posiadające status PPG, jak i będące finalnymi nabywcami gazowymi (dalej: "FNG") w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z opisaną powyżej działalnością gospodarczą Spółka prowadzi obecnie m.in.: (i) ilościową ewidencję energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, (ii) ewidencję wyrobów gazowych sprzedanych na rzecz FNG, o której mowa w art. 138j ust. 2 ustawy oraz (iii) ewidencję wyrobów gazowych, o której mowa w art. 138j ust. 4 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Spółka może ujmować ilość wyprodukowanej energii elektrycznej raz w miesiącu - według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, pod warunkiem że dokona wpisu do ewidencji niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia produkcji - nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego?

2. Czy w ewidencji, o której mowa w art. 138j ust. 4 ustawy Spółka może ujmować ilość wyprodukowanych wyrobów gazowych raz w miesiącu - według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, pod warunkiem że dokona wpisu do ewidencji niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia produkcji - nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka może ujmować ilość wyprodukowanej energii elektrycznej raz w miesiącu - według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, pod warunkiem że dokona wpisu do ewidencji niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia produkcji - nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego.

2. W ewidencji, o której mowa w art. 138j ust. 4 ustawy, Spółka może ujmować ilość wyprodukowanych wyrobów gazowych raz w miesiącu - według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, pod warunkiem że dokona wpisu do ewidencji niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia produkcji - nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 138h ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym podatnik dokonujący zużycia energii elektrycznej lub sprzedający energię elektryczną na rzecz nabywcy końcowego jest zobowiązany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej (dalej: "ewidencja energii elektrycznej"). Jak wskazano w opisie zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku Spółka posiada m.in. koncesje, o których mowa w Prawie energetycznym. Tak więc w myśl art. 13 ust. 1 w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Spółka jest podatnikiem akcyzy m.in. od energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby, jak i sprzedawanej na rzecz nabywców końcowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy. W związku z powyższym Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 138h ust. 5 ustawy w ewidencji energii elektrycznej Spółka, jako podatnik podatku akcyzowego od energii elektrycznej, powinna ujmować dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych (z dokładnością do 0,001 MWh) m.in. łącznej ilości energii elektrycznej: (i) wyprodukowanej lub zakupionej na terytorium kraju, (ii) sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju, (iii) sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu Prawa energetycznego, (iv) zużytej na potrzeby własne.

Równocześnie w odniesieniu do wyrobów gazowych regulacja zawarta w art. 138j ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż do prowadzenia ewidencji tych wyrobów zobowiązany jest m.in. PPG używający wyrobów gazowych. Jak wskazano w opisie zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku znaczne ilości wyrobów gazowych wyprodukowanych przez Spółkę są następnie przez nią zużywane na terenie należących do niej koksowni. Zatem Spółka jako PPG dokonujący zużycia wyrobów gazowych jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, o której mowa w art. 138j ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym (dalej: "ewidencja wyrobów gazowych").

Zgodnie ze wspomnianym przepisem przedmiotowa ewidencja wyrobów gazowych powinna zawierać m.in. dane dotyczące ilości wyrobów gazowych: (i) użytych w ramach niektórych zwolnień od akcyzy, (ii) użytych do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, (iii) wyprodukowanych lub (iv) sprzedanych na terytorium kraju - w podziale na miesiące dokonania czynności, odpowiednio w kilogramach albo metrach sześciennych, według nazwy oraz kodów CN, z podaniem ich wartości opałowej. Dodatkowo ewidencja powinna zawierać również datę oraz adres miejsca dokonania poszczególnych czynności, a w przypadku m.in. sprzedaży wyrobów gazowych na terytorium kraju również dane kontrahentów, z którymi dokonano poszczególnych czynności.

W kontekście powyższych regulacji Spółka pragnie zauważyć, iż w odniesieniu do ewidencji energii elektrycznej ustawa o podatku akcyzowym w art. 138h ust. 1 stanowi, iż ewidencja ta powinna pozwalać na określenie łącznej ilości energii elektrycznej wyprodukowanej w danym miesiącu. Analogicznie również art. 138j ust. 4 ustawy stanowi, iż ewidencja wyrobów gazowych, o której mowa w tym przepisie powinna być prowadzona w podziale na poszczególne miesiące.

Tym samym należy zauważyć, iż ustawa o podatku akcyzowym wprost wskazuje, iż z punktu widzenia metodologii prowadzenia ewidencji energii elektrycznej oraz ewidencji wyrobów gazowych istotne jest, by każda z tych ewidencji pozwalała na określenie ilości energii elektrycznej lub wyrobów gazowych wyprodukowanych w danym miesiącu. Tym samym prowadzone przez Spółkę ewidencje energii elektrycznej oraz wyrobów gazowych powinny pozwolić na określenie ilości odpowiednio energii elektrycznej lub wyrobów gazowych wyprodukowanych przez Spółkę w danym miesiącu kalendarzowym.

W ocenie Wnioskodawcy na spełnienie powyższego warunku pozwala w szczególności ujmowanie we wspomnianych ewidencjach ilości wyprodukowanej energii elektrycznej oraz wyprodukowanych wyrobów gazowych raz w miesiącu - według stany na koniec każdego miesiąca kalendarzowego. Takie rozwiązanie (i) pozwala na określenie łącznej ilości energii elektrycznej wyprodukowanej w danym miesiącu - zgodnie z art. 138h ust. 1 ustawy oraz (ii) realizuje postulat określony w art. 138j ust. 4 ustawy, by ewidencja wyrobów, gazowych była prowadzona w podziale na poszczególne miesiące. Tym samym nie ulega wątpliwości, iż w świetle brzmienia ustawy o podatku akcyzowym w ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy oraz w ewidencji prowadzonej na podstawie art. 138j ust. 4 ustawy Spółka może ujmować odpowiednio ilość wyprodukowanej energii elektrycznej lub wyrobów gazowych raz w miesiącu - według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego.

Za powyższą możliwością przemawiają również stosowne przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2361; dalej: "rozporządzenie"), w którym zostały doprecyzowane reguły dotyczące zasad prowadzenia różnego rodzaju ewidencji akcyzowych, w tym również ewidencji energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy oraz ewidencji wyrobów gazowych, o której mowa w art. 138j ust. 4 ustawy. Rozporządzenie to w § 2 ust. 2 stanowi m.in., iż wpisów do ewidencji, co do zasady, dokonuje się niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego, podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

Odczytując powyższe regulacje w świetle brzmienia przepisów ustawy o podatku akcyzowym, należy zauważyć, że wpisy dotyczące ilości wyprodukowanych wyrobów gazowych lub energii elektrycznej mogą być ujmowane w stosownych ewidencjach według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, niezwłocznie po zakończeniu tego miesiąca - nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego.

Jak już bowiem wskazano powyżej, ustawa o podatku akcyzowym wprost stanowi, iż zarówno ewidencja energii elektrycznej, jak i ewidencja wyrobów gazowych powinny wskazywać ilość energii elektrycznej lub wyrobów gazowych w okresach miesięcznych. Zakładając zatem zgodność przepisów rozporządzenia z regulacjami zawartymi w ustawie o podatku akcyzowym, należy stwierdzić, iż za zakończenie czynności podlegającej wpisaniu, o której mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku produkcji energii elektrycznej i wyrobów gazowych może zostać uznany koniec danego miesiąca kalendarzowego. Tym samym istotnym jest, by ilość energii elektrycznej lub wyrobów gazowych wyprodukowanych przez Spółkę w danym miesiącu została ujęta w stosownych ewidencjach niezwłocznie po zakończeniu danego miesiąca - jednakże nie później niż pierwszego dnia roboczego następnego miesiąca. Dlatego też prawidłowym jest wprowadzanie do ewidencji ilości wyprodukowanych wyrobów gazowych i energii elektrycznej niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia ilości wyprodukowanej energii elektrycznej i wyrobów gazowych, o ile następuje to nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca.

W związku z powyższym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż ilość wyprodukowanych wyrobów gazowych i energii elektrycznej może być ujmowana w stosownych ewidencjach raz w miesiącu - według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, o ile Spółka dokona wpisu do ewidencji niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia produkcji - nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego.

Za prawidłowością powyższego stanowiska Wnioskodawcy przemawia również fakt, iż procesy produkcyjne na terenie poszczególnych koksowni, co do zasady, są przeprowadzane w sposób ciągły. Zasadniczo nierzadko nie ma technologicznych możliwości zatrzymania procesów produkcyjnych w zakresie energii elektrycznej i wyrobów gazowych. Ich wstrzymanie w niektórych przypadkach mogłoby się bowiem wiązać z nieodwracalnymi uszkodzeniami urządzeń i instalacji, bądź z koniecznością poniesienia wysokich kosztów związanych z ponownym uruchomieniem urządzeń wytwórczych. W ramach normalnego toku prowadzonej działalności produkcyjnej nie ma zatem momentu ani zdarzenia, które w praktyce można by uznać za "zakończenie czynności podlegającej wpisaniu", o którym mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia.

Dlatego też w przypadku prowadzonej przez Spółkę działalności produkcyjnej w zakresie wyrobów gazowych i energii elektrycznej nie jest możliwe bezpośrednie zastosowanie wspomnianego przepisu rozporządzenia. W konsekwencji według Wnioskodawcy norma zawarta w § 2 ust. 2 rozporządzenia w przypadku zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku powinna być odczytywana w kontekście brzmienia odpowiednich przepisów ustawy o podatku akcyzowym regulujących zasady prowadzenia poszczególnych ewidencji. Takie odczytanie wspomnianych regulacji, zdaniem Wnioskodawcy, prowadzi do uznania, iż za moment "zakończenia czynności podlegającej wpisaniu" należy uznać koniec danego miesiąca kalendarzowego.

Reasumując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, zarówno w prowadzonej przez Spółkę ewidencji energii elektrycznej, jak i w ewidencji wyrobów gazowych Spółka może ujmować ilość wyprodukowanych wyrobów raz w miesiącu - według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, o ile wpisu do ewidencji dokona niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia produkcji - nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego, gdyż:

* taka możliwość wynika wprost z brzmienia odpowiednich przepisów ustawy o podatku akcyzowym - zwłaszcza art. 138h ust. 1 oraz 138j ust. 4 ustawy oraz

* taki sposób prowadzenia wspomnianych powyżej ewidencji odpowiada również regulacji wynikającej z rozporządzenia oraz

* ze względu na wskazane powyżej uwarunkowania dopiero w tym momencie Spółka dysponuje wiarygodnymi danymi ilościowymi dotyczącymi ilości wyprodukowanych wyrobów w minionym miesiącu kalendarzowym.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy:

* w ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy Spółka może ujmować ilość wyprodukowanej energii elektrycznej raz w miesiącu - według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, pod warunkiem że dokona wpisu do ewidencji niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia produkcji - nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego;

* w ewidencji, o której mowa w art. 138j ust. 4 ustawy Spółka może ujmować ilość wyprodukowanych wyrobów gazowych raz w miesiącu - wg według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, pod warunkiem że dokona wpisu do ewidencji niezwłocznie po przeprowadzeniu rozliczenia produkcji-nie później niż pierwszego dnia roboczego kolejnego miesiąca kalendarzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stany faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl