IBPP4/4513-265/16-1/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-265/16-1/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 14 lipca 2016 r. (data wpływu 15 lipca 2016 r.) uzupełnionego pismem z 14 lipca 2016 r. (data wpływu 19 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków wynikających z nabycia, importu i magazynowania wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia ewidencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków wynikających z nabycia, importu i magazynowania wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia ewidencji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 lipca 2016 r. (data wpływu 19 lipca 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

D. (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji kosmetyków oraz artykułów chemii gospodarczej.

W związku z prowadzoną działalnością, Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo jako zarejestrowany odbiorca gaz propan - butan (CN 2711 13 97) oraz isopentan-isobutan (CN 2901 10 00). Spółka uzyskała zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej.

Nabywany gaz Spółka następnie zużywa do napełniania opakowań, w których umieszczane są produkowane przez Spółkę kosmetyki oraz artykuły chemii gospodarczej (aerozole) oznaczone następującymi kodami CN:

* 3303 00 90,

* 3303 00 10,

* 3307 10 00,

* 3307 20 00,

* 3401 30 00,

* 3305 30 00,

* 3307 49 00,

* 3402 20 90.

W związku z powyższym zużyciem gazu, do nabywanego gazu stosowana jest stawka akcyzy w wysokości 0 zł. Spółka, jako zarejestrowany odbiorca, prowadzi również ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Spółka zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 Ustawy PA w odpowiedzi na złożony wniosek uzyskała od naczelnika urzędu celnego decyzję określającą dopuszczalne normy zużycia gazu dla wyrobów kosmetycznych i artykułów chemii gospodarczej. Nabywany przez Spółkę gaz jest wykorzystywany tylko i wyłącznie w sposób wskazany powyżej.

W przyszłości Spółka zamierza nabywać gaz również z polskich składów podatkowych oraz od podmiotów z państw trzecich.

W związku z powyższym opisem zadano pytania:

1. Czy planowany przez Spółkę import gazu z państwa trzeciego oraz nabycie z polskiego składu podatkowego wiąże się z powstaniem po stronie Spółki jakichkolwiek obowiązków na gruncie Ustawy PA?

2. Czy Spółka może prowadzić jedną ewidencję, w której będzie prowadziła zapisy dotyczące nabycia i zużycia gazu zarówno nabytego wewnątrzwspólnotowo, jak i importowanego z państwa trzeciego bądź nabytego z polskiego składu podatkowego?

3. Czy Spółka może prowadzić ewidencję nabycia i zużycia wyrobów akcyzowych w oparciu o metodę pierwsze weszło-pierwsze wyszło (FIFO)?

4. Czy gaz nabywany przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo, importowany z państwa trzeciego bądź nabywany ze składu podatkowego w Polsce może być przechowywany w jednym i tym samym zbiorniku, w sytuacji gdy będzie do niego miała zastosowanie w każdym z ww. przypadków stawka podatku akcyzowego w wysokości 0 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. W ocenie Spółki, planowany przez Spółkę import gazu z państwa trzeciego oraz nabycie z polskiego składu podatkowego nie wiąże się z powstaniem po stronie Spółki jakichkolwiek obowiązków na gruncie Ustawy PA.

UZASADNIENIE do stanowiska nr 1

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 Ustawy PA, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów. Oznacza to, że import wyrobów akcyzowych co do zasady jest czynnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 7 Ustawy PA, import wyrobów akcyzowych na gruncie tej Ustawy oznacza przywóz:

a.

samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

b.

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

* jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostają objęte zawieszającą procedurą celną,

* jeżeli wyroby te zostały zwolnione z zawieszającej procedury celnej lub procedura ta została zakończona i powstał dług celny.

Szczególne zasady dotyczące importu wyrobów akcyzowych zostały określone w art. 27 ust. 1 Ustawy PA. Art. 27 ust. 1 Ustawy PA stanowi, że w przypadku importu podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy:

1.

w zgłoszeniu celnym,

2.

w przypadku stosowania procedur uproszczonych, o których mowa w art. 76 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, w:

a.

zgłoszeniu niekompletnym lub

b.

zgłoszeniu uproszczonym, lub

c.

wpisie do ewidencji

- oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka będzie nabywała wyroby akcyzowe, do których zastosowanie znajdzie stawka 0 zł z uwagi na przeznaczenie wyrobu. Tym samym, Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania podatku akcyzowego w zgłoszeniu celnym.

Biorąc pod uwagę powyższe, na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki wynikające z Ustawy PA (Spółka podkreśla, że jest już zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego). W szczególności, Spółka nie będzie zobowiązana do: prowadzenie ewidencji nabywanych i zużywanych wyrobów pochodzących z importu, składania zabezpieczenia akcyzowego, znakowania wyrobów, składania deklaracji itd.

W odniesieniu do nabycia wyrobów akcyzowych z polskiego składu podatkowego zauważyć należy, że katalog czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym został określony w art. 8 Ustawy PA. Zgodnie z nim, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na-ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W katalogu czynności opodatkowanych akcyzą nie zostało wskazane nabycie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego.

Tym samym po stronie Spółki nie powstaną żadne obowiązki wynikające z Ustawy PA w związku z takim nabyciem.

2. W ocenie Spółki, Spółka może prowadzić jedną ewidencję, w której będzie prowadziła zapisy dotyczące nabycia i zużycia gazu zarówno nabytego wewnątrzwspólnotowo, jak i importowanego z państwa trzeciego bądź nabytego z polskiego składu podatkowego.

3. Zdaniem Spółki, Spółka może prowadzić ewidencję nabycia i zużycia wyrobów akcyzowych w oparciu o metodę pierwsze weszło - pierwsze wyszło (FIFO).

UZASADNIENIE do stanowiska nr 2 i 3

Ustawa PA, w art. 138c ust. 1 pkt 1 zobowiązuje zarejestrowanych odbiorców do prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Ustawa PA nie wprowadza natomiast obowiązku prowadzenia ewidencji dla importowanych wyrobów akcyzowych oraz wyrobów akcyzowych nabywanych ze składu podatkowego.

Niemniej jednak, w ocenie Spółki, nic nie stoi na przeszkodzie, aby Spółka ewidencjonowała wszystkie powyższe nabycia oraz zużycie wyrobu akcyzowego w jednej ewidencji. Spółka podkreśla bowiem, że do nabywanego przez Spółkę gazu zastosowanie ma stawka akcyzy w wysokości 0 zł z uwagi na przeznaczenie tego wyrobu. Gaz jest bowiem wykorzystywany do napełniania opakowań (jako aerozol), w których umieszczane są produkowane przez Spółkę kosmetyki i artykuły chemii gospodarczej. Tego rodzaju zużycie, bez względu na to od kogo nabywany będzie gaz, będzie uprawniało do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki, ujmowanie w jednej ewidencji nabycia i zużycia wyrobu akcyzowego jest jak najbardziej uzasadnione. Pomimo, że przepisy Ustawy PA nie zobowiązują Spółki do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych importowanych oraz nabywanych ze składu podatkowego, to z uwagi na stosowaną preferencyjną stawkę podatku w interesie Spółki jest to, aby wykazać zużycie gazu na cele uprawniające do zastosowania tej stawki. Ponadto Spółka wskazuje, że z art. 138c ust. 3 Ustawy PA wynika, że ewidencje wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, powinny umożliwiać w szczególności:

1.

ustalenie ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo;

2.

określenie kwot akcyzy;

3.

ustalenie podmiotu, który wysłał wyroby akcyzowe, oraz podmiotu, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo;

4.

ustalenie posiadania przez podmiot, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo, wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, lub wpisu do rejestru systemu zapasów interwencyjnych, o którym mowa w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym.

Po pierwsze, w powyższej regulacji ustawodawca posłużył się zwrotem "w szczególności" co oznacza, że wymienione w poszczególnych punktach elementy ewidencji nie są katalogiem zamkniętym. Zatem wskazane w przepisie elementy ewidencji stanowią pewne minimum, które musi się znaleźć w prowadzonej przez podatnika ewidencji. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, aby podatnik umieścił w tej ewidencji inne dane, zwłaszcza w sytuacji, w której pozwolą one na ustalenia aktualnej ilości wyrobu znajdującej się w posiadaniu podatnika.

Po drugie Spółka zauważa, że prowadzenie jednej ewidencji, w której wykazywane będzie nabycie gazu ze wszystkich źródeł, z pewnością umożliwi Spółce sprawowanie kontroli nad nabywaniem i zużyciem nabywanego wyrobu akcyzowego.

Tym samym, w ocenie Spółki nie ma żadnych przeszkód, aby Spółka prowadziła jedną ewidencję, w której będzie wykazywała nie tylko nabycie wewnątrzwspólnotowe gazu, ale także gaz zaimportowany i nabyty z polskiego składu podatkowego w sytuacji, gdy do tego gazu, bez względu na źródło pochodzenia, zastosowanie będzie miała zerowa stawka akcyzy.

Jednocześnie Spółka podkreśla, że w jej ocenie jedyną słuszną i możliwą do zastosowania metodą ewidencjonowania nabycia i zużycia gazu będzie metoda FIFO, tzn. pierwsze weszło-pierwsze wyszło. Z uwagi na właściwości wyrobu akcyzowego (gazu), po umieszczeniu gazu nabytego z różnych źródeł i umieszczonego w jednym zbiorniku, gaz z różnych źródeł się wymiesza.

Spółka nie będzie zatem w inny sposób wykazać, z którego źródła gaz w danym momencie pobiera do produkcji. Zatem proponowana przez Spółkę metoda jest prawidłowa.

4. Zdaniem Spółki gaz nabywany przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo, z państwa trzeciego bądź ze składu podatkowego w Polsce może być przechowywany w jednym i tym samym zbiorniku, w sytuacji gdy będzie do niego miała zastosowanie w każdym z ww. przypadków stawka podatku akcyzowego w wysokości 0 zł.

UZASADNIENIE do stanowiska nr 4

Ustawa PA nie odnosi się wprost do zasad przechowywania wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanych odbiorców oraz zbiorników, w których wyroby te powinny być przechowywane.

Z art. 57 ust. 2a Ustawy PA, dotyczącego zarejestrowanych odbiorców wynika, że: Miejsce odbioru wyrobów akcyzowych powinno być dostosowane do bezpiecznego wprowadzenia tych wyrobów, a proponowana lokalizacja miejsca odbioru tych wyrobów, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma znajdować się to miejsce, lub ich wyposażenie powinny umożliwiać sprawowanie kontroli. Zatem miejsce odbioru wyrobów akcyzowych i jego wyposażenie (które stanowią również zbiorniki służące do przechowywania wyrobów akcyzowych) powinny umożliwiać przeprowadzenie kontroli miejsca odbioru. Jednocześnie z § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 stycznia 2016 r. w sprawie urzędowego sprawdzenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 16) wynika, że w aktach weryfikacyjnych powinien się znaleźć w przypadku zbiorników wykaz pojemników i naczyń - ze wskazaniem ich pojemności.

Spółka podkreśla, że powyższe regulacje dotyczące miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz zbiorników, które się tam znajdują dotyczą prawidłowego przygotowania określonego miejsca do odbioru wyrobów akcyzowych. Na samej czynności odbioru kontrola organów podatkowych się kończy. Zatem w ocenie Spółki, dalsze przechowywanie wyrobów akcyzowych nabywanych przez Spółkę nie podlega żadnym obwarowaniom prawnym. Tym samym, nie ma żadnych przeszkód, aby Spółka przechowywała w jednym zbiorniku wyrób akcyzowy oznaczony tym samym kodem CN, do którego ma zastosowanie ta sama stawka akcyzy, a który został nabyty z różnych źródeł (nabycie wewnątrzwspólnotowe, import oraz nabycie z polskiego składu podatkowego).

W ocenie Spółki, takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach Ministra Finansów. Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 listopada 2014 r. (nr IBPP4/443-329/14/BP) czytamy: "Mając zatem na uwadze zdarzenie przyszłe mające być przedmiotem interpretacji, w którym Wnioskodawca będzie występował zarówno jako podmiot zużywający jak podmiot pośredniczący, nabywający paliwo lotnicze z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, nie ma przeciwwskazań do tego aby zwolnione z akcyzy paliwo lotnicze było magazynowe w jednym zbiorniku. Przy czym rozchód objętego zwolnieniem paliwa zużytego (w odniesieniu do Wnioskodawcy jako podmiotu zużywającego) jak i odsprzedawanego przez Wnioskodawcę (występującego w tym zakresie jako podmiot pośredniczący) winien mieć pełne odzwierciedlenie w prowadzonych dla potrzeb zwolnienia ewidencjach. (...)

Konkludując Wnioskodawca występujący zarówno jako podmiot zużywający jak i podmiot pośredniczący, który nabywa wyłącznie zwolnione od akcyzy paliwo lotnicze i dokonuje następnie jego zużycia oraz dalszej odsprzedaży do celów objętych zwolnieniem i do celów nieobjętych zwolnieniem - może magazynować zwolnione z akcyzy paliwo w jednym zbiorniku."

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowisk przedstawionych na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono pod kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, a z kolei w poz. 34 pod kodem CN 2901 - węglowodory alifatyczne.

Jednocześnie wyroby o kodzie CN ex 2711 zostały wymienione w poz. 21 załącznika nr 2 ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG. Natomiast w poz. 22 pod kodem CN 2901 10 00 wymieniono węglowodory alifatyczne nasycone.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy wyroby gazowe oznaczają wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 19 sierpnia 2016 r., (zmieniony ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1228) import to przywóz:

a.

samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

b.

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

* jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostają objęte zawieszającą procedurą celną,

* jeżeli wyroby te zostały zwolnione z zawieszającej procedury celnej lub procedura ta została zakończona i powstał dług celny.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 20 sierpnia 2016 r. (wprowadzony ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1228) import to przywóz:

a.

samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,

b.

wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

* jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

* jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego - art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" - art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy.

Dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1, ustawy jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Powyższy przepis wskazuje zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższym przepisie podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 19 sierpnia 2016 r., (zmieniony ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1228) w przypadku importu podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy:

1.

w zgłoszeniu celnym,

2.

w przypadku stosowania procedur uproszczonych, o których mowa w art. 76 ust. 1 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, w:

a.

zgłoszeniu niekompletnym lub

b.

zgłoszeniu uproszczonym, lub

c.

wpisie do ewidencji

- oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 20 sierpnia 2016 r. (wprowadzony ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1228) w przypadku importu podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy:

1.

w zgłoszeniu celnym;

2.

w przypadku stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166 i art. 182 unijnego kodeksu celnego, w:

a.

zgłoszeniu uproszczonym lub

b.

wpisie do rejestru zgłaszającego

- oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego;

3.

w rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.Urz.UE.L 343 z 29.12.2015, str. 1 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2446".

Stosownie do art. 57 ust. 2 ustawy zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, jest obowiązany posiadać tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych, zwanego dalej "miejscem odbioru wyrobów akcyzowych". Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca oraz zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca może dotyczyć tylko jednego miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Miejsce odbioru wyrobów akcyzowych powinno być dostosowane do bezpiecznego wprowadzenia tych wyrobów, a proponowana lokalizacja miejsca odbioru tych wyrobów, stan lub wielkość pomieszczeń, w których ma znajdować się to miejsce, lub ich wyposażenie powinny umożliwiać sprawowanie kontroli - art. 57 ust. 2a ustawy.

Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, może być udzielone po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej - art. 57 ust. 2b ustawy

Zmiana zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zezwolenia na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, może być dokonana po zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych w wyniku urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, w zakresie zmiany - art. 57 ust. 2c ustawy.

W myśl art. 63 ust. 1 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy;

2.

zarejestrowany odbiorca;

3.

zarejestrowany wysyłający;

4.

podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

5.

podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;

6.

podmiot pośredniczący;

7.

przedstawiciel podatkowy;

8.

pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;

9.

podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit.c.

Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - art. 63 ust. 1a ustawy.

W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawki podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie w myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;

6.

importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

W myśl art. 138c ust. 1 ustawy ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo prowadzą:

1.

zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2.

podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju;

3.

podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Zgodnie z art. 138c ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 lipca 2016 r., (zmieniony ustawą z dnia 7 lipca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1052) ewidencje, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny umożliwiać w szczególności:

1.

ustalenie ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo;

2.

określenie kwot akcyzy;

3.

ustalenie podmiotu, który wysłał wyroby akcyzowe, oraz podmiotu, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo;

4.

ustalenie posiadania przez podmiot, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo, wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, lub wpisu do rejestru systemu zapasów interwencyjnych, o którym mowa w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym.

Natomiast w myśl art. 138c ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 sierpnia 2016 r. (wprowadzony ustawą z dnia 7 lipca 2016 r. Dz. U. z 2016 r. poz. 1052) ewidencje, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny umożliwiać w szczególności:

1.

ustalenie ilości i rodzaju wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo;

2.

określenie kwot akcyzy;

3.

ustalenie podmiotu, który wysłał wyroby akcyzowe, oraz podmiotu, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo;

4.

(uchylony)

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 138s ustawy 28 grudnia 2015 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2361) określające m.in. szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138c.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138I ustawy, księgi kontroli, o których mowa w art. 138d ust. 1 ustawy, oraz dokumentacja, o której mowa w art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale "dokumentacją", prowadzone są w sposób ciągły i umożliwiający identyfikację poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.

Wpisów do dokumentacji dokonuje się niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego, podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego - § 2 ust. 2 rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego który zamierza importować i nabywać z krajowego składu podatkowego wyroby akcyzowego o kodzie CN 2711 13 97 i 2901 10 00 a następnie zużywać je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z zastosowaniem zerowej stawki podatku akcyzowego. Wnioskodawca posiada wydaną przez Naczelnika Urzędu Celnego decyzję określającą dopuszczalne normy zużycia ww. wyrobów akcyzowych.

Mając zatem na uwadze powyższe i wskazane wyżej przepisy stwierdzić należy, że w przypadku importu ww. wyrobów akcyzowych przez Wnioskodawcę, który zużywać je będzie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy zastosowanie ma przepis art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy tj. importowane wyroby objęte wnioskiem są opodatkowane podatkiem akcyzowym w wysokości 0 zł. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykazania w zgłoszeniu celnym od importowanych wyrobów podatku akcyzowego do zapłaty. Jednocześnie po dokonaniu importu opisanych wyrobów objętych zerową stawką akcyzy, przepisy ustawy akcyzowej, dla zachowania tej stawki oprócz wymogu zużycia ich przez Wnioskodawcę do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki podatku nie wymagają spełnienia dodatkowych warunków w tym prowadzenia specjalnej ewidencji nabywanych i zużywanych wyrobów pochodzących z importu, składania zabezpieczenia akcyzowego, składania deklaracji, znakowania wyrobów (wyroby objęte wnioskiem niezależnie od etapu ich obrotu nie podlegają znakowaniu).

Ponadto w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych z krajowego składu podatkowego z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy w oparciu o przepis art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy dla zachowania przez Wnioskodawcę tej stawki Wnioskodawca, poza wymogiem ich zużycia do celów uprawniających do zastosowania tej stawki, nie ma żadnych dodatkowych obowiązków, tj. Wnioskodawca nie jest zobligowany do prowadzenia specjalnej ewidencji nabywanych i zużywanych wyrobów, składania deklaracji podatkowych, składania zabezpieczenia akcyzowego. Odpowiedzialnym za dochowanie wszelkich obowiązków związanych z wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką ze składu podatkowego jest podmiot prowadzący skład, dostarczający wyroby akcyzowe podmiotowi zużywającemu (Wnioskodawcy). Tym samym aby skład podatkowy dostarczający wyroby akcyzowe Wnioskodawcy prawidłowo zastosował zerową stawką akcyzy Wnioskodawca winien potwierdzić na dokumencie dostawy, na podstawie którego wyroby te były do niego przemieszczane, ich odbiór potwierdzając tym samym dane zawarte w tym dokumencie uprawiające do zastosowania zerowej stawki akcyzy przy wyprowadzeniu wyrobu ze składu podatkowego.

Uwzględniając powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego uznać należy za prawidłowe.

W kwestii prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych, słusznie Wnioskodawca zauważa, że obowiązujące przepisy ustawy zobowiązują zarejestrowanych odbiorców do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Natomiast jak wskazano wyżej przepisy nie wprowadzają obowiązku prowadzenia ewidencji dla importowanych wyrobów akcyzowych oraz wyrobów akcyzowych nabywanych ze składu podatkowego.

Tym samym nie ma żadnych przeszkód, aby dla wskazanych we wniosku wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawka podatku akcyzowego Wnioskodawca prowadził jedną ewidencję, w której będzie wykazywał zarówno nabycie wewnątrzwspólnotowe tych wyrobów jak również ich import i nabycie z polskiego składu podatkowego. Tym bardziej jeśli taki sposób jej prowadzenia pozwoli na ustalenie aktualnej ilości wyrobu znajdującej się w posiadaniu Wnioskodawcy i umożliwi sprawowanie kontroli nad nabywaniem i zużyciem nabywanego wyrobu akcyzowego.

Ustawa również nie precyzuje z wykorzystaniem jakiej metody należy prowadzić ewidencje wyrobów akcyzowych. Tym samym wybór metody pozostaje w gestii podmiotu prowadzącego tą ewidencje i zdaniem Organu z uwagi na specyfikę wskazanych we wniosku wyrobów akcyzowych, stosowaną przez Wnioskodawcę metodą ewidencjonowania wyrobów akcyzowych może być metoda FIFO, tzn. pierwsze weszło - pierwsze wyszło.

Z powyższych też względów brak jest przesłanek aby wskazane we wniosku wyroby akcyzowe nabywane z różnych źródeł, o tym samym kodzie CN, opodatkowane zerową stawką akcyzy, które Wnioskodawca zużywa w ramach prowadzonej działalności były przechowane w oddzielnych zbiornikach, tym bardziej, że obowiązujące przepisy nie regulują tej kwestii.

Zgodzić się zatem należy z Wnioskodawcą, że nie ma żadnych przeszkód, aby Spółka przechowywała w jednym zbiorniku wyrób akcyzowy oznaczony tym samym kodem CN, do którego ma zastosowanie ta sama stawka akcyzy, a który został nabyty z różnych źródeł (nabycie wewnątrzwspólnotowe, import oraz nabycie z polskiego składu podatkowego).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego, trzeciego i czwartego uznać należy za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe,.

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl