IBPP4/4513-256/16-1/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-256/16-1/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie określenia podstawy opodatkowania dla cygar z ustnikiem - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie określenia podstawy opodatkowania dla cygar z ustnikiem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) - jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży hurtowej wyrobów tytoniowych na terenie kraju, jako wyłączny dystrybutor produktów spółki H. z siedzibą w Luksemburgu. Spółka jest również dystrybutorem cygar i cygaretek firm A.A. oraz D.

W ramach swojej działalności Spółka nabywa, a następnie po zapłaceniu podatku akcyzowego, magazynuje wyroby tytoniowe takie jak m.in. tytoń do palenia, cygara, cygaretki i papierosy nabywane z państw UE. W związku z dalszą sprzedażą nabywanych z innych państw członkowskich UE wyrobów tytoniowych, Spółka posiada status zarejestrowanego odbiorcy, w wyniku czego Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego w momencie odbioru tych wyrobów na terenie kraju. Spółka nie prowadzi składu podatkowego.

Cygara i cygaretki (dalej: cygara), których dystrybucja jest istotnym przedmiotem działalności Spółki to cygara maszynowe, które ustawodawca opisał w art. 98 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej. Są to na ogół cygara z krótką wkładką (ang. short filier), co oznacza, że ich wnętrze składa się ze skrawków tytoniu. Często pokrywa nakładana jest ręcznie, zaś środek jest zwijany maszynowo. Ich zaletą jest bardzo łatwy ciąg oraz dobry stosunek jakości do ceny. Cygara maszynowe przeznaczone są zazwyczaj do palenia na co dzień oraz dla początkujących palaczy cygar.

Spółka uiszcza podatek akcyzowy od każdego z nabywanych wyrobów zgodnie ze stawkami akcyzy na wyroby tytoniowe, które zostały wskazane w art. 99 ust. 2 ustawy akcyzowej. Tak jest również w przypadku wyrobów tytoniowych w postaci cygar, Niemniej jednak, część z nabywanych przez Spółkę cygar posiada ustnik, natomiast pozostała część takiego ustnika nie posiada. Spowodowało to powzięcie przez Spółkę wątpliwości co do ustalenia wagi cygar w celu określenia podstawy opodatkowania wyrobów podatkiem akcyzowym.

Ustniki, które są jednym z elementów części stanowiących przedmiot obrotu Spółki cygar tworzone są z różnych materiałów, w tym również m.in. z drewna. Nigdy nie są to ustniki wykonane z tytoniu. Co więcej ustniki te nie są wbudowane bezpośrednio w strukturę cygara, a jedynie są doczepionym do nich elementem.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka rozważa, czy podczas ustalania podstawy opodatkowania wyrobów tytoniowych w postaci cygar należy do ich wagi zaliczyć również ustniki.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka dokonując ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych w postaci cygar powinna określić wagę bez ustnika?

Zdaniem Wnioskodawcy podczas ustalania podstawy opodatkowania cygar, nie powinno się do ich wagi zaliczać wagi ustników, ze względu na fakt, iż ustniki nie są stworzone z tytoniu jak również z tego powodu, iż sam ustawodawca w art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej wyłączył ustnik podczas określania wagi cygar. Ponadto przepis ten wskazuje, że ustnik stanowi nieobowiązkowy element cygara.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Zgodnie z art. 99 ust. 2 pkt 3 ustawy akcyzowej stawka akcyzy na cygara i cygaretki wynosi 393,00 zł za każdy kilogram. Podczas określania wagi wyrobu akcyzowego, jakim jest cygaro, deklarowana waga cygara lub cygaretek powinna odpowiadać rzeczywistej wadze wyrobu, co umożliwi w sposób prawidłowy obliczenie kwoty należnego podatku akcyzowego.

W przepisach ustawy akcyzowej brak jest jednak uregulowania przez ustawodawcę sposobu, w jaki podatnik powinien określić wagę cygar, która stanowiłaby podstawę ich opodatkowania podatkiem akcyzowym. W przepisach tych nie ma również regulacji, umożliwiających jasne określenie, na jakich dokumentach powinien się oprzeć podatnik podczas określania wagi cygar. Jak zostało wskazane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w wydanej przez niego interpretacji indywidualnej z dnia 16 czerwca 2015 r. (Nr interpretacji: IBPP4/4513-28/15/PK): "należy zatem uznać, że prawodawca pozostawił podatnikom swobodę co do sposobu określenia wagi cygar". W konsekwencji należy przyjąć, że skoro ustawodawca pozostawił podatnikom swobodę, co do sposobu określania wagi cygar, dla ustalenia rzeczywistej wagę wyrobu istotne jest jedynie ustalenie, co należy rozumieć przez cygaro na gruncie przepisów akcyzowych.

Przedmiot opodatkowania w przypadku wyrobów tytoniowych ustala się nie w oparciu o kod CN do jakich został w Nomenklaturze Scalonej przyporządkowany poszczególny wyrób tytoniowy, a w oparciu o definicję wyrobów tytoniowych, jakie zostały zawarte w art. 98 ust. 2-8 ustawy akcyzowej.

Jak wynika z art. 98 ust. 4 ustawy akcyzowej:

"Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym".

Definicja cygar jest definicją opisową i odnosi się:

* w art. 98 ust. 4 pkt 1 ustawy do składu i budowy wyrobu, jego właściwości, zwykłych oczekiwań konsumentów oraz przeznaczenia wyrobu - za cygaro uznaje się tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu, posiadający takie właściwości, które powodują, że spełnia zwykłe oczekiwania konsumentów oraz może być i jest przeznaczony wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym,

* w art. 98 ust. 4 pkt 2 ustawy do składu, budowy i parametrów fizycznych w zakresie wagi i wielkości wyrobu, właściwości wyrobu, zwykłych oczekiwań konsumentów oraz przeznaczenia wyrobu - za cygaro uznaje się tytoń zrolowany z opisanym w tym przepisie wkładem, spełniający określone parametry fizyczne, m.in. o wadze nie większej niż 10 gramów (bez filtra lub ustnika), posiadający takie właściwości, które powodują, że spełnia zwykłe oczekiwania konsumentów oraz może być i jest przeznaczony wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, część ze stanowiących przedmiot jej obrotu cygar posiada ustniki. W ocenie Spółki, dla ustalenia rzeczywistej wagi takich cygar podstawowe znaczenie ma fakt, że ustniki nie są wytwarzane z tytoniu. Ustniki takie produkowane są z różnych materiałów, takich jak m.in. plastik, czy drewno. W załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej, w którym zawarty został wykaz wyrobów akcyzowych, brak jest unormowań, z których wynikałaby konieczność opodatkowania akcyzą wyrobów, z których tworzone są ustniki. Nie można zatem uznać, że ich waga powinna być uwzględniania przy określeniu rzeczywistej wagi cygar, a więc i podstawy opodatkowania akcyzą.

Dokonując analizy wspomnianej powyższej definicji legalnej cygar, należy wyraźnie podkreślić, że ustawodawca w art. 98 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej wyraźnie wyłączył ustnik jako element cygara: "Za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się (...) tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, (...) ale nie ustnik". Co więcej w dalszej części tego samego przepisu wskazuje, iż wagę sztuki cygara określa się "wyłączając filtr lub ustnik".

W związku z tym wyraźnym wyłączeniem przez ustawodawcę ustnika z definicji cygara oraz z jego wagi, waga ustników nie powinna być wliczana do ustalenia podstawy opodatkowania cygar.

Co więcej, ustawodawca wyłączając ustnik jako element definicji cygara wyraźnie wskazał, iż ustnik nie jest obowiązkowym elementem cygara w rozumieniu ustawy akcyzowej. Dlatego też, skoro przepisy prawa nie wymagają, aby cygaro było wyposażone w ustnik, umieszczenie go w cygarze stanowi jedynie decyzję producenta, który stara się dbać o najwyższą jakość swoich produkt

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, dla określenia podstawy opodatkowania cygar tj. ich rzeczywistej wagi w kilogramach, nie należy brać pod uwagę wagi ustników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl