IBPP4/4513-235/16-1/PK - Warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy wewnątrzwspólnotowej dostawie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-235/16-1/PK Warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy wewnątrzwspólnotowej dostawie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 16 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy wewnątrzwspólnotowej dostawie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie warunków zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy wewnątrzwspólnotowej dostawie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) jest podmiotem prowadzącym składy podatkowe na terytorium kraju, z których wydawane są wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w tym w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych do nabywców, o których mowa w art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, tj. do nabywców na terytorium państwa członkowskiego będących podmiotami upoważnionymi przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zdaniem Spółki wyjaśnienia wymaga kwestia, jakie warunki należy spełnić, aby prawidłowo rozpocząć dostawą wewnątrzwspólnotową wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy, o którym mowa w art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, w szczególności w jaki sposób Spółka winna weryfikować fakt posiadania przez nabywcę, o którym mowa w art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, faktu posiadania przez nabywcą upoważnienia wydanego przez właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego Unii Europejskiej do odbioru przez nabywcę wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jakie są warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, ze składu podatkowego Spółki na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, upoważnionego przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, ze składu podatkowego Spółki na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, upoważnionego przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, jest:

1.

zastosowanie e-AD (albo dokumentu zastępującego e-AD) ze wskazaniem kodu rodzaju miejsca przeznaczenia - 4 - dostawa bezpośrednia;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego;

3.

posiadanie potwierdzenia dokonania weryfikacji w bazie SEED faktu posiadania przez odbiorcę upoważnienia wydanego przez właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego Unii Europejskiej do odbioru przez nabywcę wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy (wydruk z systemu SEED potwierdzający fakt posiadania przez odbiorcę tego upoważnienia).

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 6 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania lub do wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

W myśl art. 17 ust. 2 Dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz.Urz.UE.L 9 z 14.1.2009, s. 12 z późn. zm., dalej: "Dyrektywa"): "W drodze odstępstwa od ust. 1 lit. a) ppkt (i) i (ii) oraz ust. 1 lit. b) niniejszego artykułu, a także z wyjątkiem sytuacji, o których mowa w art. 19 ust. 3, państwo członkowskie przeznaczenia może, na warunkach, jakie samo określi, zezwolić na przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do miejsca dostawy bezpośredniej znajdującego się na terytorium tego państwa, jeśli takie miejsce zostało wyznaczone przez uprawnionego prowadzącego skład w państwie członkowskim przeznaczenia lub przez zarejestrowanego odbiorcę. Taki uprawniony prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowany odbiorca pozostaje odpowiedzialny za przedstawienie raportu odbioru, o którym mowa w art. 24 ust. 1".

Zgodnie zatem z przywołanymi wyżej regulacjami krajowymi oraz unijnymi, możliwe jest dokonywanie przemieszczeń wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do miejsc dostawy bezpośredniej w państwach członkowskich Unii Europejskiej, które zezwoliły na stosowanie takiej dostawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jeśli chodzi o warunek wskazany w pkt 1, w przypadku dostawy bezpośredniej, należy mieć na uwadze przepis Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy; zgodnie z którym w przypadku dostawy bezpośredniej w trybie art. 17 ust. 2 dyrektywy 2008/118/WE, w polu eAD "Kod rodzaju miejsca Przeznaczenia" należy podać miejsce przeznaczenia o kodzie 4 - dostawa bezpośrednia.

Dodatkowy warunek zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych do miejsc dostawy bezpośredniej zawiera art. 41 ust. 2 ustawy, który stanowi, iż jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy dostawy wewnątrzwspólnotowej do podmiotu nieprowadzącego składu podatkowego, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest upoważnienie wydane przez właściwe władze podatkowe państwa członkowskiego Unii Europejskiej do odbioru przez nabywcę wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Każdy z krajów Unii Europejskiej ma obowiązek prowadzić bazę danych SEED (System for Exchange of Excise Data - System Wymiany Informacji dotyczących Podatku Akcyzowego), która zawiera wykaz podmiotów uprawnionych do produkcji, magazynowania, przyjmowania oraz dokonywania wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Bazy danych SEED są tworzone i zarządzane odrębnie w każdym z krajów Unii Europejskiej, a dane w nich zawarte są następnie udostępniane właściwym władzom pozostałych państw członkowskich do celów związanych z podatkiem akcyzowym. Podstawą prawną do prowadzenia elektronicznej bazy danych zawierającej ww. rejestry stanowi Rozporządzenie Rady (UE) nr 389/2012 z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie współpracy. administracyjnej w dziedzinie podatków akcyzowych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 2073/2004 (Dz. U.UE.L2012.121.1).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 Rozporządzenia Rady 389/2012, każde państwo członkowskie prowadzi elektroniczną bazę danych zawierającą następujące rejestry:

a.

rejestr podmiotów gospodarczych należących do jednej z poniższych kategorii:

i.

uprawnieni prowadzący skład podatkowy w rozumieniu art. 4 pkt 1 dyrektywy 2008/118/WE;

ii. zarejestrowani odbiorcy w rozumieniu art. 4 pkt 9 dyrektywy 2008/118/WE;

iii. zarejestrowani wysyłający w rozumieniu art. 4 pkt 10 dyrektywy 2008/118/WE;

b. rejestr miejsc będących uprawnionymi składami podatkowymi w rozumieniu art. 4 pkt 11 dyrektywy 2008/118/WE.

Artykuł 19 ust. 2 Rozporządzenia Rady 389/2012 w pkt f i g stanowi, iż rejestry, o których mowa w art. 19 ust. 1 zawierają informację o tym, czy podmioty (prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani odbiorcy) są upoważnione do tego, aby ich wyroby akcyzowe zostały przemieszczone do miejsca dostawy bezpośredniej zgodnie z art. 17 ust. 2 dyrektywy 2008/118/WE.

Spółka stoi zatem na stanowisku, iż potwierdzeniem spełnienia przez Spółkę warunku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 41 ust. 2 ustawy jest informacja z bazy danych SEED o udzieleniu odbiorcy przez właściwe władze państwa członkowskiego upoważnienia do wprowadzania wyrobów do miejsca dostawy bezpośredniej zgodnie z art. 17 ust. 2 dyrektywy 2008/118/WE. Potwierdzeniem przeprowadzonej weryfikacji i uzyskania potwierdzenia statusu odbiorcy jest wskazany przez Spółkę wydruk z systemu SEED potwierdzający fakt posiadania przez odbiorcę upoważnienia do wprowadzania wyrobów do miejsca dostawy bezpośredniej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku - al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl