IBPP4/4513-228/15/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-228/15/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 9 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakład energochłonny w procesach mineralogicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakład energochłonny w procesach mineralogicznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podstawowym obszarem działalności Spółki jest produkcja szklanych oraz ceramicznych płytek i dekoracji. W procesach produkcyjnych Spółka wykorzystuje między innymi duże ilości energii elektrycznej, którą nabywa od zewnętrznego dostawcy.

Spółka zamierza rozpocząć działalność w zakresie hurtowego obrotu energią elektryczną na S.A. jak i w zakresie segmentu kontraktowego (OTC), w którym obrotu energią elektryczną dokonuje się w formie kontraktów bilateralnych zawieranych bezpośrednio pomiędzy uczestnikami rynku. W związku z powyższym Spółka planuje uzyskanie koncesji na obrót energią elektryczną oraz w dalszej kolejności dokonanie rejestracji dla celów akcyzy w zakresie energii elektrycznej z uwagi na rozpoczęcie wykonywania czynności opodatkowanych akcyzą, tj. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesje (art. 9 ust. 1 pkt 3) znowelizowanej ustawy akcyzowej.

W Spółce są realizowane procesy mineralogiczne. Dochowując warunków formalnych w postaci: (i.) posiadania statusu podatnika akcyzy od energii elektrycznej, o którym mowa w art. 30 ust. 7b pkt 1) znowelizowanej ustawy akcyzowej oraz (ii.) złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 7b pkt 2) znowelizowanej ustawy akcyzowej, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej wykorzystanej w procesach mineralogicznych, tj. w stosunku do energii elektrycznej bezpośrednio przypisanej do realizowanych procesów mineralogicznych.

W Spółce jest wykonywana działalność gospodarcza, ujawniona w Krajowym Rejestrze Sądowym, oznaczona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) m.in. następującymi kodami:

08.91 - wydobywanie minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów,

20.12 - produkcja barwników i pigmentów,

23.11 - produkcja szkła płaskiego,

23.12 - kształtowanie oraz obróbka szkła płaskiego,

23.31 - produkcja ceramicznych kafli i płytek.

Ponadto, Spółka prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości oraz przewiduje, że udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym 2016, wyniesie ponad 3% ("próg energochłonności").

System urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych funkcjonujący w Spółce będzie umożliwiał kalkulację zużycia energii elektrycznej w rozdziale na energię elektryczną wykorzystywaną

w zakładzie energochłonnym i energię elektryczną wykorzystywaną wyłącznie w procesach mineralogicznych.

Mając na uwadze rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej oraz fakt, iż Spółka wykorzystuje duże ilości energii elektrycznej we wskazanych procesach produkcyjnych, Spółka rozważa możliwość jednoczesnego skorzystania ze zwolnienia dla procesów energochłonnych oraz dla zakładu energochłonnego, wprowadzanych nowelizacją do ustawy akcyzowej.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie.

Czy w stanie prawnym po 1 stycznia 2016 r. w zakresie energii elektrycznej, co do której Spółka nie będzie stosowała mechanizmu częściowego zwrotu akcyzy dla zakładu energochłonnego z art. 31d znowelizowanej ustawy akcyzowej, będzie mogła stosować zwolnienie z akcyzy dla procesów mineralogicznych z art. 30 ust. 7a znowelizowanej ustawy akcyzowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w stanie prawnym po 1 stycznia 2016 r. w zakresie energii elektrycznej, co do której Spółka nie będzie stosowała mechanizmu częściowego zwrotu akcyzy dla zakładu energochłonnego z art. 31d znowelizowanej ustawy akcyzowej, będzie mogła stosować zwolnienie z akcyzy dla procesów mineralogicznych z art. 30 ust. 7a znowelizowanej ustawy akcyzowej.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie energii elektrycznej, co do której Spółka nie będzie stosowała mechanizmu częściowego zwrotu akcyzy dla zakładu energochłonnego z art. 31d znowelizowanej ustawy akcyzowej, będzie mogła stosować zwolnienie z akcyzy dla procesów mineralogicznych z art. 30 ust. 7a znowelizowanej ustawy akcyzowej.

W art. 31d ust. 1 pkt 3 ustawodawca zastrzegł, że z mechanizmu częściowego zwrotu podatku akcyzowego może skorzystać jedynie zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną, który nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a znowelizowanej ustawy akcyzowej. Z punktu widzenia wykładni językowej, sformułowanie "w stosunku do tej energii elektrycznej" wskazuje jednoznacznie na możliwość istnienia co najmniej dwóch rozłącznych zbiorów energii elektrycznej, w przypadku gdy u danego podmiotu realizowany jest także jeden z procesów energochłonnych, wskazanych w art. 30 ust. 7a. Pierwszy z nich obejmuje wolumen energii elektrycznej wykorzystywanej bezpośrednio do realizacji procesów mineralogicznych. Drugi z nich obejmuje natomiast wolumen energii elektrycznej wykorzystywanej w zakładzie energochłonnym z wyłączeniem energii elektrycznej wykorzystywanej bezpośrednio do realizacji procesów mineralogicznych.

Językowa analiza art. 31d ust. 1 pkt 3 znowelizowanej ustawy akcyzowej wskazuje zatem, że przy zachowaniu wyżej wspomnianego rozdziału wolumenów energii elektrycznej w obliczaniu kwoty zwracanej częściowo akcyzy zgodnie z art. 31d ust. 3 i energii elektrycznej kwalifikującej się do zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na wykorzystanie w procesie mineralogicznym, ustawodawca przewidział sytuację, w której podatnik korzysta z mechanizmu częściowego zwrotu z art. 31d znowelizowanej ustawy akcyzowej oraz z pełnego zwolnienia z art. 30 ust. 7a znowelizowanej ustawy akcyzowej, o ile poszczególne mechanizmy nie są stosowane w stosunku do tej samej energii elektrycznej.

Ponadto, Wnioskodawca uważa, że przy analizie treści przepisu należy odwołać się do jego umiejscowienia w wewnętrznej strukturze aktu prawnego, który to zabieg jest jedną z podstawowych reguł wykładni systemowej wewnętrznej.

Całkowite zwolnienie z opodatkowania podatkiem akcyzowym energii elektrycznej wykorzystywanej w procesie mineralogicznym zostało uregulowane w ustawowym katalogu zwolnień przedmiotowych w art. 30 znowelizowanej ustawy akcyzowej. Natomiast dostępny dla podmiotu spełniającego przesłanki uznania za zakład energochłonny mechanizm częściowego zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego w cenie wykorzystanej energii elektrycznej usytuowany został przez ustawodawcę w odrębnej jednostce redakcyjnej i wyraźnie nadano mu charakter zwolnienia podmiotowego. Z powyższego wynika, że oba zwolnienia zostały wyraźnie odseparowane w tekście ustawy, nadano im odmienny charakter prawny oraz realizowane są za pomocą odmiennych mechanizmów techniczno-formalnych. Dlatego też prawo do skorzystania z każdego z nich powinno być rozpatrywane oddzielnie i nie może na gruncie znowelizowanej ustawy akcyzowej zostać wykluczona ewentualność, w której ten sam podmiot będzie uprawniony zarówno do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego ze względu na realizowany proces energochłonny oraz ze zwolnienia podmiotowego ze względu na spełnianie przesłanek z art. 31d znowelizowanej ustawy akcyzowej.

Zważywszy powyższe, zastrzeżenie z art. 31d ust. 1 pkt 3 znowelizowanej ustawy akcyzowej powinno być rozumiane jako dotyczące wyłącznie metodologii obliczania kwoty zwracanej częściowo akcyzy zapłaconej w cenie za nabytą energię elektryczną tak, aby wolumenu energii elektrycznej, co do którego wykorzystano zwolnienie z opodatkowania podatkiem akcyzowym na bieżąco na gruncie art. 30 ust. 7a-7c znowelizowanej ustawy akcyzowej, nie wliczać do wolumenu energii elektrycznej, co do której można by wykorzystać mechanizm częściowego zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego w danym roku podatkowym.

Należy jednak podkreślić, iż dla celów obliczania progu energochłonności, o którym mowa w art. 31d ust. 2 znowelizowanej ustawy akcyzowej, Spółka powinna uwzględnić koszty wykorzystania całości zużytej energii elektrycznej niezależnie od tego czy zostanie ona zwolniona na podstawie art. 30 ust. 7a ustawy akcyzowej czy też na podstawie art. 3ld ustawy akcyzowej. Powyższe jest uzasadnione tym, że w obliczaniu progu energochłonności koszt wykorzystanej energii elektrycznej ma być odnoszony do całości wartości produkcji sprzedanej danego podmiotu.

Powyższe ma o tyle uzasadnienie, ponieważ nie można racjonalnie ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego w cenie za wykorzystaną energię elektryczną, w stosunku do której nie naliczano podatku akcyzowego na bieżąco.

Dodatkowo należy jeszcze zaznaczyć, że fundamentalną zasadą prawa podatkowego w demokratycznym państwie prawnym jest to, że zakres opodatkowania musi być precyzyjnie określony w ustawie podatkowej, a interpretacja jej przepisów nie może być rozszerzająca. W prawie podatkowym obowiązuje nakaz wykładni ścisłej, a w szczególności zakaz takiej wykładni rozszerzającej przepisów prawa podatkowego, która zwiększałaby zakres obciążeń podatkowych podatnika. Zakaz stosowania wykładni rozszerzającej na niekorzyść podatnika odnaleźć można w szeregu orzeczeń judykatury tak, iż można stwierdzić, że istnieje ukształtowana linia orzecznicza w tym zakresie: Uznanie na gruncie art. 31d ust. 1 pkt 3 znowelizowanej ustawy akcyzowej, że już samo skorzystanie przez dany podmiot ze zwolnienia z art. 30 ust. 7a znowelizowanej ustawy akcyzowej wyklucza możliwość skorzystania z mechanizmu przewidzianego dla zakładów energochłonnych, byłoby niedopuszczalną wykładnią rozszerzającą części normy zawartej w art. 31d ust. 1 pkt 3, która zwiększałaby zakres obciążeń podatkowych podatnika.

Zważywszy powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zakresie energii elektrycznej, co do której Spółka nie będzie mogła stosować zwolnienia z akcyzy dla procesów mineralogicznych z art. 30 ust. 7a znowelizowanej ustawy akcyzowej, będzie mogła stosować mechanizm częściowego zwrotu akcyzy dla zakładu energochłonnego z art. 31d znowelizowanej ustawy akcyzowej.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 33 ww. załącznika została wymieniona energia elektryczna o kodzie CN 2716 00 00.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.), który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie (art. 9 ust. 2 ustawy).

Od stycznia 2016 r. zgodnie z art. 30 ust. 7a pkt 4, ustawy zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną w procesach mineralogicznych.

Warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 7a, jest:

1.

wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii;

2.

przekazywanie przez podmiot wykorzystujący energię elektryczną do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot wykorzystał energię elektryczną, oświadczenia o ilości wykorzystanej energii i sposobie jej wykorzystania (30 ust. 7b ustawy)

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 7b pkt 2, powinno zawierać:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu wykorzystującego energię elektryczną oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);

2.

ilość wykorzystanej energii elektrycznej;

3.

sposób wykorzystania energii elektrycznej;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis osoby składającej oświadczenie (30 ust. 7c ustawy).

Ww. przepisy przewidują zwolnienie z podatku dla energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach mineralogicznych, co zostało obwarowane spełnienie ww. warunków formalnych tj. wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii oraz składania wymaganych oświadczeń w terminach określonych w ustawie.

Stosownie natomiast do art. 31d ust. 1 znowelizowanej ustawy o podatku akcyzowym w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną, który łącznie spełnia następujące warunki:

1.

wykonuje działalność gospodarczą oznaczoną następującymi kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD): 0510, 0729, 0811, 0891, 0893, 0899, 1032, 1039, 1041, 1062, 1104, 1106, 1310, 1320, 1394, 1395, 1411, 1610, 1621, 1711, 1712, 1722, 1920, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2060, 2110, 2221, 2222, 2311, 2312, 2313, 2314, 2319, 2320, 2331, 2342, 2343, 2349, 2399, 2410, 2420, 2431, 2432, 2434, 2441, 2442, 2443, 2444, 2445, 2446, 2720, 3299, 2011, 2332, 2351, 2352, 2451, 2452, 2453, 2454, 2611, 2680 lub 3832,

2.

prowadzi księgi rachunkowe w rozumieniu przepisów o rachunkowości,

3.

nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a

- przysługuje zwolnienie od akcyzy, realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej wykorzystanej przez ten zakład.

Zgodnie z art. 31d ust. 2 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną rozumie się podmiot, u którego udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, wynosi ponad 3%. Zakład energochłonny wykorzystujący energię elektryczną nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Co do zasady przez zakład energochłonny wykorzystujący energie elektryczną rozumie się podmiot, u którego "udział" kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, wynosi ponad 3%. Zatem do obliczenia wskazanego "udziału" należy przyjąć wartość wykorzystanej energii elektrycznej przez zakład energochłonny.

Zgodnie natomiast z art. 31d ust. 3 ustawy, kwotę zwrotu części zapłaconej akcyzy, o której mowa w ust. 1, zwanej dalej "kwotą zwracanej częściowo akcyzy", oblicza się według następującego wzoru:

Z= (K% - 3%) / K% x (20 - 0,5 x W) x E x 0,85

w którym poszczególne symbole oznaczają:

Z - kwotę zwracanej częściowo akcyzy (w złotych),

K - udział kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej, wyrażony w procentach (%), w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5,

W - kurs euro w stosunku do złotego, obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego rok, w którym rozpoczął się rok podatkowy, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5, opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

E - łączne zużycie energii elektrycznej wyrażone w megawatogodzinach (MWh) w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa w ust. 5.

Zwrot kwoty zwracanej częściowo akcyzy dokonywany jest na wniosek zakładu, o którym mowa w ust. 1, za okres roku podatkowego. O zwrocie tym orzeka, w drodze decyzji, wyznaczony naczelnik urzędu celnego - art. 31d ust. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 31d ust. 7 ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 5, powinien zawierać:

1.

imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy, adres zamieszkania lub jego siedziby;

2.

numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy;

3.

numer wnioskodawcy w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

4.

numer identyfikacyjny REGON wnioskodawcy;

5.

określenie kwoty zwracanej częściowo akcyzy, o zwrot której ubiega się wnioskodawca;

6.

numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot kwoty zwracanej częściowo akcyzy;

7.

określenie roku podatkowego, za który składany jest wniosek;

8.

oświadczenie wnioskodawcy o:

a.

wykonywaniu działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, z podaniem kodu Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

b.

prowadzeniu ksiąg rachunkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 5, jest składany za okres roku podatkowego, w terminie do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym zakończył się rok podatkowy - art. 31d ust. 9 ustawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, wyznaczy naczelnika lub naczelników urzędów celnych właściwych w sprawie orzekania o zwrocie kwoty zwracanej częściowo akcyzy, uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, oraz zapewnienia właściwej kontroli i przepływu informacji dotyczących tego zwolnienia - art. 31 ust. 12 ustawy.

W tym miejscu należy także wskazać, że wraz ze złożonym wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu celnego należy dołączyć dokumenty, na podstawie których określono koszty wykorzystanej energii elektrycznej przy obliczaniu kwoty zwracanej częściowo akcyzy oraz opinię biegłego rewidenta, potwierdzającą prawidłowość wyliczenia udziału kosztów wykorzystanej energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek (art. 31d ust. 8 ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 31d ust. 9 ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 5, jest składany za okres roku podatkowego, w terminie do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, w którym zakończył się rok podatkowy, zatem co do zasady podmioty będą mogły złożyć wniosek o zwrot części zapłaconej akcyzy dopiero w 2017 r. (za rok podatkowy 2016 r. w przypadku gdy rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym).

W przypadku podmiotów, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy, przy obliczaniu kwoty zwracanej częściowo akcyzy za rok podatkowy uwzględnia się, oddzielnie dla każdego roku kalendarzowego:

1.

kurs euro w stosunku do złotego, opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego dany rok kalendarzowy;

2.

łączne zużycie energii elektrycznej wyrażone w megawatogodzinach (MWh) w odpowiedniej części roku podatkowego, przypadającej w danym roku kalendarzowym.

Spełnienie wszystkich warunków, o których mowa w art. 31d ustawy uprawniające do złożenia wniosku o zwrot części zapłaconej akcyzy nie przesądza o tym, że podmiot składający wniosek o zwrot części zapłaconej akcyzy od energii elektrycznej, zwrot taki otrzyma we wnioskowanej wartości, gdyż zgodnie z ust. 5, o zwrocie tym orzeka w drodze decyzji, wyznaczony naczelnik urzędu celnego.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w zakresie energii elektrycznej, co do której nie będzie stosowała mechanizmu częściowego zwrotu akcyzy dla zakładu energochłonnego będzie mogła stosować zwolnienie z akcyzy dla procesów mineralogicznych.

Na wstępie zależy zauważyć, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądowym wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są w swojej istocie odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe. Tak więc przepisy stanowiące ulgi winny być interpretowane ściśle, niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Wprowadzona z dniem 1 stycznia 2016 r. nowelizacja ustawy akcyzowej wprowadza dwa rodzaje zwolnień akcyzowych:

* zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej dla podatników podatku akcyzowego od energii elektrycznej, którzy w swoich przedsiębiorstwach wykorzystuje energię elektryczną do celów redukcji chemicznej, w procesach elektrolitycznych, metalurgicznych i mineralogicznych. Zwolnieniem tym zatem objęci mogą być jedynie podatnicy podatku akcyzowego. Zwolnieniem tym objęta jest całość energii elektrycznej wykorzystywanej w tych procesach.

* zwolnienie z akcyzy przysługujące zakładowi energochłonnemu wykorzystującemu energię elektryczną w określonej, wymienionej w przepisie art. 31d ust. 1 pkt 1 ustawy, działalności gospodarczej. Zwolnienie to zatem wprowadza preferencje opodatkowanie dla zakładu energochłonnego, które realizowane jest przez zwrot części zapłaconej akcyzy, której wartość oblicza się wg określonego wzoru.

Stosownie do powyższego od 1 stycznia 2016 r. istnieją dwa rodzaje zwolnień, przy czym zgodnie z art. 31d ust. 1 pkt 3 ustawy, zwolnienie realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy może być realizowane jedynie w sytuacji gdy zakład energetyczny wykorzystujący energię elektryczna nie korzysta w stosunku do tej energii ze zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy. A contario wykorzystanie przez zakład energochłonny energii elektrycznej np. do procesów mineralogicznych i zastosowanie do tej energii zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 7a pkt 4 ustawy uniemożliwia zastosowanie przez ten sam zakład energochłonny zwolnienia w oparciu o przepis art. 31d ust. 1 ustawy.

Podkreślić należy, że zwolnienie, o którym mowa w art. 31d ust. 1 ustawy, realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy od wykorzystywanej energii elektrycznej, odnosi się do całego zakładu energochłonnego wykorzystującego energię elektryczną. Odnosi się ono zatem do całej wykorzystywanej przez ten zakład energii elektrycznej. Tym samym sformułowanie zawarte w art. 31d ust. 1 pkt 3 ustawy "nie korzysta w stosunku do tej energii elektrycznej ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a" dotyczy energii elektrycznej wykorzystywanej przez zakład energochłonny.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, że w jednym zakładzie energochłonnym, nie może być równocześnie stosowane zwolnienie wymienione w art. 31d ust. 1 ustawy przysługujące zakładowi energochłonnemu, realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy, oraz zwolnienie dla energii elektrycznej wykorzystywanej przez ten sam zakład energochłonny w procesach, o których mowa w art. 30 ust. 7a ustawy.

Powyższe znajduje również potwierdzenie zarówno w treści przepisu art. 31d ust. 2 ustawy definiującego zakład energochłonny, jak i w określonym w art. 31d ust. 3 wzorze na podstawie którego obliczana jest kwota częściowo zwracanej energii. Art. 31d ust. 2 ustawy definiując zakład energochłonny przez który rozumie się zakład wykorzystujący energię elektryczna rozumie się podmiot u którego udział kosztów wykorzystanej energii w wartości produkcji sprzedanej w roku podatkowym, za który składany jest wniosek, o którym mowa ust. 5, wynosi ponad 3%, wprost odnosi się do całości energii elektrycznej zużywanej przez ten zakład, w stosunku do której przysługuje częściowy zwrot zapłaconej akcyzy. Również wzór (przedstawiony wcześniej) określający kwotę zwrotu zapłaconej akcyzy ma bezpośrednie odniesienie do całego zakładu energochłonnego wykorzystującego energię elektryczną.

Nie można zatem podzielić także stanowiska Wnioskodawcy, które z jednej strony stanowi, że do określenie czy dany zakład jest zakładem energochłonnym przyjmować należy całość kosztów wykorzystanej przez ten zakład energii elektrycznej w wartości produkcji sprzedanej, a z drugiej strony stanowi aby przy obliczaniu kwoty zwrotu nie brać pod uwagę wykorzystanej przez ten zakład energochłonny energii elektrycznej wykorzystanej do procesów, o których mowa w art. 30 ust. 7a ustawy. Dlatego też ustawodawca wyraźnie zastrzegł, że w przypadku skorzystania przez zakład energochłonny (w stosunku do wykorzystywanej przez ten zakład energii elektrycznej) ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a ustawy, nie przysługuje zwolnienia w oparciu o art. 31d ust. 1 ustawy realizowane przez zwrot części zapłaconej akcyzy wykorzystywanej przez ten zakład.

Reasumując ustawa nie dopuszcza możliwości korzystania z tych dwóch powyższych zwolnień jednocześnie w jednym zakładzie energochłonnym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl