IBPP4/4513-227/16-1/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-227/16-1/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 16 czerwca 2016 r. (data wpływu 21 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania stawką 0 zł wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 19 85 oraz 2710 19 99 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania stawką 0 zł wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 19 85 oraz 2710 19 99.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności gospodarczej "X" sp. z o.o. (dalej: "Spółka") jest między innymi sprzedaż wyrobów akcyzowych, w tym energetycznych nabywanych wewnątrzwspólnotowo od niemieckiego kontrahenta.

Działalność spółki będzie obejmować różne rodzaje wyrobów akcyzowych (np. środków czyszczących, olejów smarowych i hydraulicznych), wśród których niektóre będą nabywane przez Spółkę jako zarejestrowanego odbiorcę lub będą nabywane do tzw. usługowego składu podatkowego. Spółka złożyła zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 16 ustawy i otrzymała od właściwego naczelnika urzędu celnego dokument AKC-PR.

Przedmiotem zapytania są dwa rodzaje wyrobów energetycznych:

* oleje białe o kodzie CN 2710 19 85 oraz

* smary plastyczne zaliczane do kodu CN 2710 19 99.

Wyroby te sprzedawane będą innym firmom handlowym lub ostatecznym odbiorcom. Wyroby te przeznaczone będą do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Struktura sprzedaży może przyjąć jedną z dwóch form:

1. Nabywane od niemieckiego kontrahenta towary (w ramach WNT) transportowane będą do magazynu Spółki, z którego Spółka wysyłać je będzie do klientów.

2. Towary transportowane będą bezpośrednio z magazynu niemieckiego kontrahenta do klienta (w ramach WNT), wówczas Spółka pełnić będzie rolę pośrednika (będzie otrzymywać faktury zakupowe od niemieckiego kontrahenta i wystawiać faktury sprzedażowe klientom).

Ponadto:

* Spółka nie będzie wystawiać dokumentów dostawy.

* Towary nie będą objęte zabezpieczeniem akcyzowym na terytorium Polski.

* WNT ani sprzedaż nie będą ujmowane w ewidencjach akcyzowych.

* Spółka nie będzie badać, czy jej klienci są zarejestrowani (posiadają dokument AKC-PR) w związku z nabywaniem tych wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym do wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych stawka 0 zł znajdzie zastosowanie bez względu na spełnienie jakichkolwiek dodatkowych wymogów formalnych, tj. do zastosowania stawki 0 zł wystarczające jest, aby wyroby te spełniały wymogi określone w art. 89 ust. 2c ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki jedynym warunkiem zastosowania stawki 0 zł do wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 jest spełnienie wymagań określonych w art. 89 ust. 2c ustawy, tj. aby przeznaczone one były do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 89 ust. 2c ustawy: "Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł."

Analizowane wyroby, tj. oleje białe o kodzie CN 2710 19 85 oraz smary plastyczne zaliczane do kodu CN 2710 19 99 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. W ocenie Spółki nie zostały one również określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) słowo "określony" oznacza przede wszystkim "sprecyzowany, wiadomy, pewny". Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11: "Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla: (...)11) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1000 litrów;". Jakkolwiek wyroby te są "wspomniane" w tym przepisie, to jednak został on sformułowany w ten sposób, aby wyłączyć je z jego hipotezy; a zatem nie można uznać, aby zostały w nim one "określone".

Ponadto, zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, wyroby te będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wobec powyższego, w ocenie Spółki analizowane wyroby spełniają wszystkie przesłanki wymagane do zastosowania do nich art. 89 ust. 2c ustawy, tj.:

* nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy;

* nie zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy;

* będą przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Artykuł 89 ust. 2c ustawy nie przewiduje dodatkowych wymogów niezbędnych do zastosowania stawki 0 zł.

Należy w tym miejscu wskazać, iż np. art. 89 ust. 2 i 2b ustawy, które odnoszą się do wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 i innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, wskazują na zastosowanie stawki 0 zł pod warunkiem spełnienia pewnych dodatkowych warunków. W ocenie Spółki z wykładni systemowej wewnętrznej art. 89 ustawy wynika zatem, iż gdyby ustawodawca uzależniał prawo do zastosowania stawki 0 zł względem wyrobów określonych w art. 89 ust. 2c ustawy od spełnienia jakichś dodatkowych przesłanek, to wskazałby je wprost w tym przepisie.

W szczególności, chociaż w ocenie Spółki jej klienci będą zobowiązani do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy, to jednak stawka 0 zł znajdzie zastosowanie do tych wyrobów niezależnie od tego, czy klienci dokonają tego zgłoszenia, a Spółka nie będzie zobowiązana do badania, czy klienci wywiązali się z tego zobowiązania (czy posiadają dokument AKC-PR).

O poprawności powyższego stanowiska świadczy wykładnia systemowa wewnętrzna ustawy. Stosownie bowiem do art. 32 ust. 6 ustawy: "Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3."

Jeżeli zatem ustawodawca wprost wskazuje, iż zastosowanie jakiejś stawki lub zwolnienia do poszczególnych wyrobów uzależnione od spełnienia warunku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego przez nabywcę oraz zbadania tej okoliczności przez podmiot dostarczający, to należy uznać a contrario, iż brak wskazania wprost takiego obowiązku oznacza, iż nie jest to wymagane.

Podobne stanowisko zostało przedstawione również w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 28 kwietnia 2016 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. akt IBPP4/4513-38/16/EK, która dotyczyła wprawdzie wyrobów o kodzie CN 3403, do których jednak również znajduje zastosowanie art. 89 ust. 2c ustawy:

"Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zawarty we wniosku, należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że dokonując dalszej sprzedaży nabytego wyrobu o kodzie 3403 opodatkowany zerową stawką akcyzy do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub opałowych nie będzie zobowiązany zwracać się o przedstawienie potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego do podatku akcyzowego od swoich odbiorców a także, że nie musi prowadzić odrębnego rejestru zakupu i sprzedaży wyrobu o kodzie CN 3403."

Powyższa interpretacja wskazuje również na brak konieczności prowadzenia dla tych towarów ewidencji akcyzowej. Brak tego obowiązku wynika z art. 138c ustawy, dotyczącego prowadzenia ewidencji w związku z nabywaniem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych. Zgodnie z tym przepisem:

"1.Ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo prowadzą: (...)

3) podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa."

Powyższy przepis nie znajduje zatem zastosowania w stosunku do analizowanych wyrobów, które nie są wymienione w załączniku nr 2 oraz są objęte stawką 0 zł.

W świetle powyższych rozważań, w ocenie Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym w stosunku do sprzedawanych przez nią wyrobów, do których stosuje się art. 89 ust. 2c ustawy, stawka 0 zł znajdzie zastosowanie niezależnie od spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków formalnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl