IBPP4/4513-226/16-1/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-226/16-1/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zerowej stawki akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zerowej stawki akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy określonym w umowie Spółki oraz dziale 3 rubryce 1 KRS będzie sprzedaż hurtowa i detaliczna towarów chemicznych narzędzi, śrub i elementów uszczelniających i mocujących.

Wnioskodawca będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium kraju, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów, w zakresie niniejszego wniosku oznaczonych kodami Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 (produkty z grupy czyszczenie i konserwacja) od ich producenta, w celu ich dalszej odsprzedaży na terytorium kraju pośrednikom dokonującym dalszej odsprzedaży oraz ostatecznym odbiorcom (osobom prawnym, osobom fizycznym prowadzące działalności gospodarczej, osobom fizycznym nieprowadzące działalności gospodarczej) tj. warsztaty zakładowe, budownictwo lądowe, budownictwo inżynieryjne, zakłady montażowe, zakłady konstrukcji metalowych.

Zgodnie z posiadanymi informacjami przez Wnioskodawcę produkcja przedmiotowych wyrobów o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 nie będzie następować w składzie podatkowym. Wnioskodawca został poinformowany przez producenta, że przedmiotowe wyroby oznaczone kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 nie będą także wyrobami akcyzowymi w kraju producenta. Przedmiotowe wyroby oznaczone kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 które będą nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę zawierają 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Wnioskodawca nie będzie zużywał przedmiotowych wyrobów oznaczonych kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Przedmiotowe wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 nie będą przeznaczone lub zużywane przez Wnioskodawcę na cele opałowe lub napędowe, ani jako dodatki lub domieszki do produkcji paliw silnikowych i olejów opałowych. Sposób opakowania jak również sposób zużycia zgodny z instrukcją oraz etykietą wyklucza możliwość wykorzystania ww. wyrobów w opakowaniach do 5 litrów włącznie na cele opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zgodnie z instrukcją oraz etykietą przedmiotowych wyrobów będą one przeznaczone do czyszczenia i odtłuszczania elementów mechanicznych i narzędzi, do czyszczenia powierzchni przed klejeniem lub uszczelnianiem, do zastosowania podczas prac naprawczych i konserwacyjnych oraz do ochrony elementów elektronicznych i mikrostyków do czyszczenia i do zabezpieczania i konserwacji połączeń. Wnioskodawca będzie nabywał wewnątrzwspólnotowo na terytorium kraju przedmiotowe wyroby oznaczone kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 w celu przeznaczenia ich do dalszej odsprzedaży w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów tj. 50 ml lub 400 ml lub 500 ml lub 1 litr lub 5 litrów, jak i w opakowaniach jednostkowych o pojemności powyżej 5 litrów tj. 30 litrów lub 60 litrów.

W związku z tym, że Wnioskodawca będzie regularnie nabywał wewnątrzwspólnotowo przedmiotowe wyroby to wykonywane czynności związanych zwykle z handlem hurtowym, takie jak: magazynowanie i przechowywanie, przepakowywanie, promowanie sprzedaży i projektowanie etykiet.

Wnioskodawca nie będzie posiadał zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca nie będzie zarejestrowanym odbiorcą. Wnioskodawca nie będzie sprzedawał przedmiotowych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym opisem zadano pytania:

1. Jaką stawką akcyzy będzie opodatkowane wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium kraju wyrobu o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów włącznie, który jest przeznaczony do "celów innych: niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz przeznaczony do dalszej odsprzedaży na terytorium kraju pośrednikom dokonującym dalszej odsprzedaży oraz ostatecznym odbiorcom (osobom prawnym, osobom fizycznym prowadzące działalności gospodarczej, osobom fizycznym nieprowadzące działalności gospodarczej)?

2. Jaką stawką akcyzy będzie opodatkowane wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobu o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych o pojemności powyżej 5 litrów lub wadze powyżej 5 kilogramów, który jest przeznaczony do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych?

3. Czy w przypadku dostawy wyrobu o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 o przeznaczeniu do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz o przeznaczeniu do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów, opodatkowanego zerową stawką podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ustęp 1 punkt 7 Ustawy, Wnioskodawca ma obowiązek stosowania dokumentu dostawy, o którym w art. 2 punkt 18a) Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. Pytanie 1

Zdaniem Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium kraju wyrobu o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów, który jest przeznaczony do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz przeznaczony do dalszej odsprzedaży na terytorium kraju pośrednikom dokonującym dalszej odsprzedaży oraz ostatecznym odbiorcom (osobom prawnym, osobom fizycznym prowadzące działalności gospodarczej, osobom fizycznym nieprowadzące działalności gospodarczej) podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ustęp 2 punkt 7) Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm. - "Ustawa")

Na podstawie art. 8 ustęp 1 punkt 4) Ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Pod pojęciem "wyroby akcyzowe", zgodnie z art. 2 ustęp 1 punkt 2) Ustawy, należy rozumieć wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do Ustawy. Załącznik nr 1 do Ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych. W pozycji 27 załącznika nr 1 do Ustawy znajdują się wyroby oznaczone kodem (CN) 2710 niezależnie od tego do jakich celów są przeznaczone. Są to zatem oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe. Wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715, stosownie do art. 86 ustęp 1 punkt 2) Ustawy, są zaliczane do wyrobów energetycznych.

Podstawową kategorię wyrobów energetycznych stanowią paliwa silnikowe i paliwa opałowe zdefiniowane w art. 86 ustęp 2 i 3 Ustawy, dla których ustawodawca określił stawki akcyzy w art. 89 ust. 1 punkt 1-13 Ustawy. Natomiast kolejną kategorią wyrobów są "pozostałe paliwa silnikowe" oraz "pozostałe paliwa opałowe", które zostały zdefiniowane w art. 86 ustęp 1 punkt 9 i 10. Stawki dla takich wyrobów zostały określone w art. 89 ustęp 1 punkt 14 i 15 Ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy z wykładni językowej art. 86 ustęp 1 Ustawy wynika, że ustawodawca ustanowił podział na trzy grupy - wyrobów energetycznych ze względu na stawkę akcyzy, mianowicie: 1) wyroby energetyczne określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 Ustawy, sklasyfikowane według odpowiednich kodów CN; 2) wyroby energetyczne określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 Ustawy, wyodrębnione ze względu na kryterium przeznaczenia tj. przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych oraz 3) wyroby energetyczne, o których mowa w art. 89 ustęp 2 Ustawy., do których ma zastosowanie stawka podatku akcyzowego 0 zł, które zostały wymienione z uwagi na kryterium przeznaczenia, tj. tzw. inne cele.

Zarówno wyrób o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25, jak i wyrób o kodzie (CN) 2710 19 29 nie zostały wymienione w art. 89 ustęp 1 punkty 1)-13) Ustawy. Dodatkowo, przedmiotowe wyroby są przeznaczone przez Wnioskodawcę do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W związku z tym, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Wnioskodawcę wyrobu o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz wyrobu o kodzie (CN) 2710 19 29 o przeznaczeniu do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przepis art. 89 ustęp 1 Ustawy nie znajdzie zastosowania.

Stosownie, natomiast do art. 89 ustęp 2 Ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy, inne niż określone w ust. 1 punkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;

6.

importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Z przepisu art. 89 ustęp 2 Ustawy wynika zatem, iż stawka zerowa podatku akcyzowego będzie miała zastosowanie, w przypadku spełnienia łącznie następujących czterech warunków, po pierwsze są to wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy, po drugie są to wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 punkt 1-13, po trzecie są to wyroby energetyczne przeznaczone do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz, po czwarte zachodzą określone w art. 89 ustęp 2 punktach 1-8 Ustawy stany faktyczne albo są dokonywane określone tam czynności, podlegające opodatkowaniu akcyzą.

Zdaniem Wnioskodawcy, do wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Wnioskodawcę wyrobów o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29, które to wyroby są przeznaczone do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie miała zastosowanie stawka zerowa podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ustęp 1 punkt 7) Ustawy. W wyroku z dnia 18 listopada 2010 r. sygnatura akt III SA/Kr 173/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że "O zastosowaniu przez skarżącą stawki podatku akcyzowego z art. 89 ust. 2 ww. ustawy decyduje przeznaczenie wyrobów energetycznych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, a nie decyduje sama możliwość zastosowania tych wyrobów do innych celów, niż wymienione w ww. przepisie."

Zgodnie natomiast z definicją słownikową "przeznaczenie" ("Wielki Słownik Języka Polskiego" Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk) oznacza, konkretny cel, w którym coś ma zostać wykorzystane.

Zdaniem Wnioskodawcy, tak rozumiane przeznaczenie wyrobu musi być oceniane na moment sprzedaży tego wyrobu, bo po wydaniu towaru Wnioskodawca nie ma już wpływu na dalsze jego losy. Zgodnie z instrukcją oraz etykietą przedmiotowych wyrobów są one przeznaczone do czyszczenia i odtłuszczania elementów mechanicznych i narzędzi, do czyszczenia powierzchni przed klejeniem lub uszczelnianiem, do zastosowania podczas prac naprawczych i konserwacyjnych oraz do ochrony elementów elektronicznych i mikrostyków do czyszczenia i do zabezpieczania i konserwacji połączeń. Zatem, przedmiotowe wyroby są przeznaczone do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zgodnie z definicją słownikową "detal" oznacza kupno lub sprzedaż towarów w niewielkich ilościach ("Wielki Słownik Języka Polskiego" Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk).

Zdaniem Wnioskodawcy, Ustawodawca wskazał te "niewielkie ilości" wprost w przepisie używając zwrotu "w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów". W przypadku, więc wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych wyrobów w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów włącznie, Wnioskodawca nabywa przedmiotowe wyroby z zamiarem przeznaczenia ich do sprzedaży w niewielkich ilościach.

Ponadto, Wnioskodawca zwraca uwagę na wyjaśnienie z dnia 7 kwietnia 2016 r. zamieszczone na stronie Ministerstwa Finansów zgodnie, z którym "kryterium uzasadniającym zastosowanie stawki 0 zł jest przeznaczenie wyrobów do sprzedaży detalicznej, co oznacza, że wyroby, 0 których mowa w tym przepisie, mogą być nabywane z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy, także w celu ich odsprzedaży, pod warunkiem, że w dalszej kolejności będą podlegały sprzedaży detalicznej. Należy podkreślić, że "przeznaczenie" oznacza zamiar wykorzystania wyrobów do określonych celów, w tym przypadku - zamiar sprzedaży detalicznej, co nie jest tożsame z czynnością sprzedaży detalicznej. Pojęcia "przeznaczenia do sprzedaży detalicznej" nie należy ograniczać wyłącznie do sprzedaży od producenta bezpośrednio do finalnego odbiorcy. Tym samym, przyjęte brzmienie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy nie wyklucza obrotu ww. wyrobami energetycznymi, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów, dokonywanego przez pośredników." Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe wyjaśnienie również potwierdza, że poprzez "przeznaczenie do sprzedaży detalicznej" na potrzeby zastosowania art. 89 ustęp 2 punkt 7 Ustawy, należy rozumieć sprzedaż w niewielkich ilościach tj. w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów włącznie, bez względu na odbiorcę tej sprzedaży, tj. pośrednika albo odbiorcę finalnego.

Powyższe oznacza, że nabycie wewnątrzwspólnotowe przedmiotowych wyrobów przez Wnioskodawcę o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 lub (CN) 2710 19 29, z zamiarem przeznaczenia ich do dalszej odsprzedaży w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów włącznie pośrednikom dokonującym dalszej odsprzedaży oraz ostatecznym odbiorcom (osobom prawnym, osobom fizycznym prowadzące działalności gospodarczej, osobom fizycznym nieprowadzące działalności gospodarczej) podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku akcyzowego.

Ad. Pytanie 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Ustawodawca nie wskazał stawki podatku akcyzowego w przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycia wyrobów o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych o pojemności powyżej 5 litrów lub wadze powyżej 5 kilogramów, który jest przeznaczony do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Podstawową kategorię wyrobów energetycznych stanowią paliwa silnikowe i paliwa opałowe zdefiniowane w art. 86 ustęp 2 i 3 Ustawy, dla których ustawodawca określił stawki akcyzy w art. 89 ustęp 1 pkt 1-13 Ustawy. Zasadniczo stawki akcyzy w przypadku wyrobów wymienionych w art. 89 ustęp 1 pkt 1-13 Ustawy mają zastosowanie bez względu na przeznaczenie tych wyrobów, z wyjątkiem sytuacji, gdy konkretny punkt w ustępie pierwszym art. 89 Ustawy wskazuje, że dany wyrób podlega określonej stawce akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Kolejną kategorią wyrobów są "pozostałe paliwa silnikowe" oraz "pozostałe paliwa opałowe", które zostały zdefiniowane w art. 86 ustęp 1 punkt 9 i 10 Ustawy. Zgodnie z art. 86 ustęp 1 punkt 9 Ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ustęp 1 Ustawy, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN. Na podstawie art. 86 ustęp 1 punkt 10 Ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN. Stawki dla takich wyrobów zostały określone w art. 89 ustęp 1 punkt 14 i 15 Ustawy. Opodatkowanie pozostałych paliw uzależnione jest więc od przeznaczenia danego wyrobu. Pozostałym paliwem silnikowym, czy też pozostałym paliwem opałowym może więc być zarówno wyrób energetyczny wymieniony wprost w art. 86 ustęp 1 punkt 1-8 Ustawy inny niż te, dla których ustawodawca określił stawki akcyzy w art. 89 ustęp 1 punkt 1-13 Ustawy, jak również inne wyroby nie wymienione w przepisach ustawy, ale przeznaczone do celów opałowych lub napędowych lub jako dodatki do takich paliw.

Zdaniem Wnioskodawcy z wykładni językowej art. 86 ustęp 1 Ustawy wynika, że Ustawodawca ustanowił podział na trzy grupy wyrobów energetycznych ze względu na stawkę akcyzy, mianowicie: 1) wyroby energetyczne określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 Ustawy, sklasyfikowane według odpowiednich kodów CN; 2) wyroby energetyczne określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 Ustawy, wyodrębnione ze względu na kryterium przeznaczenia tj. przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych oraz 3) wyroby energetyczne, o których mowa w art. 89 ustęp 2 Ustawy, do których ma zastosowanie stawka podatku akcyzowego 0 zł, które zostały wymienione z uwagi na kryterium przeznaczenia, tj. tzw. inne cele.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że w związku z tym, iż zarówno wyrób o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25, jak i wyrób o kodzie (CN) 2710 19 29 nie zostały wymienione w art. 89 ustęp 1 punkt 1-13 Ustawy oraz ze względu na to, że przedmiotowe wyroby są przeznaczone przez Wnioskodawcę do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych wyrobów przez Wnioskodawcę przepis art. 89 ustęp 1 Ustawy nie znajdzie zastosowania.

Z kolei wobec tego, że przedmiotowe wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 zostały wskazane w załączniku nr 2 do Ustawy to również nie znajdzie zastosowania art. 89 ustęp 2c Ustawy zgodnie z którym stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z przepisu art. 89 ustęp 2 Ustawy wynika natomiast, iż stawka zerową podatku akcyzowego będzie miała zastosowanie, w przypadku spełnienia łącznie następujących czterech warunków, po pierwsze są to wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do Ustawy, po drugie są to wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 punkt 1-13, po trzecie są to wyroby energetyczne przeznaczone do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz, po czwarte zachodzą określone w art. 89 ustęp 2 punktach 1-8 Ustawy stany faktyczne albo są dokonywane określone tam czynności, podlegające opodatkowaniu akcyzą.

Reasumując, przepis art. 89 ustęp 1 Ustawy nie będzie miał zastosowania ze względu na przeznaczenie przedmiotowych wyrobów do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przepis art. 89 ustęp 2 Ustawy nie będzie miał zastosowania ze względu na niespełnienie przesłanek wskazanych w punktach 1-8 tego przepisu przez przedmiotowe wyroby (w opakowaniach jednostkowych o pojemności powyżej 5 litrów lub wadze powyżej 5 kilogramów) oraz przepis art. 89 ustęp 2c Ustawy nie będzie miał zastosowania ze względu na wskazanie przedmiotowych wyrobów o kodzie Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 w załączniku nr 2 do Ustawy.

Z powyższego wynika, że Ustawodawca nie wskazał stawki podatku akcyzowego w przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycia wyrobów o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 tj. wyrobów energetycznych w opakowaniach jednostkowych o pojemności powyżej 5 litrów lub wadze powyżej 5 kilogramów, który jest przeznaczony do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, jeżeli nie zostały spełnione inne przesłanki wskazane w punktach 1-8 przepisu art. 89 ustęp 2 Ustawy, jak ma miejsce w przypadku Wnioskodawcy. Określanie stawek podatkowych, stosownie do art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483) następuje w drodze ustawy.

Ad. Pytanie 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy wyrobu o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 o przeznaczeniu do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz o przeznaczeniu do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów, opodatkowanego zerową stawką podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ustęp 1 punkt 7 Ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku stosowania dokumentu dostawy, o którym w art. 2 punkt 18a) Ustawy.

Z przepisu art. 89 ustęp 2 Ustawy wynika, że dokument dostawy jest konieczny wyłącznie w przypadkach wymienionych w punkcie 2 i 3 przepisu, a więc jeżeli te wyroby są:

1.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku nie dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Na podstawie art. 89 ustęp 2a Ustawy dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy. Wzór dokumentu dostawy określa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2285 - "Rozporządzenie").

Zdaniem Wnioskodawcy, dokument dostawy lub inny zastępujący go dokument dotyczy, zatem obrotu akcyzowego ze składem podatkowym. Powyższy wniosek wynika, także wprost z treści uzasadnienia do ustawy zmieniającej. Zgodnie z uzasadnieniem do ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1479 - "ustawa zmieniająca")" art. 2 ustęp 1 punkt 18a wprowadza definicję dokumentu dostawy, zgodnie z którą jest to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie lub wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. W obecnie obowiązującym stanie prawnym na podstawie dokumentu dostawy, który nie jest zdefiniowany, przemieszcza się tylko wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W projekcie zmiany ustawy przewiduje się, że na podstawie tego dokumentu będą również przemieszczane wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. W przypadku tych wyrobów dokument dostawy będzie miał zastosowanie, w przypadku gdy będą one dostarczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy oraz zwracane lub dostarczane do składu podatkowego np. wcześniej nabyte wewnątrzwspólnotowo lub importowane) przez podmiot, który posiada je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i który nie zużyje ich do tych celów. Regulacje w tym zakresie mają na celu zapewnienie dostatecznego poziomu dokumentowania przeznaczenia przedmiotowych wyrobów. Stosownie natomiast do art. 2 ustęp 1 punkt 10 Ustawy za "skład podatkowy" uznaje się miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zarówno dostawca, Wnioskodawca oraz nabywcy Wnioskodawcy nie są składami podatkowymi. W związku z powyższym, obowiązek dołączania dokumentu dostawy na podstawie art. 89 ustęp 2 punkt 2 i 3 Ustawy, nie znajduje zastosowania.

Ponadto, zgodnie z § 2 punkt 3) Rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez zarejestrowanego odbiorcę, o którym mowa w art. 32 ustęp 3 punkt 5 Ustawy, w przypadku:

a.

dostarczania od niego wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo do podmiotu zużywającego;

b.

dostarczania od niego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy do zużywającego podmiotu gospodarczego.

Wnioskodawca nie będzie zarejestrowanym odbiorcą oraz nie będzie dostarczał nabytych przedmiotowych wyrobów do podmiotu zużywającego, wobec tego zdaniem Wnioskodawcy przepis § 2 punkt 3) Rozporządzenia nie znajduje zastosowania.

Resumując, w przypadku dostawy wyrobu o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 1929 o przeznaczeniu do "celów innych" niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz o przeznaczeniu do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów, opodatkowanego zerową stawką podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ustęp 1 punkt 7 Ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku stosowania dokumentu dostawy, o którym w art. 2 punkt 18a) Ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. roku o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) zwaną dalej "ustawą", wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku ww. ustawy pod pozycją 27, z kodem CN 2710, umieszczono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Ponadto w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1) pod pozycją 20 ujęto wyroby z kodu CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy:

* terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

* terytorium Unii Europejskiej to terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie do art. 10 ust. 4 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.

Jak wynika z powyższych przepisów czynnością podlegającą opodatkowaniu jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Na mocy art. 78 ust. 1 pkt 1-3a ustawy w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz. Urz. WE L 369z 18.12.1992, str. 17; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego, oraz w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;

3.

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a.złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stosownie do art. 89 ust. 1 stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1 565,00 zł/1 000 litrów

3.

(uchylony)

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1 446,00 zł/1 000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1 196,00 zł/1000 litrów;

7.

(uchylony)

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1 196,00 zł/1 000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1 000 kilogramów;

11.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1 180,00 zł/1 000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1 000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;

c.

pozostałych - 14,72/I Gj;

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15 °C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1 000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1 000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy.

W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ). (art. 89 ust. 1a ustawy)

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresu, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając kwoty ich obniżenia zgodnie z ust. 1a:

1.

w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;

2.

niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości (art. 89 ust. 1b ustawy).

Stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;

6.

importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Jak wynika z wniosku Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo, poza procedura zawieszenia poboru podatku, wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 12 25 i 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych o pojemności do lub powyżej 5 litrów lub wadze do lub powyżej 5 kilogramów w celu ich odsprzedaży na terytorium kraju pośrednikom dokonującym dalszej odsprzedaży oraz ostatecznym odbiorcom (osobom prawnym, osobom fizycznym prowadzące działalności gospodarczej, osobom fizycznym nieprowadzące działalności gospodarczej).

W pierwszej kolejności należy zatem ustalić czy Wnioskodawca w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ma możliwość zastosowania stawki 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że określony przez ustawodawcę katalog przypadków stosowania zerowej stawki akcyzy w przypadku wyrobów energetycznych nie obejmuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w celu ich dalszej odsprzedaży. Zgodnie z brzmieniem art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy zerowa stawka podatku akcyzowego przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym ma zastosowanie tylko w trzech przypadkach wymienionych w pkt 4, 5 i 8. Przy czym zastosowanie stawki 0 zł wymaga spełnienia określonych w tym przepisie warunków.

I tak w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zastosowanie stawki zerowej jest uzależniona od nabycia ich na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego oraz ich zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 4 ustawy, bądź gdy wyrób ten jest nabywany przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia go do podmiotu, który zużywa go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane jest do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy w myśl art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy lub gdy wyrób ten jest nabywany wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 8 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że "X" sp. z o.o., ul. P., nie będzie zarejestrowanym odbiorcą oraz nie będzie zużywała przedmiotowych wyrobów oznaczonych kodem Nomenklatury Scalonej (CN) 2710 1225 oraz (CN) 2710 1929 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem skoro wyroby te są nabywane wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę (podmiot prowadzący działalność gospodarczą) w opakowaniach jednostkowych o pojemności do lub powyżej 5 litrów lub wadze do lub powyżej 5 kilogramów, która nie będzie zarejestrowanym odbiorcą oraz wyroby te nie będą zużywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przepis art. 89 ust. 2 pkt 4, 5 i 8 ustawy nie będzie miał tutaj zastosowania co oznacza zarazem, że Wnioskodawca nie ma podstaw do skorzystania ze stawki podatku w wysokości 0 zł.

W tym miejscu zauważyć należy, że zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.

Tym samym w sytuacji Wnioskodawcy w sprawie objętej wnioskiem obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy i Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w terminie określonym w art. 78 ust. 1 pkt 3 ustawy

Z powyższego wynika również, że - zgodnie z jednofazowością podatku akcyzowego - dalsza sprzedaż tych wyrobów po ich nabyciu wewnątrzwspólnotowym nie będzie, co do zasady (jeśli kwota akcyzy została określona w należnej wysokości) podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jak wynika bowiem z art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nie znajdzie również zastosowanie bezpośrednio przepis art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy, co oznacza, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania zerowej stawki akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy. Wynika to bezpośrednio z powyższego uzasadnienia. Skoro bowiem w sprawie zobowiązanie podatkowe powstanie w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów, dla którego nie jest spełniony warunek zastosowania zerowej stawki akcyzy (katalog przypadków stosowania zerowej stawki akcyzy nie obejmuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów energetycznych poza procedurą zawieszenia w celu ich dalszej odsprzedaży) to zastosowania do nabycia wewnątrzwspólnotowego nie ma przepis art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy. Przepis ten nie ma również zastosowania jeżeli w związku z czynnością wykonywaną wcześniej względem tych wyrobów powstało zobowiązanie podatkowego w określonej wysokości i nie miała zastosowania zerowa stawka akcyzy.

Odrębnie należy natomiast rozstrzygnąć jaką stawką akcyzy będzie opodatkowane wewnątrzwspólnotowe nabycie na terytorium kraju wyrobu o kodzie Scalonej Nomenklatury (CN) 2710 12 25 oraz (CN) 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych o pojemności do lub powyżej 5 litrów lub wadze do lub powyżej 5 kilogramów.

W tym miejscu wskazać należy, że do kodu CN 2710 12 25 wg Nomenklatury Scalone zostały zaklasyfikowane pozostałe oleje lekkie i preparaty mogące być wykorzystywane jako paliwo. Tym samym wyroby będące przedmiotem wniosku mogą stanowić paliwo ze względu na swoje właściwości.

Jak wynika z definicji paliw silnikowych są to wyroby energetyczne m.in. przeznaczone do użycia do napędu silników spalinowych. Stosownie do internetowego słownika języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/przeznaczone.html) przez "przeznaczenie rozumie się praktyczny cel, do którego coś jest przeznaczone, zakwalifikowane, któremu dana rzecz służy.

W tym miejscu zauważyć należy zgodnie z informacją taryfową posługującą się aktualną klasyfikacją Nomenklatury Scalonej wyroby o kodzie CN 2710 12 25 przewiduje się, że wyroby o tym kodach mogą być przeznaczone do użycia jako paliwa. Tym samym wyroby będące przedmiotem wniosku mogą stanowić paliwo ze względu na swoje właściwości.

Słowem wyjaśnienia należy wskazać, że informacja taryfowa zawiera m.in. dane unijne pochodzące z systemu TARIC (Zintegrowana Taryfa Wspólnoty Europejskiej), tj. wprowadzony przez Dyrekcję Generalną Podatków i Unii Celnej system, który integruje wszelkie ustalenia prawne państw członkowskich Unii Europejskiej związane z taryfami celnymi dla produktów przemysłowych i rolnych. TARIC zawiera m.in. kody towarów (nomenklatura celna), stawki celne wyrażone w procentach lub kwocie za określoną jednostkę dla danego kraju lub grupy państw, z którego towar przybywa, podstawę prawną z komentarzem (przypisem).

Zatem można stwierdzić, że skoro dany wyrób może zostać przeznaczony (zakwalifikowany) jako paliwo silnikowe - nawet jeżeli ze względu na swe parametry co do zasady nie jest zalecane jako paliwo - na gruncie podatku akcyzowego winno być rozpoznawane jako paliwo silnikowe.

Odpowiednia ww. argumentacja ma zastosowanie do wyrobów o kodzie 2710 19 29 tj. olejów, które mogą służyć jako paliwo napędowe.

Dlatego też wyroby wymienione we wniosku względem których nie ma zastosowania zerowa stawka podatku akcyzowego winne być opodatkowane jak pozostałe paliwa silnikowe stawką podstawową określoną w art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy w zw. z art. 89 ust. 1a ustawy.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć że obowiązek podatkowy w niniejszej sprawie powstanie z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej na terytorium kraju. Tym samym dalsza sprzedaż wyrobu o kodzie CN 2710 12 25 oraz 2710 19 29 w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów włącznie lub wadze do 5 kilogramów, od których akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, nie podlega już co do zasady opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Nie ma zatem już zastosowania w sprawie objętej wnioskiem, przepis art. 89 ust. 2 pkt 7 ustawy odnoszący się do zastosowania stawki zerowej. Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku dołączania do sprzedawanych powyższych wyrobów dokumentu dostawy. Brak takiego obowiązku w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wynika jednak z innej podstawy prawnej niż wskazał to Wnioskodawca we własnym stanowisku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać całościowo za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl