IBPP4/4513-210/15/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-210/15/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 3 grudnia 2015 r. (data wpływu 7 grudnia 2015 r.) uzupełnionym pismem z 10 lutego 2016 r. (data wpływu 18 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie w przypadku wydania gazu od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego;

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na przeznaczenie.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem 16 lutego 2016 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 2 lutego 2016 r. znak: IBPP4/4513-210/15/EK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach rozliczenia wydanego wyrobu akcyzowego przez Skład podatkowy oraz Podmiot pośredniczący, Spółka zamierza wprowadzić następujący system rozliczenia wyrobu akcyzowego - gazu:

Spółka zajmuje się sprzedażą gazu o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00. Do rozliczenia gazu zamierza skorzystać z instytucji Podmiotu pośredniczącego. Wydanie gazu odbywać się będzie ze Składu podatkowego Spółki do Podmiotu pośredniczącego Spółki, a następnie od Podmiotu pośredniczącego Spółki do Podmiotu zużywającego. Na liście przewozowym, obecnie występującym w formie papierowej a w przyszłości w formie elektronicznej, na którym będzie prowadzony obrachunek cysterny, wpisywana będzie ilość gazu załadowanego na Składzie podatkowym, potwierdzona wydrukiem z wagi samochodowej, oraz ilość gazu wydanego z cysterny drogowej, potwierdzona wydrukiem z drukarki zainstalowanej na cysternie połączonej z licznikiem objętościowym (litry) i masowym (kilogramy). Licznik cysterny ma legalizację GUM, a masomierz certyfikat MID. Każdorazowe wydanie gazu z cysterny potwierdzone będzie wydrukiem z wykazanymi ilościami wydanego gazu w litrach, kilogramach. Po zakończeniu trasy, kierowca na podstawie wskaźnika procentowego napełniania cysterny na liście przewozowym zaznaczy czy cysterna jest pusta.

Dokument dostawy będzie wystawiany przez Skład Podatkowy dla Podmiotu pośredniczącego w momencie zakończenia procesu załadunku cysterny, czyli po określeniu ilości jaka zostanie dostarczona do Podmiotu pośredniczącego. Natomiast Dokument dostawy wystawiany przez Podmiot pośredniczący dla Podmiotu zużywającego wystawiany będzie w momencie zakończenia procesu tankowania zbiornika Klienta z cysterny, czyli po określeniu ilości jaka zostanie dostarczona do Podmiotu zużywającego.

Jeżeli cysterna jest pusta, a masa przyjętego na cysternę gazu ze Składu podatkowego jest większa od masy gazu wydanego z cysterny, to oznacza, że wystąpił ubytek w transporcie. Jeżeli ubytek przekracza wielkość wynikająca z iloczynu masy gazu załadowanego i dopuszczalnego procentu ubytku normatywnego, ustalonego decyzją Naczelnika UC, to dla tego obrachunku wynikającego z listu przewodowego, Podmiot pośredniczący wystawi dokument potwierdzający ubytek w normie i dokument potwierdzający ubytek ponad normę, od tego ubytku zostanie naliczona akcyza.

Jeżeli cysterna jest pusta a masa załadowanego gazu jest mniejsza od masy gazu wydanego, to oznacza, że wystąpiła nadwyżka. Wtedy na magazynie Podmiotu pośredniczącego zostanie wystawiony dokument potwierdzający nadwyżkę. Fakt ten zostanie potwierdzony wpisem do ewidencji wyrobów akcyzowych i będzie miał odzwierciedlenie w wydaniach na rzecz Odbiorców.

Jeżeli cysterna nie jest pusta, to w wyniku porównania masy gazu załadowanego na Składzie podatkowym do masy gazu dostarczonego Odbiorcom przez Podmiot pośredniczący, masa gazu załadowanego będzie większa od masy gazu dostarczonego, to po powrocie cysterny na Skład Podatkowy, Podmiot pośredniczący wystawi techniczny dokument magazynowy potwierdzający zwrot gazu do Składu podatkowego w ilości stanowiącej różnice pomiędzy masą gazu załadowanego a masą gazu dostarczonego Odbiorcom przez Podmiot pośredniczący. Skład podatkowy potwierdzi zwrot gazu dokumentem dostawy. Nie odbędzie się fizyczne ważenie gazu, a jedynie wyliczenie masy gazu podlegającego zwrotowi na podstawie obrachunku. Zwrócony gaz będzie zaewidencjonowany w magazynie Składu podatkowego w wydzielonym technicznie miejscu składowania i będzie wydany zaksięgowany na Podmiot pośredniczący przy następnym ładowaniu cysterny.

Intencją Spółki jest wprowadzenie takich procedur związanych obiegiem wyrobu akcyzowego, aby na każdym etapie procesu możliwe byłoby zidentyfikowanie momentu powstania obowiązku podatkowego w akcyzie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Ad. 1

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy dalej Rozporządzeniem Dokument dostawy wystawiany będzie na terenie Składu podatkowego, przez upoważnionego pracownika reprezentującego podmiot prowadzący Skład podatkowy dalej Skład podatkowy w kilka minut po tym jak gaz zostanie fizycznie przemieszczony (przepompowany) ze zbiorników należących do Składu podatkowego do zbiornika autocysterny należącej do Podmiotu pośredniczącego. Czas pomiędzy fizycznym wydaniem gazu a podpisaniem Dokument dostawy jest konieczny do wykonania czynności operacyjnych polegających na: wystawieniu kwitu wagowego, wystawieniu dokumentu magazynowego, uzupełnieniu i wydrukowaniu Dokumentu dostawy.

Ponadto Spółka opracowała szablon Dokumentu dostaw w programie excel, spełniający wymagania Rozporządzenia, w którym pracownik Składu podatkowego po fizycznym wydaniu gazu dla Podmiotu pośredniczącego uzupełnia dane wymagane przez Rozporządzenie, w szczególności datę wydania gazu oraz masę wydanego gazu. Te dwie dane znane są dopiero po zatankowaniu i zważeniu cysterny.

Po uzupełnieniu danych w excelu, Dokument dostawy będzie drukowany w 3 egzemplarzach z których pierwszy egz. podpisany przez pracownika Składu podatkowego pozostanie na terenie Składu podatkowego, drugi egz. podpisany przez pracownik Składu podatkowego i pracownika Podmiotu pośredniczącego pozostanie w dokumentacji Podmiotu pośredniczącego, trzeci egz. podpisany przez pracownika Składu podatkowego i pracownika Podmiotu pośredniczącego pozostanie w dokumentacji Składu podatkowego.

Zgodnie z regulaminem Składu podatkowego, cysterna, na którą został wydany gaz na cele grzewcze nie może opuścić terenu Składu podatkowego bez Dokumentu dostawy prawidłowo wystawionego i podpisanego przez pracowników Składu podatkowego i pracowników Podmiotu pośredniczącego.

Ad. 2

Zgodnie z Rozporządzeniem Dokument dostawy wystawiany będzie przez upoważnionego pracownika reprezentującego podmiot prowadzący Podmiot pośredniczący w kilka minut po tym jak gaz zostanie fizycznie przemieszczony (przepompowany) ze zbiornika cysterny należącego do Podmiotu pośredniczącego do zbiorników należących do Podmiotu zużywającego.

Czas pomiędzy fizycznym wydaniem gazu a podpisaniem Dokument dostawy jest konieczny do wykonania czynności operacyjnych polegających na: wydrukowaniu dokumentu wydania z drukarki zainstalowanej na cysternie, stanowiącej integralną część urządzeń pomiarowych cysterny, uzupełnieniu Dokumentu dostawy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Pracownik Podmiotu pośredniczącego, który przyjechał do miejsca, w którym znajduje się zbiornik Podmiotu zużywającego, rozpoczyna procedurę wydania gazu, która polega na podłączeniu zbiornika cysterny do zbiornika Podmiotu zużywającego i włącza pompę w celu przelania gazu. Ilość przelanego gazu rejestrowana jest przez legalizowane urządzenia pomiarowe znajdujące się na cysternie tj. Masomierz oraz Liczydło.

Po zakończeniu tankowania (dostawy) pracownik Podmiotu pośredniczącego, wypełnia Dokument dostawy w 3 egzemplarzach z których pierwszy egz. podpisany przez pracownika Podmiotu pośredniczącego pozostanie w dokumentacji Podmiotu pośredniczącego, drugi egz. podpisany przez pracownika Podmiotu pośredniczącego i Podmiotu zużywającego pozostanie w dokumentacji Podmiotu zużywającego, trzeci egz. podpisany przez pracownika Podmiotu pośredniczącego i Podmiotu zużywającego pozostanie w dokumentacji Podmiotu pośredniczącego.

Ad. 3

Podmiot zużywający potwierdza odbiór gazu na Dokumencie dostawy w miejscu fizycznego dostarczenia gazu do Podmiotu zużywającego. Jest to miejsce lokalizacji zbiorników należących do Podmiotu zużywającego.

Podmiot zużywający potwierdza odbiór gazu na Dokumencie dostawy w kilka minut po fizycznym zakończeniu tankowania (dostawie) do zbiorników gazu, należących do Podmiotu zużywającego. Wynika to z faktu, że pracownik Podmiotu pośredniczącego musi uzupełnić (wypisać) dane na Dokumencie dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy wydanie gazu, o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, ze Składu podatkowego do Podmiotu pośredniczącego wypełnia przesłanki do zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie wymienione w art. 32 ust. 5 pkt 2.

2. Czy wydanie gazu, o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, od Podmiotu pośredniczącego do Podmiotu zużywającego wypełnia przesłanki do zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie wymienione w art. 32 ust. 5 pkt 2.

3. Czy ilość gazu wydanego z cysterny drogowej, wyrażona w kilogramach, zmierzona za pomocą licznika masy umieszczonego na cysternie drogowej wypełnia przepis ustawy o podatku akcyzowym art. 88 ust. 1, art. 8 ust. 3, art. 30 ust. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydanie gazu o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, ze Składu podatkowego do Podmiotu pośredniczącego, a następnie od Podmiotu pośredniczącego do Podmiotu zużywającego wypełnia przesłanki art. 32 o zwolnieniu gazu z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

UZASADNIENIE

Ustawa o podatku akcyzowym (UpA), art. 2 nie zawiera definicji przemieszczenia wyrobów akcyzowych dla celów grzewczych, zatem korzystając z analogi do definicji zawartych w UpA należy przyjąć, że stosowane w ustawie pojęcia dostawa i przemieszczenie są stosowane zamiennie, patrz: art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym "dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych".

Posiłkując się Ustawą o podatku od towarów i usług art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 UpA mówi, że przedmiotem opodatkowania jest dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Dodatkowo z Rozporządzenie MF w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętym zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol (Rozp. MF DD), wynika, że Dokument dostawy wystawiany jest przez Podmiot pośredniczący, w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego. Proces dostarczania wyrobu akcyzowego rozpoczyna się w momencie podłączenia cysterny z gazem, należącej do Podmiotu pośredniczącego, do zbiornika Podmiotu zużywającego i włączenia pompy do przetłaczania gazu a kończy w momencie wyłączenia tej pompy.

W związku z powyższym dostawa gazu o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00, ze Składu podatkowego do Podmiotu pośredniczącego wypełnia wymagania art. 32 ust. 3, w szczególności art. 32 ust. 5 pkt 2 gdzie przepis wymaga aby do przemieszczanych wyrobów akcyzowych załączony był dokument dostawy. Słowo przemieszczenie należy rozumieć w tym przypadku jako dostawę wyrobów akcyzowych ze Składu podatkowego do Podmiotu pośredniczącego. Inaczej mówiąc przemieszczenie oznacza zmianę statusu podatkowego wyrobu akcyzowego przemieszczanego pomiędzy zdefiniowanymi w UpA podmiotami, czyli ze Składu podatkowego do Podmiotu pośredniczącego oraz od Podmiotu pośredniczącego do Podmiotu zużywającego. Przemieszczenie w takim rozumieniu nie może być utożsamiane z drogą pomiędzy punktami, w których następuje przemieszczenie, czyli przejście odpowiedzialności za użycie wyrobu akcyzowego zgodnie z wymaganiami zawartymi w art. 32 UpA.

Analogicznie dostawy gazu od Podmiotu pośredniczącego do Podmiotu zużywającego należy rozumieć jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych. Jeżeli Podmiot pośredniczący w momencie wydania gazu wystawi dokument dostawy, zostaną zachowane warunki do zwolnienie z akcyzy, przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w art. 32. ust. 5 UpA.

Przemieszczenie wyrobów akcyzowych pomiędzy podmiotami należy rozumieć jako zmianę odpowiedzialności z tytułu podatku akcyzowego podmiotu zdefiniowanego w art. 2 UpA.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że, ilość gazu wydanego z cysterny drogowej, określonych w jednostkach masy kilogram, przez licznik masowy zainstalowany na cysternie drogowej, posiadający certyfikat MID nr PL 08 004/MI-005 może stanowić podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym zgodnie z art. 88 ust. 1, art. 8 ust. 3, art. 30 ust. 4.

UZASADNIENIE

Zgodnie z certyfikatem badania wydanym przez GUM w dniu..., numer... instalacja pomiarowa zainstalowana na cysternie drogowej spełnia wymagania określone w Rozp. MG z dnia 18.12.2006 oraz dyrektywy 2004/22ArVE załącznik MID-005. Ważność certyfikatu ustalona została na 05.08.2018. W związku z powyższym należy przyjąć, że stosowane na cysternach drogowych urządzenia do pomiaru masy stanowią podstawę do określenia podstawy opodatkowania w podatku akcyzowym zgodnie z art. 88 ust. 1, art. 8 ust. 3, art. 30 ust. 4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* nieprawidłowe - w zakresie zastosowania zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie w przypadku wydania gazu od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego;

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Równocześnie w poz. 21 załącznika nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG - wymienione zostały wyroby o kodzie CN ex 2711 tj. gaz ziemny (mokry) i pozostałe w węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do powyższego gazy w stanie skroplonym - wskazane w opisie zdarzenia przyszłego - o kodach CN 2711 12 11 do 2711 19 00 są wyrobami akcyzowymi jak i zarazem wyrobami energetycznymi. Nie są one natomiast wyrobami gazowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15#9675;C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do treści przepisu art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

Strona główna wyszukiwarki / Wyniki wyszukiwania (strona 1 z 16) / Dokument 8 z listy wyszukanych

*

* Powrót do listy dokumentów

* Wersja do druku

* Wyszukiwarka

*

Początek dokumentu

Menu dolne

* Strona główna

* Kontakt

* Polityka cookieslink z dolnego menu

*

* © 2007-2016 Ministerstwo Finansów

* Strona wygenerowana w 0,283 sek.

Przejdź na początek

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl