IBPP4/4513-187/16-1/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-187/16-1/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 16 maja 2016 r. (data wpływu 18 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wykorzystywaną w procesach metalurgicznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wykorzystywaną w procesach metalurgicznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Działalność gospodarcza prowadzona przez "X" SA (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") koncentruje się przede wszystkim na produkcji specjalistycznych maszyn i konstrukcji przemysłowych. Spółka posiada koncesje na obrót oraz dystrybucję energii elektrycznej, o których mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.).

Działalność produkcyjna jest prowadzona w należących do Spółki zakładach produkcyjnych w T. oraz B. Na terenie tych zakładów, oprócz pomieszczeń produkcyjnych, znajdują się także budynki oraz pomieszczenia administracyjno-biurowe i socjalne.

Przeprowadzane procesy produkcyjne obejmują w szczególności: (i) obróbkę mechaniczną metali i elementów metalowych oraz (ii) ich obróbkę termiczną i nawęglanie a także (iii) nakładanie powłok na metale. W wyniku przeprowadzanych procesów produkcyjnych z surowców w postaci przede wszystkim różnego rodzaju odlewów powstają m.in. różnego rodzaju maszyny, urządzenia oraz konstrukcje metalowe i ich części. Zakres prac przeprowadzanych w ramach produkcji tych wyrobów (a w niektórych przypadkach również kolejność prac) jest każdorazowo uzależniony m.in. od specyficznych uwarunkowań technologicznych oraz oczekiwań i potrzeb danego klienta.

Proces produkcji przeprowadzany w zakładach Wnioskodawcy rozpoczyna się od dostarczenia materiałów do produkcji. Podstawowymi surowcami wykorzystywanymi do procesów produkcyjnych są przede wszystkim różnego rodzaju odlewy (jak np. blachy, kształtowniki, pręty oraz wałki), które są nabywane przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych. Ponadto w ramach prowadzonej działalności gospodarczej niejednokrotnie mają miejsce również przypadki, w których powyższe surowce stanowią własność kontrahentów Spółki, którzy powierzyli te materiały Spółce w celu wykonania na nich określonych czynności.

Materiały dostarczane na teren danego zakładu produkcyjnego mogą być rozładowywane w dowolnym miejscu tego zakładu. W zależności od specyfiki wytwarzanego elementu oraz parametrów wykorzystywanego surowca rozładowane surowce mogą być kierowane bezpośrednio do odpowiednich procesów produkcyjnych bądź do wstępnej obróbki. Do rozładunku oraz ich transportu na terenie poszczególnych zakładów produkcyjnych Spółka wykorzystuje suwnice zasilane energią elektryczną oraz wózki akumulatorowe. Wózki akumulatorowe wykorzystywane na terenie zakładu w T. są ładowane w specjalnie do tego przeznaczonej akumulatorowni.

Jak wskazano powyżej, część surowców dostarczanych na teren należących do Spółki zakładów produkcyjnych jest w pierwszej kolejności kierowana do wstępnej obróbki. W ramach tego etapu odlewy są wstępnie przycinane do pożądanych wymiarów. Do tego celu w Spółce wykorzystywane są przede wszystkim maszyny do cięcia termicznego wyposażone w palniki gazowe. Oprócz gazów maszyny: te zużywają również energię elektryczną m.in. na potrzeby sterowania procesem cięcia.

Czynności produkcyjne przeprowadzane na terenie należących do Spółki zakładów obejmują m.in. obróbkę mechaniczną wyrobów oraz elementów metalowych. Czynności składające się na obróbkę mechaniczną mogą obejmować w szczególności szlifowanie, frezowanie, toczenie, gwintowanie, honowanie, wiercenie oraz spawanie. Obróbka mechaniczna może obejmować również tzw. śrutowanie, które polega na oczyszczeniu danego elementu metalowego za pomocą medium czyszczącego w postaci śrutu wyrzucanego pod wysokim ciśnieniem w specjalnie do tego przeznaczonej kabinie. W wyniku powyższych czynności poszczególne wyroby i elementy metalowe otrzymują odpowiednie kształty, rozmiary oraz inne właściwości niezbędne z punktu widzenia przeprowadzanych procesów produkcyjnych oraz oczekiwań kontrahentów względem dostarczanych przez Spółkę towarów.

W zależności od specyfiki przeprowadzanego procesu produkcyjnego obróbka mechaniczna może obejmować wszystkie, jedną lub kilka z wyżej wymienionych czynności. Dodatkowo zdarzają się również przypadki, w których Spółka wykonuje jedną lub klika z powyższych czynności usługowo i czynności te nie stanowią elementu szerszego procesu produkcyjnego.

Przedstawione powyżej procesy obróbki mechanicznej wykonywane są przy użyciu specjalnie do tego przeznaczonych maszyn zasilanych energią elektryczną, jak np.: (i) wytaczarki ciężkie, karuzelówki; (ii) frezarki, obrabiarki, tokarki lub szlifierki (tzw. średnie i lekkie maszyny służące do obróbki metalu), a także (iii) kabiny przeznaczone do śrutowania.

Procesy przeprowadzane na terenie należących do Spółki zakładów produkcyjnych obejmują również obróbkę termiczną oraz nawęglanie metali i elementów metalowych. Czynności te mogą być realizowane na różnych etapach procesu produkcji danego wyrobu. W ramach prowadzonej działalności mają miejsce również przypadki, w których wskazane czynności są realizowane usługowo i mogą dotyczyć wyłącznie wąskiego zakresu procesów technologicznych.

W zależności od specyfiki danego zamówienia proces obróbki termicznej może obejmować w szczególności hartowanie czy wyżarzanie materiałów służących do produkcji gotowych elementów metalowych, w wyniku czego materiały te otrzymują odpowiednie właściwości zwłaszcza w zakresie ich twardości oraz wytrzymałości. Każdy z tych procesów zasadniczo może zostać podzielony na 3 kolejne etapy: (i) nagrzewanie; (ii) wygrzewanie oraz (iii) chłodzenie. W ramach pierwszego etapu dochodzi do podgrzania poszczególnych elementów metalowych z temperatury pokojowej do temperatury niezbędnej do przeprowadzenia pożądanych przemian parametrów i właściwości danego elementu. Temperatura, do której podgrzewane są poszczególne elementy uzależniona jest m.in. od składu stopu wykorzystywanego do produkcji danego elementu oraz oczekiwanych parametrów i właściwości wyrobu gotowego. W praktyce zazwyczaj wytwarzane elementy są na tym etapie podgrzewane do temperatury około 600-1200°C.

Odpowiednio podgrzane elementy są następnie wygrzewane w zadanej temperaturze. W trakcie tej czynności dochodzi przede wszystkim do przekształcenia mikrostruktury danego elementu, w wyniku czego wytwarzany element uzyskuje jednorodną strukturę wewnętrzną, co ma bezpośredni wpływ na jego właściwości i parametry fizykochemiczne. Oprócz zmiany mikrostruktury danego elementu w trakcie wygrzewania dochodzi również do całkowitego wyrównania temperatury na przekroju danej części, a niekiedy również do rozpuszczenia występujących w danym stopie składników strukturalnych. Czas wygrzewania uzależniony jest w głównej mierze od rodzaju przeprowadzanego procesu produkcyjnego, stopu z którego wytworzony jest dany element oraz kształtów i gabarytów wytwarzanego elementu metalowego.

Do uzyskania temperatury niezbędnej do przeprowadzenia powyższych czynności (tzw. temperatury zadanej) w Spółce wykorzystywane są specjalistyczne piece zasilane energią elektryczną.

Po zakończeniu etapu wygrzewania wytwarzane elementy są kierowane do chłodzenia. Szybkość chłodzenia zależy od rodzaju przeprowadzanych procesów produkcyjnych. W przypadku hartowania procesy chłodzenia są przeprowadzane szybko, podczas gdy w ramach procesu wyżarzania wytwarzane elementy zazwyczaj są schładzane dość powoli. W przypadku hartowania proces chłodzenia wymaga dodatkowo zastosowania odpowiedniego medium chłodzącego, w postaci np. wody, ciekłej soli lub oleju.

W wyniku wyżej opisanych procesów wyżarzania oraz hartowania zmianie ulega wewnętrzna struktura stopów, z których wytwarzany jest dany element, co z kolei ma kluczowy wpływ na twardość, kruchość oraz inne właściwości mechaniczne tego wyrobu. Procesy te pozwalają także na usuwanie wewnętrznych naprężeń danego stopu powstałych np. w ramach wcześniejszej intensywnej obróbki mechanicznej.

Spółka przeprowadza także procesy tzw. hartowania indukcyjnego, polegające na nagrzaniu i gwałtownym schłodzeniu tylko powierzchni danego elementu. W poszczególnych zakładach produkcyjnych czynności te są realizowane w specjalnie do tego przystosowanych zespołach urządzeń zasilanych energią elektryczną.

Przeprowadzane procesy produkcyjne w przypadku niektórych wyrobów obejmują również nawęglanie. W ramach procesów nawęglania wytwarzane elementy są poddawane obróbce chemiczno-cieplnej, co oznacza, iż zmianie ulega zarówno skład chemiczny jak i struktura stopu, z którego wytwarzany jest dany element. Proces ten polega na nasyceniu warstwy powierzchniowej danego elementu węgla pierwiastkowego. Do zaistnienia powyższego procesu niezbędne jest w szczególności łączne spełnienie następujących warunków: (i) podgrzanie danego elementu do odpowiedniej temperatury (w praktyce jest to zazwyczaj około 800-1000°C) oraz (ii) umieszczenie wytwarzanego produktu w tzw. atmosferze nawęglającej zawierającej duże ilości węgla pierwiastkowego. W powyższych warunkach strefa powierzchniowa stopu, z którego jest wytwarzany dany element, ulega nasyceniu węglem pierwiastkowym, co powoduje zwiększenie jej twardości i odporności na ścieranie, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniej elastyczności głębszych warstw danego stopu. Wyżej opisany proces wymaga zapewnienia odpowiedniej temperatury i atmosfery, do czego na terenie należących do Spółki zakładów produkcyjnych wykorzystywana jest przede wszystkim energia elektryczna.

W zależności od specyfiki produkowanego wyrobu proces produkcji może obejmować wszystkie bądź tylko niektóre z wyżej wymienionych czynności (np. tylko hartowanie), (ponadto część z produkowanych towarów dla uzyskania pożądanych właściwości nie wymaga przeprowadzenia żadnej z wyżej wymienionej czynności stanowiących obróbkę termiczną lub nawęglanie.

W przypadku niektórych wytwarzanych towarów proces produkcyjny obejmuje również malowanie poszczególnych elementów. Do przeprowadzenia tego etapu produkcji niezbędne jest m.in. zapewnienie odpowiedniej temperatury powierzchni elementów malowanych (określonej przez producenta farb) podczas malowania i schnięcia powłok malarskich. Na tym etapie produkcji energia elektryczna może być wykorzystywana w szczególności do zapewnienia odpowiedniej temperatury oraz wentylacji pomieszczeń malarni.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w zależności od specyfiki danego zamówienia, przeprowadzane procesy produkcyjne mogą obejmować w szczególności następujące czynności (wszystkie bądź tylko niektóre), na potrzeby których zużywana jest energia elektryczna:

* rozładunek oraz transport materiałów i wyrobów na terenie zakładów produkcyjnych Spółki - w ramach tych prac energia elektryczna wykorzystywana jest m.in. do zasilani suwnic oraz ładowania akumulatorowych wózków widłowych;

* obróbka wstępna - w ramach tego etapu energia elektryczna jest potrzebna m.in. do sterowania procesem cięcia wstępnego;

* obróbka mechaniczna - na tym etapie procesu produkcji energia elektryczna jest zużywana m.in. na potrzeby różnego rodzaju urządzeń i maszyn służących np. do szlifowania, honowania, frezowania, śrutowania lub toczenia poszczególnych elementów;

* obróbka termiczna oraz nawęglanie - w ramach tych prac znaczne ilości energii elektrycznej zużywane są w specjalistycznych piecach oraz innych urządzeniach.

Ponadto na terenie należących do Spółki zakładów produkcyjnych energia elektryczna wykorzystywana jest również m.in.: (i) na potrzeby tzw. narzędziowni, czyli pomieszczeń W których przeprowadzane są naprawy oraz konserwacja narzędzi wykorzystywanych przez Spółkę w ramach procesów produkcyjnych (są to przede wszystkim procesy mechanicznej obróbki elementów metalowych); (ii) do oświetlenia poszczególnych stanowisk pracy oraz różnego rodzaju pomieszczeń i hal produkcyjnych, w których czynności związane z procesami produkcyjnymi wykonują pracownicy Spółki odpowiedzialni za obsługę tych procesów lub ich nadzór. Dodatkowo Spółka zużywa także pewne ilości energii elektrycznej: (i) na potrzeby gospodarki wodno-ściekowej zakładów produkcyjnych oraz (ii) na cele związane z funkcjonowaniem pomieszczeń administracyjno-biurowych oraz socjalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy energia elektryczna zużywana na terenie należących do Spółki zakładów produkcyjnych (z wyłączeniem energii elektrycznej zużywanej na potrzeby gospodarki wodno-ściekowej oraz różnego rodzaju pomieszczeń administracyjno-biurowych oraz socjalnych) będzie mogła zostać objęta zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm. dalej: "ustawa" lub "ustawa o podatku akcyzowym") po spełnieniu warunków formalnych określonych w ustawie?

Zdaniem Wnioskodawcy, energia elektryczna zużywana na terenie należących do Spółki zakładów produkcyjnych (z wyłączeniem energii elektrycznej zużywanej na potrzeby gospodarki wodno-ściekowej oraz różnego rodzaju pomieszczeń administracyjno-biurowych oraz socjalnych) będzie mogła zostać objęta zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy po spełnieniu warunków formalnych przewidzianych w ustawie.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zwolnieniem od akcyzy może zostać objęta energia elektryczna wykorzystywana w procesach metalurgicznych (przy spełnieniu warunków formalnych przewidzianych w ustawie). Niemniej jednak ustawa nie definiuje ani w żaden inny sposób nie precyzuje, jak należy rozumieć pojęcie procesów metalurgicznych. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, celowe wydaje się być odwołanie do powszechnego rozumienia tego pojęcia.

Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego PWN, proces Jest to: "przebieg następujących po sobie powiązanych przyczynowo określonych zmian", oraz "kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne materii".

Natomiast "metalurgia", zgodnie z definicją zawartą w encyklopedii PWN to: "dział nauki i techniki zajmujący się procesami otrzymywania metali z rud, ich rafinacji (rafinacja metali), wytwarzanie stopów lub obróbki mającej na celu nadanie im odpowiednich kształtów i właściwości (http://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/metalurgia.html).

Analogiczne rozumienie tego pojęcia zostało również wskazane w słowniku języka polskiego PWN, zgodnie z którym metalurgia to: "nauka o metodach wytwarzania metali z rud, o sposobach ich oczyszczania i dalszej obróbki http://sjp.pwn.p1/sip/metaluroia;2482514.html.

Również poglądy prezentowane w literaturze fachowej wskazują na powyższe rozumienia tego pojęcia. Przykładowo, w publikacji "Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych" (red. A. Górecki) wskazano, iż za procesy metalurgiczne uważa się m.in. procesy polegające na otrzymywaniu, rafinacji oraz przetwarzaniu metali bądź ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

W świetle powyższego Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż za procesy metalurgiczne można uznać m.in. wszelkie działania polegające na obróbce i przetwarzaniu stopów metali (wyrobów metalowych), które mają na celu nadanie im pożądanych kształtów oraz właściwości. Równocześnie bez znaczenia dla możliwości uznania danej czynności za proces metalurgiczny pozostaje sposób przeprowadzenia obróbki lub przetworzenia metali (wyrobów metalowych) - np. obróbka cieplna lub mechaniczna. Tym samym językowa wykładnia pojęcia procesu metalurgicznego, o którym mowa w art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy, prowadzi do przyjęcia, że są to wszelkiego rodzaju zdarzenia i czynności polegające na obróbce i przetwarzaniu stopów metali w celu nadania im zamierzonych kształtów oraz właściwości.

Na takie rozumienie pojęcia "procesów metalurgicznych" wprost wskazał także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidulanej w Katowicach z dnia 30 czerwca 2014 r. (sygn. IBPP4/443-141/14/BP) poprzez stwierdzenie, iż: "pod pojęciem "proces metalurgiczny" należy rozumieć całość czynności, niezbędnych w procesach związanych z produkcją metali i wyrobów metalowych". Również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 22 kwietnia 2015 r. (sygn. akt I SA/Bd 163/15) stwierdził, iż za procesy metalurgiczne można uznać m.in. dalszą obróbkę metali w celu nadania im pożądanych właściwości.

Odnosząc powyższe do zdarzenia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, Spółka pragnie zauważyć, że całość czynności realizowanych na terenie należących do niej zakładów produkcyjnych zmierza do wytworzenia różnego rodzaju maszyn, urządzeń oraz konstrukcji metalowych i ich części. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, energia elektryczna używana na terenie tych zakładów do przeprowadzanych procesów produkcyjnych może zostać objęta zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym (pod warunkiem spełnienia warunków formalnych określonych w ustawie).

W szczególności Wnioskodawca pragnie podkreślić, że wskazane w opisie zdarzenia przyszłego czynności obróbki wstępnej oraz obróbki mechanicznej (w tym również śrutowanie) stanowią procesy metalurgiczne w rozumieniu ustawy, a energia elektryczna zużywana do ich przeprowadzenia może zostać, po spełnieniu wskazanych w ustawie warunków, zwolniona z podatku akcyzowego. Z językowej definicji procesu metalurgicznego wynika bowiem, że terminem tym mogą zostać objęte, co do zasady, wszystkie procesy mające na celu wytworzenie gotowego wyrobu metalowego. Dlatego też czynności obróbki mechanicznej zmierzające do nadania wyrobom metalowym pożądanych form oraz kształtów, zdaniem Wnioskodawcy, wypełniają zakres tej definicji. Powyższe podejście podzielają również niektóre organy podatkowe, w tym m.in. Dyrektor izby Skarbowej w Katowicach, który:

* w przytoczonej już interpretacji indywidualnej z dnia 30 czerwca 2014 r. (sygn. IBPP4/443-141/14/BP) wskazał, że zarówno cięcie jak i śrutowanie oraz pozostałe czynności wykańczające finalne produkty stalowe stanowią proces metalurgiczny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym;

* analogiczne podejście zaprezentował również w interpretacji z dnia 3 lutego 2016 r. (sygn. IBPP4/4513- 201/15/MK).

Za proces metalurgiczny w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, zdaniem Spółki, należy uznać również procesy obróbki termicznej oraz nawęglania, w ramach których (podobnie jak w przypadku czynności obróbki mechanicznej) wytwarzane elementy i urządzenia metalowe pozyskują właściwości wymagane ze względu na ich dalsze gospodarcze przeznaczenie.

Powyższe stwierdzenie znajduje oparcie również w stanowisku prezentowanym przez niektóre organy podatkowe. Dla przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać interpretację indywidualny wydaną przez Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach 19 listopada 2014 r. (sygn. IBPP4/443-422/14/BP; dotyczącej opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów gazowych), w której organ wskazał, iż: "(...) procesy produkcyjne, polegające na obróbce termicznej półfabrykatu butli stalowej (hartowanie, odpuszczanie), mieści się w pojęciu procesu metalurgicznego, którym mowa w ustawie o podatku akcyzowym, objętego zwolnieniem w oparciu o art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy" oraz przywołaną już interpretację indywidualnej z dnia 3 lutego 2016 r. (sygn. IBPP4/4513-201/15/MK). Zbliżone podejście w zakresie czynności nawęglania zostało wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach również w interpretacji indywidualnej z dnia 26 czerwca 2015 r. (sygn. (IBPP4/4513-36/15/DT).

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż czynności produkcyjne wykonywane na terenie poszczególnych zakładów stanowią procesy metalurgiczne w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym energia elektryczna zużywana na terenie tych zakładów w związku z przeprowadzanymi procesami produkcyjnymi, w ocenie Wnioskodawcy, będzie mogła zostać objęta zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - o ile zostaną spełnione warunki formalne przewidziane w ustawie. Wspomnianym zwolnieniem będzie mogła zostać objęta energia elektryczna zużywana na wszystkich etapach procesu produkcji wyrobów i konstrukcji metalowych, w tym m.in. na potrzeby: (i) rozładowywania surowców do procesów produkcyjnych oraz transportu materiałów lub półproduktów na terenie zakładów produkcyjnych (ii) wstępnego cięcia odlewów służących do działalności produkcyjnej; (iii) obróbki mechanicznej oraz (iv) obróbki termicznej i nawęglania.

Należy bowiem zauważyć, iż każda z wyżej wymienionych czynności przyczynia się do nadania wyrobom metalowym lub ich poszczególnym elementom pożądanych cech i właściwości. Równocześnie niejednokrotnie przeprowadzenie danego procesu lub czynności jest uzależnione od wykonania innej czynności - np. bez wstępnego cięcia odlewów nie jest możliwe przeprowadzenie procesu hartowania, a bez rozładowania dostarczenia surowców w odpowiednie miejsce nie byłaby możliwa obróbka mechaniczna, a w rezultacie również wytworzenie gotowego wyrobu metalowego.

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnieniem od akcyzy może zostać objęta również energia elektryczna zużywana w narzędziowniach znajdujących się na terenie poszczególnych zakładów produkcyjnych. Należy bowiem zauważyć, iż czynności wykonywane w narzędziowniach koncentrują się w głównej mierze na obróbce mechanicznej różnego rodzaju elementów metalowych. Tym samym czynności te, zdaniem Wnioskodawcy, stanowią procesy metalurgiczne w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, zatem energia elektryczna wykorzystywana na ich potrzeby może zostać objęta zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy. Za powyższym przemawia również fakt, iż bez zapewnienia możliwości przygotowania, naprawy i konserwacji wykorzystywanych narzędzi i maszyn nie byłoby możliwą przeprowadzanie pozostałych procesów metalurgicznych. Spółka pragnie także zaznaczyć, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2014 r. (sygn. IBPP4/443-572/13/BP) stwierdził, że: "Z punktu widzenia procesu metalurgicznego nie ma znaczenia, czy jest to proces metalurgiczny bezpośredni, czy pomocniczy. Ten podział wynika wyłącznie z organizacji wewnętrznej firmy "X".

Dla przeprowadzenia procesów metalurgicznych, oprócz odpowiednich maszyn i urządzeń, niezbędne jest również m.in. zapewnienie prawidłowego oświetlenia w pomieszczeniach oraz halach, w których wykonywane są czynności produkcyjne. Warto bowiem wskazać, że np. bez zapewnienia właściwego oświetlenia hal niemożliwym byłoby prowadzenie przez Spółkę działalności produkcyjnej, gdyż wykonywanie przez pracowników czynności związanych z obróbką elementów metalowych w ciemności lub przy niewystarczającym oświetleniu byłoby znacznie utrudnione bądź zupełnie niewykonalne.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, oświetlenie pomieszczeń i hal, w których wykonywane są czynności produkcyjne, stanowi niezbędny element przeprowadzanych przez Spółki procesów produkcyjnych, zatem energia elektryczna wykorzystywana na te potrzeby może zostać objęta zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy.

Powyższe podejście w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem od akcyzy energii elektrycznej wykorzystanej m.in. do oświetlenia pomieszczeń produkcyjnych w ramach zwolnień! przewidzianych dla energii elektrycznej zużytej w procesach metalurgicznych zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacjach indywidualnych z dnia 11 marca 2016 r. (sygn. IBPP4/4513-237/15/MK) oraz W ocenie Wnioskodawcy na prawidłowość przedstawionego powyżej zakresu zastosowania zwolnienia od akcyzy przewidzianego w art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy wpływa również fakt, iż nierzadko przeprowadzane na terenie należących do Spółki zakładów produkcyjnych prace są serią uporządkowanych oraz powiązanych ze sobą zdarzeń oraz czynności zmierzających do uzyskania gotowego wyrobu metalowego. Ponadto niejednokrotnie usunięcie jednego z etapów może potencjalnie doprowadzić do uniemożliwienia wyprodukowania produktu finalnego posiadającego wszystkie wymagane właściwości oraz cechy.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazanym powyższej zwolnieniem nie będzie mogła jednak zostać objęta energia elektryczna zużywana na cele, które nie są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością produkcyjną lub są powiązane z taką działalnością wyłącznie w sposób pośredni. Tym samym zwolnieniem tym nie będzie mogła zostać objęta energia elektryczna wykorzystywana na potrzeby: (i) gospodarki wodno-ściekowej oraz (ii) budynków oraz pomieszczeń administracyjno-biurowych lub socjalnych.

Reasumując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy energia elektryczna zużywana na terenie należących do Spółki zakładów produkcyjnych będzie mogła zostać objęta zwolnieniem od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy po spełnieniu warunków formalnych przewidzianych w ustawie. Przy czym zwolnieniem tym nie zostanie objęta energia elektryczna zużywana na potrzeby: (i) gospodarki wodno-ściekowej oraz (ii) funkcjonowania pomieszczeń administracyjno-biurowych oraz socjalnych znajdujących się na terenie poszczególnych zakładów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. roku o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) zwaną dalej "ustawą", wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5.

import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6.

zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1.

z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2.

z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3.

z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4.

z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Zgodnie z art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wykorzystywaną w procesach metalurgicznych.

W myśl art. 30 ust. 7b ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 7a, jest:

1.

wykorzystywanie energii elektrycznej przez podmiot będący podatnikiem akcyzy od tej energii;

2.

przekazywanie przez podmiot wykorzystujący energię elektryczną do właściwego naczelnika urzędu celnego, do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podmiot wykorzystał energię elektryczną, oświadczenia o ilości wykorzystanej energii i sposobie jej wykorzystania.

Stosownie do art. 30 ust. 7c ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 7b pkt 2, powinno zawierać:

1.

nazwę i adres siedziby podmiotu wykorzystującego energię elektryczną oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);

2.

ilość wykorzystanej energii elektrycznej;

3.

sposób wykorzystania energii elektrycznej;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis osoby składającej oświadczenie.

Powyższe przepisy stanowią implementacje przepisów Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz.U.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405). Wskazana regulacja określa zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym produktów energetycznych i energii elektrycznej. Pozostawiając poszczególnym państwom margines swobody, dyrektywa energetyczna ustala zakres wyrobów opodatkowanych, minimalne stawki podatku, zwolnienia od podatku oraz mechanizmy jego pobierania. Poszczególne państwa Unii Europejskiej, w tym Polska, (zgodnie z zasadą lojalności) zobligowane zostały do opodatkowania określonych zastosowań ww. wyrobów. Przy czym istotne jest to, że zasadą nadrzędną jest opodatkowanie tych produktów, przy wyraźnie ograniczonej możliwości stosowania zwolnień.

Zgodnie z art. 2 dyrektywy, energia elektryczna, węgiel kamienny, węgiel brunatny, koks oraz gaz ziemny stanowią "wyroby energetyczne" podlegające tej regulacji. Stosownie natomiast do art. 2 ust. 4 lit. b tiret 3 cyt. Dyrektywy 2003/96/WE, dyrektywa nie ma zastosowania do następującego wykorzystania produktów energetycznych i energii elektrycznej: energii elektrycznej wykorzystywanej zasadniczo do celów redukcji chemicznej oraz w procesach elektrolitycznych i metalurgicznych.

Wyłączenie to nie oznacza jednak, że ww. energia podlega obowiązkowemu zwolnieniu z opodatkowania. Wyłączenie to oznacza jedynie, że państwo członkowskie przy opodatkowaniu energii elektrycznej wykorzystywanej m.in. w procesach metalurgicznych nie jest związane z regułami harmonizacyjnymi na poziomie wspólnotowym. Tym samym zakres zwolnienia energii elektrycznej wykorzystywanej w procesach metalurgicznych może być określany dowolnie przez każde z państw członkowskich.

Ze względu na brak w przepisach ustawy o podatku akcyzowym jak również w przepisach wspólnotowych definicji procesów metalurgicznych należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia w literaturze.

Zgodnie z definicją zawartą w publikacji "Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych" pod red. Aleksandra Góreckiego - procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu, rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego. Ponadto w literaturze specjalistycznej "Metalurgią" nazywa się szereg powiązanych ze sobą procesów technologicznych mających na celu otrzymanie technicznie czystego produktu z surowców, którymi najczęściej są rudy wytapianych metali, (por. Chudzikiewicz R., Briks W.: Podstawy metalurgii i odlewnictwa. Warszawa: PWN 1977).

Zgodnie zaś z encyklopedią PWN metalurgia to dziedzina nauki i techniki zajmująca się procesami otrzymywania metali i stopów z rud, ich rafinacją oraz obróbką (mającą na celu nadanie im odpowiedniego kształtu i właściwości). Zatem metalurgia obejmuje: wstępną obróbkę rudy - rozdrabnianie i wzbogacanie (m.in. grawitacyjne, ogniowe, magnetyczne lub przez flotację) oraz spiekanie miałkich rud (aglomeracja), właściwy proces prowadzący do otrzymania metalu zwany procesem hutniczym, oraz rafinację metalu; zależnie od stosowanych metod metalurgię dzieli się na pirometalurgię, obejmującą procesy redukcji tlenków metali w wysokich temperaturach i procesy utleniania zanieczyszczeń (świeżenie), hydrometalurgię oraz elektrometalurgię (otrzymywanie metali w piecach elektrycznych), a także metalurgię próżniową i metalurgię proszków".

Stosownie do internetowego słownika języka polskiego (...) metalurgia to:

* nauka o otrzymywaniu metali i nadawaniu im pożądanych własności;

* dział przemysłu zajmujący się produkcją metali i wyrobów metalowych; przemysł metalowy.

Z kolei zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, produkcja to zorganizowana działalność mająca na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury; też: to, co zostało wytworzone (http://sjp.pwn.pl/slowniki/produkcja).

Natomiast proces jest to ciąg następujących po sobie zmian powiązanych przyczynowo i stanowiących kolejne etapy rozwoju czegoś lub celowego działania. Zgodnie z Małym Słownikiem języka polskiego wydawnictwo Naukowe PWN warszawa 1993 r. str. 708 "proces to przykładowo" przebieg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym; kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne: p. technologiczny, fermentacyjny, p. zapalny, p. gnilny. Tym samym jako proces należy rozumieć tylko ciąg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających miedzy sobą w związku przyczynowym.

W tym miejscu wskazać należy, że dotychczasowym orzecznictwie podatkowym Naczelnego Sądu Administracyjnego i Sądu Najwyższego wydaje się być utrwalone stanowisko, że przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego, próbach odkodowywania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową, polegająca na ustaleniu treści normy prawnej na podstawie możliwego sensu słów, za pomocą których sformułowano dany przepis. Podkreślić jednak należy, że proces ten nie może jednak ograniczać się jedynie do semantycznych czy syntaktycznych reguł języka. Konieczne jest zatem także odwołanie się do tego, co prawodawca przez dane słowa chce osiągnąć.

Przypomniał o tym Naczelny Sąd Administracyjny w szczególności w uchwale składu pięciu sędziów z dnia 24 czerwca 1996 r. sygn. FPK 6/96 (ONSA 1996, z. 3, poz. 106), powołując się na pogląd wyrażony przez Ryszarda Mastalskiego. Podkreśla on, że nazwy przejęte przez prawo podatkowe z innych gałęzi prawa nie mogą oznaczać tych samych pojęć, służą bowiem do budowania określonych pojęć właśnie w prawie podatkowym i stanowią wraz z innymi cechami ustaw podatkowych część składową nowych kompleksów pojęć, uzyskując cechy swoiste, niezbędne do założonych przez normodawcę celów opodatkowania. Prawo podatkowe bowiem, aby mogło wypełniać swoje zadania, może być wiązane tylko własnymi pojęciami. Dokonując wykładni językowej prawa podatkowego, która powinna być uściślana i rozwijana w kontekście wykładni systemowej i funkcjonalnej, należy przede wszystkim szukać "podatkowego" rozumienia pojęć używanych przez ustawodawcę i zważać na to, czy przyjęcie innego, na przykład cywilnoprawnego punktu widzenia nie prowadzi do uchylania się danego podmiotu od opodatkowania albo też do zmniejszenia jego obciążeń podatkowych (R. Mastalski: Interpretacja prawa podatkowego, źródła prawa podatkowego i jego wykładnia, Wrocław 1989, s. 98-100) - por. uchwała składu pięciu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30 sierpnia 1999 r. sygn. FPK 1/99.

Ponadto zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądowym wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe są w swojej istocie odstępstwem od jednej z głównych zasad podatkowych, a mianowicie zasady sprawiedliwości podatkowej, przejawiającej się w powszechności opodatkowania oraz równości podatkowej. Zatem rzeczą zupełnie wyjątkową jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnień, których nie posiada większość. Z powyższego wynika, że wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego jako wyjątek, odstępstwo od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania) nie może być oderwane od zasad wykładni gramatycznej i odbywać się według wykładni rozszerzającej. Zasadą jest bowiem, jak to sformułowano w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 1997 r. (III RN 22/97 - OSNAPU 1998 nr 5 poz. 142), ścisła interpretacja przepisów wprowadzających przywileje podatkowe.

Zauważyć należy, że pojęcie procesu ma węższy zakres niż produkcja, która może składać się z samego procesu lecz może być też efektem kilku procesów lub też kompilacją procesów oraz czynności nie stanowiących procesu jak i też w ramach produkcji może nie zachodzić żaden proces.

Również zakres czynności, które zgodnie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885) wchodzą w skład produkcji metali, a tym samym do "procesów metalurgicznych" jest bardzo rozległy.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej definicje oraz zasadę ścisłej interpretacji przepisów wprowadzających przywileje podatkowe, stwierdzić należy, że zwolnieniu z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy, podlega energia elektryczna, która jest bezpośrednio zużyta w procesie metalurgicznym rozumianym jako ciąg następujących po sobie zmian fizykochemicznych powiązanych przyczynowo i stanowiących etapy produkcji dążące do wytworzenia określonego produktu - metalu w odpowiedniej formie, z wyłączeniem czynności przygotowawczych do tej produkcji, a także następujących w trakcie produkcji (nie mających bezpośredniego wpływu na proces metalurgiczny) oraz po samym wytworzeniu produktu końcowego będącego efektem tej produkcji.

Podkreślić również należy, że zwolnienie o którym mowa w art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy jest zwolnieniem przedmiotowym, a nie podmiotowym. Tym samym fakt, że Wnioskodawca jest producentem specjalistycznych maszyn i konstrukcji przemysłowych tj. uzyskuje gotowy produkt w wyniku m.in. procesu metalurgicznego, nie oznacza, że każdy etap produkcji zachodzący w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy winien być objęty ww. zwolnieniem nawet jeśli pośrednio jest związany z procesem metalurgicznym, lecz który obiektywnie rzecz ujmując nie może być uznany za proces metalurgiczny.

Mając powyższe na uwadze do procesów metalurgicznych nie można zaliczyć czynności związanych z rozładowaniem oraz transportem dostarczanego surowca na teren poszczególnych zakładów produkcyjnych tj. wykorzystanej do zasilania suwnic oraz ładowania akumulatorowych wózków widłowych. Zdaniem Organu sam etap uzyskania i przygotowania surowca, który ma być poddany procesom metalurgicznym nie sposób uznać za element tego procesu. Do procesów metalurgicznych nie można również zaliczyć czynności związanych z wstępnym przycinaniem odlewów celem uzyskania pożądanych wymiarów. W ocenie Organu są to czynności wspomagające procesy metalurgiczne, które zachodzą przed tym procesem. Są to bowiem czynności uczestniczące w produkcji wyrobów, jednak nie wiążą się z poddaniem zmianom fizykochemicznym surowca w wyniku którego powstają m.in. różnego rodzaju maszyny, urządzenia oraz konstrukcje metalowe i ich części. Czynności te wykonywane są jeszcze przed właściwym procesem metalurgicznym. Również energia elektryczna wykorzystywana do malowania tj. do zapewnienia odpowiedniej temperatury oraz wentylacji pomieszczeń malarni nie jest wykorzystywana w procesie metalurgicznym. Czynności tam zachodzące nie mają ani związku z obróbką termiczną lub chemiczną metalu ani też nie są dokonywane stricte podczas procesu metalurgicznego. Powyższe czynności zachodzące podczas produkcji niewątpliwie można uznać za czynności uczestniczące w opisanym procesie produkcyjnym, niemniej czynności te nie mieszczą się w ścisłej definicji procesu metalurgicznego. Czynności te nie wiążą się z poddaniem zmianom fizykochemicznym surowca w wyniku którego powstają m.in. różnego rodzaju maszyny, urządzenia oraz konstrukcje metalowe i ich części.

Do procesu metalurgicznego nie można ponadto zaliczyć energii elektrycznej wykorzystywanej na potrzeby tzw. narzędziowni, do oświetlenia stanowisk pracy oraz różnego rodzaju pomieszczeń i hal produkcyjnych. Rozszerzanie przedmiotowego zwolnienia na ww. czynności gdzie nie następuje proces metalurgiczny (obróbka fizykochemiczna stali dążąca do wytworzenia określonego produktu) dyskryminowałoby inne podmioty powszechnie opodatkowane akcyzą od zużycia energii elektrycznej. Powyższe czynności zachodzące podczas produkcji niewątpliwie można uznać za czynności uczestniczące w opisanym procesie produkcyjnym, niemniej czynności te nie mieszczą się w ścisłej definicji procesu metalurgicznego.

Pozostałe czynności opisane przez Wnioskodawcę podczas których następuje zużycie energii elektrycznej, zdaniem Organu można zakwalifikować do procesów metalurgicznych, o których mowa w art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy.

Zważywszy, że nie wszystkie czynności w opisanym przez Wnioskodawcę opisie procesu produkcyjnego maszyn i konstrukcji metalowych mogą zostać zakwalifikowane do procesu metalurgicznego uprawniającego do zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy Organ zobligowany jest uznać to stanowisko za nieprawidłowe.

Odnosząc się do interpretacji indywidualnych (IBPP4/443-141/14/BP, IBPP4/443-572/13/BP, IBPP4/4513-36/15/DT, IBPP4/4513-237/15/MK, IBPP4/4513-201/15/MK) powołanych przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska podnieść należy, że dotyczą one innego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Tym samym skoro wskazane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne rozstrzygają w odmiennych stanach faktycznych nie mogą stanowić poparcia stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie. Co więcej wskazać należy, że powołane interpretacje indywidualne sygn. IBPP4/443-141/14/BP, IBPP4/443-572/13/BP, IBPP4/4513-36/15/DT, IBPP4/4513-237/15/MK, dotyczą zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych oraz energii elektrycznej zużywanej w procesach mineralogicznych, a zatem nie rozstrzygają w zakresie zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy i w związku z tym nie mogą stanowić poparcia stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie, gdyż nie odnoszą się do zagadnienia prawnego przedstawionego we wniosku. Ponadto w przywołanej indywidualnej interpretacji sygn., IBPP4/4513-237/15/MK dotyczącej zwolnienia z akcyzy energii elektrycznej w procesach mineralogicznych wskazano, że czynności towarzyszące produkcji cementu (transport, magazynowanie paliw, suszenie, przemiał węgla) i czynności wykonywane po zakończeniu produkcji (pakowanie, magazynowanie) nie są objęte zwolnienie z akcyzy. Zatem nie wszystkie czynności tam zachodzące zaliczono do definicji procesu mineralogicznego. Natomiast w powołanych interpretacjach sygn. IBPP4/443-141/14/BP, IBPP4/443-572/13/BP, IBPP4/4513-36/15/DT, dotyczących wyrobów gazowych wskazano, że zwolnieniu podlega gaz, który jest wykorzystywany do produkcji ciepła niezbędnego w procesie metalurgicznym. Nadto w interpretacji IBPP4/4513-36/15/DT zawężono zwolnienie dla gazu ziemnego o kodzie CN 2711 21 00, tylko do czynności uczestniczących w kompleksowym procesie produkcyjnym w celu wytworzenia ciepła niezbędnego do wykonania hartowania, nawęglania, węgloazotowania wyrobów metalowych. Zatem również w tym przypadku nie wszystkie czynności tam zachodzące zostały zaliczone do procesów metalurgicznych. W interpretacjach nr IBPP4/443-572/13/BP i IBPP4/443-141/14/BP zwolniony został z akcyzy wyrób gazowy przeznaczony tylko do celów opałowych w czynnościach stanowiących element procesu metalurgicznego, w których gaz był wykorzystany do termicznej lub chemicznej obróbki surowca metalowego. Tym samym powołane interpretacje indywidulane nie stoją w sprzeczności z niniejszym rozstrzygnięciem.

W tym miejscu wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl