IBPP4/4513-183/16-1/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-183/16-1/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 16 maja 2016 r. (data wpływu 17 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie rozliczenia podatku akcyzowego w związku z obrotem wyrobami akcyzowymi klasyfikowanymi do kodu CN 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29, 3811 90 00, 3824 90-97 oraz 3403 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie rozliczenia podatku akcyzowego w związku z obrotem wyrobami akcyzowymi klasyfikowanymi do kodu CN 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29, 3811 90 00, 3824 90-97 oraz 3403.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

"X" Polska Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych m.in. o następujących kodach CN:

* 2710 11 21, 2710 11 25, 2710 19 29; 3811 90 00 (dalej: wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej);

* 3824 90-97 (na cele inne niż napędowe i opałowe) oraz 3403 (dalej: pozostałe wyroby akcyzowe).

Nabywane przez Spółkę wyroby akcyzowe są przeznaczone do celów innych niż opałowe jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Znaczna większość nabywanych wyrobów akcyzowych jest zużywana przez Spółkę na cele smarowe w ramach świadczenia przez nią usługi fluidcare. Usługa ta polega na stosowaniu przez pracowników Spółki w maszynach produkcyjnych kontrahentów wyrobów akcyzowych, niezbędnych do ich właściwej pracy (utrzymania ruchu maszyn). Proces ten funkcjonuje na zasadzie outsourcingu w zakładach produkujących elementy metalowe. Przy zakładach tych znajdują się wynajmowane przez Spółkę magazyny, w których Spółka przechowuje wyroby akcyzowe wykorzystywane do świadczenia usługi fluidcare (zwane dalej: magazynami TFM). Wyroby akcyzowe zużywane do świadczenia usługi fluidcare pozostają przez cały czas własnością Spółki. Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych w celu wykorzystania ich do świadczenia usługi fluidcare zarówno od kontrahentów unijnych, jak również od podmiotów na terytorium kraju.

W związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, Spółka nawiązała współpracę z podmiotem prowadzącym usługowy skład podatkowy na terytorium kraju (dalej: Kontrahent). Kontrahent ten jest zaangażowany w przemieszczenia wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej będących własnością Spółki.

Część nabywanych przez Spółkę wyrobów akcyzowych nie jest zużywana w ramach działalności, a odsprzedawana klientom na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe, czy opałowe, niemniej, Spółka wystąpiła z odrębnym zapytaniem do Organu odnośnie konsekwencji schematów, w ramach których dochodzi do odsprzedaży wyrobów akcyzowych.

W Spółce występują następujące schematy biznesowe w zakresie nabywanych i zużywanych w ramach działalności wyrobów akcyzowych:

* Schemat 1: nabycie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej od kontrahentów unijnych w celu zużycia w ramach działalności

Etap I

Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej z innych państw członkowskich UE (głównie od podmiotów z grupy "X"), które są przemieszczane bezpośrednio od dostawców z innych krajów UE do usługowego składu podatkowego prowadzonego przez Kontrahenta Spółki. Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej nabywane z innych krajów UE są przemieszczane do składu Kontrahenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Etap II

Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej przemieszczone do składu podatkowego Kontrahenta mogą być magazynowane przez jakiś czas w składzie podatkowym tego Kontrahenta, niemniej pozostają przez cały czas własnością Spółki.

Etap III

Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej będące własnością Spółki są wysyłane ze składu podatkowego Kontrahenta na dokumencie dostawy do magazynów TFM Spółki, w których są zużywane do świadczenia przez Spółkę usługi fluidcare, o której mowa powyżej.

W rezultacie, wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej nie są przeznaczone na cele opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

* Schemat 2: nabycie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej od kontrahentów na terytorium kraju w celu zużycia w ramach działalności

Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej od dostawców na terytorium kraju posiadających status podmiotu prowadzącego skład podatkowy, bądź zarejestrowanego odbiorcy. Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej są wysyłane na dokumencie dostawy od dostawców do magazynów TFM Spółki.

Spółka zużywa wskazane wyroby akcyzowe do świadczenia usługi fluidcare. W konsekwencji wyroby akcyzowe nie są przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

* Schemat 3: nabycie pozostałych wyrobów akcyzowych od kontrahentów z UE bądź na terytorium kraju w celu zużycia w ramach działalności

W schemacie tym, Spółka dokonuje nabyć pozostałych wyrobów akcyzowych przeznaczonych na szeroko rozumiane cele inne niż napędowe i opałowe oraz zużywa je do świadczenia usługi fluidcare. Wyroby nabywane są zarówno od podmiotów z innych krajów UE, jak również od kontrahentów na terytorium kraju.

W związku z powyższym opisem zadano pytania:

1. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w etapie 1 w schemacie nr 1 opisanym w stanie faktycznym?

2. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w etapie 2 w schemacie nr 1 opisanym w stanie faktycznym?

3. Czy wyroby akcyzowe opisane w stanie faktycznym dostarczane do Spółki w etapie 3 w schemacie nr 1 są objęte zerową stawką akcyzy oraz jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w tym etapie?

4. Czy wyroby akcyzowe opisane w stanie faktycznym dostarczane do Spółki w schemacie nr 2 są objęte zerową stawką akcyzy oraz jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w tym schemacie?

5. Jakie obowiązki wynikające z obowiązujących regulacji akcyzowych ciążą na Spółce w schemacie nr 3 opisanym w stanie faktycznym?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 1

W ocenie Spółki, w etapie 1 schematu nr 1 na Spółce będącej właścicielem wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, przemieszczanych z UE do składu podatkowego Kontrahenta, nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w szczególności w ramach tego etapu Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia/zapłaty akcyzy.

Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej są przemieszczane z UE do składu podatkowego Kontrahenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Podmiotem odpowiedzialnym za spełnienie warunków do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest, w ocenie Spółki, Kontrahent będący podmiotem prowadzącym skład podatkowy.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 2

W ocenie Spółki, w etapie 2 schematu 1, na Spółce będącej właścicielem wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, magazynowanych w składzie podatkowym jej Kontrahenta, nie ciążą żadne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych, w szczególności w ramach tego etapu Spółka nie jest zobowiązana do rozliczenia/zapłaty akcyzy. Wyroby akcyzowe są bowiem magazynowane w składzie podatkowym Kontrahenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i to Kontrahent Spółki jako podmiot prowadzący skład podatkowy jest odpowiedzialny za spełnienie warunków do zastosowania tej procedury.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 3

W ocenie Spółki, wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, przemieszczane na dokumencie dostawy ze składu podatkowego Kontrahenta do danego magazynu TFM Spółki w celu zużycia przez Spółkę na cele świadczenia usługi fluidcare są objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. W ramach tego etapu, Spółka jest zobowiązana (i) do potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy wystawianym przez Kontrahenta prowadzącego skład i dołączanym do wysyłanych wyrobów akcyzowych oraz niezwłocznego zwracania jednego z egzemplarzy dokumentów dostawy do Kontrahenta, który je wystawił oraz (ii) archiwizowania egzemplarzy dokumentów dostawy przeznaczonych dla zużywającego podmiotu gospodarczego w swojej dokumentacji.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 4

W ocenie Spółki, w ramach tego schematu, wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, nabywane w kraju od kontrahentów prowadzących skład podatkowy bądź podmiotów posiadających status zarejestrowanych odbiorców, przemieszczane na dokumencie dostawy od kontrahentów do danego magazynu TFM Spółki w celu, zużycia przez Spółkę na cele świadczenia usługi fluidcare, są objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. W ramach tego etapu, Spółka jest zobowiązana (i) do potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych na dokumencie dostawy wystawianym przez kontrahentów posiadających status składu podatkowego bądź zarejestrowanego odbiorcy i dołączanym do wysyłanych wyrobów akcyzowych oraz niezwłocznego zwracania jednego z egzemplarzy dokumentów dostawy do podmiotów, które je wystawiły (ii) a także (ii) archiwizowania egzemplarzy dokumentów dostawy przeznaczonych dla zużywającego podmiotu gospodarczego w swojej dokumentacji.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania 5

W ocenie Spółki, w schemacie tym, na Spółce nie ciążą żadne szczególne obowiązki wynikające z regulacji akcyzowych w związku z nabyciem i zużywaniem w ramach świadczenia usługi fluidcare pozostałych wyrobów akcyzowych. Wyroby te, w przypadku ich przeznaczenia na cele inne niż szeroko pojęte cele napędowe czy opałowe, są objęte zerową stawką akcyzy bez konieczności spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1

W ocenie Spółki, w etapie tym, na Spółce, będącej właścicielem wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, nie będą ciążyły żadne obowiązki związane z rozliczaniem akcyzy w przypadku, gdy wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej, są przemieszczane w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów do składu podatkowego Kontrahenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych (dalej: WNT) z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego. W przypadku WNT, polegającego na przemieszczeniu wyrobów do składu podatkowego, zastosowanie będzie miała procedura zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej pod pojęciem procedury zawieszenia poboru akcyzy" należy rozumieć procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach tej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy akcyzowej, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Z regulacji akcyzowych wynika, iż możliwość przemieszczenia wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jest uzależniona od spełnienia określonych warunków (wskazanych w art. 41 ustawy akcyzowej).

W przypadku, gdy przemieszczenie wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo dokonywane jest do składu podatkowego, podmiotem odpowiedzialnym za dochowanie warunków uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy (również w sytuacji, gdy przemieszczane wyroby nie są własnością tego podmiotu).

W rezultacie, na gruncie ustawy akcyzowej, to Kontrahent prowadzący skład, a nie Spółka jako właściciel wyrobów akcyzowych, będzie odpowiedzialny za dochowanie warunków do objęcia przemieszczanych w ramach WNT do jego składu wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W szczególności, w opisanym przypadku, przepisy akcyzowe nie nakładają na właściciela przemieszczanych wyrobów żadnych obowiązków akcyzowych związanych z dokumentowaniem tego przemieszczenia do składu podatkowego.

W przypadku, gdy Kontrahent prowadzący skład nie dochowa warunków do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej z UE do składu podatkowego, będzie on podmiotem odpowiedzialnym do rozliczenia podatku akcyzowego w tym zakresie. Natomiast na Spółce nie będą ciążyły formalności związane z rozliczeniem podatku akcyzowego w związku z naruszeniem/niedochowaniem warunków uprawniających do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w ramach WNT do składu podatkowego Kontrahenta.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż w etapie tym, na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki związane z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych do składu podatkowego Kontrahenta, wynikające z regulacji akcyzowych.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2

Spółka stoi na stanowisku, iż w opisanym etapie, na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki związane z rozliczaniem akcyzy.

Jak zostało wskazane wyżej w uzasadnieniu stanowiska Spółki do pytania nr 1, zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy akcyzowej, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie podatkowym.

W rezultacie, w przypadku, gdy wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy, będą przemieszczone w ramach WNT do składu podatkowego Kontrahenta prowadzącego ten skład, dopóki będą znajdowały się na terenie składu, będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Wszelkie obowiązki wynikające z przepisów akcyzowych związane z magazynowaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na terenie składu podatkowego ciążą na podmiocie prowadzącym skład podatkowy. W rezultacie, to Kontrahent Spółki będzie podmiotem odpowiedzialnym do rozliczenia akcyzy, w przypadku, gdy dojdzie do naruszenia warunków do stosowania procedury, bądź zużycia wyrobów w składzie podatkowym.

Reasumując, w ocenie Spółki, w opisanym etapie, na Spółce nie będą ciążyły żadne obowiązki wynikające z przepisów akcyzowych związane ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie składu podatkowego prowadzonego przez Kontrahenta i Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty akcyzy, w przypadku gdy na terenie składu podatkowego Kontrahenta dojdzie do zakończenia tej procedury.

UZASADNIENIE do stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 3

W ocenie Spółki, w etapie nr 3 schematu 1 wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej wysyłane na dokumencie dostawy ze składu podatkowego Kontrahenta do danego magazynu TFM Spółki są objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, m.in. jeżeli wyroby te są:

* przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów.

Na gruncie regulacji akcyzowych, Spółka posiada status zużywającego podmiotu gospodarczego, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 litera c rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy, tj. zużywa w ramach działalności gospodarczej wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Mając na uwadze wskazane regulacje, w ocenie Spółki w opisanym etapie wyroby są objęte zerową stawka akcyzy ze względu na przeznaczenie, gdyż:

* są wysyłane ze składu podatkowego (prowadzonego przez Kontrahenta) do magazynów TFM Spółki na cele świadczenia przez Spółkę usługi fluidcare;

* przemieszczenie wyrobów akcyzowych odbywa się na dokumencie dostawy wystawionym przez Kontrahenta.

W ocenie Spółki, w ramach etapu 3 schematu nr 1 jest ona zobowiązana do:

* potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej na jednym z egzemplarzy dokumentu dostawy oraz jego niezwłocznego zwracania podmiotowi, który wystawił ten dokument oraz

* odpowiedniego archiwizowania (przechowywania) jednego z egzemplarzy dokumentu dostawy.

UZASADNIENIE do stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 4

W ramach tego schematu wyroby akcyzowe nabywane przez Spółkę na terytorium kraju od podmiotów posiadających status składów podatkowych bądź zarejestrowanych odbiorców są objęte zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 2 i 5 ustawy akcyzowej stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, m.in. jeżeli wyroby te są:

* przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów (art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy akcyzowej) lub

* nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy (art. 89 ust. 2 pkt 5 ustawy akcyzowej).

Należy zauważyć, iż w opisanym schemacie są spełnione warunki do zastosowania zerowej stawki akcyzy do wyrobów dostarczanych do magazynów TFM Spółki, gdyż wyroby te są:

* przemieszczane od podmiotów prowadzących skład podatkowy bądź posiadających status zarejestrowanego odbiorcy;

* przemieszczenie wyrobów do danego magazynu TFM Spółki odbywa się na dokumencie dostawy;

* Spółka dokonuje zużycia dostarczonych wyrobów w ramach działalności gospodarczej do świadczenia usługi fluidcare, w konsekwencji posiada status zużywającego podmiotu gospodarczego.

W ocenie Spółki, w ramach tego schematu Spółka jest zobowiązana do:

* potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej na jednym z egzemplarzy dokumentu dostawy oraz jego niezwłocznego zwracania podmiotowi, który wystawił ten dokument; oraz

* odpowiedniego archiwizowania (przechowywania) jednego z egzemplarzy dokumentu dostawy.

W przypadku wypełniania wyżej wskazanych warunków, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty akcyzy od nabywanych wyrobów akcyzowych według innej stawki akcyzy niż stawka zerowa.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 5

W ocenie Spółki, w opisanym schemacie nr 3, na Spółce nie ciążą żadne obowiązki związane z rozliczaniem akcyzy w przypadku nabyć i zużywania przez Spółkę pozostałych wyrobów akcyzowych w ramach świadczenia przez Spółkę usługi fluidcare.

Należy wskazać, iż przepisy ustawy akcyzowej wprowadzają dodatkowe warunki do zastosowania zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie, niemniej dotyczą one wyłącznie wyrobów akcyzowych wskazanych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej.

Natomiast w schemacie tym Spółka dokonuje nabyć pozostałych wyrobów akcyzowych, tj. takich, które nie są wskazane w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, a jedynie w załączniku nr 1 do tej ustawy. Należy podkreślić, iż opisane w przedstawionym stanie faktycznym pozostałe wyroby akcyzowe nie zostały również wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy akcyzowej, który to przepis wprowadza stawki akcyzy na wyroby akcyzowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł.

W konsekwencji, mając na uwadze treść art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej, stawka akcyzy na pozostałe wyroby akcyzowe, przeznaczone na cele inne niż szeroko pojęte cele opałowe czy napędowe wynosi 0 zł bez żadnych dodatkowych warunków.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż na gruncie regulacji akcyzowych na Spółce nie ciążą żadne obowiązki wynikające z przepisów akcyzowych związane z rozliczeniem akcyzy lub odpowiednim dokumentowaniem przemieszczenia pozostałych wyrobów akcyzowych w związku z ich nabyciem i zużyciem w ramach działalności do celów świadczenia fluidcare.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. roku o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) zwaną dalej "ustawą", wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod symbolem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe. Natomiast w poz. 38 umieszczono wyroby o kodzie CN 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych (włącznie z benzyną) lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Jednocześnie wyroby od kodu CN ex 2710 11 do ex 2710 19 69 zostały wymienione w poz. 20 załącznika nr 2 ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG. Z kolei wyroby o kodzie CN 3811 90 00 umieszczono w pozycji 24a załącznika nr 2. Natomiast w poz. 25 i 26 ww. załącznika wskazano ex 3824 90 91 monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,5% lub więcej estrów (FAMAE) - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych oraz ex 3824 90 97 pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te, składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z definicją wynikającą z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy jest to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem (art. 40 ust. 5 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - art. 41 ust. 1a ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 89 ust. 1 stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1 565,00 zł/1 000 litrów;

3.

(uchylony)

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1 446,00 zł/1 000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1 196,00 zł/1000 litrów;

7.

(uchylony)

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1 196,00 zł/1 000 litrów;

9.

olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10.

olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1 000 kilogramów;

11.

olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1 180,00 zł/1 000 litrów;

12.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1 000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

b.

wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

* biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

* wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;

c.

pozostałych - 14,72/I Gj;

13.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14.

pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;

15.

pozostałych paliw opałowych:

a.

w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15 °C jest:

* niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1 000 litrów,

* równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1 000 kilogramów,

b.

gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 89 ust. 1b ustawy Minister Finansów 2 grudnia 2014 r. wydał obwieszczenie w sprawie stawek akcyzy na paliwa silnikowe obowiązujących w roku 2015 (M. P. z 2014 r. poz. 1148).

Zgodnie z ww. obwieszczeniem stawki akcyzy na paliwa silnikowe wynoszą dla:

1.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1540,00 zł/1000 litrów;

2.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1171,00 zł/1000 litrów;

3.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1171,00 zł/1000 litrów;

4.

gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a.

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 670,00 zł/1000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 10,54 zł/I gigadżul (GJ),

b.

pozostałych - 14,22 zł/I GJ;

5.

pozostałych paliw silnikowych - 1797,00 zł/1000 litrów.

Stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1.

w posiadaniu podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów;

3.

przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

4.

nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

5.

nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy;

6.

importowane przez podmiot, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

7.

przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8.

importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Dokument dostawy, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy (art. 89 ust. 2 pkt 2a ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy dokument dostawy to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Mając powyższe na uwadze można odnieść się do zagadnień poruszonych przez Wnioskodawcę w poszczególnych schematach.

Schemat 1 Etap 1.

Jak wynika z wniosku (Schemat 1 Etap 1) Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej z innych państw członkowskich UE (głównie od podmiotów z grupy "X"), które są przemieszczane bezpośrednio od dostawców z innych krajów UE do usługowego składu podatkowego prowadzonego przez Kontrahenta Spółki.

W związku z tym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył ciężar rozliczenia przedmiotowego nabycia w zakresie podatku akcyzowego. Obowiązki w związku z wprowadzeniem przedmiotowych wyrobów do składu podatkowego - co na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą - spoczywają na podmiocie prowadzącym skład podatkowy i to on jest zobowiązany do zachowania warunków uzależniających stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle powyższego należy zauważyć, że stosownie do przytoczonych przepisów wewnątrzwspólnotowe nabycie przedmiotowych wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2, które są przemieszczane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego kontrahenta, nie stanowi u Wnioskodawcy przedmiotu opodatkowania jak też nie rodzi zobowiązania podatkowego u Wnioskodawcy. Również naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przez prowadzącego skład podatkowy nie będzie skutkowało obciążeniem Wnioskodawcy obowiązkami wynikającymi z przepisów podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego należy uznać za prawidłowe.

Schemat 1 Etap 2.

Następnym etapem jest etap magazynowania wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 przemieszczonych do składu podatkowego Kontrahenta. Wyroby akcyzowe mogą być magazynowane przez jakiś czas w składzie podatkowym Kontrahenta, niemniej pozostają przez cały czas własnością Wnioskodawcy.

Jak wskazano wyżej (art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy) w sytuacji gdy wyroby akcyzowe są przechowywane w składzie podatkowym, objęte są procedurą zawieszenia poboru podatku, a procedura ta stosowana jest w tym przypadku przez prowadzącego skład podatkowy. Natomiast kwestie własności magazynowanego towaru nie mają znaczenia. Tym samym przedmiotowe magazynowanie nie rodzi zobowiązania podatkowego u Wnioskodawcy. Również naruszenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przez prowadzącego skład podatkowy nie będzie skutkowało obciążeniem Wnioskodawcy obowiązkami wynikającymi z przepisów podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego należy uznać za prawidłowe.

Schemat 1 Etap 3.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, w etapie tym, wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej będące własnością Spółki są wysyłane ze składu podatkowego Kontrahenta na dokumencie dostawy do magazynów TFM Spółki, w których są zużywane do świadczenia przez Spółkę usługi fluidcare.

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do powyższego w celu zapewnienia monitorowania przemieszczanych wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawka akcyzy ze względu na przeznaczenie, w przypadkach o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, ustawodawca przewidział, że wyroby te mogą być przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 18a ustawy.

Na podstawie delegacji wynikającej z art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy, Minister Finansów 22 grudnia 2015 r. wydał rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2015 r. poz. 2285).

W myśl § 1 pkt 1 ww. rozporządzenie określa wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy, w tym w przypadkach, o których mowa w art. 31a ust. 5, art. 42 ust. 1a i 1b oraz w art. 89 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy.

Stosownie do § 2 ust. 11 rozporządzenia wzór dokumentu dostawy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot prowadzący skład podatkowy - w przypadku:

a.

dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego,

b.

zwrotu wyrobów zwolnionych przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający do jego składu podatkowego,

c.

przemieszczania na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej "wyrobami opodatkowanymi zerową stawką akcyzy" z jego składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, zwanego dalej "zużywającym podmiotem gospodarczym",

d.

przemieszczania wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy do jego składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego;

Wzór dokumentu dostawy zawiera pole 11 "wyroby akcyzowe stanowiące przedmiot dostawy", w którym w kolumnie 6 należy wpisać "Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia lub zastosowania zerowej stawki akcyzy (krótki opis i podst. prawna)".

W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c, pkt 2 lit. b oraz pkt 3, dokument dostawy jest wystawiany w trzech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, któremu dostarczane są wyroby zwolnione, albo dla zużywającego podmiotu gospodarczego, do którego przemieszczane są wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych albo wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy i po potwierdzeniu ich odbioru przez podmiot pośredniczący, podmiot zużywający albo zużywający podmiot gospodarczy jest niezwłocznie zwracany podmiotowi, który wystawił dokument dostawy;

3.

trzeci jest przeznaczony dla podmiotu, który wystawił dokument dostawy (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W związku z powyższym, wystawiany przez podmiot prowadzący skład podatkowy dokument dostawy, na którym zużywający podmiot gospodarczy potwierdzi podpisem otrzymanie wyrobów przeznaczonych do użycia do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe, potwierdza prawo do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł. Podpisany przez podmiot zużywający egzemplarz dokumentu dostawy winien być niezwłocznie przekazany podmiotowi, który go wystawił. Natomiast pierwszy egzemplarz dokumentu dostawy jest przeznaczony dla podmiotu zużywającego do którego przemieszczane są wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy.

Odnosząc się do niniejszych kwestii wskazać należy, że na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy zerowa stawka akcyzy na wyroby energetyczne wskazane w tym przepisie tj. wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy) przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, może być stosowana, jeżeli wyroby te są przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej będące własnością Spółki, które są wysyłane ze składu podatkowego Kontrahenta na dokumencie dostawy do magazynów TFM Spółki, które następnie są przeznaczone do zużycia przez Wnioskodawcę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych są objęte zerową stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy w sytuacji gdy zostaną zachowane wymogi warunkujące tą stawkę (tekst jedn.: wyroby będą przemieszczane za dokumentem dostawy, stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia albo dokumentem go zastępującym), za dochowanie których odpowiedzialny jest podmiot prowadzący skład podatkowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania trzeciego należy uznać za prawidłowe.

Schemat 2

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, w schemacie tym, Spółka dokonuje nabyć wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej od dostawców na terytorium kraju posiadających status podmiotu prowadzącego skład podatkowy, bądź zarejestrowanego odbiorcy. Wyroby akcyzowe z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej są wysyłane na dokumencie dostawy od dostawców do magazynów TFM Spółki.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca".

Stosownie do § 2 ust. 2 pkt 1 w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c, pkt 2 lit. b oraz pkt 3, dokument dostawy jest wystawiany w trzech egzemplarzach, z których pierwszy jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, któremu dostarczane są wyroby zwolnione, albo dla zużywającego podmiotu gospodarczego, do którego przemieszczane są wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy.

Zgodnie zaś z § 2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez zarejestrowanego odbiorcę, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy - w przypadku:

a.

dostarczania od niego wyrobów zwolnionych nabytych wewnątrzwspólnotowo do podmiotu zużywającego,

b.

dostarczania od niego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy do zużywającego podmiotu gospodarczego.

W myśl § 2 ust. 2 pkt 2 w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c, pkt 2 lit. b oraz pkt 3, dokument dostawy jest wystawiany w trzech egzemplarzach, z których drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych albo wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy i po potwierdzeniu ich odbioru przez podmiot pośredniczący, podmiot zużywający albo zużywający podmiot gospodarczy jest niezwłocznie zwracany podmiotowi, który wystawił dokument dostawy.

W związku z powyższym, wystawiany przez podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego odbiorcę dokument dostawy, na którym zużywający podmiot gospodarczy potwierdzi podpisem otrzymanie wyrobów przeznaczonych do użycia do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe, potwierdza prawo do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł. Podpisany przez podmiot zużywający egzemplarz dokumentu dostawy winien być niezwłocznie przekazany podmiotowi, który go wystawił. Natomiast pierwszy egzemplarz dokumentu dostawy jest przeznaczony dla podmiotu zużywającego do którego przemieszczane są wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że nabycie wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej od dostawców na terytorium kraju posiadających status podmiotu prowadzącego skład podatkowy, bądź zarejestrowanego odbiorcy, przemieszczanych na dokumencie dostawy do magazynów TFM Spółki, które to wyroby są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych jest objęte zerową stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 2 pkt 2 i 5. Za dochowanie warunków do zastosowania zerowej stawki akcyzy odpowiedzialny jest podmiot prowadzący skład podatkowy bądź zarejestrowany odbiorca.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania czwartego należy uznać za prawidłowe.

Schemat 3

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, w schemacie tym, Spółka dokonuje nabyć pozostałych wyrobów akcyzowych z załącznika nr 1 do ustawy przeznaczonych na szeroko rozumiane cele inne niż napędowe i opałowe oraz zużywa je do świadczenia usługi fluidcare. Wyroby nabywane są zarówno od podmiotów z innych krajów UE, jak również od kontrahentów na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W tym przypadku stawka 0 zł jest warunkowana wyłącznie przeznaczeniem wyrobów, w tym m.in. kodach CN 3824 90-97 oraz 3403 (na cele inne niż szeroko rozumiana cele napędowe i opałowe) bez wymogu spełnienia określonych warunków formalnych. Zatem gdy nabywane wyroby o ww. określonych kodach CN są przeznaczone na cele inne niż szeroko rozumiane cele opałowe lub napędowe na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki wynikające z przepisów z zakresu akcyzy związane z rozliczeniem akcyzy lub dokumentowaniem przemieszczenia pozostałych wyrobów akcyzowych w związku z ich nabyciem i zużyciem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania piątego należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl