IBPP4/4513-144/16/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-144/16/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 29 marca 2016 r. (data wpływu 27 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zastosowania stawki zerowej w przypadku dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości zastosowania stawki zerowej w przypadku dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem zajmującym się m.in. produkcją oraz dystrybucją wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, które nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy, a także posiada zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje szeregu czynności, w tym:

1.

dostarcza na podstawie dokumentu dostawy ze swoich składów podatkowych na terenie kraju - poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - do podmiotu zużywającego wyroby wskazane w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, a więc wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jak również nieprzeznaczone jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (dalej: "Wyroby z zał. nr 2"),

2.

dostarcza ze swoich składów podatkowych na terenie kraju - poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - do podmiotu zużywającego wyroby wskazane w art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej, a więc niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych (dalej: "Wyroby z zał. nr 1"),

Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1479) podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką podatku akcyzowego, niepodlegający, na podstawie art. 16 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, jest obowiązany do dnia 31 stycznia 2016 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Odnosząc się do powyższej zmiany Spółka rozważa, czy po 1 stycznia 2016 r., aby móc zastosować zerową stawkę akcyzy w przypadku dokonywania dostawy wyrobów akcyzowych o których mowa w art. 89 ust. 2 oraz art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej, powinna uzyskiwać od swoich kontrahentów pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, po 1 stycznia 2016 r., może zastosować zerową stawkę akcyzy w przypadku dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 2 i art. 89 ust. 2c w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. bez obowiązku przedstawienia przez odbiorców tych wyrobów, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków do zastosowania tej stawki akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka po 1 stycznia 2016 r., może zastosować zerową stawkę akcyzy w przypadku dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 2 i art. 89 ust. 2c w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. bez obowiązku przedstawienia przez odbiorców tych wyrobów, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków do zastosowania tej stawki akcyzy.

Zgodnie z treścią art. 5 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką podatku akcyzowego, niepodlegający, na podstawie art. 16 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, jest obowiązany do dnia 31 stycznia 2016 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Powyższy przepis koreluje z uzasadnieniem do ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, gdzie czytamy: "(...) W związku z powyższym oraz zaproponowanymi regulacjami w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy proponuje się uchylenie przepisów ustawy przewidujących brak obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, co spowoduje, że podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy będą każdorazowo (niezależnie od tego, czy ubiegają się o wydanie zezwolenia, czy nie) obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego będzie dotyczył podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wszystkich wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy, zarówno wymienionych, jak i niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, czyli również tych, które są wymienione tylko w załączniku nr 1 do ustawy".

Powyższe, zostało potwierdzone i doprecyzowane w komunikacie zamieszczonym na stronie Ministerstwa Finansowa, gdzie czytamy:

" (...) Jednocześnie w ustawie zmieniającej z dnia 24 lipca 2015 r. przewidziano przepis przejściowy, zgodnie z którym podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy, które nie podlegały obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, są obowiązane do dnia 31 stycznia 2016 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dotyczy również podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy. Obowiązek ten ciąży zarówno na podmiotach, które prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, które zostały określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, jak i w załączniku nr 1 do tej ustawy. Wyjaśnić przy tym należy, że obowiązek ten dotyczy tych spośród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy, które dokonują w stosunku do tych wyrobów czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, o których mowa w art. 8 ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności produkcji tych wyrobów, ich importu, czy nabycia wewnątrzwspólnotowego. W związku z tym podmioty, które nie dokonują czynności opodatkowanych akcyzą w stosunku do wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy, a jedynie zużywają te wyroby, zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zerowej stawki akcyzy, nie muszą składać zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy".

Mając na uwadze powyższe uznać należy, że na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy są zobowiązane dokonać rejestracji, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy akcyzowej, przy czym, zgodnie z informacją Ministerstwa Finansów obowiązek ten dotyczy tych spośród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych wyłącznie zerową stawką akcyzy, które dokonują w stosunku do tych wyrobów czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, o których mowa w art. 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku sprzedaży i dostawy wyrobów energetycznych z zerową stawką akcyzy (wyroby z zał. nr 1 i wyroby z zał. nr 2) nie będzie zobowiązana zwracać się do kontrahentów o przedstawienie potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego AKC-PR. Wynika to z faktu, że żaden przepis ustawy akcyzowej nie obliguje Spółki do weryfikacji okoliczności posiadania przez podmiot do którego będą przemieszczane wyroby o których mowa w art. 89 ust. 2 i art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej i który zamierza zużywać te wyroby w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Artykuł 89 ust. 2 ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. ściśle określa przypadki, w których możliwe jest zastosowanie dla wyrobów akcyzowych stawki zero złotych.

Zgodnie z treścią powyższej normy prawnej:

"Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi o zł, jeżeli wyroby te są przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu dostawy ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, lub do składu podatkowego od podmiotu, który posiadał je w celu zużycia do tych celów".

Jak wynika z brzmienia przytoczonego przepisu, aby móc zastosować dla danych wyrobów akcyzowych stawkę zero złotych, konieczne jest, aby:

1.

były to wyroby energetyczne określone w art. 86 ust. 1 ustawy akcyzowej, inne niż wyroby określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, dodatkowo wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej;

2.

nie były przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;

3.

były przemieszczane na podstawie dokumentu dostawy;

4.

były przemieszczane ze składu podatkowego do podmiotu, który zużywa wyroby.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wyroby z zał. nr 2 będące przedmiotem niniejszego wniosku spełniają wszystkie wskazane powyżej warunki zastosowania zerowej stawki akcyzy. Wyroby te spełniają wymagania wskazane w pkt 1, jak również są przeznaczone do celów innych niż napędowe i opałowe, oraz przemieszczane są na terenie kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentów dostawy.

Artykuł 89 ust. 2c ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. ściśle określa przypadki, w których możliwe jest zastosowanie dla wyrobów akcyzowych stawki zero złotych. Zgodnie z treścią tego artykułu:

"Stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł."

Jak wynika z brzmienia przytoczonego przepisu, aby móc zastosować dla danych wyrobów akcyzowych stawkę zero złotych, konieczne jest, aby:

1.

były to wyroby energetyczne określone w art. 86 ust. 1 ustawy akcyzowej, inne niż wyroby określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej;

2.

nie były przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych;

Zdaniem Wnioskodawcy, Wyroby z zał. nr 1 będące przedmiotem niniejszego wniosku spełniają wszystkie wskazane powyżej warunki zastosowania zerowej stawki akcyzy. Wyroby te spełniają wymagania wskazane w pkt 1, jak również są przeznaczone do celów innych niż napędowe i opałowe.

Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że powołane powyżej przepisy prawa podatkowego nie nakładają na Wnioskodawcę innych, dodatkowych warunków do zastosowania zerowej stawki podatku akcyzowego w postaci konieczności uzyskiwania od swoich kontrahentów potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym na formularzu AKC-PR, Dodatkowo wskazać należy, że podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy, nie dokonują w stosunku do tych wyrobów czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą, o których mowa w art. 8 ustawy o podatku akcyzowym (podmioty te bowiem zużywają wyroby zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zerowej stawki akcyzy). W związku z czym podmioty te nie muszą składać zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy. Tym samym nawet na żądanie Wnioskodawcy o dostarczenie potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego AKC-PR kontrahent Spółki byłby pozbawiony możliwości dostarczenia tego dokumentu z uwagi na obowiązku jego posiadania.

Z powodów wskazanych powyżej, Wnioskodawca może zastosować zerową stawkę akcyzy w przypadku dokonywania dostaw wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 89 ust. 2 i art. 89 ust. 2c w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. bez obowiązku przedstawienia przez odbiorców tych wyrobów, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy akcyzowej, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków do zastosowania tej stawki akcyzy.

Warto wskazać, iż stanowisko tożsame do stanowiska Wnioskodawcy zostało przedstawione w indywidualnej interpretacji wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 01.02.2016 r. znak: IBPP4/4513-215/15/BP.

Za potwierdzeniem powyższego stanowiska przemawia także fakt, że w niektórych sytuacjach wskazanych wprost w ustawie akcyzowej, ustawodawca warunkuje np. zastosowanie zwolnienia z podatku od uzyskania potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego. Jak wynika z treści art. 32 ust. 6 ustawy akcyzowej, "warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 13 i 5, jest ponadto przedstawienie przez (...) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3". Z powyższej regulacji wynika więc, że zastosowanie zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie jest uzależnione od uzyskania przez podmiot dostarczający wyroby potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu AKC-PR. Takiego obowiązku nie przewidują natomiast przepisy art. 89 ust. 2 oraz art. 89 ust. 2c ustawy akcyzowej.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy dodać że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ustawy przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl