IBPP4/4513-139/16/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-139/16/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 19 kwietnia 2016 r. (data wpływu 21 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 7 lipca 2016 r. (data wpływu 8 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z obrotem suszem tytoniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w związku z obrotem suszem tytoniowym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 lipca 2016 r. (data wpływu 8 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 1 lipca 2016 r. znak: IBPP4/4513-139/16/BP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma R. Sp. z o.o. jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy na terenie, którego prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów tytoniowych w postaci cygar. W procesie produkcji cygar zużywany jest susz tytoniowy. Ponadto w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego wyszczególniona jest działalność w zakresie magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania suszu tytoniowego bez względu na kod CN.

Firma R. Sp. z o.o. zamierza wynająć powierzchnie magazynową od niemieckiego podmiotu uprawnionego do obrotu suszem tytoniowym na terenie Niemiec zgodnie z obowiązującymi w tym państwie przepisami. Firma R. Sp. z o.o. zamierza nabywać susz tytoniowy od pośredniczącego podmiotu tytoniowego zarejestrowanego na terenie Polski, na podstawie dokumentów handlowych. Zakupiony susz tytoniowy będzie dostarczany bezpośrednio z miejsca prowadzenia działalności przez pośredniczący podmiot tytoniowy do wynajętego przez R. Sp. z o.o. magazynu na terenie Niemiec. Następnie R. Sp. z o.o. będzie sprzedawać nabyty susz tytoniowy na podstawie dokumentów handlowych do niemieckiego podmiotu uprawnionego do prowadzenia działalności w zakresie suszu tytoniowego w Niemczech.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

* R. sp. z o.o. będzie wchodzić w fizyczne posiadanie nabytego suszu tytoniowego dopiero po dostarczeniu go przez pośredniczący podmiot tytoniowy do magazynu R. sp. z o.o. znajdującego się na terenie Niemiec;

* Zakupiony susz tytoniowy będzie dostarczany bezpośrednio z miejsca prowadzenia działalności przez pośredniczący podmiot tytoniowy do wynajętego przez R. Sp. z o.o. magazynu na terenie Niemiec, podmiotem dokonującym dostarczenia (dostawy wewnątrzwspólnotowej) suszu tytoniowego do wynajętego przez R. sp. z o.o. magazynu na terenie Niemiec jest pośredniczący podmiot tytoniowy, od którego nabywany jest susz tytoniowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy opisana czynność handlowa dotycząca obrotu suszem tytoniowym jest w pełni zgodna z ww. ustawą? Ponadto czy na którymkolwiek z opisanych powyżej etapów obrotu suszem tytoniowym staje się on przedmiotem opodatkowania akcyzą oraz czy prowadzony obrót suszem tytoniowym według opisanego schematu nie będzie wymagał zabezpieczenia akcyzowego i tym samym nie będzie skutkował obciążeniem zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez R. Sp. z o.o. na potrzeby prowadzenia działalności w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych w postaci cygar?

Zdaniem Wnioskodawcy, susz tytoniowy na żadnym z powyżej opisanych etapów nie staje się przedmiotem opodatkowania akcyzą, ponieważ jest nabywany przez podmiot uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie obrotu suszem tytoniowym. Ponadto w ramach schematu opisanego, przyszłego zdarzenia gospodarczego susz tytoniowy po dokonaniu zakupu przez R. Sp. z o.o. jest dostarczany bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu tytoniowego do magazynu wynajętego przez R. Sp. z o.o. na terenie Niemiec, dlatego nie obciąża zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez R. Sp.z o.o. na potrzeby prowadzenia działalności w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych w postaci cygar.

Co więcej w świetle obowiązujących przepisów celnych susz tytoniowy z momentem przekroczenia granicy staje się przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej i nie podlega przepisom celnym obowiązującym w Polsce. Natomiast w fazie końcowej susz tytoniowy nabyty przez R. sp. z o.o. zostaje sprzedany i dostarczony zagranicznemu podmiotowi uprawnionemu do prowadzenia działalności w zakresie obrotu suszem tytoniowym, co ostatecznie zamyka dostawę wewnątrzwspólnotową, także w świetle przepisów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy pośredniczący podmiot tytoniowy to podmiot posiadający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju, przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.) lub przedsiębiorca zagraniczny, który wyznaczył podmiot reprezentujący go na terytorium kraju, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie suszu tytoniowego, który został wpisany do rejestru pośredniczących podmiotów tytoniowych.

Zgodnie z art. 9b. ust. 1 ustawy przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

2.

sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego;

3.

import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

4.

zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;

5.

zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;

6.

nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Jednocześnie w myśl art. 9b ust. 2 ustawy za sprzedaż uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 tj.:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121);

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Stosownie do art. 9b ust. 4 ustawy, w przypadku sprzedaży suszu tytoniowego, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje ten susz podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy lub pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu.

W sytuacji, o której mowa w ust. 4, sprzedawca suszu tytoniowego może zażądać od nabywcy przedstawienia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego albo decyzji o dokonaniu wpisu do rejestru, o której mowa w art. 20a ust. 4, a w razie odmowy ich przedstawienia przez nabywcę może odmówić sprzedaży suszu tytoniowego po cenie nieuwzględniającej akcyzy (art. 9b ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 11a. ustawy w przypadku suszu tytoniowego obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego suszu tytoniowego;

2.

wydania suszu tytoniowego w przypadku dokonania jego sprzedaży;

3.

zużycia suszu tytoniowego;

4.

nabycia lub wejścia w posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy, grupę producentów lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego;

5.

powstania długu celnego, w przypadku importu suszu tytoniowego.

W myśl art. 13 ust. 1 pkt 2a ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący nabywcą lub posiadaczem suszu tytoniowego niebędący podmiotem prowadzącym skład podatkowy, pośredniczącym podmiotem tytoniowym, grupą producentów lub rolnikiem, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży suszu tytoniowego.

Z opisu sprawy wynika, że firma R. Sp. z o.o. jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy na terenie, którego prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji wyrobów tytoniowych w postaci cygar. W procesie produkcji cygar zużywany jest susz tytoniowy. Ponadto w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego wyszczególniona jest działalność w zakresie magazynowania, przeładowywania, wprowadzania, wyprowadzania suszu tytoniowego bez względu na kod CN. Firma R. Sp. z o.o. zamierza wynająć powierzchnie magazynową od niemieckiego podmiotu uprawnionego do obrotu suszem tytoniowym na terenie Niemiec zgodnie z obowiązującymi w tym państwie przepisami. Firma R. Sp. z o.o. zamierza nabywać susz tytoniowy od pośredniczącego podmiotu tytoniowego zarejestrowanego na terenie Polski, na podstawie dokumentów handlowych. Zakupiony susz tytoniowy będzie dostarczany bezpośrednio z miejsca prowadzenia działalności przez pośredniczący podmiot tytoniowy do wynajętego przez R. Sp. z o.o. magazynu na terenie Niemiec. Następnie R. Sp. z o.o. będzie sprzedawać nabyty susz tytoniowy na podstawie dokumentów handlowych do niemieckiego podmiotu uprawnionego do prowadzenia działalności w zakresie suszu tytoniowego w Niemczech. Podmiotem dokonującym dostarczenia (dostawy wewnątrzwspólnotowej) suszu tytoniowego do wynajętego przez R. sp. z o.o. magazynu na terenie Niemiec jest pośredniczący podmiot tytoniowy, od którego nabywany jest susz tytoniowy. R. sp. z o.o. będzie wchodzić w fizyczne posiadanie nabytego suszu tytoniowego dopiero po dostarczeniu go przez pośredniczący podmiot tytoniowy do magazynu R. sp. z o.o. znajdującego się na terenie Niemiec.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniu akcyzą nie podlega sprzedaż suszu tytoniowego podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub pośredniczącemu podmiotowi tytoniowemu. Opodatkowaniu nie podlega również sprzedaż suszu tytoniowego przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu.

Wnioskodawca - podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych w postaci cygar - wskazał, że w mającym być przedmiotem interpretacji zdarzeniu przyszłym będzie nabywał od pośredniczącego podmiotu tytoniowego susz tytoniowy, który będzie jednocześnie przedmiotem bezpośredniej dostawy wewnątrzwspólnotowej tj. pośredniczący podmiot tytoniowy będzie dokonywał na rzecz Wnioskodawcy sprzedaży suszu tytoniowego, przy czym jednocześnie z tą sprzedaż pośredniczący podmiot tytoniowy będzie dokonywał bezpośrednio z miejsca prowadzenia przez niego działalności gospodarczej dostawy wewnątrzwspólnotowej sprzedawanego na rzecz Wnioskodawcy suszu tytoniowego. Dostawa wewnątrzwspólnotowa dokonywana przez pośredniczący podmiot tytoniowy dokonywana będzie do magazynu Wnioskodawcy zlokalizowanego na terytorium Niemiec. Wejście Wnioskodawcy w fizyczne posiadanie nabywanego suszu tytoniowego następować będzie po jego dostarczeniu przez pośredniczący podmiot tytoniowy do ww. magazynu. Następnie Wnioskodawca po odebraniu suszu tytoniowego będzie dokonywał na terytorium Niemiec jego dalszej sprzedaży na rzecz podmiotu niemieckiego uprawnionego do prowadzenia działalności w zakresie suszu tytoniowego.

Stosownie do powyższego, w sprawie opisanej we wniosku, w której jednocześnie ze sprzedażą przez pośredniczący podmiot tytoniowy suszu tytoniowego następuje jego dostawa wewnątrzwspólnotowa dokonywana również przez ten pośredniczący podmiot tytoniowy i Wnioskodawca wchodzi w fizyczne posiadanie tego suszu dopiero po dokonaniu tej dostawy do wynajętego przez Wnioskodawcę magazynu na terytorium Niemiec - opisane czynności nie są przedmiotem opodatkowania akcyzą na terytorium Polski. Wskazać należy, że dostarczany wewnątrzwspólnotowo susz nie musi już być własnością pośredniczącego podmiotu tytoniowego. Istotne natomiast jest, że wraz ze sprzedażą suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy podmiot ten dokonuje jego dostawy wewnątrzwspólnotowej (przemieszczenia towaru z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego nabywany przez niego susz tytoniowy, sprzedawany na rzecz Wnioskodawcy przez pośredniczący podmiot tytoniowy, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje jego dostawy wewnątrzwspólnotowej do magazynu wynajętego przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec gdzie Wnioskodawca wchodzi w jego fizyczne posiadanie, nie jest przedmiotem opodatkowania na terytorium kraju - należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie w tym miejscu Organ pragnie nadmienić, że ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym na terytorium Niemiec dostarczonego tam na rzecz Wnioskodawcy przez pośredniczący podmiot tytoniowy suszu tytoniowego i jego dalszej sprzedaży dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu niemieckiego nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji. Zakres interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanej w oparciu o przepis art. 14b Ordynacji podatkowej nie obejmuje bowiem przepisów prawa podatkowego obowiązujących w innych państwach członkowskich. Tym samym w tym zakresie Wnioskodawca winien zapoznać się z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi na terytorium Niemiec.

Odnośnie zaś kwestii obciążenia zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej działalności w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych w postaci cygar należy zauważyć, że stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

1.

podmiot prowadzący skład podatkowy;

2.

zarejestrowany odbiorca;

3.

zarejestrowany wysyłający;

4.

podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

5.

podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;

6.

podmiot pośredniczący;

7.

przedstawiciel podatkowy;

8.

pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;

9.

podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit.c.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obciążenia ww. zabezpieczenia w związku z opisanym obrotem suszem tytoniowym. Wskazać bowiem należy, że na podstawie powołanego powyżej art. 63 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy został zobligowany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Jednocześnie zgodnie z art. 9b ustawy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jak wskazano wyżej nabycie przez Wnioskodawcę suszu tytoniowego od podmiotu który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz dalsza jego odsprzedaż poza terytorium Polski podmiotowi niemieckiemu nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą na terytorium kraju. Zatem obrót suszem tytoniowym w opisanym zdarzeniu przyszłym nie będzie skutkował obciążeniem zabezpieczenia akcyzowego złożonego przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji wyrobów tytoniowych w postaci cygar.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Augustyna Kośnego 70, 46-020 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl