IBPP4/4513-111/16/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-111/16/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 6 kwietnia 2016 r. (data wpływu 7 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

"X" Sp. z o.o. (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego.

Spółka planuje dostarczać wyprodukowane w jej składzie podatkowym oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 m.in. w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ("WDT") do innych krajów Unii Europejskiej lub w ramach eksportu do krajów spoza Unii Europejskiej.

Oleje te będą wysyłane ze składu podatkowego Spółki z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Do przemieszczanych w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych Spółka, stosownie do treści art. 41 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy, będzie dołączała m.in. dokument handlowy, którego wzór zostanie opracowany przez Wnioskodawcę. W dokumencie handlowym zostaną wskazane m.in. informacje odnoszące się do Wnioskodawcy (w tym nazwa, adres, nr VAT i nr składu podatkowego), odbiorcy (w tym nazwa, adres i nr VAT lub inny numer identyfikacyjny), miejsca odbioru, środka transportu oraz informacje odnoszące się do przemieszczanych olejów smarowych. Dokument handlowy będzie posiadał swój niepowtarzalny numer.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy warunkiem objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju, jest złożenie przez Spółkę zabezpieczenia akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, złożenie przez Spółkę zabezpieczenia akcyzowego nie stanowi warunku objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, przemieszczanych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 w świetle art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym są wyrobami energetycznymi. Dla tych wyrobów, w art. 89 ust. 1 pkt 11 cytowanej ustawy określono stawkę podatku akcyzowego w. wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99. Powyższa stawka akcyzy jest stosowana niezależnie od tego, do jakich celów oleje smarowe są wykorzystywane.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym, to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jednocześnie oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 należą do grupy wyrobów akcyzowych, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w którym zostały wskazane wyroby, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym.

Równocześnie zgodnie z art. 40 ust. 6 cytowanej ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z ogólną regułą wskazaną w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia akcyzy jeżeli jest ona związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 4 tej ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że aby zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczanych wyrobów akcyzowych wskazanych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym należy spełnić łącznie 2 warunki, tj. zastosować e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożyć we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenie akcyzowe. Natomiast w przypadku wyrobów niewymienionych w załączniku nr 2 do cytowanej ustawy, za wyjątkiem sytuacji przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, ustawodawca wprowadza jedynie jeden warunek, którym jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD. Taki wniosek wynika z faktu posłużenia się przez ustawodawcę zwrotem "wyłącznie" w przepisie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, Spółka nie jest zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego dla celów stosowania wskazanej procedury w przedstawionej sytuacji. Powyższy wniosek potwierdza również uzasadnienie projektu ustawy o podatku akcyzowym (druk sejmowy nr 1083 z 6 października 2008 r., s. 29). W uzasadnieniu tym ustawodawca wskazał bowiem, że: "W sytuacji nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej powyższych wyrobów, ich przemieszczanie na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie się odbywało na podstawie dokumentów handlowych. W tym przypadku nie będzie wymagane zabezpieczenie akcyzowe (...)."

W ocenie Spółki, warunki zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku eksportu, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju, powinny być takie same jak w przypadku przemieszczania olejów smarowych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Oleje smarowe nie stanowią bowiem wyrobów akcyzowych na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej, rezultacie zastosowanie powinny znaleźć takie same warunki, jak przy dostawach wewnątrzwspólnotowych tj. wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

A zatem, w przypadku dokonywania dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu olejów smarowych klasyfikowanych do kodów CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, jeżeli urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza terytorium kraju, Spółka ma prawo do objęcia ich na terytorium kraju procedurą zawieszenia poboru akcyzy bez koniecznością składania zabezpieczenia akcyzowego.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w dokumencie "Instrukcja dla podmiotów, jako użytkowników Systemu EMCS PL/EMCS PL 2", w którym stwierdzono, że "W przypadku przemieszczeń olejów smarowych i obejmowania ich procedurą wywozu tak, że urząd celny wyprowadzenia znajduje się poza Polską, nie ma możliwości wskazywania w zgłoszeniu wywozowym w ECS w polu 40 jako dokumentu poprzedniego nr ARC. Przemieszczenie takie odbywa się bowiem na podstawie dokumentu handlowego", jak również interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 października 2009 r., sygn. IBPP3/443-805/09/ŁW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl