IBPP4/4512-170/15/DT - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów w związku ze zrealizowanym projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4512-170/15/DT Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów w związku ze zrealizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 21 maja 2015 r. (data wpływu 28 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów w związku ze zrealizowanym projektem: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług w przedmiocie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych kosztów w związku ze zrealizowanym projektem: "(...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Przedmiotem podstawowej działalności statutowej stowarzyszenia " (...)" jest realizacja społecznie użytecznych celów:

* podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

* opieka nad zabytkami architektury posiadającymi wartość historyczną artystyczną lub naukową inicjowanie działań restauratorskich mających na celu wyeksponowanie wartości artystycznych estetycznych zabytków, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie ich części, oraz dokumentowanie tych działań, w tym szczególnie zabytki na terenie powiatu proszowickiego,

* popularyzacja, uczestnictwo, rozwój i organizacja działań w zakresie propagowania historii i tradycji narodowych wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, podtrzymywania tradycji narodowej, regionalnej pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,

* dbałość o zachowanie i poznawanie dziedzictwa kultury regionalnej, ojczystej, europejskiej i światowej,

* prowadzenie działalności wydawniczej i edytorskiej zmierzającej do pogłębienia wiedzy społeczeństwa oraz członków stowarzyszenia, także w internecie, ze szczególnym uwzględnieniem powiatu (...) i Ziemi (...),

* inicjowanie i wspieranie przedsięwzięć o charakterze kulturalnym.

Stowarzyszenie występując z wnioskiem o wsparcie w ramach działania 413 - "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów" na projekt pod nazwą " (...)" oraz realizując ten projekt, uwzględniło w budżecie tegoż projektu jako koszty kwalifikowane, koszt podatku VAT w wysokości (...) zł.

W zakres kosztów kwalifikowanych projektu wchodzi wydanie publikacji. Wnioskodawca uważa, że zgodnie z zasadą podatek VAT nie stanowi kosztu kwalifikowanego, tzn. takiego, który nie może być sfinansowany za środków unijnych. Jednak w sytuacji, gdy VAT jest przez przedmiot realizujący projekt "prawdziwie i definitywnie" poniesiony, wówczas stanowi on koszt kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia wówczas, gdy podmiotowi finansującemu zakupy ze środków funduszy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu danego zakupu. Na przykład w sytuacji, gdy dany podmiot nie będzie podatnikiem VAT, wówczas podatek zawarty w dokonywanych przez niego zakupach będzie stanowił koszt kwalifikowany w rozumieniu rozporządzenia 448/2004.

Wnioskodawca nadmienia, że Stowarzyszenie " (...)" nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są ani nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Publikacje będą nieodpłatnie przekazywane instytucjom kulturalno-oświatowym, oraz rozdawane jako nagrody w konkursach dla młodzieży i lokalnej społeczności. Płyty z filmem Wnioskodawca planuje przekazać nieodpłatnie do bibliotek oraz instytucji kulturalno-oświatowych. Strona internetowa będzie ogólnodostępna z uruchomionym forum dyskusyjnym, możliwością pobierania plików i danych ze strony, co będzie promowało aktywne używanie internetu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy " (...)"ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowanym już projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą podatek VAT nie stanowi kosztu kwalifikowanego, tzn. takiego, który nie może być sfinansowany za środków unijnych. Jednak w sytuacji, gdy VAT jest przez przedmiot realizujący projekt "prawdziwie i definitywnie" poniesiony, wówczas stanowi on koszt kwalifikowany. Z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia wówczas, gdy podmiotowi finansującemu zakupy ze środków funduszy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu danego zakupu. Na przykład w sytuacji, gdy dany podmiot nie będzie podatnikiem VAT, wówczas podatek zawarty w dokonywanych przez niego zakupach będzie stanowił koszt kwalifikowany w rozumieniu rozporządzenia 448/2004.

Stowarzyszenie " (...)" nie jest zrejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości (...) zł w związku ze zrealizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powyższych regulacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy także zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, a w konsekwencji prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi zakupione w celu zrealizowania projektu nie są ani nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Publikacje będą nieodpłatnie przekazywane instytucjom kulturalno-oświatowym, oraz rozdawane jako nagrody w konkursach dla młodzieży i lokalnej społeczności. Płyty z filmem Wnioskodawca planuje przekazać nieodpłatnie do bibliotek oraz instytucji kulturalno-oświatowych. Strona internetowa będzie ogólnodostępna z uruchomionym forum dyskusyjnym, możliwością pobierania plików i danych ze strony, co będzie promowało aktywne używanie internetu.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a realizacja i efekty projektu nie generują dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Działania zrealizowane w ramach projektu były wykorzystane do świadczeń nieodpłatnych, a efekty zrealizowanego zadania nie związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W świetle powyższych unormowań, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku z tytułu poniesionych kosztów związanych z realizacją projektu pn. " (...)".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl