IBPP4/443-983/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-983/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2011 r. (data złożenia 13 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2011 r. (data złożenia 5 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z działaniem 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z działaniem 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2011 r. (data złożenia 5 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dn. 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Korzysta z tego tytułu ze zwolnienia.

Przedmiotem działania Lokalnej Grupy Działania jest realizacja misji Stowarzyszenia, którą jest: "Wzmocnienie kapitału społecznego i poprawa jakości życia mieszkańców oraz wzrost atrakcyjności obszaru dla przyjezdnych turystów poprzez wykorzystanie bogactwa przyrodniczego, historycznego i kulturowego pogranicza M. i Ś. C.", wynikających z niej celów ogólnych i szczegółowych wyznaczonych w Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2008-2015, oraz zgodnie ze statutem:

* działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,

* aktywizowanie ludności wiejskiej,

* realizacja lokalnej strategii rozwoju opracowanej przez lokalną grupę działania,

* poprawa jakości życia na obszarach wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem: zastosowania nowych technologii, popularyzacji produktów lokalnych oraz ochrony, promocji i właściwego wykorzystania środowiska naturalnego, krajobrazu oraz zasobów historyczno-kulturowych dla potrzeb zrównoważonego rozwoju,

* upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności wiejskiej.

Stowarzyszenie w ramach realizacji działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", będzie realizował określone operacje, które wynikają zarówno z celów statutowych Stowarzyszenia, jak i celów założonych do osiągnięcia w Lokalnej Strategii Rozwoju. Związane są one z funkcjonowaniem LGD, czyli z prawidłową administracją i zarządzaniem pracami LGD poprzez Biuro oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją.

Główne przedsięwzięcia przyczyniające się do osiągnięcia zamierzonych celów to konkursy w ramach LSR z zakresu "Małych projektów", "Odnowy i Rozwoju Wsi", "Tworzenia i rozwój mikroprzedslebiorstw" oraz "Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej", związane z tym koszty administracyjne, zakup niezbędnego wyposażenia, sprzętu, wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem Biura (wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników etatowych oraz na umowę zlecenie, najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych, usługi telekomunikacyjne, opłaty notarialne, skarbowe i sądowe, zakup materiałów biurowych) oraz organów Stowarzyszenia, w tym udział w szkoleniach i podróże służbowe.

Stowarzyszenie w ramach realizacji działania 4.31 podejmie działania w kierunku:

* organizowania i finansowania: przedsięwzięć o charakterze informacyjno-szkoleniowym, udział w imprezach kulturalnych, działalności promocyjnej i informacyjnej,

* prowadzenia bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania i realizacji projektów inwestycyjnych związanych z realizacją LSR,

* współpracy i wymiany doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia na poziomie krajowym i międzynarodowym,

* aktywizowania społeczności lokalnej.

Akcja informacyjno-promocyjna pozwoli na dotarcie z informacją do mieszkańców, którzy są potencjalnymi wnioskodawcami jak i odbiorcami inicjatyw LGD. Efekt szkoleń będzie długofalowy, gdyż przewidzianych jest klika konkursów, a zgodnie z budżetem planuje się dofinansować kilkadziesiąt projektów. Utrzymanie kadry oraz funkcjonowania Biura, pozwoli na efektywną obsługę beneficjentów. Natomiast efektem imprez będzie prezentacja LGD, poszczególnych gmin, rozpowszechnienie posiadanego dziedzictwa, wzmocnienie poczucia tożsamości i identyfikacji przez mieszkańców obszaru, a co za tym idzie - promocja na zewnątrz.

W związku z realizacją projektu (działanie 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania), Stowarzyszenie uzyska jedynie przychód w postaci refundacji kosztów związanych z jego wykonaniem, środki te będą pochodzić z Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Nie są to środki opodatkowane podatkiem VAT.

Z efektów projektu skorzystają mieszkańcy obszaru objętego działaniem LGD, a w szczególności:

* rolnicy, małżonkowie rolników oraz domowników (ubezpieczeni KRUS), osoby fizyczne lub osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność jako mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 osób i mające obrót nieprzekraczający 2 mln Euro,

* gminy, instytucje kultury, kościoły lub inne związki wyznaniowe, organizacje pozarządowe mające status organizacji pożytku publicznego.

Prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowania i realizacji projektów inwestycyjnych związanych z realizacją LSR, a także szkolenia w zakresie aktywizowania społeczności lokalnej, będą odbywać się nieodpłatnie.

Zakupy w ramach realizacji działania będą związane z utrzymaniem zatrudnionego personelu w ramach umów cywilno-prawnych, utrzymaniem biura (sprzęt, wyposażenie), promocją, szkoleniem i doradztwem. Zakupione środki trwałe będą wykorzystywane przez cały okres realizacji wniosku w ramach Działania 431, a po okresie dofinansowania, przeznaczone do bieżącej (statutowej) działalności Stowarzyszenia.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Działalność Stowarzyszenia jest bezpłatna dla wszystkich zainteresowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 4 lipca 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z działaniem 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 4 lipca 2011 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z działaniem 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował operacje w ramach działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Działalność Stowarzyszenia jest bezpłatna dla wszystkich zainteresowanych.

Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nabywane towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z działaniem 431 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl