IBPP4/443-98/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-98/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 19 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowego potwierdzenia odbioru dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi (pyt. nr 2 we wniosku) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawidłowego potwierdzenia odbioru dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu złomem metali, stalą, metalami kolorowymi, węglem, koksem oraz olejami, smarami i naftą.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem węglowym i podatnikiem podatku akcyzowego.

Wnioskodawca posiada pisemne potwierdzenie powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarcza jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b ustawy.

Wnioskodawca dokonuje nabycia wyrobów węglowych od polskiej Koksowni, która jest pośredniczącym podmiotem węglowym. Wskutek powyższego polska Koksownia wystawia 4 dokumenty dokumentu dostawy wypełniając je w następujący sposób:

* w poz. 1 i 2 wskazuje dane polskiej Koksowni,

* w poz. 3 i 4 wskazuje dane polskiej Koksowni,

* w poz. 5 wskazuje... (oddział polskiej Koksowni),

* w poz. 9 i 10 wskazuje dane Wnioskodawcy,

* w poz. 11 wskazuje... (oddział polskiej Koksowni).

Osoba upoważniona do działania w imieniu Wnioskodawcy w poz. 14 dokumentów dostawy wystawionych przez polska Koksownię potwierdza odbiór wyrobów węglowych. Następnie Wnioskodawca dokonuje sprzedaży przedmiotowych wyrobów węglowych z zapłacona akcyzą polskiemu odbiorcy - na cele nie podlegające zwolnieniu z akcyzy, stąd też Wnioskodawca nie wystawia dokumentów dostawy. Wszystkie transakcje odbywają się w ramach krajowych transakcji sprzedaży. Poszczególne transakcje sprzedaży krajowej są dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez polską Koksownię na rzecz Wnioskodawcy oraz przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego odbiorcy.

Załadunek towarów odbywa się na bocznicy kolejowej polskiej Koksowni w..., a przemieszczanie oraz transport wyrobów węgłowych organizuje polski odbiorca - z oddziału polskiej Koksowni w... do miejsca wskazanego przez polskiego odbiorcę na terenie kraju.

Tym samym Wnioskodawca nie uczestniczy w przemieszczeniu wyrobów węglowych, jak również przy ich załadunku i transporcie. Koszty transportu ponosi polski odbiorca.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013) Wnioskodawca wskazał, iż transakcji przeprowadzonej pomiędzy polską koksownią, a Wnioskodawcą nie towarzyszy przemieszczenie wyrobów węglowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym polska Koksownia w związku ze sprzedażą wyrobów węglowych Wnioskodawcy - zbywanych następnie przez Wnioskodawcę polskiemu odbiorcy na cele nie podlegające zwolnieniu od akcyzy, w okolicznościach gdy przemieszczanie wyrobów węglowych następuje bezpośrednio z bocznicy kolejowej polskiej Koksowni w..., do miejsca wskazanego przez polskiego odbiorcę na terenie kraju - w prawidłowy sposób wystawia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełniając je w następujący sposób:

* w poz. 1 i 2 wskazuje dane polskiej Koksowni,

* w poz. 3 i 4 wskazuje dane polskiej Koksowni,

* w poz. 5 wskazuje... (oddział polskiej Koksowni),

* w poz. 9 i 10 wskazuje dane Wnioskodawcy,

* w poz. 11 wskazuje... (Oddział polskiej Koksowni).

2.

Czy w okolicznościach przedstawionych w pytaniu nr 1 osoba upoważniona do działania w imieniu Wnioskodawcy prawidłowo potwierdza - w poz. 14 dokumentów dostawy wystawionych przez polską Koksownię - odbioru wyrobów węglowych nabytych od polskiej Koksowni.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z regulacją art. 2 ust. 1a ustawy wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:- węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,- węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,- koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast zgodnie z pkt 21 powyższego artykułu sprzedaż to czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy:1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2; 2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy; 3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2; 4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2; 5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Przy czym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, jest: 1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a; 2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b; 3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W rozporządzeniu wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy, określono wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku:a. przemieszczania sprzedanych prze niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,b. importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych,c. nabycia wewnątrzwsólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych,d. zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Z kolei zgodnie z § 2 ust. 6a ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których: 1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe; 2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy, 3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Stosownie do § 2 ust. 6e pkt 2 znowelizowanego rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010 r., w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, gdy wyroby węglowe:1. przemieszczane są w sposób ciągły przenośnikiem taśmowym bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,2. przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,- dokument dostawy może być wystawiony i przekazany temu podmiotowi co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze.

Jeżeli, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, przemieszczenie wyrobów węglowych jest dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych, do nabywającego te wyroby:

1.

pośredniczącego podmiotu węglowego,

2.

podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy-dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach:

a.

pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;

b.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy;

c.

trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego pomiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy (§ 2 ust. 6f rozporządzenia).

W świetle powyższych przepisów ze zwolnienia z podatku akcyzowego korzysta sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju dokonana przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia w trybie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, pod warunkiem dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Pośredniczący podmiot węglowy w treści dokumentu dostawy określa przeznaczenie wyrobów węglowych uprawniające go do zastosowania zwolnienia od akcyzy. Dokument dostawy służy zatem zarówno do udokumentowania przeznaczenia przemieszczanych wyrobów węglowych, jak i potwierdzenia ich dostarczenia do podmiotu, który je odbiera.

W zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca, będący pośredniczącym podmiotem węglowym, dokonuje nabycia wyrobów węglowych od polskiej Koksowni, będącej pośredniczącym podmiotem węglowym. W skutek powyższego polska Koksownia wystawia 4 egzemplarze dokumentów dostawy wypełniając je w następujący sposób:

* w poz. 1 i 2 wskazuje dane polskiej Koksowni,

* w poz. 3 i 4 wskazuje dane polskiej Koksowni,

* w poz. 5 wskazuje... (oddział polskiej Koksowni),

* w poz. 9 (10 wskazuje dane Wnioskodawcy,

* w poz. 11 wskazuje... (oddział polskiej Koksowni).

Osoba upoważniona do działania w, imieniu Wnioskodawcy w poz. 14 dokumentów dostawy wystawionych przez polską Koksownię potwierdza odbiór wyrobów węglowych.

Następnie Wnioskodawca dokonuje sprzedaży przedmiotowych wyrobów węglowych z zapłaconą akcyzą polskiemu odbiorcy - na cele nie podlegające zwolnieniu od akcyzy, stąd też Wnioskodawca nie wystawia dokumentów dostawy.

Wszystkie transakcje odbywają się w ramach krajowych transakcji sprzedaży. Poszczególne transakcje sprzedaży krajowej są dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez polską Koksownię na rzecz Wnioskodawcy oraz przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego odbiorcy.

Załadunek towarów odbywa się na bocznicy kolejowej polskiej Koksowni w..., a przemieszczenie oraz transport wyrobów węgłowych organizuje polski odbiorca - z oddziału polskiej Koksowni w... do miejsca wskazanego przez polskiego odbiorcę na terenie kraju.

Tym samym Wnioskodawca nie uczestniczy w przemieszczaniu wyrobów węglowych, jak również przy ich załadunku i transporcie. Koszty transportu ponosi polski odbiorca.

Przenosząc powyższe regulację prawne na grunt zaistniałego stanu faktycznego wskazać należy, iż potwierdzeniem dostarczenia wyrobów węgłowych od polskiej Koksowni, będącej pośredniczącym podmiotem węglowym, do Wnioskodawcy, będącego pośredniczącym podmiotem węglowym, zbywanych następnie przez Wnioskodawcę polskiemu odbiorcy z zapłaconą akcyzą - na cele nie podlegające zwolnieniu od akcyzy, jest złożenie podpisu przez osobę działającą w imieniu Wnioskodawcy w treści dokumentów dostawy wystawionych przez polską Koksownię.

Bowiem podstawą do zastosowania przez polską Koksownię zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy jest otrzymanie potwierdzonego przez Wnioskodawcę, będącego pośredniczącym podmiotem węglowym, dokumentu dostawy. Stanowi to bowiem dla polskiej Koksowni potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych określonych w dokumencie dostawy do celów objętych zwolnieniem.

Stąd też osoba upoważniona do działania w imieniu Wnioskodawcy w sposób prawidłowy potwierdza - w poz. 14 dokumentów dostawy wystawianych przez polską Koksownię - odbiór wyrobów węglowych nabytych od polskiej Koksowni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w pozycji 20 pod kodem ex CN 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z ust. 3 warunkiem tego zwolnienia jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą potwierdzania przez Niego w dokumencie dostawy odbioru wyrobów węglowych w sytuacji gdy sprzedaży nie towarzyszy przemieszczenie tych wyrobów. Przemieszczenie to występuje dopiero w stosunku do sprzedawanych przez Wnioskodawcę wyrobów węglowych, w stosunku do których nie występuje zwolnienie z akcyzy (sprzedaż z zawartym podatkiem akcyzowym). Tym samym mając na względzie przedstawiony zaistniały stan faktyczny, zadane pytanie oraz stanowisko Wnioskodawcy przedmiotem niniejszej interpretacji jest transakcja sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi, której to transakcji nie towarzyszy przemieszczenie wyrobów węglowych. Niniejsza interpretacja nie obejmuje zatem czynności sprzedaży pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym a podmiotem korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, gdyż nie jest to przedmiotem przedstawionego stanu faktycznego.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów warunkiem zwolnienia z akcyzy sprzedaży wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu jest m.in. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 196.) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (dalej: "rozporządzenie"). Rozporządzenie określa wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej "wyrobami zwolnionymi", w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy.

Z dokumentu dostawy wyrobów węglowych wynika, iż w poz. 14 tego dokumentu należy dokonać potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych przez podmiot odbierający lub pełnomocnika działającego w jego imieniu.

Jednocześnie w § 2 ust. 1 pkt 5a rozporządzenia stwierdzono, iż dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia.

Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, iż wymóg wystawienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych jest ściśle związany z faktem przemieszczania sprzedanych przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych zwolnionych. W związku z tym dokument dostawy wystawia się w przypadku, gdy wyroby węglowe są sprzedawane przez pośredniczący podmiot węglowy innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu i sprzedaży tej towarzyszy przemieszczenie tych wyrobów. Natomiast w przypadku, gdy w wyniku sprzedaży wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu nie następuje przemieszczenie wyrobów węglowych, nie ma obowiązku dołączania do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W takim przypadku dla zachowania warunków zwolnienie wystarczające jest np. informacja umieszczona w fakturze sprzedaży (lub wynikająca z innych dokumentów towarzyszących sprzedaży), iż sprzedaż ta jest dokonana bez przemieszczenia wyrobów węglowych

W stanie faktycznym Wnioskodawca jednakże przedstawił, iż sprzedawca wyrobów węglowych, od których Wnioskodawca nabywa te wyroby, mimo, że sprzedaży nie towarzyszyło przemieszczenie, wystawił dla celów zwolnienia z akcyzy dokument dostawy i oczekuje od Wnioskodawcy, dla celów zastosowania tego, potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych w dokumentu dostawy.

Stosownie zatem do powyższego stwierdzić należy, iż nic nie stoi na przeszkodzie aby Wnioskodawca dokonał potwierdzenia odbioru wyrobów węglowych w polu 14 dokumentu dostawy. Wskazać jednakże wyraźnie należy, iż dla celów zwolnienia z akcyzy przy sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi, której to sprzedaży nie towarzyszy przemieszczenie wyrobów węglowych nie jest wymagane wystawienie dokumentu dostawy.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z definicją pośredniczącego podmiotu węglowego podmiot ten nie jest podmiotem zużywającym wyroby węglowe, lecz podmiotem dokonującym obrotu wyrobami węglowymi podlegającymi zwolnieniu, tym samym nie jest podmiotem zużywający te wyroby korzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Powyższe oznacza, że zwolnienie z akcyzy takiej sprzedaży bezpośrednio związane jest ze statusem podmiotu nabywającego, a nie zużyciem wyrobów węglowych, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Tym samym dla celów zwolnienie przy sprzedaży wyrobów węglowych pośredniczącemu podmiotowi węglowemu już sam statusu pośredniczącego podmiotu węglowego podmiotu określa, iż sprzedaż może być objęta zwolnienia z akcyzy.

Stosownie do powyższego niezasadne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku braku przemieszczenia wyrobów węglowych przy ich sprzedaży pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi podstawą zastosowania zwolnienia jest potwierdzenie dokumentu dostawy i przekazanie go sprzedającemu, dla którego stanowi to potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych.

Mając jednakże przedstawiony we wniosku stan faktyczny, zgodnie z którym sprzedający (mimo, że nie był do tego zobowiązany) wystawił dokument dostawy, i zakres pytania stosownie do którego przedmiotem wniosku jest prawidłowe potwierdzenie w rubryce 14 dokumentu dostawy odbioru wyrobów węglowych, stwierdzić należy, iż w tej przedstawionej sytuacji, w której sprzedawca wystawił dokument dostawy przy sprzedaży wyrobów węglowych, któremu nie towarzyszyło przemieszczenie i chce dla swoich celów dokumentacyjnych uzyskać potwierdzenie odbioru tych wyrobów przez Wnioskodawcę, nie ma przeciwwskazań na gruncie obowiązujących przepisów aby Wnioskodawca takiego potwierdzenia nie dokonał. Należy bowiem zauważyć, iż w myśl § 2 ust. 8 podmiot, który wystawił dokument dostawy, sporządza miesięczne zestawienia wystawionych dokumentów dostawy. Jeden egzemplarz tego zestawienia przekazuje właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy zestawienie

Reasumując pomimo, iż w sprawie objętej wnioskiem, nie jest wymagane dołączenie do sprzedawanych wyrobów dokumentu dostawy, to w wypadku gdy sprzedawca taki dokument wystawił i ujął go w swojej dokumentacji, Wnioskodawca w sposób prawidłowy dokonał w nim potwierdzenia odbioru.

Ponadto tut. organ informuje, że w zakresie pytania 1 przedstawionego we wniosku zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl