IBPP4/443-969/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-969/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 6 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) oraz z dnia 16 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-969/10/AŚ z dnia 3 sierpnia 2010 r. oraz pismem z dnia 16 września 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-969/10/AŚ z dnia 8 września 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od stycznia 2009 r. W ramach tej działalności rozpoczyna w roku bieżącym świadczenie usług pralniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W poprzednim roku podatkowym nie wystąpiła u Wnioskodawcy sprzedaż na rzecz tych osób i nie miał w związku z tym obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej.

Usługi pralnicze będą świadczone w jednym punkcie działalności podzielonym na trzy strefy:

1.

Strefa obsługi na zewnątrz - gdzie klienci będą zostawiać rzeczy do prania i odbierać już uprane, uprasowane i poskładane; strefa ta będzie obsługiwana przez pracownika przyjmującego należności od klientów

2.

Strefa zabawowo-kawiarniana: gdzie klienci będą mogli zakupić napoje, słodycze itp. oraz gdzie będzie zorganizowana bawialnia dla dzieci; strefa ta będzie obsługiwana przez pracownika przyjmującego należności od klientów

3.

Strefa samoobsługowa - wyposażona w samoobsługowe maszyny pralnicze, gdzie po wrzuceniu odpowiednich monet o nominałach 1 zł, 2 zł lub 5 zł klient wybiera program prania i suszenia, następnie po zakończeniu prania sam wyjmuje i odbiera pranie.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca oświadcza, że spośród rodzajów działalności wykazanych we wpisie do ewidencji wykonywał do tej pory działalność w zakresie:

* restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne

* pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach

* pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania

* pranie i czyszczenie wyrobów włókienniczych i futrzarskich

* działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.

Wnioskodawca oświadcza, że w poszczególnych strefach opisanych we wniosku wykonywane będą docelowo następujące usługi (wg PKWiU):

Strefa 1 - strefa obsługi na zewnątrz:

47.00.84.0 Sprzedaż detaliczna środków czystości

96.01.13.0 Usługi prasowania

96.01.19 Pozostałe usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich

Strefa 2 - strefa zabawowo-kawiarniana

56.10.1 Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych

47.00.26.0 Sprzedaż detaliczna pozostałych napojów

Strefa 3 - strefa samoobsługowa, usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych futrzarskich

96.01.1 Usługi prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich

96.01.11 Usługi prania samoobsługowego w urządzeniach na monety

96.01.11.0 Usługi prania samoobsługowego w urządzeniach namonety.

Pierwsza sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nastąpiła w dniu 9 lipca 2010.

Wnioskodawca oświadczam, że jest możliwe aby w strefie samoobsługowej wyposażonej w samoobsługowe maszyny pralnicze, codziennie był zliczany utarg poprzez wyjmowanie i zliczanie wszystkich monet oraz zapisywanie tego utargu w ewidencji utargów.

Wnioskodawca oświadcza, że kwota obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w roku 2010 nie przekroczyła kwoty 40.000 zł i wynosi na dzień 11 sierpnia 2010 r. 221 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy jeśli w bieżącym roku obroty Wnioskodawcy ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych łącznie we wszystkich opisanych wyżej strefach przekroczą kwotę 40.000 zł, to czy w samoobsługowej trzeciej strefie Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej.

2.

Jeśli w trzeciej samoobsługowej strefie Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej, to w jaki sposób Wnioskodawca miałaby dopełniać tego obowiązku.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 111 ustawy VAT świadcząc usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest obowiązany prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże na podstawie § 3, ust. 1 pkt 3 oraz ust. 4 Wnioskodawca jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeśli w roku poprzednim obroty z tej sprzedaży nie przekroczyły kwoty 40.000 zł oraz jeśli w bieżącym roku obroty te również nie przekroczą tej kwoty. Zatem jeśli obroty Wnioskodawcy ze świadczenia usług pralniczych we wszystkich trzech strefach sprzedaży przekroczą kwotę 40.000 zł, to po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty 40.000 zł, Wnioskodawca będzie obowiązany zainstalować kasy fiskalne w pierwszej strefie obsługi na zewnątrz oraz w drugiej strefie zabawowo-kawiarnianej.

Natomiast zgodnie z pkt 41, ppkt 1 załącznika do Rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących trzecia samoobsługowa strefa będzie zwolniona z tego obowiązku. Przepis ten zwalnia bowiem z tego obowiązku usługi świadczone przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach.

Takimi urządzeniami są właśnie maszyny pralnicze Wnioskodawcy. Nie przyjmują one jednak należności w innej formie bezgotówkowej, o której mowa w pkt 41, ppkt 2 załącznika, z czego Wnioskodawca wnioskuje, że nie muszą one wydawać dowodów dokumentujących transakcję, ani też nie musi być prowadzona ewidencja tych transakcji. W związku z powyższym w punkcie samoobsługowym Wnioskodawca nie będzie obowiązany do ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej.

Rejestracja sprzedaży usług na kasie fiskalnej w punkcie samoobsługowym nie jest możliwa. Wnioskodawca zaznacza, że maszyny te nie mają możliwości przystosowania ich do rejestracji, czy wydawania jakichkolwiek dowodów dokumentujących transakcję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Przepis § 1 tego rozporządzenia stanowi, że rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej "ewidencjonowaniem", oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, iż przepisy dotyczące kas rejestrujących wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (przedmiotowe).

Ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności.

W myśl § 2 cyt. wyżej rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia, w pozycji 41 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlegają usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należności: 2)

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od stycznia 2009 r. W ramach tej działalności rozpoczyna w roku bieżącym świadczenie usług pralniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca dokonał pierwszej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w dniu 9 lipca 2010.

Usługi pralnicze będą świadczone w jednym punkcie działalności podzielonym na trzy strefy:

1.

Strefa obsługi na zewnątrz - gdzie klienci będą zostawiać rzeczy do prania i odbierać już uprane, uprasowane i poskładane; strefa ta będzie obsługiwana przez pracownika przyjmującego należności od klientów

2.

Strefa zabawowo-kawiarniana: gdzie klienci będą mogli zakupić napoje, słodyczne itp. oraz gdzie będzie zorganizowana bawialnia dla dzieci; strefa ta będzie obsługiwana przez pracownika przyjmującego należności od klientów

3.

Strefa samoobsługowa - wyposażona w samoobsługowe maszyny pralnicze, gdzie po wrzuceniu odpowiednich monet o nominałach 1 zł, 2 zł lub 5 zł klient wybiera program prania i suszenia, następnie po zakończeniu prania sam wyjmuje i odbiera pranie.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca wskazał, że jest możliwe aby w strefie samoobsługowej wyposażonej w samoobsługowe maszyny pralnicze, codziennie był zliczany utarg poprzez wyjmowanie i zliczanie wszystkich monet oraz zapisywanie tego utargu w ewidencji utargów.

Kwota obrotów ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w roku 2010 nie przekroczyła kwoty 40.000 zł i wynosi na dzień 11 sierpnia 2010 r. 221 zł.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powyższe przepisy, należy stwierdzić iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w strefie trzeciej samoobsługowej, wyposażonej w maszyny pralnicze, gdzie po wrzuceniu odpowiednich monet o nominałach 1 zł, 2 zł lub 5 zł klient wybiera program prania i suszenia a następnie po zakończeniu prania sam wyjmuje i odbiera pranie, korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2010 r. na podstawie przepisu § 2 cyt. wyżej rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika do rozporządzenia. Spełnione bowiem zostały łącznie dwa warunki zawarte w ww. przepisach tzn. Wnioskodawca świadczy usługi przy użyciu urządzeń, obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należności w bilonie oraz Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed 1 stycznia 2010 r.

Należy jednocześnie zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Jednakże należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w strefie trzeciej samoobsługowej objętej zakresem przedmiotowym załącznika do rozporządzenia, czyli zwolnionej przedmiotowo (§ 2 rozporządzenia), jak również świadczy usługi w strefie pierwszej i drugiej, nie objęte tym zakresem. W przypadku, gdy obok sprzedaży przedmiotowo zwolnionej występuje również sprzedaż niewyszczególniona w załączniku do ww. rozporządzenia zastosowanie mają przepisy § 3 ust. 1 pkt 3 dotyczące zwolnienia podmiotowego. Zwolnienie podmiotowe uzależnione jest od osiągniętego obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W związku z tym przepisem każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kryterium zwolnienia podmiotowego jest wielkość uzyskanych obrotów. Kwotę obrotów uprawniających do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Zatem, również sprzedaż przez Wnioskodawcę usług w strefie trzeciej samoobsługowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wchodzi do powyższego obrotu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał do 31 grudnia 2010 r. obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług za pomocą kasy rejestrującej w strefie trzeciej samoobsługowej jeżeli obroty Wnioskodawcy ze świadczenia usług pralniczych we wszystkich trzech strefach sprzedaży przekroczą w 2010 r. kwotę 40 000 zł.

Tym samym, skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie będzie miał do 31 grudnia 2010 r. obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług za pomocą kasy rejestrującej w strefie trzeciej samoobsługowej, to bezprzedmiotowe staje się rozpatrywanie pytania drugiego, dotyczącego sposobu rejestracji obrotu za pomocą kasy rejestrującej w strefie trzeciej - samoobsługowej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

tronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl