IBPP4/443-963/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-963/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy zakup jest w całości finansowany środkami pozyskanymi w ramach dotacji z funduszy unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy zakup jest w całości finansowany środkami pozyskanymi w ramach dotacji z funduszy unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (produkcja i sprzedaż art. spożywczych). W dniu 27 października 2009 r. Spółka zawarła umowę z P., na podstawie której została jej przyznana dotacja na realizację programu szkoleniowego pn. "...". Program szkoleniowy, o którym mowa, finansowany jest środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przy czym środki te są wypłacane poprzez P. (na podstawie umowy wskazanej powyżej). Celem przedmiotowego projektu szkoleniowego jest rozwój kompetencji pracowników Spółki w budowaniu rentownego przedsiębiorstwa poprzez dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie: optymalizowania procesów organizacyjnych i analizy przepływu wartości, zarządzania wiedzą, zaawansowanych praktyk zarządzania potencjałem ludzkim (coaching) oraz zasad wypracowywania zysku w procesie sprzedaży. Stronę merytoryczną szkoleń (zapewnienie wykładowcy) organizuje inny (niż Spółka) podmiot, któremu przekazywane są środki pochodzące z dotacji.

W związku z realizacją powyższego programu szkoleniowego Spółka nabywa następujące towary i usługi, mianowicie;

* sprzęt komputerowy (laptopy) wraz z oprogramowaniem (oprogramowanie standardowe, tj. system operacyjny, pakiet aplikacji biurowych typu: edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny itp.);

* usługi wynajmu sali, gdzie odbywa się szkolenie;

* usługi hotelowe;

* usługi gastronomiczne;

* usługi cateringowe;

* usługi organizacji szkolenia (usługa kompleksowa o charakterze logistycznym obejmująca m.in. wynajem sali, usługi noclegowe i gastronomiczne, pozbawiona merytorycznego, tj. szkolenia).

Spółka nadmienia, iż po zakończeniu programu szkoleniowego sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem pozostanie jej własnością, co jest równoznaczne z jego wykorzystywaniem w przyszłości w prowadzonej działalności (tekst jedn. działalności opodatkowanej). Dotychczas, w stosunku do ww. zakupów Spółka korzystała z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego za wyjątkiem usług noclegowych i gastronomicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy względem wskazanych w stanie faktycznym towarów i usług przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, pomimo iż zakup został (jest) w całości finansowany środkami pozyskanymi w ramach dotacji z funduszy unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak przyjmuje się powszechnie w orzecznictwie sądowym, oraz orzecznictwie organów podatkowych, związek pomiędzy towarem/usługą a działalnością opodatkowaną prowadzoną przez podatnika może mieć zarówno charakter bezpośredni, jak i pośredni. Pośredni związek nabywanych/wytwarzanych towarów (usług) z działalnością opodatkowaną zachodzi wówczas, gdy nie są one bezpośrednio wykorzystywane do osiągnięcia przez podatnika obrotu (uzyskania przychodu) np. poprzez ich sprzedaż, ale wpływając na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczyniając się do generowania przez podatnika obrotu.

Zdaniem Spółki, zakupy towarów i usług związane z projektem szkoleniowym służą w sposób pośredni prowadzonej działalności gospodarczej (opodatkowanej), poprzez przyczynienie się do podniesienia kompetencji pracowników (uczestników szkoleń), co z kolei pozytywnie wpływa na realizację przez nich czynności służbowych. Przekłada się to z kolei na lepsze funkcjonowanie Spółki, a tym samym efektywniejsze prowadzenie działalności, tj. dokonywanie czynności opodatkowanych.

Zarówno przepisy ustawy o VAT, jak i rozporządzeń do tej ustawy nie odnoszą się w ogóle do kwestii źródła finansowania nabywanych przez podatnika towarów i usług. W szczególności, tego rodzaju zagadnienie nie zostało podniesione przez ustawodawcę w kontekście prawa do odliczania podatku naliczonego.

W konsekwencji zdaniem Spółki, względem przyznania oraz zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło finansowania danego wydatku, tzn. czy zakup danego towaru/usługi jest finansowany z jej środków własnych, dotacji (w tym dotacji unijnych), bądź też np. pożyczki.

Zaprezentowane w niniejszym akapicie stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez Ministra Finansów, w których odnośnie stricte finansowania wydatku środkami pozyskanymi w ramach dotacji, organ ten przyznaje prawo do odliczenia podatku VAT (oczywiście, o ile nabyty towar/usługa są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych).

Tytułem przykładu wskazać można:

* interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 2 lutego 2010 r. (ITPP2/443-973/09/KT), w której stwierdzono, co następuje: " (...) Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków (...)";

* interpretacje indywidualną Ministra Finansów z dnia 23 lutego 2010 r. (IBPP4/443-1626/09/EJ), w której stwierdzono, co następuje: " (...) skoro nabyte po dniu 1 grudnia 2009 r. środki trwałe służą do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno od wydatków pokrytych środkami własnymi oraz dotacją z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak i od części sfinansowanej wsparciem pomostowym otrzymywanym również z Europejskiego Funduszu Społecznego (...)";

* interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2010 r. (IBPP4/443-1626/09/EJ), w której stwierdzono, co następuje: " (...) Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z Powiatowym Urzędem Pracy w sprawie refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Ze środków otrzymanych z Funduszu Pracy zakupił zestaw komputerowy wraz z drukarką laserową i oprogramowaniem.

Uwzględniając powyższe oraz treść powołanych przepisów, uznać należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. zakupami, w zakresie w jakim będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (...)".

Mając na względzie powyższe uznać należy, iż względem:

a.

zakupionego sprzętu komputerowego (laptopów) wraz z oprogramowaniem Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Zwraca tutaj uwagę okoliczność, iż sprzęt ten i oprogramowanie) wykazuje obecnie pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, który istnieć będzie także po zrealizowaniu projektu szkoleniowego (sprzęt będzie wykorzystywany w działalności Spółki, będącej działalnością opodatkowaną);

b.

usługi wynajmu sali (gdzie odbywa się szkolenie) Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż pomiędzy tą usługą a działalnością opodatkowaną występuje związek charakterze pośrednim;

c.

usługi hotelowej (noclegowej) oraz usługi gastronomicznej Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z uwagi na wyłączenie tego prawa mocą art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem uwag poczynionych w pkt d) i e);

d.

usługi cateringowej Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Uzasadnione jest to tym, iż usługa cateringowa sklasyfikowana została w PKWiU nie jako usługa gastronomiczna, lecz jako usługa przygotowania i dostarczania posiłków. W konsekwencji, z racji odmiennego charakteru i klasyfikacji PKWiU usługa cateringowa (polegająca na przygotowaniu i dostarczeniu na zamówienie gotowych potraw) nie może być utożsamiana z usługą gastronomiczną, a przez to nie podlega regulacji art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wyłączającej prawo do odliczenia w przypadku zakupu usług gastronomicznych.

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wyglądem usług cateringowych podkreślane jest w szeregu interpretacji organów podatkowych. Tytułem przykładu, jak stwierdzono w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 13 października 2009 r. (znak: ITPP1/443-708/09/IK): " (...) Z powyższego wynika, iż usługa cateringu jest sklasyfikowana w PKWiU nie jako usługa gastronomiczna, lecz jako usługi przygotowania i dostarczania posiłków. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych, pod warunkiem jednak, iż nabyte usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem stanowisko zawarte we wniosku należy uznać za prawidłowe (...)".

e.

usługi organizacji szkolenia (tekst jedn. usługi kompleksowej o charakterze logistycznym obejmującej m.in. wynajem Sali, usługi noclegowe i gastronomiczne, pozbawiona merytorycznego, tj. szkolenia) Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Uzasadnione jest to tym, że względem ww. usługi nie przewidziano wyłączenia prawa do odliczenia podatku VAT. Z kolei okoliczność, że jedynym z jej elementów jest usługa noclegowa i/lub gastronomiczna pozostaje bez znaczenia, gdyż wymienione tutaj usługi nie mają charakteru samodzielnego (są czynnościami pomocniczymi względem usługi głównej, tj. organizacji szkolenia). W efekcie, przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie znajduje wówczas zastosowania, co potwierdza również w swych interpretacjach Minister Finansów. Przykładowo, jak stwierdzono w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 18 czerwca 2009 r. (znak: ILPP2/443-396/09-3/EN) " (...) Z opisu stanu faktycznego wynika, że wśród ponoszonych przez Wnioskodawcę kosztów znajdują się również wydatki dotyczące usług noclegowych i gastronomicznych. W świetle cyt. wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy i wynikających z tej regulacji ograniczeń w prawie do odliczenia - podatek VAT z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest organizacja całego szkolenia, konferencji czy spotkania firmowego, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi noclegowe czy gastronomiczne. Zatem, w sytuacji otrzymania od podmiotu trzeciego - usługodawcy świadczącego usługę (np. hotelu) - faktury VAT ca całościową organizację kongresu, konferencji lub szkolenia, w której poszczególne elementy stanowią integralną część usługi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, pod warunkiem, iż poniesione wydatki związane są z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi (...)".

Reasumując, zdaniem Spółki przysługuje jej prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług wskazanych w stanie faktycznym, za wyjątkiem usług noclegowych i gastronomicznych, jeżeli usługi te mają charakter samodzielny (tekst jedn. nie stanowią czynności pomocniczych względem usługi głównej, tutaj: usługi organizacji szkolenia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca co do zasady stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, jednakże pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy, który stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

Wobec powyższego, przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Przy ustalaniu prawa do odliczenia należy jednakże mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę z P., na podstawie której została jej przyznana dotacja na realizację programu szkoleniowego pn. "...". Program szkoleniowy, o którym mowa, finansowany jest środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przy czym środki te są wypłacane poprzez P. (na podstawie umowy wskazanej powyżej). Celem przedmiotowego projektu szkoleniowego jest rozwój kompetencji pracowników Spółki w budowaniu rentownego przedsiębiorstwa poprzez dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie: optymalizowania procesów organizacyjnych i analizy przepływu wartości, zarządzania wiedzą, zaawansowanych praktyk zarządzania potencjałem ludzkim (coaching) oraz zasad wypracowywania zysku w procesie sprzedaży. Stronę merytoryczną szkoleń (zapewnienie wykładowcy) organizuje inny (niż Spółka) podmiot, któremu przekazywane są środki pochodzące z dotacji.

W związku z realizacją powyższego programu szkoleniowego Spółka nabywa następujące towary i usługi:

* sprzęt komputerowy (laptopy) wraz z oprogramowaniem (oprogramowanie standardowe, tj. system operacyjny, pakiet aplikacji biurowych typu: edytor tekstów, arkusz kalkulacyjny itp.);

* usługi wynajmu sali, gdzie odbywa się szkolenie;

* usługi hotelowe;

* usługi gastronomiczne;

* usługi cateringowe;

* usługi organizacji szkolenia (usługa kompleksowa o charakterze logistycznym obejmująca m.in. wynajem sali, usługi noclegowe i gastronomiczne, pozbawiona merytorycznego, tj. szkolenia).

Spółka nadmienia, iż po zakończeniu programu szkoleniowego sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem pozostanie jej własnością, co jest równoznaczne z jego wykorzystywaniem w przyszłości w prowadzonej działalności (tekst jedn. działalności opodatkowanej). Dotychczas, w stosunku do ww. zakupów Spółka korzystała z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego za wyjątkiem usług noclegowych i gastronomicznych.

Na mocy § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), zmienionym od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r.

W klasyfikacji tej w dziale 55 "Usługi hotelarskie i gastronomiczne", ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 "Usługi gastronomiczne". Natomiast pod symbolem PKWiU 55.5 zostały sklasyfikowane "Usługi stołówkowe i cateringowe".

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługa cateringowa stanowi odrębną usługę od usługi gastronomicznej. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W zakresie odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usługi organizacji szkolenia należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca zawarł ze świadczącym usługi umowę o nabyciu usługi kompleksowej (usługi organizacji szkolenia), składającej się z kilku innych usług tj. usługi gastronomicznej, usługi hotelowej, usługi wynajmu sali) i w związku z tą usługą otrzyma zbiorczą fakturę (za kompleksową organizację szkolenia), to brak jest podstaw do stosowania ograniczenia w prawie do odliczenia wynikającego z cyt. wyżej regulacji art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b).

Również w zakresie zakupu sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy zakupione towary służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, to w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT odliczenie podatku naliczonego przy ich zakupie jest prawidłowe.

Powyższe dotyczy także zakupu usługi wynajmu sali na szkolenia.

Natomiast w sytuacji nabycia przez Wnioskodawcę usługi hotelowej czy też gastronomicznej, w świetle wyżej wskazanych przepisów, zastosowanie zasadnie znajdzie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT ograniczający prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie.

Reasumując, mając na uwadze wyżej wskazany stan prawny stwierdzić należy, iż Spółce w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu towarów (sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem) jak i usług (usługi wynajmu sali, usługi cateringowe oraz usługi organizacji szkolenia) nabytych w ramach programu szkoleniowego, albowiem jak wskazał Wnioskodawca, zakupy te służą w sposób pośredni prowadzonej działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem VAT. Sposób finansowania wydatków nie ma znaczenia dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT odliczenie podatku VAT nie przysługuje Wnioskodawcy przy nabyciu usług hotelowych jak i usług gastronomicznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl