IBPP4/443-951/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-951/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 11 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-951/10/AZ z dnia 7 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 10 września 2009 r. Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "XXX". Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej, do złożenia wniosku załączone zostało oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu stwierdzono, iż Beneficjent zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji projektu, nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowany.

Projekt "x" obejmuje zorganizowanie 1 kampanii promocyjnej w 2010 r. wraz z działaniami towarzyszącymi w celu wypromowania nowego produktu turystycznego, jakim jest D.Przedmiotem projektu jest promocja potencjału turystyczno-rekreacyjnego miasta, szczególnie tras i ścieżek rowerowych, tras rolkowych i szlaków nordic walking, sportów wodnych: żagli i surfingu na jeziorach Pogoria oraz boisk do siatkówki plażowej. Promocja wszelkich form aktywnego spędzania czasu wolnego w mieście przyczyni się do utrwalenia zdrowego stylu życia, zmiany wizerunku miasta a przede wszystkim pokaże D.- D. Ś. jako miejsce idealne do spędzenia popołudnia czy weekendu.

Centrum Sportu i Rekreacji poleceniem służbowym Nr XXX Prezydenta Miasta D. G. dostało do realizacji dwie imprezy tj. III Półmaraton D. oraz I D. Maraton Rolkowo-Rowerowy, będących częścią projektu pn. "XXX".

Z tytułu wykonania projektu Centrum Sportu i Rekreacji - jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego - będzie regulować zobowiązania za wykonane prace na podstawie wystawianych faktur VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Organizowane maratony będą nieodpłatne dla uczestników, Wnioskodawca nie będzie podejmował innych działań w ramach realizacji projektu. Wnioskodawca w związku z realizacja projektu dokona zakupów towarów i usług takich jak: nagrody rzeczowe dla uczestników, napoje, pakiet startowy (koszulka, czapeczka, kubeczek do napojów, t-shirt, medal okolicznościowy), catering, ochrona, transport, obsługa medyczna, pomiar czasu biegu, promocja i reklama w radio, prasie i telewizji, wynajem kabin TOI-TOI, ubezpieczenie imprezy. Wszystkie zakupy będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86, ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, przy spełnieniu warunku, jakim jest wykorzystanie zakupu do realizacji czynności opodatkowanej. Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Generalnie zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) rozumiana jako przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Natomiast nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne przekazanie towarów, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich zakupie.

Aby zatem stwierdzić, czy nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, należy dokonać oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Dodatkowo należy stwierdzić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług winien określić, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca bierze udział w realizacji projektu pn. "XXX", który obejmuje zorganizowanie jednej kampanii promocyjnej w 2010 r. wraz z działaniami towarzyszącymi w celu wypromowania nowego produktu turystycznego, jakim jest Dębowy Świat. Przedmiotem projektu jest promocja potencjału turystyczno-rekreacyjnego miasta, szczególnie tras i ścieżek rowerowych, tras rolkowych i szlaków nordic walking, sportów wodnych: żagli i surfingu na jeziorach Pogoria oraz boisk do siatkówki plażowej. Promocja wszelkich form aktywnego spędzania czasu wolnego w mieście przyczyni się do utrwalenia zdrowego stylu życia, zmiany wizerunku miasta a przede wszystkim pokaże D. - D. Świat-jako miejsce idealne do spędzenia popołudnia czy weekendu.

Wnioskodawca dostał do realizacji dwie imprezy tj. III Półmaraton D. oraz I D. Maraton Rolkowo-Rowerowy, będących częścią projektu pn. "XXX".

Z tytułu wykonania projektu Wnioskodawca - jednostka organizacyjna jednostki samorządu terytorialnego - będzie regulować zobowiązania za wykonane prace na podstawie wystawianych dla Wnioskodawcy faktur VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Organizowane maratony będą nieodpłatne dla uczestników, Wnioskodawca nie będzie podejmował innych działań w ramach realizacji projektu. Wnioskodawca w związku z realizacją projektu dokona zakupów towarów i usług takich jak: nagrody rzeczowe dla uczestników, napoje, pakiet startowy (koszulka, czapeczka, kubeczek do napojów, t-shirt, medal okolicznościowy), catering, ochrona, transport, obsługa medyczna, pomiar czasu biegu, promocja i reklama w radio, prasie i telewizji, wynajem kabin TOI-TOI, ubezpieczenie imprezy.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż w momencie dokonywania zakupów znane będzie ich przeznaczenie - nieodpłatne przekazanie uczestnikom maratonu. Oznacza to, że w momencie zakupu ww. towarów, Wnioskodawca będzie miał świadomość, iż dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem organizowane w ramach promocji potencjału turystyczno-rekreacyjnego miasta maratony jako wydarzenie promocyjne o charakterze ogólnodostępnym nie generuje żadnych obrotów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem przekazywane w ramach realizacji projektu nieodpłatnie towary również nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec zakupione towary i usługi nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl