IBPP4/443-949/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-949/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-949/10/AZ z dnia 7 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 10 września 2009 r. Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej, do złożenia wniosku załączone zostało oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu stwierdzono, iż Beneficjent zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji projektu, nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowany.

Projekt "..." obejmuje zorganizowanie 1 kampanii promocyjnej w 2010 r. wraz z działaniami towarzyszącymi w celu wypromowania nowego produktu turystycznego, jakim jest D. Przedmiotem projektu jest promocja potencjału turystyczno-rekreacyjnego miasta, szczególnie tras i ścieżek rowerowych, tras rolkowych i szlaków nordic walking, sportów wodnych: żagli i surfingu na jeziorach Pogoria oraz boisk do siatkówki plażowej. Promocja wszelkich form aktywnego spędzania czasu wolnego w mieście przyczyni się do utrwalenia zdrowego stylu życia, zmiany wizerunku miasta a przede wszystkim pokaże D.-jako miejsce idealne do spędzenia popołudnia czy weekendu.

Z tytułu wykonania projektu Beneficjent - Gmina - będzie regulować zobowiązania za wykonane prace na podstawie wystawianych faktur VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podejmowane w ramach prowadzonej kampanii promocyjnej działania będą nieodpłatne i będą obejmowały: wykonanie Studium Wykonalności Projektu, opracowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej Projektu, produkcję 30 sekundowego filmu promocyjnego, opracowanie i aktualizację pod strony www "XXX", wydanie map turystycznych, publikację w magazynie pokładowym P"", promocję na portalu w. promocję ww. filmu w kinach, organizację 10-ciu mini-eventów rolkowo - rowerowych, realizację kampanii promocyjnej outdoor, radiowej, prasowej i w internecie.

W wyniku realizacji projektu nie powstanie mienie wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Urząd Miejski w związku z realizacją projektu dokona zakupu towarów i usług takich jak: wykonanie Studium Wykonalności Projektu, opracowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej Projektu, produkcja 30 sekundowego filmu promocyjnego, opracowanie i aktualizacja podstrony www "XXX", wydanie map turystycznych, publikacja w magazynie pokładowym P "", promocja na portalu w. promocja filmu w kinach, organizacja mini-eventów rolkowo - rowerowych, realizacja kampanii promocyjnej outdoor, radiowej prasowej i w internecie. Wszystkie zakupy będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Urząd Miejski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-201.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86, ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy. Jednakże zdolność prawną i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma wyłącznie Gmina, a zatem podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina, a nie Urząd Gminy.

Należy również zaznaczyć, iż dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT - 7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy.

W konsekwencji w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca powinna zostać wskazana Gmina, a nie obsługujący ją Urząd.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz ochrony przeciwpowodziowej (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, przy spełnieniu warunku, jakim jest wykorzystanie zakupu do realizacji czynności opodatkowanej. Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Kwestię opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników reguluje przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Generalnie zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) rozumiana jako przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem oraz nieodpłatne świadczenie usług pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Natomiast nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne przekazanie towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich zakupie.

Aby zatem stwierdzić, czy nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT czy też nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, należy dokonać oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jak wskazano na wstępie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jeżeli więc nie istnieje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Podkreślenia również wymaga, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług winien określić, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca bierze udział w realizacji projektu pn. "...". Projekt "...", który obejmuje zorganizowanie jednej kampanii promocyjnej w 2010 r. wraz z działaniami towarzyszącymi w celu wypromowania nowego produktu turystycznego, jakim jest D. Przedmiotem projektu jest promocja potencjału turystyczno-rekreacyjnego miasta, szczególnie tras i ścieżek rowerowych, tras rolkowych i szlaków nordic walking, sportów wodnych: żagli i surfingu na jeziorach Pogoria oraz boisk do siatkówki plażowej. Promocja wszelkich form aktywnego spędzania czasu wolnego w mieście przyczyni się do utrwalenia zdrowego stylu życia, zmiany wizerunku miasta a przede wszystkim pokaże D.- jako miejsce idealne do spędzenia popołudnia czy weekendu.

Z tytułu wykonania projektu Beneficjent - Gmina - będzie regulować zobowiązania za wykonane prace na podstawie wystawianych faktur VAT. Wszystkie zakupy będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Urząd Miejski.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podejmowane w ramach prowadzonej kampanii promocyjnej działania będą nieodpłatne i będą obejmowały: wykonanie Studium Wykonalności Projektu, opracowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej Projektu, produkcję 30 sekundowego filmu promocyjnego, opracowanie i aktualizację pod strony w "XXX", wydanie map turystycznych, publikację w magazynie pokładowym P"", promocję na portalu w. promocję ww. filmu w kinach, organizację 10-ciu mini-eventów rolkowo - rowerowych, realizację kampanii promocyjnej outdoor, radiowej, prasowej i w internecie.

W wyniku realizacji projektu nie powstanie mienie wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Urząd Miejski w związku z realizacją projektu dokona zakupu towarów i usług takich jak: wykonanie Studium Wykonalności Projektu, opracowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej Projektu, produkcja 30 sekundowego filmu promocyjnego, opracowanie i aktualizacja podstrony w "D", wydanie map turystycznych, publikacja w magazynie pokładowym P, promocja na portalu w. promocja filmu w kinach, organizacja mini-eventów rolkowo - rowerowych, realizacja kampanii promocyjnej outdoor, radiowej prasowej i w internecie.

Z treści wniosku wynika więc, iż wszystkie działania podejmowane w ramach realizacji projektu będą nieodpłatne, a projekt ten mający na celu promocję potencjału turystyczno-rekreacyjnego miasta nie generuje żadnych przychodów, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż w momencie dokonywania zakupów znane będzie ich przeznaczenie - nieodpłatne udostępnianie uczestnikom projektu. Oznacza to, że dokonując zakupu ww. towarów, Wnioskodawca będzie miał świadomość, iż nie będą one wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, bowiem podejmowane w ramach projektu działania mają na celu promocję miasta, a nie osiąganie obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem przekazywane w ramach realizacji projektu nieodpłatnie towary oraz nieodpłatnie świadczone usługi również nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec zakupione towary i usługi nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "..." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013

Nadmienia się również, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie nabywane przez Gminę towary i usługi z tytułu realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co oznacza, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl