IBPP4/443-946/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-946/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup urządzeń, które będą wykorzystywane na potrzeby prowadzenia działalności szkoleniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup urządzeń, które będą wykorzystywane na potrzeby prowadzenia działalności szkoleniowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka realizuje projekt pn. "...". Projekt jest finansowany ze środków europejskich, działanie 5.3 POIG. Głównym celem projektu jest utworzenie infrastruktury technicznej, organizacyjnej, oraz instytucjonalnej Parku Naukowo-Technologicznego niezbędnej dla zapewnienia korzystnych warunków dla powstawania i rozwoju przedsiębiorców prowadzących działalność badawczą, rozwojową lub innowacyjną w dziedzinie poszanowania energii oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Zakres projektu obejmuje część inwestycyjną z elementami działań doradczych i promocyjnych.

Część inwestycyjna: planowana jest:

* budowa budynku pasywnego (specjalistyczne laboratoria badawczo-wdrożeniowe, sale konferencyjno-szkoleniowe, powierzchnie usługowe i administracyjne) wraz z zagospodarowaniem terenu,

* przebudowa budynku z zagospodarowaniem terenu

* doprowadzenie do budynku niezbędnych mediów,

* budowa systemu zarządzania budynkami (BMS) - "laboratorium budynków",

* zakup wyposażenia podstawowego,

* wyposażenie sal dydaktycznych i konferencyjnych w system prezentacji audio-wizualnych,

* zakup specjalistycznego sprzętu i wyposażenia laboratoriów i pomieszczeń gospodarczych,

* zakup sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem specjalistycznym i biurowym.

Część doradcza:

* usługi wykwalifikowanych ekspertów,

* usługi w zakresie oceny wartości rynkowych nowych technologii, ochrony własności intelektualnej,

* usługi w zakresie szacowania kosztów wdrożenia nowej technologii,

* szeroka oferta szkoleniowa.

Część promocyjna:

* organizacja konferencji i seminariów w zakresie promowania nowych rozwiązań energooszczędnych oraz alternatywnych źródeł energii,

* przygotowanie materiałów audiowizualnych,

* prezentacja w mediach.

W ramach realizacji części doradczej Spółka planuje prowadzić m.in. odpłatną działalność szkoleniową. Przeprowadzane będą m.in. szkolenia dla instalatorów pomp cieplnych, instalatorów kolektorów i systemów słonecznych, projektantów i instalatorów systemów wentylacji; dla przedsiębiorców związanych z branżą kotłów grzewczych na paliwa stałe. W związku z prowadzonymi szkoleniami Spółka zakupi niezbędne urządzenia umożliwiające prowadzenie ww. szkoleń w formie praktycznej.

W piśmie z dnia 8 lipca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że według jego opinii, świadczone przez niego usługi szkoleniowe będą usługami edukacyjnymi, oznaczonymi symbolem PKWiU ex 80.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup urządzeń, które będą wykorzystywane tylko i wyłącznie na potrzeby prowadzenia działalności szkoleniowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisu tego wynika warunek konieczny uzyskania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (tekst jedn. do odliczenia podatku naliczonego), mianowicie związek pomiędzy dokonanymi zakupami a wykonywaniem czynności opodatkowanych. W pierwszej kolejności należy zatem zbadać, czy warunek ten jest spełniony. Jednocześnie trzeba zaznaczyć, że określenie "czynności opodatkowane" oznacza czynności podlegające opodatkowaniu, nie korzystające ze zwolnienia od podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 7 załącznika na 4 do ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie edukacji, oznaczone symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU ex 80.

Biorąc pod uwagę powyższe, od podatku od towarów i usług zwolnione są usługi edukacyjne (szkoleniowe) - bowiem usługi te umiejscowione są w dziale PKWiU 80. Tym samym nabycie towarów i usług, dokonywane w związku z realizacją projektu, w części dotyczącej szkoleń, związane jest z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku, a nie czynności opodatkowanych. Nie jest zatem spełniony podstawowy warunek uzyskania prawa do odliczenia podatku naliczonego, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym Spółce nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych bezpośrednio z działalnością szkoleniową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej. Zgodnie z brzmieniem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. z 2008 Nr 217, poz. 1293 z późn. zm. do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 wymieniono usługi w zakresie edukacji, oznaczone jako "ex 80". Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka realizuje projekt pn. "...". Zakres projektu obejmuje część inwestycyjną oraz doradczą i promocyjną. W ramach realizacji części doradczej Spółka planuje prowadzić m.in. odpłatną działalność szkoleniową. Przeprowadzane będą m.in. szkolenia dla instalatorów pomp cieplnych, instalatorów kolektorów i systemów słonecznych, projektantów i instalatorów systemów wentylacji; dla przedsiębiorców związanych z branżą kotłów grzewczych na paliwa stałe. W związku z prowadzonymi szkoleniami Spółka zakupi niezbędne urządzenia umożliwiające prowadzenie ww. szkoleń w formie praktycznej. Z treści wniosku wynika, że nabycie towarów, dokonywane w związku z realizacją projektu, w części dotyczącej szkoleń związane jest z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT. Według opisani Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi szkoleniowe będą usługami edukacyjnymi, oznaczonym symbolem PKWiU ex 80.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż zakup towarów w ramach realizowanego projektu w części dotyczącej szkoleń nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup urządzeń, które będą wykorzystywane tylko i wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności szkoleniowej, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż dla stosunku prawnopodatkowego i zastosowania zwolnienia od podatku istotne znaczenie ma dokonanie klasyfikacji świadczonych usług szkoleniowych do właściwej pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Tut. organ nie dokonał oceny czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe mieszczą się w grupowaniu statystycznym PKWiU 80, albowiem nie jest organem kompetentnym do dokonywania tego rodzaju klasyfikacji. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego, w którym Wnioskodawca wskazał, że "od podatku od towarów i usług zwolnione są usługi edukacyjne (szkoleniowe) - bowiem usługi te umiejscowione są w dziale PKWiU 80". Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Ponadto, tut. organ pragnie również podkreślić, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT związanego z zakupem urządzeń umożliwiających prowadzenie szkoleń w formie praktycznej, jakie zostanie dokonane w wyniku realizacji części doradczej projektu pn. "...". W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie innych nabywanych przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu towarów lub usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl